Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Luidsprekerkabel is al dikker dan dunne signaalkabel, dus dat is al niet slecht. 't Is dus wachten op de transformator om te weten of het een verbetering brengt. Ik ben benieuwd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hannes,
Goed om te lezen dat er progressie is ( top Michiel ). ik heb verder je verhaal niet op het koploper forum gevolgd want de sfeer bevalt me niet zo daar )
gewoon voor de zekerheid, als je met 2 treinen rijdt dan stoppen de treinen op de juiste plaatsten / juiste blokken als je het volgende blok handmatig blokkeer ?
Goed om te lezen dat er progressie is ( top Michiel ). ik heb verder je verhaal niet op het koploper forum gevolgd want de sfeer bevalt me niet zo daar )
gewoon voor de zekerheid, als je met 2 treinen rijdt dan stoppen de treinen op de juiste plaatsten / juiste blokken als je het volgende blok handmatig blokkeer ?
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik heb het koploperforum ook niet nageplozen, want dit lijkt me geen Koploperprobleem. Koploper doet z'n werk, het probleem is elektrisch.
Het is niet onmogelijk dat de USB van de computer de oorzaak is. Ik weet het niet zeker, maar naar wat ik begrijp van de S88 bezetmelders is dat de voedingspanning via de UTP kabel verdeeld wordt over alle modules. De werkingsspanning voor je bezetmelders komt dus van je S88xPressNetLI-interface. Deze heeft alleen een USB aansluiting om z'n voeding te betrekken. Dus kan het zijn dat jouw computer niet voldoende stroom kan leveren via de USB. Ik hoop dat je de S88XpressnetLI-interface niet via een USB-hub hebt aangesloten, maar rechtstreeks op een USB-poort op het motherboard van de computer.
Maar nogmaals, dit is in tweede instantie, want de problemen komen opzetten wanneer je met meerdere treinen gaat rijden. De stroom van de USB van de computer is onafhankelijk van het aantal rijdende treinen. Vandaar dat het niet de eerste verdachte is.
Het is niet onmogelijk dat de USB van de computer de oorzaak is. Ik weet het niet zeker, maar naar wat ik begrijp van de S88 bezetmelders is dat de voedingspanning via de UTP kabel verdeeld wordt over alle modules. De werkingsspanning voor je bezetmelders komt dus van je S88xPressNetLI-interface. Deze heeft alleen een USB aansluiting om z'n voeding te betrekken. Dus kan het zijn dat jouw computer niet voldoende stroom kan leveren via de USB. Ik hoop dat je de S88XpressnetLI-interface niet via een USB-hub hebt aangesloten, maar rechtstreeks op een USB-poort op het motherboard van de computer.
Maar nogmaals, dit is in tweede instantie, want de problemen komen opzetten wanneer je met meerdere treinen gaat rijden. De stroom van de USB van de computer is onafhankelijk van het aantal rijdende treinen. Vandaar dat het niet de eerste verdachte is.

