Pagina 32 van 67

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 26 nov 2011 23:12
door mdedeugd
Hallo Martin. ;)

Chips :o
Deutsche Bahn rood vindt ik echt niet lelijk :mrgreen: .
Zulke type doppelstock wagons staan immers ook nog op de lijst der wensen van mij. :D
Kun je eens een foto plaatsen van de complete regional express trein.?


Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 21 dec 2011 17:57
door Hookies
Aangezien ik alle tracks aan het ballasten ben, vooruitlopend op het betere airbrushwerk van een specialist, krijg ik zo direct ook te maken met de stationssporen. Daar komen dan ook de perrons te liggen en om nu daar net even te veel ballast neer te kwakken, leek het me handig om de perrons eerder een 'testplaats' te geven. Nu zijn er een aantal opties voor perrons.

Je kunt ze kopen, maar ik zie zelden perrons met de juiste maat (ca. 29-30 mm breed). Of ze zijn te smal of te breed, terwijl ik toch een enigszins normale afstand hanteer (zie baanplan op pagina 1 en dan heb ik het over de ruimte tussen spoor 3 en 4). Dan kom je automatisch uit op zelfbouw. Nu ben ik nog geen enorme gipsbouwer en gezien de tijdsdruk die ik mezelf nu even opleg, opteer ik voor mdf-perrons. Uiteraard ga ik die later nog aankleden. Met bijvoorbeeld steentjesmotief, staanders, overkapping, bankjes etc. Omdat het dan toch iets hoger wordt, zat ik zelf te denken aan 6 mm mdf.

Ik heb ook de perrons van Chris bekeken. Ze zien er mooi uit, maar het feit dat het hele korte stukken zijn die je aan elkaar moet leggen, maakt het er helaas niet mooier op.

Nu ben ik op dit gebied ook maar een newby, dus wellicht ziet iemand het helemaal anders? Ik hoor het graag.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 21 dec 2011 19:40
door Krab
Hoi Martin ,
kijk eens op blad 102 bij mij dat is ook mdf en afgewerkt zie je op blad 108 - 109 .


mvg Sjaak

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 21 dec 2011 19:53
door Hookies
Natuurlijk meteen even gekeken. Ik zie dat je 4 mm mdf gebruikt hebt en dat daar dan die Auhagen perronplaten op komen te liggen. Hoe hoog is het geheel dan geworden?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 21 dec 2011 20:29
door Krab
Hoi Martin ,
heb het even nagemeten en het is ongeveer 8 mm ofwel 5 mm bovenkant rails .



mvg Sjaak

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 dec 2011 11:25
door Hookies
Tussen het ballasten door ook nog wat gekocht toen ik een dagje in Zwolle was.

Een lange Arcademuur voor erg weinig. Dat komt omdat de middelste van de drie bogen gebroken is. En verder vier containers voor bij het goederendeel van mijn station.

Afbeelding

Afbeelding


Na de kerst weer verder met ballasten. Ben het wel een beetje zat.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 24 dec 2011 12:43
door mdedeugd
Hookies schreef:Tussen het ballasten door ook nog wat gekocht toen ik een dagje in Zwolle was.

Een lange Arcademuur voor erg weinig. Dat komt omdat de middelste van de drie bogen gebroken is. En verder vier containers voor bij het goederendeel van mijn station.

Afbeelding

Afbeelding


Na de kerst weer verder met ballasten. Ben het wel een beetje zat.
Hallo Martin.
Mooie aanwinsten ;)
Ik zit nu zelf ook in een sluimer periode dat ik minder zin in en bovendien ook bizar weinig tijd heb voor modelspoor.
Maar het komt wel weer. :D
Weet wel dat ik steets geniet van alles wat getoont wordt, ook van jou ;)
Sucses met ballasteren.


Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 dec 2011 11:43
door Hookies
@MartinD: de zin ontbreekt niet, maar de factor tijd heeft de laatste negen maanden wel een grote rol gespeeld, waardoor ik veel minder ben opgeschoten dan ik had verwacht.

Gisteren eind van de middag nog even een andere ballastmethode geprobeerd. Niet de ballastmortelmethode, maar die met lepeltje, borsteltje, water+afwasmiddel sprayen en indruppelen. Zeg maar de conventionele methode. Hoewel het allemaal nog niet 100 procent droog is, ben ik over het eerste stuk bij de stationssporen wel tevreden. Straks na het airbrushen gaat het er volgens mij ook best aardig uitzien.

