Pagina 4 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mar 2016 19:18
door marco
Leuk weer wat van je te zien michiel ziet er superstrak uit

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 07 mar 2016 19:21
door bob vermeulen
Hallo Michel,
Wel Bob, we houden mekaar mooi evenwicht met jouw schaduwstation Barth:

Aantal Wissels: Brussel 38, Barth 41 wissels
Totale Opstellengte: Brussel 40m, Barth 40m
Ontkoppel rails: Brussel 0, Barth 10
Bezetmelders: Brussel 84, Barth 89
Draad: Brussel veel, Barth 800m
Draaischijf: Brussel 0, Barth 1
Keerlusschakelingen: Brussel 2, Barth ?

:D :D :D
Je hebt de statistieken wel in je hoofd :o :o :o :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 12 mar 2016 13:31
door Michiel
't Is weer weekend, dus ikke weer knutselen. Het schaduwstation werd volledig van bedrading voorzien. De waterval van oranje schakedraad zijn de 80 bezetmelder-signaaldraden die naar de terugmelders moeten lopen. Dat is voor later. Nu eerst nog alle diodeschakelingen aan de rails van bundel Noord solderen. Dan is ook bundel Noord elektrisch volledig klaar.
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 mar 2016 08:09
door Ad_M
Bewonderenswaardig!
Ach....
Het houdt je bezig :lol: :lol: ;)

Mvg,
Ad

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 mar 2016 11:42
door Michiel
Het houd me inderdaad bezig. :D Vandaag heb ik alle diodeschakelingen geplaatst en aangesloten. De rijtest was positief (met de Nohab, en niet met de Class 55, want deze heeft een uitgebrande motor). Volgende stap: wisselstraten elektrisch aansluiten (de rijstroom, niet de aandrijving, dat is voor later)...
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 13 mar 2016 12:17
door gek op stoom
man man wat een werk maar wel super strak

Gr Andy

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 14 mar 2016 15:48
door Michiel
Thanks Andy! Het is wel wat werk, maar er zit toch vooruitgang in. Beetje bij beetje komen we er ook. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 14 mar 2016 17:43
door Maurits71
Mooi werk Michiel daar gaat u veel plezier aan hebben

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 15 mar 2016 08:27
door Michiel
Bedankt, Mauritz. Ik kijk er naar uit om dit schaduwstation in werking te zien. Ik heb vertrouwen dat het met voldoening zal functioneren.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 16 mar 2016 21:01
door Michiel
Ik ben bezig met het elektrisch aansluiten van alle wissels. Ze worden elk individueel gevoed. De eerste wisselstraat is volledig bedraad. Nog 3 te gaan...
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 16 mar 2016 23:56
door piksov
Hallo Michiel,

strak werk hoor!

Maar waarom gebruik je allemaal aparte diodeschakelingen en niet 1 grote/stevige?

groet,
Guus

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 17 mar 2016 07:22
door Michiel
Een diodeschakeling dient om stroom te detecteren. Indien je maar 1 diodeschakeling hebt, kan je maar in 1 sectie de stroom detecteren. In praktijk zal je dus wel meer diodeschakelingen in gebruik hebben.

Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).

Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.

Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken. ;)

De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 17 mar 2016 08:04
door Raider
Michiel schreef:Een diodeschakeling dient om stroom te detecteren. Indien je maar 1 diodeschakeling hebt, kan je maar in 1 sectie de stroom detecteren. In praktijk zal je dus wel meer diodeschakelingen in gebruik hebben.

Typisch heb jij jouw diodeschakelingen op je bezet/terugmeldmodules staan. Het nadeel is dat je de rijstroom tot 1A (en tot zelfs kortsluitstroom) afzonderlijk, sectie per sectie van de spoorsectie op de baan naar je module moet voeren. Veel dikke draad dus, en dubbel (heen en terug, van ringleiding naar module naar rail).

Ik heb de diodeschakelingen bij het spoor geplaatst. Geen dikke draden meer naar mijn terugmeldmodules, maar dunne signaaldraad met enkel het bezetmeldsignaal. De rijstroom vloeit meteen van dikke ringleiding naar rail zonder lange omweg. Ik heb dus geen diodeschakelingen op mijn terugmeldmodules staan, maar een optocoupler om het bezetmeldsignaal te verwerken.