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Heren bedankt voor jullie reacties, hopelijk komen we tot een goede oplossing.
Ik was er vanuit gegaan dat als ik in koploper het aantal treinen dat mag rijden inperk naar 3 dit voldoende beperking was, daarbij direct al vergeten dat er ook een stofzuiger mee rijdt en dat is dus al 4, draaiende motoren. Andere treinen staan stil dus leek me weinig effect te hebben.
Nu heb ik maar 4 treinen op de baan en afgezien van een enkel incident rijdt het rustig.
Contact gehad met Huib Maaskant over de gevoeligheid van de BMD16-sd bezetmelders. Dit is te verminderen door een 100 Ohm weerstand over iedere in/uitgang te plaatsen. Voorlopig bij de 2 grootste boosdoeners gedaan, maar geeft geen oplossing. Dus daar stoppen we even mee. Wel de "Luidspreker" kabel helemaal tot aan de bezetmelder door getrokken. De laatste stukjes waren met 0,14 waarschijnlijk toch wel te dun.
Verder met Wim Ros contact gehad over de lengte van de USB kabel naar de S88XpressNetLi, maar hij geeft aan niet echt ervaring te hebben met de lengte. Korter is beter, uiteraard. Maar het is zo raar om de kabels door de kamer over de vloer te leggen, de pc staat langs 1 lange zijde van de kamer en de baan langs de andere. Iemand ervaring met langere kabels? USB kan ongeveer 5m zonder versterking, met een hub op 5m kan dat zelfs 10m worden. Ik heb nu de kabel maar even over de grond liggen. Als de nieuwe voeding aan de booster hangt kunnen we dat weer gaan testen. Desnoods een hub met externe voeding.
Nu is het dus wachten op de voeding.
thx mannen. :duim
Ik was er vanuit gegaan dat als ik in koploper het aantal treinen dat mag rijden inperk naar 3 dit voldoende beperking was, daarbij direct al vergeten dat er ook een stofzuiger mee rijdt en dat is dus al 4, draaiende motoren. Andere treinen staan stil dus leek me weinig effect te hebben.
Nu heb ik maar 4 treinen op de baan en afgezien van een enkel incident rijdt het rustig.
Contact gehad met Huib Maaskant over de gevoeligheid van de BMD16-sd bezetmelders. Dit is te verminderen door een 100 Ohm weerstand over iedere in/uitgang te plaatsen. Voorlopig bij de 2 grootste boosdoeners gedaan, maar geeft geen oplossing. Dus daar stoppen we even mee. Wel de "Luidspreker" kabel helemaal tot aan de bezetmelder door getrokken. De laatste stukjes waren met 0,14 waarschijnlijk toch wel te dun.
Verder met Wim Ros contact gehad over de lengte van de USB kabel naar de S88XpressNetLi, maar hij geeft aan niet echt ervaring te hebben met de lengte. Korter is beter, uiteraard. Maar het is zo raar om de kabels door de kamer over de vloer te leggen, de pc staat langs 1 lange zijde van de kamer en de baan langs de andere. Iemand ervaring met langere kabels? USB kan ongeveer 5m zonder versterking, met een hub op 5m kan dat zelfs 10m worden. Ik heb nu de kabel maar even over de grond liggen. Als de nieuwe voeding aan de booster hangt kunnen we dat weer gaan testen. Desnoods een hub met externe voeding.
Nu is het dus wachten op de voeding.
thx mannen. :duim
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Vandaag de nieuwe trafo (Roco 10725 50VA) aangesloten. Lijkt iets beter te gaan, er rijden nu in ieder geval meer treinen zonder dat er een complete meltdown plaats vindt, maar volgens mij is het niet DE oplossing, want ik krijg nog steeds spookmeldingen. Zet ik dit uit, staan er uiteindelijk toch treinen in het verkeerde blok. We zoeken dus verder.
Maar nu dan toch nog ff een theoretische vraag over het aantal treinen in mijn schaduwstation. Er kunnen 30 treinen geparkeerd worden. Kan dit op 1 booster als ik het maximum aantal rijdende treinen beperk tot bijvoorbeeld 4 of 5. Of moet ik dit verdelen over meerdere boosters? Voorlopig heb ik niet zoveel treinen, maar ik ben nu toch bezig met diverse zaken aan te passen, kan ik het nu beter goed doen?
Maar nu dan toch nog ff een theoretische vraag over het aantal treinen in mijn schaduwstation. Er kunnen 30 treinen geparkeerd worden. Kan dit op 1 booster als ik het maximum aantal rijdende treinen beperk tot bijvoorbeeld 4 of 5. Of moet ik dit verdelen over meerdere boosters? Voorlopig heb ik niet zoveel treinen, maar ik ben nu toch bezig met diverse zaken aan te passen, kan ik het nu beter goed doen?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hoi Hannes,
Rij zelf met de intellibox II en uhlenbrock voeding 70 VA.....op maximum moment heb ik 8-9 actieve treinen gehad op mijn testbaan.
Vraag me alleen af dat jij nog zoveel spookmeldingen hebt....op mijn testbaan nul,nul.
Groetjes Bjorn
Rij zelf met de intellibox II en uhlenbrock voeding 70 VA.....op maximum moment heb ik 8-9 actieve treinen gehad op mijn testbaan.
Vraag me alleen af dat jij nog zoveel spookmeldingen hebt....op mijn testbaan nul,nul.
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik zit er ook steeds meer aan te denken om alle terugmelders in de kliko te gooien, maar ja investering van 240 euro als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is vind ik nogal wat.
Morgen eerst een vernieuwde uitgebreide test doen en noteren wanneer en waar de spoken zich voordoen, toch kijken of er een patroon vormt.
Maar goed, ik vrees met grote vrezen.
Morgen eerst een vernieuwde uitgebreide test doen en noteren wanneer en waar de spoken zich voordoen, toch kijken of er een patroon vormt.
Maar goed, ik vrees met grote vrezen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
De knoop is doorgehakt. In eerste instantie 4 stuks bezetmelders besteld bij Rosoft, dus hopelijk zijn hiermee straks de spookmeldingen verleden tijd.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Zet hem op!!!
heb daar wel vertrouwen in
heb daar wel vertrouwen in

