Pagina 4 van 40
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 09 mar 2015 14:22
door Hoontje
Helder, thanks
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 09 mar 2015 23:47
door Ron
zoals jullie weten ben ik redelijk eigenwijs
Mmwah
gr. Ron
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 11 mar 2015 20:45
door Maurits71
Thanks Ron
klein midweeks update-je aangezien er ook nog gewoon gewerkt moet worden.
de 2 buitenste sporen van het schaduw station zijn verbonden met de 2e wisselstraat, de 2 bochten naar de 2e helix zijn ook gelegd, nog 8 sporen bij elkaar zo'n 16 meter tegaan en dan wordt het draadjes solderen, bezet en wisseldecoders aansluiten en ook nog eens het hele spul in koploper invoeren.
gr.
M.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 11 mar 2015 21:13
door Timtrein85
Lekkere meters maken
Blijven de open gaten in de tafel en ruimtes achter de tafel open om er bij te kunnen?
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 11 mar 2015 21:36
door Maurits71
yep. Anders kan ik straks niet bij de achterkant van het bovenste gedeelte.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 11 mar 2015 21:50
door Ad_M
Dat zijn hele mooie meters Maurits
Mvg,
Ad
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 13 mar 2015 20:49
door Maurits71
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 13 mar 2015 21:31
door Raymond (UK)
Maurits, dit zijn wel plaatjes hoor!
Gaat wel snel hoor zo. Slaap je tussendoor nog?
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 13 mar 2015 21:43
door Jos
Mooi man!
Groetjes,
Jos
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 17 mar 2015 22:49
door Maurits71
slaap prima Ray
Heb me lekker vermaakt met de soldeerbout. 9 van de 14 wissels zijn nu aangesloten en werken. de 2 keerlus modules heb ik aangesloten anders kon ik niet rond rijden en de eerste 13 blokken gemaakt.
dit staat nu allemaal ook in koploper en ik ben nu lekker aan het testen met mijn gedachte over 1 bezetmelder per opstel spoor. zover werkt het. morgen even een 2e opstel spoor aansluiten en dan kan ik ook treinen tijdelijk parkeren, nu rijden ze braaf rondjes achter elkaar op 1 spoor
gr.
M.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 17 mar 2015 22:59
door Hoontje
Jaloers.... Alhoewel, hier rijdt het inmiddels ook
Succes en ik blijf je volgen M.
Groetjes,
Hoontje
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 09:46
door Jeroen
Puik werk, Mau! Ligt mooi strak allemaal. Maarre.....één bezetmelder per blok? Of bedoel je gezamenlijke inrijmelder ofzo? Ben benieuwd. En verwijs me aub niet meteen door naar het Koploperforum....als we het hebben over fotograferen hoef ik ook niet meteen naar het BodyNikonCompactZoomplusDigitaleSpiegelReflexAutofocus-forum te worden doorverwezen.
J.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 09:56
door mdedeugd
Strak werk Maurits
Martin de Deugd
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 10:27
door Maurits71
Jeroen schreef:Puik werk, Mau! Ligt mooi strak allemaal. Maarre.....één bezetmelder per blok? Of bedoel je gezamenlijke inrijmelder ofzo? Ben benieuwd. En verwijs me aub niet meteen door naar het Koploperforum....als we het hebben over fotograferen hoef ik ook niet meteen naar het BodyNikonCompactZoomplusDigitaleSpiegelReflexAutofocus-forum te worden doorverwezen.
J.
Ik verwijs niemand, wil ook wel eens een topic met 200K gelezen berichten. Het is feitelijk simpel, voor de juiste werking van koploper, aanmelden, afremmen etc heb je zowel een inrij melder als een stopmelder nodig. dit hanteer ik ook.
echter mijn schaduw stations zitten normaliter vol, dus een trein schuift alleen 1 blok op, dit doet hij op een lage snelheid. ik ben dus nu aan het kijken of je met 1 bezetmelder uitkan met de kanttekening dat ik de stopmelder van het vorige blok direct als inrijmelder gebruik. dus in blok eigenschappen geef ik de stopmelder van het vorige blok als eerste aan, de juiste stopmelder als 2e en bij bezet bij zet ik alleen een vinkje bij de aan dit blok toegewezen stopmelder.