Afbeelding

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 dec 2011 13:47
door Spoor 9 mm
Hoi Martin,

wat ik er van kan zien op de foto is het inderdaad erg netjes geworden. Beetje bijroesten en het ziet er net echt uit.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 dec 2011 14:16
door Hobbytrain
Hoi Martin,

Dat is een mooie ruimte die je ter beschikking hebt!!

Groetjes Stijn

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 25 dec 2011 14:53
door Hookies
@Johan: dat gaat straks gebeuren met de airbrush als alles gedaan is. Ik zag nog wel een paar plekjes waar iets minder ligt, maar die werk ik nog wel bij.

@Stijn: ik ben ook erg blij met deze ruimte, zeker als over een paar jaar ook het kookeiland erbij is gekomen.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 28 dec 2011 17:44
door Hookies
Gisteren de ruimte tussen de sporen 1 en 2 én 2 en 3 verder geballast met de methode lepeltje, plantenspuit met water en dropje afwasmiddel en daarna indruppelen met verdunde houtlijm. Ook nog wat kale plekjes van een paar dagen eerder bijgewerkt. Ik heb nog niet in de hoekjes bij de wissels geballast. Misschien dat ik daar toch wat gemortelde ballast neerleg om er zeker van te zijn dat er geen korreltjes en/of houtlijm de wissel gaat verstoren. Als het morgenochtend wat lichter is, zal ik nog wel een fotootje maken. Vandaag was het de hele dag schemerig.

Vandaag even langs de houtboer geweest voor perrons. Morgen kan ik het gezaagde materiaal ophalen. Dan kan ik ook de ruimte tussen de sporen en de perrons ballasten. Niet dat de perrons dan klaar zijn, maar na het indruppelen van de verdunde houtlijm haal ik de perrons meteen weer los. Het sporengeheel zal toch eerst een airbrushje moeten krijgen. Overigens had ik wel even de bodemplaat van het station uit de doos gehaald. Die bleek dus niet helemaal recht te zijn, maar de druk van wat mdf op de bodemplaat begint al te werken. Hopelijk lukt het zo, anders moet ik naar een andere techniek toe.

Vraagje: het perron bij spoor 3 is ook in dienst voor reizigers die via perron 4 vertrekken. Tussen spoor 4 en 5 ligt een behoorlijke open ruimte. Nu is spoor 5 de aanrij/afvoerroute voor de goederentreinen (zie ook de foto van 25 december, waar tussen spoor 3 en 4 een perron ligt. Spoor 5 ligt daar weer links van). Is het gebruikelijk om dit in zijn geheel ook te ballasten, of zou daar een tegelvloer/wandelpad passen, met eventueel een keetje, een paar schakelkasten of iets dergelijks? In de buurt van de wissels komt uiteraard een seinhuis te staan.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 29 dec 2011 11:56
door Hookies
Drie fotootjes met twee verschillende camera's geschoten. Dat zie je ook wel aan het kleurverschil. Het was overigens buiten best wel donker, dus ik had een looplamp naast me liggen voor wat extra licht. Daardoor lijkt de ballast wat geler dan dat het in de werkelijkheid is. Maar ja, je hebt nu eenmaal van die donkere dagen in deze periode van het jaar. Ik moet spoor 2 tussen de spoorstaven op sommige plekken nog wat reinigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Straks de perronstukken ophalen. Maar daar moet ik eerst nog wat mee doen voordat ik verder kan.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 29 dec 2011 13:08
door Doolemeister
Beste Martin,

Mooi gemaakt, idd ballasten is niet de leukste klus, maar als het dan gedaan is ziet het er allemaal gelijk een beetje beter uit.
Ben benieuwd naar je perrons.

Groet,

Arjan

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 29 dec 2011 14:56
door Hookies
Dank je Arjan!

