Pagina 33 van 172
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 14:50
door maarten
Bij dezelfde rotatiesnelheid van de as geeft een groter tandwiel juist een hogere snelheid aan de ketting. Een kleiner tandwiel op de motor laat de ketting langzamer lopen.
Leuk dat je dit zo probeert en laat zien. Bij lange na niet zo geavanceerd als MCC, maar véél voordeliger.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 17:18
door Wim
Ondanks dat je er zelf (nog) niet helemaal over tevreden bent......
Is het idee er achter, Hartstikke leuk
Lekker verder knutselen Jan.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 18:03
door Bjor
Jan,
Op de eerste plaats mijn complimenten voor zoveel creativiteit. Hartstikke leuk man!
Ik kan met voorstellen dat je wilt dat de auto's iets sneller gaan. Nu lijkt je hele stad een woonerf
.
Kun je het toerental van de motor niet regelen?
Als dat niet kan heb je een overbrenging nodig tussen de motor met een klein wiel, die een groter tandwiel aandrijft waar de ketting over loopt.
Ik ben geen technicus, maar wellicht kun je zoiets maken van oude tandwielen van een racefiets. Een fietsenmaker heeft misschien wel nog ergens een oude cassette liggen die vervangen moest worden, waaruit je de tandwielen kunt gebruiken. (Dat zo'n cassette is versleten is niet zo erg, omdat ik aanneem dat de ketting met weinig kracht kan worden voortbewogen.)
Ik bedoel dus zo'n ding:
http://nl.aliexpress.com/item/High-Qual ... 05127.html
Zo'n cassette kan met de juiste sleutel uit elkaar. Je hebt dan meerdere tandwielen met een oplopende grootte.
Waarschijnlijk moet je dan wel een bus met de juiste diameter (laten) maken, om zo'n tandwiel te bevestigen.
Maar feitelijk komt het er dan op neer dat je in je baan het principe van een fiets inbouwt:
- de motor drijft een as aan met daarop een tandwiel.
- via een (fiets) ketting drijft dat tandwiel een kleiner tandwiel aan op een as, waarop een tweede tandwiel zit, waar de ketting met de magneten omheen loopt.
En als je toch bij een fietsenmaker bent, dan heeft hij misschien ook nog een paar oude derailleurwieltjes, die je kunt gebruiken om de ketting op de hoekpunten omheen te leggen.
(Als ik het goed zie heb je zelf houten(?) wieltjes gemaakt.) Netjes gedaan overigens, maar derailleurwieltjes hebben vlakke "tandjes" en een asje, waardoor ze - met een beetje vet - lekker soepel draaien.
Ik bedoel dus dit soort wieltjes:
http://www.wielerspecialist.nl/Shimano- ... wgod1noFww
Misschien heb je er iets aan.
Groet,
Ben
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 18:42
door WimC
Dat 'ie zo langzaam gaat, komt waarschijnlijk omdat je een tandwiel met meer of minder tanden hebt gemonteerd dan er oorspronkelijk opzat. Met een tandwiel met een ander aantal tanden, zal de snelheid veranderen. Volgens mij klopt de redenering van Maarten.
Voor een cassette voor een racefiets kun je op het forum van fiets of wielertoerist een berichtje plaatsen. Allicht dat er wel iemand net zijn cassette vervangt en 'm voor een paar euro wel kwijt wil. Overigens heb je wel een goede kans dat je huidige ketting daar niet goed op loopt, omdat racefietsen een smallere ketting hebben dan een gewone fiets. Maar ook kettingen zijn dan wel weer aan te komen op de genoemde fora.
Ik heb zelf nog wel een paar cassettes liggen, maar die zijn niet versleten, dus die hou ik nog ff zelf
Het idee vind ik erg leuk. Ik zag wel in één van de filmpjes dat sommige van die auto's wat dwars gaan staan. Dat komt waarschijnlijk omdat ze worden gesleept terwijl ze geen ronddraaiende wieltjes hebben.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 19:25
door janiegein
hallo allemaal,
dank voor jullie inbreng.
kan zeer waarderen dat jullie mijn creatieve handelingen op prijs stellen.
bjor; de houten geleidingswieltjes zijn gewoon uit een plaatje triplex met een tiengatenzaag gefabriceerd.
deze liggen op een grote dikke metalen schijf waardoor ze niet kantelen en in het midden van de ketting komen en zijn voorzien van een messing busje die om een 5mm boutje draaien. boven op dit boutje zit een zelfborgend moertje die net niet op het schijfje rust dus wieltje kan vrij draaien en loopt netjes mee. denk niet dat ook al is het steviger dat zo,n derailleur wieltje dat zal verbeteren. hooguit wat je stelt wat soepeler.
overigens zal het soepeler ronddraaien niet veel verbetering kunnen opbrengen daar de ketting in zijn geheel gewoon over de houten onderplaat sleept.