Deze opzet is eerder eigenzinnig om het niet eigenaardig te noemen, maar ik vind deze opzet logischer. Ik ben geen expert, ik knutsel maar wat weg, en specialisten zullen er wel hun kritiek op hebben. Maar tot nu toe lijkt m'n concept wel te werken. ;)

De beweegrede is ook het kostenplaatje. Met deze opzet kan ik de kost per bezetmelder ronduit halveren.
In je Brussel-Noord project had je last om de zaak ingeregeld te krijgen. Het kan toch niet hier door komen?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 17 mar 2016 08:25
door piksov
Hi Michiel,

dank voor je antwoord, ik snap het.

Ik dacht dat je de schakeling om niet gedetecteerde secties meerdere keren had uitgevoerd, maar dat is dus duidelijk niet het geval.

groet,
Guus

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 17 mar 2016 08:34
door Michiel
@Raider: Nee, de bezetmelding bij Brussel-Noord werkte naar behoren. Het probleem was om met stoomlocjes betrouwbaar te manoeuvreren: traag stoppen, ontkoppelen, rijtuigstammen wegrangeren, rustig aanrijden en koppelen... Het zijn de schaal-N locomotiefjes die niet betrouwbaar genoeg doen wat ze moeten doen. Het minste stofje, en ze staan erop stil. Ergerlijk.

Brussel-Noord was een groot kopstation, waar ALLE treinen stopten, en behandeld moesten worden. Dat werd een grote miserie van constant aanduwen en zetjes geven. Brussel-Luxemburg is een half doorgangsstation. Treinen worden er minder intensief heen en weer gerangeerd. Het is een mooi compromis van doorgaang treinverkeer en eindstationbehandeling. (En ook realistischer kwa omvang en budget) De bezetmelders zijn steeds OK gebleken. ;)


@Pisov: geen dank. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 20 mar 2016 19:19
door Michiel
Zo! Alle 37 wissels van de 4 wisselstraten zijn elk afzonderlijk voorzien van voedingsdraden. Alles in aangesloten, en even analoog met een loc getest. Alvast geen kortsluiting. Dat valt weer mee. Op naar de 2 keerlussen...
Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 20 mar 2016 19:54
door Maurits71
zo Michiel, als dat straks vol staat ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 20 mar 2016 22:33
door bob vermeulen
Michiel,

Wat een mooie foto met zoveel wissels en draad en rails en dan ergens achteraf in de verte de test lok, erg fraaie compositie.


mvrgr Bob

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 22 mar 2016 17:03
door Michiel
Bedankt voor de reacties. De foto is vooral een illustratie van de werken in uitvoering, en soms (toevallig) wilt een foto eens meevallen :D .

Er is nog veel werk aan het schaduwstation (vb alle wisselaandrijvingen en wisseldecoders maken en plaatsen, alle terugmelders plaatsen en aansluiten, ...) maar er is vooruitgang te noteren. Meer moet dat niet zijn. Vandaag wat met de eerste keerlus geprutst, en wat liggen uitdocteren hoe de verschillenden detectiesectoren van de keerlusmodule moeten uitgevoerd worden; waar isolaties plaatsen, welke kant welke aansluiting aanbrengen,... Komt allemaal in orde...

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 22 mar 2016 23:17
door brendo
Michiel,

Strak en indrukwekkend! :o
Top!

Groet Bren

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 mar 2016 10:18
door Michiel
Vandaag bezig met zagen (m'n vrouw had daar onlangs nog een opmerking over... ::)). Berekeningen voor de helix-constructie werden gemaakt. De MDF plaat werd aangeschaft. De maten werden met podlood uitgezet. De eerste uitgezaagde segmenten werden met spanning naast elkaar gepuzzeld om te zien of m'n wiskunde nog deugt. Het blijkt te kloppen. Oef!

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 mar 2016 11:53
door maarten
Michiel schreef:Vandaag bezig met zagen (m'n vrouw had daar onlangs nog een opmerking over... ::)).
Ai, wat was er niet naar je zin? ;)

zagen = zeuren in het Vlaams ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 mar 2016 13:14
door Ipio
Leg je er wel wat onder, voor het zaagsel en opruimen zeker!!!!! :D :D :D

Groeten, Marc

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 mar 2016 14:35
door BenQ
Michiel,
Ook de stoelpoten er onder laten zitten. :lol:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 31 mar 2016 18:32
door Jeroen
En nog zo'n enorm schaduwstation. Jongejonge.......gaaf hoor!

J.