Het perronhout is inmiddels opgehaald. Hier zie je het middenperron (of eilandperron). Rechtsachter zie je nog het zakspoor, met dus aan beide zijden perron. Aan deze kant van de bodemplaat van het station komt rechts ook nog een perron te lopen. Bedenk wel dat er nog perronplaten (ca. 1,5 mm dik) bovenop het mdf van 6 mm komt te liggen. Onder- en bovenkant ga ik dan ook niet verven, wel de zijkanten van de perrons. Dit zal een grijze kleur worden, met hier en daar wellicht een zwarte streep om de plaatvorming aan te geven? O ja, volgens een enkele encyclopedie hoort een eilandperron toch gauw zo'n 8 meter in beslag te nemen. Dat is in N 50 cm. Mijn eilandperron is niet breder dan 4 meter (25 cm). Zo heb ik ze in Duitsland ook geregeld gezien, zelfs op grote stations.

Omdat mijn gaatjes voor de draadjes vooral naast de rails zitten, heb ik wat goten in het grote perron gemaakt, zodat het over de draadjes heen kan worden geschoven en niet op een draadje steunt. Dat was overigens wel pas na het maken van de foto's, want op foto 2 zie je dat het perron niet helemaal plat op de onderplaat ligt.
Ik ga geen verpakkingsband gebruiken, simpelweg omdat dat breder is dan de hoogte van de perrondelen. En om dat nou over 1.40 meter kaarsrecht in te gaan korten, leek me geen goed plan. Los van het feit dat het ook niet breder moet worden tussen de sporen in.

Genoeg uitleg, over naar de foto's. Overzicht met rechtsachter het zakspoor:
Afbeelding

Iets meer preiseraanzicht:
Afbeelding

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 30 dec 2011 17:42
door Hookies
Heb een van de zakspoorperrons vandaag van spanband (dat draad dat gebruikt wordt om dozen dicht te binden) voorzien. Mij was aangeraden om dat met lijmklemmen te doen, maar dat was nog een hele klus. Niet alle lijmklemmen laten zich vastzetten op een stukje mdf van 6 mm breed! Daarom eerst de ene helft gedaan en zojuist de andere helft. Ik zag wel wat houtlijm er onderuit komen, maar dat werk ik morgen wel weg (wegsnijden wellicht). Ben benieuwd hoe het er dan uitziet. De bedoeling is om de perronrand zo wat meer reliëf te geven. Dat wordt fotootje maken morgen. En ook hier de rand grijs verven.

De zijkanten van het eilandperron (met enkele inkepingen voor de draadjes van de sporen) zijn nu helemaal grijs geverfd. Morgen dat deel van 1.40 meter bij 25 cm maar eens op de baan leggen en kijken of mijn langste wagon er nog steeds langs kan. De rijtuigen van de Regional Express in elk geval wel. Ik probeer het dan even met zo'n autotransporter. Die zijn ook lang en misschien nog iets breder (al komen die nooit en te nimmer op de sporen 3 en 4 te rijden). Het eilandperron krijgt geen spanband, want dan wordt het net even te breed.

En zo komt er nog een beetje schot in de baan. Volgende week ben ik alleen thuis en er zijn nog geen nieuwe opdrachten binnengekomen (dat is normaal voor de eerste week van januari, maar wel prettig als alle facturen van 2011 dan worden uitgekeerd), dus dan hoop ik nog een leuke slag te kunnen maken.

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 30 dec 2011 17:54
door Lemland
Prachtige lengte. Ben benieuwd naar de spanband,

Bart

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 30 dec 2011 19:50
door mdedeugd
Hallo Martin.

Zeer mooie perronlengte heb je daar :o
Ik ben ook benieuwt wat je ervan maakt. ;)
Sucses.

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 12:11
door Hookies
Langzaam zullen we deze week weer met de baan verder gaan. Maar eerst nog even een paar foto's met iets meer daglicht en geen kunstlicht van de stationssporen.

Allereerst een helikopterview. Tussen de drie rechtersporen is al geballast (nu wat minder geel uitgeslagen), alleen de ruimte tussen de buitenkant van de rail en het perron moet nog een beurt krijgen. Dat zijn marginale strookjes, dus wellicht dat ik die pas doe als de perrons gereed zijn. De zijkanten van het eilandperron heeft wel een grijs betonkleurtje gekregen, de bovenkant moet nog gevuld worden met perronplaten in steentjesvorm. Je ziet dat ik bij spoor 2 (op dezelfde hoogte als de autotransporter) nog wat schoon moet maken tussen de railstaven. Als je overigens denkt dat de lijm nog niet overal opgedroogd is, gezien de grijswitte vlekken, dan heb je het toch mis. Ik heb twee kleuren ballast gemengd en hier zie je net even wat meer van de lichtgrijze ballast. Laten we maar zeggen dat dit niet goed is gegaan en dat het later door de Hookyville Bahn gedeeltelijk vernieuwd is met een iets andere kleurstelling. Het zal overigens nog wel meevallen als de airbrush zijn werk heeft gedaan.