de geleidingsprofieltjes heb ik weer verwijderd omdat ketting achter schroefjes bleef haken.
zal hiervan nog wel filmpje maken zodat in werking zichtbaar wordt.
groter probleem zal worden als op de motor een groter tandwiel wordt gehangen omdat ik denk dat de weerstand dan ook groter wordt. motor wordt nu al vrij snel behoorlijk warm.
ander opkomend probleem is dat ik ook nog iets moet bedenken als kettingspanner want ketting wordt wat slapjes rondom het geheel.
om via het huidige kettingwiel een grotere aan te drijven zal ik de gehele constructie moeten aanpassen omdat de ruimte tussen onder en bovenplaat niet groter is dan de dikte van de ketting. veel grotere tussenruimte kan niet omdat dan de werking van de magneten verminderd.
WinC;
ja je hebt het goed gezien dat sommige autoo,s wat scheef hangen.
nu zit er een metalen ringetje midden onder auto gelijmd en die zal uiteraard de magneet volgen die op de ketting zit.
denk dat ik iets moet bedenken dat alleen aan de voorzijde van het autotje iets metaal achtigs zit waardoor hij wel op een natuurlijker wijze de magneet zal volgen.
een paperclip volgt wel precies de weg die je van autotje zou mogen verwachten.
eerste prioriteit is de snelheid van de ketting aanpassen naar een meer normalere snelheid.
wordt vervolgd
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 20:25
door Bjor
janiegein schreef:(...) de houten geleidingswieltjes zijn gewoon uit een plaatje triplex met een tiengatenzaag gefabriceerd.
(...) ander opkomend probleem is dat ik ook nog iets moet bedenken als kettingspanner want ketting wordt wat slapjes rondom het geheel.
Jan,
Ik kan het mishebben, want ik kan het natuurlijk niet zien, maar wordt de ketting niet slapper omdat die triplex wieltjes snel slijten? Een fietsketting hoef je op een fiets pas na honderden kilometers na te spannen en ik stel me voor dat de krachten die hier op de ketting worden uitgeoefend geringer zijn dan bij een ketting op een fiets. Ik kan me dus niet voorstellen dat de ketting slapper wordt doordat hij wordt opgerekt.
janiegein schreef:
(...) groter probleem zal worden als op de motor een groter tandwiel wordt gehangen omdat ik denk dat de weerstand dan ook groter wordt. motor wordt nu al vrij snel behoorlijk warm.
Als je de ketting zonder motor met de hand doordraait, voel je dan veel weerstand, of loopt het geheel lichtjes rond?
Wat is het eigenlijk voor een motor? Uit wat voor apparaat komt hij oorspronkelijk?
Als de ketting niet licht loopt en de motor nu al snel heet wordt, is hij misschien niet geschikt voor dit werk. Maar ik ben geen deskundige, dus ik kan dat niet zo goed beoordelen, maar als hij inderdaad snel warm (heet?) wordt, denk ik ook aan oververhitting, doorbranden, kortsluiting en/of brand.
Dat wens ik je niet toe, hoe creatief je vinding ook is.
Ben
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 20:28
door spoor65
Jan,
Heel creatief bezig en goed bedacht, een mooie basis om verder uit te bouwen en te verfijnen.
zit zomaar ff mee te denken, benader Martin Domburg eens, vraag hem dan hoe dik de magneetband is die gebruikt word voor de mcc,
en of hij misschien een klein stukje over heeft om te testen of dat een mogelijkheid is om te gebruiken onder de autootjes, ff goed gepoold onder de auto plakken, en dan misschien minder scheef hangende wagens en meer grip naar elkaar, klein stukje voor en achter onder auto voorkomt misschien ook het effect van slippen alsof ze steeds op een spek gladde weg rijden.
mvg
Freddy
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 20:32
door janiegein
hoi Bjor,
als eerste weet ik niet waar die motor oorspronkelijk van was.
heb hem ooit gekregen van mijn zwager die ik niet meer kan navragen omdat die niet meer onder de levenden is.
motor kan alleen met een tang erop gedraaid worden en dan hoor je dat er over diverse inwendige tandwielen wordt gedraaid.
en nee ik geloof niet dat die wieltjes al zo snel slijten. moet zoals gezegd iets bedenken als kettingspanner.
maar zal zo filmpje posten met de motor en ketting en werking van dichtbij opgenomen.
https://youtu.be/B6Fe2qvE0Ls
hier is ook te zien waarom ik voor dit tandwiel ben gegaan ivm de motorbevestigingsplaat die geen ruimte bied voor groter tandwiel tenzij ik die steunplaat wegslijp zodat er wel een grotere geplaatst zou kunnen worden.
ik hoor wel weer
wordt vervolgd
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 20:44
door maarten
Als deze motor op 230 volt draait kan ik me niet voorstellen dat hij te weinig vermogen heeft. Hij hoeft alleen een ketting rond te krijgen. Dat zou ook met een 12V ruitenwissermotor moeten lukken. Stuk veiliger ook.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 12 nov 2015 22:27
door Bjor
Jan,
Mooi filmpje. Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik vind het in ieder geval een knap staaltje werk. Daar neem ik mijn pet voor af.
janiegein schreef:motor kan alleen met een tang erop gedraaid worden en dan hoor je dat er over diverse inwendige tandwielen wordt gedraaid.