N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Ik heb er zeer zeker vertrouwen in dat de producten van Wim goed zijn. Ik hoop echter dat het de storingen oplost. Zo niet heb ik er 4 bezetmelders bij
(en helaas nog steeds een probleem). Dus nu is het even wachten hoe snel de postbode hier kan zijn.
Ook op het succesfront is er wat te melden. Ik had een nieuwe voeding bij Martin besteld voor mijn SprogIIv3. E.e.a. werkte niet stabiel, maar dat doet het nu wel. Ben me dus nu aan het vermaken met inregelen van loc's.


Ook op het succesfront is er wat te melden. Ik had een nieuwe voeding bij Martin besteld voor mijn SprogIIv3. E.e.a. werkte niet stabiel, maar dat doet het nu wel. Ben me dus nu aan het vermaken met inregelen van loc's.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Altijd leuk en tijdrovend werk 
Maar als het rijdt ...zoals jij het wil qua snelheid en gedrag...dan ben je blij


Maar als het rijdt ...zoals jij het wil qua snelheid en gedrag...dan ben je blij



N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Tussen het ombouwen naar de nieuwe bezetmelders door van Rosoft toch nog een lok geijkt.
De maximale en minimale snelheid staan er goed in, maar ik krijg voor een aantal stappen dezelfde snelheid. Zie hieronder, stap 8 en 9 zijn gelijk, maar ook 12, 13 en 14 evenals 17 en 18.
Iemand enig idee waar dit vandaan komt en hoe ik dit kan aanpassen/er mee om te gaan.

Nu handmatig aangepast, maar netjes is het niet helemaal.
Dit krijg ik als ik CV6 op 0 zet en als ik CV6 op 1/3 van max invul, dan is de verdeling anders, maar ook dan heb ik meerdere gelijke stappen.
De maximale en minimale snelheid staan er goed in, maar ik krijg voor een aantal stappen dezelfde snelheid. Zie hieronder, stap 8 en 9 zijn gelijk, maar ook 12, 13 en 14 evenals 17 en 18.
Iemand enig idee waar dit vandaan komt en hoe ik dit kan aanpassen/er mee om te gaan.

Nu handmatig aangepast, maar netjes is het niet helemaal.
Dit krijg ik als ik CV6 op 0 zet en als ik CV6 op 1/3 van max invul, dan is de verdeling anders, maar ook dan heb ik meerdere gelijke stappen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zijn de problemen opgelost met het plaatsen van de bezetmelders van Rosoft.
Er staan nu 12 treinen op de baan en daarvan rijden er 3 tot 4 tegelijk. Geen problemen meer met valse bezetmeldingen oid. Heerlijk dat het werkt.
Bedankt allemaal.
Er staan nu 12 treinen op de baan en daarvan rijden er 3 tot 4 tegelijk. Geen problemen meer met valse bezetmeldingen oid. Heerlijk dat het werkt.
Bedankt allemaal.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Volgens mij vanavond een nieuw snelheidsrecord gevestigd voor een stoomlokomotief. Wat nou Mallard met 203km/u

nee deze jongen was de mallerd
. Een pruisische T12.