Afbeelding

De vol;gende foto's geven een blik op het zakspoor. Bij het linkerperron is de binnenrand al 'versierd' met spanband. Dat kun je bij het zijaanzicht nog wel zien. En op deze foto zie ik ook nog wat korreltjes die op spoor 1 tussen de staven zijn beland. Dat is wel het prettige van de foto's. Je merkt dingen die je anders misschien niet zo opvallen. Het zakspoor is overigens prima geschikt voor de Lint en de Pendolino (BR614), die uit twee bakken bestaan, en de VT614 (drie bakken).

Afbeelding

De laatste foto geeft een beeld van de lengte van de sporen. Van zakspoor gaat het perron voor het station langs en dan nog helemaal door naar de volgende wissel die nog na de autotransporter (rechts) komt. De triplexplaat, die nodig is om dezelfde hoogte te bereiken als de sporen op de blauwe ondervloer, wordt nog wel ingekort tot precies de rand van de tafel. Het perronstukje dat tussen het station en het zakspoor ligt, wordt nog wel aangepast naar de juiste lengte. Is nu net een tikkeltje te kort.

Afbeelding

Mvg,
Martin

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 15:17
door Overlord
Martin,

Het zakspoor is mij geheel duidelijk geworden ;)

Paul

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 16:37
door Doolemeister
Beste Martin,

Dat is een mooie vooruitgang. :D
Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Groet,

Arjan

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 17:10
door mdedeugd
Hallo Martin.
Complimenten.
Ik vindt het er al keurig uitzien ;)
Op de zijkanten, had je dach ik, toch iets met van die verzegelbandjes gelijmt. :)
Is dat nog gelukt ?
Dus een kopspoor appart, noemt men dus een zakspoor, wist ik ook niet.
Maar nu wel, dus alweer weer iets geleerd zojuist :D
Ik vindt het leuk, jou bouwverslag.

Martin de Deugd

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 17:18
door Hookies
@Arjan, Martin: bedankt voor de lovende woorden.

@Martin: Een zakspoor is een kopspoor, maar dan wel een kopspoor met aan beide kanten perron. Dat is het enige verschil. Dat met die spanband (verzegelbandjes zoals jij het noemt) kun je op de tweede foto enigszins zien. Links achter het rijtuig. Ik vind het niet mooi geworden en ga daarom iets anders toepassen. Wat dat is, laat ik nog even in het midden.


Qua werkzaamheden vandaag nog wel geballast tussen de twee goederensporen en een deel van een dubbelsporige boog verbeterd (hoop ik). Het is nu nog wit van de vloeibare lijm. Ga vanavond of morgen wel eens kijken naar het resultaat.

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 17:44
door shoven
Leuk te zien dat er weer wat gebeurt Martin.
Krijg je de draadjes die aan de rails zitten een beetje uit het zicht?

Re: Hookyville op weg

Geplaatst: 02 jan 2012 17:51
door Hookies
Bij het eilandperron is dat wel gelukt. Ik had met een stift op het perron gemarkeerd waar de draadjes zaten en met een vijl wat holletjes gemaakt, zodat ik het perron over de draden kan plaatsen zonder dat ze eraf getrokken worden ofzo. Dus dat scheelt. Bij de niet-perronsporen zal de airbrush ook de draden een likje verf meegeven.

Dan moet ik alleen nog even bedenken wat ik doe als ik een paar gaatjes bij elkaar heb zitten. Daar valt niet goed te ballasten omdat de korrels dan door de plaat naar beneden schieten en in het schaduwstation landen. Ik moet dus nog iets zoeken om die gaten te dichten of er een dun plaatje overheen te schuiven dan wel de gaten met wat klei of iets anders dichtsmeren. Dat is nog wel iets wat ik deze week wil oplossen. Suggesties zijn welkom.