Dat is dan waarschijnlijk een vertragingskast. De snelle omwentelingen van de motoras worden daarin door meerdere tandwielen omgezet in een gereduceerd toerental van ca. 250 rpm.
Daarom zit de as met het tandwiel ook niet in het verlengde van de motoras.
Dan nog blijft het raar als hij snel heet wordt. Misschien is er iets in de vertragingskast kapot, waardoor de motor veel mechanische weerstand ondervindt(?)
Ik sluit me in ieder geval aan bij Maarten: een 12V motor moet het ook kunnen en is in dit geval veel veiliger dan een 230V motor.
Ben
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 13 nov 2015 20:34
door janiegein
Hoi allen,
ben vandaag even langs een fietsenboer geweest en die kon mij helpen aan een gebruikt voortandwiel.
deze zit zo is op de foto te zien nog op de trapas maar is vrij simpel te demonteren.
voor de derailleurtandwieltjes zal ik elders op zoek moeten of een ander nuttig alternatief moeten bedenken.
onderstaande foto laat zien dat de omwenteling zeker een versnelde beweging van de ketting zal laten zien.
voorlopig eventjes creatief aan het stoeien om dat ding op motor gemonteerd te krijgen.
heb tevens vandaag een rolletje magneettape gescoord en eens kijken of dat onder autootjes geplakt kan worden als voorttrekker.
wordt vervolgd.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 13 nov 2015 23:31
door BenQ
Jan,
De versnelling kan je heel eenvoudig uitrekenen, de nieuwe afstand van as tot ketting delen door de oude afstand as tot ketting.
Denk dat hij 2 á 3 maal zo hard gaat.
Ik vind het een schitterende uitdaging om zo iets te maken.
Voor het wat beter rijden van de auto's zou je een magneetstrip op de ketting moeten lijmen en onder de auto's een plaatje, enige probleem zullen dan de bochten zijn, daar wordt de auto doorheen gesleept.
Kan je de bovenplaat er afhalen en op de kop monteren, dan ben je van dat lastige opstandje af ?
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 13 nov 2015 23:40
door janiegein
Hoi benq,
zoals te zien is op filmpje zitten er op de ketting kleine ronde magneetjes.
deze hebben een trekkracht van 1.1kg en onder een bureaublad gehouden trekken ze met gemak een paperclip voort.
daarom denk ik dat ze sterk zat moeten zijn om autotjes door 4mm triplex voort te trekken.
nu ik magneetband heb gevonden voor onder de autotjes zal ik even de polariteit van magneetjes moeten nazien/uitvogelen door proefondervindelijk testen.
Wordt vervolgd
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 14 nov 2015 17:07
door BenQ
Jan,
Het gaat me niet om de trekkracht, die is meer dan zat, maar om de richting ongevoeligheid van iets ronds.
En dan geeft een rechthoekig iets toch een betere richting.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 14 nov 2015 17:20
door janiegein
Hoi benq,
ik denk dat ik qua snelheid van de ketting toch opnieuw moet redenen.
als ik aan een stuk touw een verzwaring maak en deze vor me houd en dan ga draaien zal het gewicht aan het touw mijn draai beweginging volgen.
als ik lang genoeg draai zal gewicht als ik tow voor me houd ook daar zijn.
als ik tow dan vieren krijg ik gtotere draaicirkel maar snelheid blift het zelfde.
dus groter tandwiel op aandrijving maakt dan voor ketting wel grotere omwenteling maar niet sneller.
zal soort versnellingsbk moeten maken gelijk aan trapas op fiets naar achteriel van groot naar klein om hgere snelheid te kunnen halen.
dus voor ik weer vanalles overhoop haal eerst hier maar eens op studeren.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 14 nov 2015 22:02
door maarten
De snelheid zal zeker hoger zijn met een groter tandwiel!! Je trekt de verkeerde conclusie uit je proef met het touw.
de draaisnelheid van je touw blijft weliswaar hetzelfde, de snelheid waarmee je gewicht door de lucht zoeft wordt hoger.