Toch eens kijken hoe we dit gaan aanpassen. Op cv5=28 rijdt hij nog veel te hard 87 km/u dan blijft er niet veel over om netjes 28 stappen aan te maken. En cv2=1 rijdt de lok al 6 km/uBetreft trouwens een kuehn N45.



nee deze jongen was de mallerd



Toch eens kijken hoe we dit gaan aanpassen. Op cv5=28 rijdt hij nog veel te hard 87 km/u dan blijft er niet veel over om netjes 28 stappen aan te maken. En cv2=1 rijdt de lok al 6 km/uBetreft trouwens een kuehn N45.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hannes.. Je begrijpt de functie van CV5 dus nog niet helemaal. Doordat je CV5 ingesteld hebt en de lok 87km/u rijdt, verdeelt je decoder de 28 rijstappen over 0 t/m 87km uur..! Dus blijft er juist genoeg over.
Laat je CV5 op maximaal staan en wil je de lok dus dan 80 laten rijden heb je kans dat je bij 8 rijstappen al klaar bent.. en dan heb je dus weinig te regelen.
En als je het kruipgedrag echt wilt beperken, dan zul je aan de fijninstellingen moeten gaan schroeven, of een andere decoder moeten proberen. De N45 is nu eenmaal geen ster in echt langzaam rijden.
Kun je beter voor Doehler en Haass of (tran/esu) kiezen.
Laat je CV5 op maximaal staan en wil je de lok dus dan 80 laten rijden heb je kans dat je bij 8 rijstappen al klaar bent.. en dan heb je dus weinig te regelen.
En als je het kruipgedrag echt wilt beperken, dan zul je aan de fijninstellingen moeten gaan schroeven, of een andere decoder moeten proberen. De N45 is nu eenmaal geen ster in echt langzaam rijden.
Kun je beter voor Doehler en Haass of (tran/esu) kiezen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Fidoo, Wellicht niet. Hopelijk kun je wat licht laten schijnen over onderstaande gedachte gang.
De ene keer gebruik ik cv2 5 en 6. De andere keer de snelheidstabel cv67 tm 94.
Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat cv2 en cv67 gelijk zijn en CV 5 en CV 94 ook gelijk. Het verschil in beide methodes zou dan moeten zijn dat bij gebruik van de snelheidstabel je de afzonderlijke stappen zelf kan instellen terwijl bij gebruik van cv6 alleen het middelpunt. Naar mijn idee zou dit uiteindelijk tot een ongeveer zelfde verdeling moeten komen. Corrigeer me als dat niet klopt.
Voor CV 67 stel ik van de mogelijkheid 0-255 nu 1 in en dat is met 6km/u te hard.
Voor CV 94 stel ik 28 in, dat is 87km/u en dat is ook te hard. Als ik lager ga met bv 27, dan kom ik er dus 1 te kort om alle cv’s tussen 67 / 94 in te vullen.
Als ik nu CV 2 5 en 6 gebruik zou dit hetzelfde moeten opleveren met ergens 2 stappen van de 28 in koploper die dezelfde snelheid zou bevatten. Toch?
Ik zou dit kunnen accepteren en dan in koploper stap 28 niet gebruiken, of voor 14 stappen te kiezen, maar dat levert een minder mooi rij gedrag op, en de start snelheid verandert daarmee niet. Dus dan maar 28 stappen.
Met cv95 kan ik de trimmwert ruckwarts instellen. Alleen kan dat niet bij deze decoder voor voorwaarts, helaas.
Wellicht dan toch maar een andere decoder?
De ene keer gebruik ik cv2 5 en 6. De andere keer de snelheidstabel cv67 tm 94.
Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat cv2 en cv67 gelijk zijn en CV 5 en CV 94 ook gelijk. Het verschil in beide methodes zou dan moeten zijn dat bij gebruik van de snelheidstabel je de afzonderlijke stappen zelf kan instellen terwijl bij gebruik van cv6 alleen het middelpunt. Naar mijn idee zou dit uiteindelijk tot een ongeveer zelfde verdeling moeten komen. Corrigeer me als dat niet klopt.
Voor CV 67 stel ik van de mogelijkheid 0-255 nu 1 in en dat is met 6km/u te hard.
Voor CV 94 stel ik 28 in, dat is 87km/u en dat is ook te hard. Als ik lager ga met bv 27, dan kom ik er dus 1 te kort om alle cv’s tussen 67 / 94 in te vullen.
Als ik nu CV 2 5 en 6 gebruik zou dit hetzelfde moeten opleveren met ergens 2 stappen van de 28 in koploper die dezelfde snelheid zou bevatten. Toch?
Ik zou dit kunnen accepteren en dan in koploper stap 28 niet gebruiken, of voor 14 stappen te kiezen, maar dat levert een minder mooi rij gedrag op, en de start snelheid verandert daarmee niet. Dus dan maar 28 stappen.
Met cv95 kan ik de trimmwert ruckwarts instellen. Alleen kan dat niet bij deze decoder voor voorwaarts, helaas.
Wellicht dan toch maar een andere decoder?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Je gedachte gang klopt inderdaad wel, ik las je uitleg verkeerd. Bij gebruik van de uitgebreide snelheidsregeling (CV67-94) zul je 2 rijstappen krijgen met gelijke snelheid. Mijn gevoel zegt dat bij de keuze om gebruik te maken van CV2/5/6 intern de decoder die verdeling ook niet meer netjes kan maken. (dus die percentages blijven gelijk)
Hier kun je eigenlijk maar 2 dingen tegen doen. Of een andere decoder gebruiken, maar in hoeverre die dit geregeld gaat krijgen betwijfel ik zeer. Het grootste probleem is mechanisch, en zul je ook mechanisch moeten oplossen. Dat komt dan neer op of een ander wormwiel op de motor, of geheel een andere motor er in.
Je zou dan bij deze motor uitkomen: https://www.sb-modellbau.com/details/N- ... BR-91-2031
Hier kun je eigenlijk maar 2 dingen tegen doen. Of een andere decoder gebruiken, maar in hoeverre die dit geregeld gaat krijgen betwijfel ik zeer. Het grootste probleem is mechanisch, en zul je ook mechanisch moeten oplossen. Dat komt dan neer op of een ander wormwiel op de motor, of geheel een andere motor er in.
Je zou dan bij deze motor uitkomen: https://www.sb-modellbau.com/details/N- ... BR-91-2031
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Joost bedankt.
82 euro is me voor nu nog iets te duur, want de motor loopt verder gewoon goed en heeft volgens mij nog niet veel km’s gezien. Zal eens kijken of ik van decoder kan wisselen. Als de decoder ook forward trim ondersteund kun je weer meer van 0-255 gebruiken doordat je met de trim hier een factor 0,x overheen gooit.
82 euro is me voor nu nog iets te duur, want de motor loopt verder gewoon goed en heeft volgens mij nog niet veel km’s gezien. Zal eens kijken of ik van decoder kan wisselen. Als de decoder ook forward trim ondersteund kun je weer meer van 0-255 gebruiken doordat je met de trim hier een factor 0,x overheen gooit.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Zo een lange tijd geen reactie van mijn kant, wel wat aan de baan kunnen werken in een erg langzaam tempo, maar toch. Hierbij een overzicht van wat er de laatste maanden is gebeurd.
In eerste instantie heb ik gaten in de baan gezaagd voor de bereikbaarheid als straks de volgende lagen er op komen.
Linkerzijde een gat binnen de keerlus