Ik weet dat het een beetje vloeken in de kerk is en dat de koploper puristen het er niet mee eens zijn, echter voor nu lijkt het erop dat het werkt echter daarom doe ik eerst het hele ss afmaken ga dan een paar dagen volle bak testen met een halve, drie kwart en volle bezetting voor ikeen definitieve beslissing neem
M.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 12:07
door Jerome
Maurits,
Allereerst, ziet er top uit!
Mbt de schaduwstation, Koploper heeft een fantastische functie, namelijk Dynamische schaduw stations. Dat werkt echt perfect, je kan dan optimaal gebruik maken van je schaduwstation en meerdere treinen kwijt op hetzelfde spoor. Voorwaarde is wel dat je met trein lengte moet werken. Je kan het op meerdere manieren implementeren, maar na wat opties getest te hebben voor mijn vorige baan zou ik zelf weer gaan voor een stopmelder per spoor en een gezamenlijke binnenkomst melder voor alle sporen. ik heb dat gedaan door een bezetmelder aan mijn wisselstraat te koppelen, maar nu zou ik gaan voor een infraroodsensor. Je kan nu nog overal goed bij, dus ik zou er zeker naar kijken. In de koploper handleiding staat wat uitleg en op het koploperforum lopen er ook wat (oudere) draadjes over.
Ik lees wel als je vragen hebt.
Greetz, Jerome.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 12:25
door Maurits71
Hi Jerome
ik ken die optie, wat me tegenhoudt is het feit dat de trein inrijdt, stopt en dan weer een stukje terug rijdt en dat vindt ik niks. ik heb nu korte blokken ( 75 cm + 15 cm stopmelder ) dus maak goed gebruik van de beschikbare ruimte, de meeste treinen die ik heb zijn 70 cm of 140,
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 12:40
door Jerome
Hallo Maurits,
ok, je hebt er naar gekeken, dat is mooi.
Dat vond ik ook niks (terugrijden), daarom gebruikte ik een stopmelder per spoor. Dan hoeft je trein dus niet een stukje terug te rijden en werk het gewoon net als andere blokken met een stopmelder. Met die dynamische blokken kan je ook bijvoorbeeld losse locs kwijt achter een langere trein. Ik vond het zelf erg handig.
Thanks.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 15:13
door Willempie
Jerome,
Alleen werkt het niet met gewone stopmelder als je het als dynamisch gebruikt.
De stopmelder moet namelijk vrij worden en blijven, vandaar het stukje achteruit rijden, om het geheel vrij te maken voor de volgende trein. Anders zou het ook nooit kunnen werken met slechts 2 melders per schaduwstation met meerdere sporen naast elkaar.
@Maurits, en van de terugrijden zie je toch niets gebeurd achter de schermen
Groetjes
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 18 mar 2015 15:33
door Jerome
Wim,
Je hebt helemaal gelijk. Daarom had ik voor mijn vorige baan uiteindelijk gekozen voor 1 stopmelder per spoor zoals beschreven in mijn post. Ik had toendertijd teveel last van treinen die niet even een stukje achteruit wilden rijden (zeg maar het Pre tijdperk contact Spray/ATF ). Volgens mij had het ook het voordeel dat er een trein uit het schaduwstation kon vertrekken terwijl er ook tegelijk een trein het schadwstation in kon rijden omdat je niet dezelfde melder gebruikt voor elk spoor. Een betere doorloop dus. Het kwam ook rustiger over omdat mijn schaduwstation nog steeds in het zicht was.
Greetz, Jerome.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 09:12
door Maurits71
Morning all.
2 sporen up and running, dus tijd voor een klein filmpje, moet nog een paar kleine dingetjes tweaken dan dan loopt het zoals ik wil
https://www.youtube.com/watch?v=LwqiZ7FesFU
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 09:19
door Marcvane86
Je video is nog prive en dus niet te bekijken.
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 10:57
door Maurits71
sorted nu
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 13:25
door marco
nice mooi topic om te volgen
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 16:29
door Ad_M
Loopt als een zonnetje Maurits
Ben nu toch wel nieuwsgierig wat je dan nog wil tweaken (ok, je ben nooit uit gerommeld met de hobby, maar toch
)
Mvg,
Ad
Re: Hills and meadows - 350 meter
Geplaatst: 21 mar 2015 21:47
door Willempie
Ik zag nog wel wat probleempjes, die wat aandacht vereisen
Groetjes