Anders uitgelegd, stel je een analoge klok voor. In 1 kwartier tijd legt het uiterste puntje van de grote wijzer een afstand af, zeg 20 cm. Echter, het deel van de wijzer bij de as legt in diezelfde tijd slechts 1 cm af. Dus, bij eenzelfde rotatie snelheid (zoals bij jouw motor) legt iets dicht bij de as (kettingschakel op klein tandwiel) een veel kleinere afstand af dan iets wat verder van de as zit (kettingschakel op groot tandwiel). Met een groot tandwiel krijgt het schakeltje dus een grotere slinger (hogere snelheid) dan met een klein tandwiel.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 14 nov 2015 22:20
door BenQ
Jan,
Zoals Maarten het beschrijft is prima, ik heb nog een aanvulling.
Als je een racefiets hebt met aan het achterwiel het meer bladige tandwiel en je gaat met een snelheid van 20 km/u.
Wanneer zal de snelheid van de ketting groter zijn, als de ketting over het grote tandwiel gaat of als de ketting over het kleine tandwiel gaat.
Hierbij kan je het achterwiel beschouwen als de motor, deze heeft dus een constante snelheid.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 14 nov 2015 23:18
door janiegein
Heren.
Moet zeggen dat het door jullie begrijpelijk is uitgelegd.
maar ik zal ik niet zijn om toch te twijfelen.
maar ik ga toch proberen groot tandwiel op motor te plaatsen in plaats van de kleine en zie dan vanzelf welke redernatie/conclusie de juiste blijkt te zijn.
een uitdaging op zich
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 19:51
door Wablo
Jan,
Ik moet nog ergens een 7 bladig achtertandwiel van mijn oude racefiets hebben leggen, als je interesse heb moet je maar even je adres middels een PB sturen.
groetjes,
Bert
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 19:52
door janiegein
bijna geslaagd
jullie hadden gelijk
groter tandwiel grotere snelheid helemaal top en voor zover ik beoordeel een relatief realistische snelheid.
echter helaas met het afmonteren ging er iets fout. kan ook niet allemaal in één keer meezitten niet waar.
onderstaande foto laat zien hoe ik tandwielvergroter had gemaakt.
bij het verwijderen van het kleine fietstandwiel welke ik met een mix van lijmen aan dit vergrotingstandwiel had geplakt was er al e.e.a. aan kraak geluiden te horen en jawel toen ik groot tandwiel had gemonteerd en aan het proefdraaien was viel alles stil terwijl motor netjes doordraaide.
spul weer gedemonteerd en zal dus nieuw tandwielvergroter moeten maken zoals op onderstaande foto te zien is kan ik hier niets meer mee
heb nu de keus of deze nieuw maken of een compleet nieuw geval waar groter tandblad direct op zit gemonteerd.
dus ben nog lekker aan het prutsen.
wordt vervolgd
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 19:55
door janiegein
wablo,
dank voor aanbod maar denk dat ik het met wat er nu is ga redden maar hou jou aanbod in mijn achterhoofd,
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 20:32
door janiegein
BenQ schreef:Jan,
Het gaat me niet om de trekkracht, die is meer dan zat, maar om de richting ongevoeligheid van iets ronds.
En dan geeft een rechthoekig iets toch een betere richting.
hoi Ben,
ik denk de oplossing gevonden te hebben.
heb in de bodemplaat autootje een gaatje geboord net achter vooras met de dikte van iets groter dan punaise punt
heb punaise genomen en daar stukje van afgeknipt.
punaise neerleggen en autootje met gaatje op punaise.
magneet onder plaat, punaise volgt magneet, autootje wordt netjes voortgetrokken en volgt zonder schokken iedere bocht.
als baan zover is zal ik dat uitgebreid uitproberen.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 22:12
door BenQ
Jan,
Mooi dat het nu klopt, heb je de plaat ook aangepast, zie het opstaande randje niet meer.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 15 nov 2015 23:24
door janiegein
Hoi Ben,
Ja heb motorplaat omgedraaid.
betekende wel dat ik andere ophanging moest bedenken maar dat is gelukt.
morgen op mijn gemak nieuwe tandwielvergroting maken.
heb nu juiste snelheid maar geen aandrijving meer en het een kan niet zonder het ander.
als dat is gelukt dan bovenplaat netjes pas maken en vastzetten en dan experimenteren met de autootjes wat het lekkerste storingvrij voortbeweegt.
wordt vervolgt.
Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l
Geplaatst: 16 nov 2015 11:31
door janiegein
hallo,
aandrijving weer gemaakt.
hieronder nog even filmpje met oude snelheid.
https://youtu.be/B6Fe2qvE0Ls
hieronder filmpje met nieuwe snelheid.
https://youtu.be/fhmaWZ12dgU
neem aan dat voor ieder grotere omloop snelheid zichtbaar is.
ga nu dekplaat pasmaken en monteren en dan experimenteren voor soepele rondgaande auto,s.
wordt vervolgd