Achterzijde een stuk weggehaald

En alvast de onderste laag van de keerlus uitgezaagd. Daarna de rails teruggeplaatst zodat ik verder kon testen.

Tussendoor ook nog een nieuwe aanwinst gekocht.

En vervolgens begonnen aan de klimspiraal. De eerste laag is omhoog gebracht. 16x M6 draadeinden. Wel wat veel, maar daardoor veel beter af te stellen dan met minder draadeinden. M6 leek me dik genoeg, door het aantal is het geheel zeer stevig geworden.


Doordat ik de draadeinden niet heb ingekort en het plafond hier heel laag was, moest ik een oplossing bedenken voor het aandraaien van alle moeren. Een PVC buis kan ik er namelijk niet over heen schuiven. Een eerste ingeving was om van de uitgezaagde draaischijf van de vorige baan iets te maken. Dik elastiek/rubber er omheen voor de grip. Moet zeggen dat dit heel erg goed werkt. Echter voor mijn rug 1 probleem, veel en veel te zwaar.


Dus voor een andere oplossing gekozen. De dremel heeft opzetstukjes voor een ronde schuurpad. Zonder schuurpad is dit ding rond, van rubber en natuurlijk heerlijk licht. En dit werkt ook goed, wel oordoppen opzetten.

Hier de tweede laag erop.


En hier het eindresultaat. Aan het einde gaat de trein weer rechtsomkeert naar beneden. De rest van de baan volgt later. Nu weer eerst lekker rijden.




In eerste instantie heb ik gaten in de baan gezaagd voor de bereikbaarheid als straks de volgende lagen er op komen.
Linkerzijde een gat binnen de keerlus

Achterzijde een stuk weggehaald

En alvast de onderste laag van de keerlus uitgezaagd. Daarna de rails teruggeplaatst zodat ik verder kon testen.

Tussendoor ook nog een nieuwe aanwinst gekocht.

En vervolgens begonnen aan de klimspiraal. De eerste laag is omhoog gebracht. 16x M6 draadeinden. Wel wat veel, maar daardoor veel beter af te stellen dan met minder draadeinden. M6 leek me dik genoeg, door het aantal is het geheel zeer stevig geworden.


Doordat ik de draadeinden niet heb ingekort en het plafond hier heel laag was, moest ik een oplossing bedenken voor het aandraaien van alle moeren. Een PVC buis kan ik er namelijk niet over heen schuiven. Een eerste ingeving was om van de uitgezaagde draaischijf van de vorige baan iets te maken. Dik elastiek/rubber er omheen voor de grip. Moet zeggen dat dit heel erg goed werkt. Echter voor mijn rug 1 probleem, veel en veel te zwaar.


Dus voor een andere oplossing gekozen. De dremel heeft opzetstukjes voor een ronde schuurpad. Zonder schuurpad is dit ding rond, van rubber en natuurlijk heerlijk licht. En dit werkt ook goed, wel oordoppen opzetten.

Hier de tweede laag erop.


En hier het eindresultaat. Aan het einde gaat de trein weer rechtsomkeert naar beneden. De rest van de baan volgt later. Nu weer eerst lekker rijden.




zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Dat ziet er heel mooi uit Hannes, je werkt heel netjes.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Hallo Hannes.
Het ziet er netjes uit de spoorspiraal en je uitloop naar de keerlus.
Ik zie dat je sporen ook lijmt. Wat van lijm gebruik je?
Gr Sebas
Het ziet er netjes uit de spoorspiraal en je uitloop naar de keerlus.
Ik zie dat je sporen ook lijmt. Wat van lijm gebruik je?
Gr Sebas
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
@ Sebas,
Sporen kun je het beste lijmen met boekbinderslijm al dan niet verdunt met water. Zoek in dit forum maar eens op boekbinderslijm.
Sporen kun je het beste lijmen met boekbinderslijm al dan niet verdunt met water. Zoek in dit forum maar eens op boekbinderslijm.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 364
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales
Heren bedankt voor de complimenten.
Ik heb sneldrogende houtlijm gebruikt (gebruik nooit watervaste, die krijg je niet meer los). Ik geloof niet zo in isolatie en boekbinderslijm. Een trein maakt nu eenmaal geluid, dus voor mij is het gewoon vastlijmen op de houtenplaat.
Het schaduwstation heb ik verlijmd van onderaf. Streep lijm trekken, beetje uitsmeren, rails erop en rails vastnieten.
Voor de spiraal leek me dat niet zo handig. Daar eerst de rails vastgeniet en daarna van bovenaf een streep lijm tussen de rails. (Van Martin afgekeken.) werkt sneller en is minder gesmeer. Let wel op dat de lijm soms tegen de binnenkant van de rails aanvloeit. De ene lok heeft daar meer moeite mee dan de ander, ligt aan hoe groot de pizzasnijder is zal ik maar zeggen.
Ik heb sneldrogende houtlijm gebruikt (gebruik nooit watervaste, die krijg je niet meer los). Ik geloof niet zo in isolatie en boekbinderslijm. Een trein maakt nu eenmaal geluid, dus voor mij is het gewoon vastlijmen op de houtenplaat.
Het schaduwstation heb ik verlijmd van onderaf. Streep lijm trekken, beetje uitsmeren, rails erop en rails vastnieten.
Voor de spiraal leek me dat niet zo handig. Daar eerst de rails vastgeniet en daarna van bovenaf een streep lijm tussen de rails. (Van Martin afgekeken.) werkt sneller en is minder gesmeer. Let wel op dat de lijm soms tegen de binnenkant van de rails aanvloeit. De ene lok heeft daar meer moeite mee dan de ander, ligt aan hoe groot de pizzasnijder is zal ik maar zeggen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch