[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

kees gorter

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Op weg naar Stat. N-spoor

Bericht door kees gorter »

Ik ga zeker kijken in Hilversum naar dit moois.

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank Kees. Jou baan is er ook hoop ik? Ben erg benieuwd naar je nieuwe modules! Dat niveau van zelf-bouw haal ik nog lang niet...

Voor de liefhebbers, een filmpje met verschillende rijdende treinen over de baan. Op de film lijken ze op standje 'raket' te staan, in schaal rijden ze tussen de 60 en 140 km/h... :?

Kijkt en oordeelt zelve;

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

ouwe knutselaar, ik kom ook het spul bewonderen

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Gaaf! Dat wordt zeker gewaardeerd! Kun je me gelijk vertellen hoe jij je helixxen zo perfect krijgt...

Tot in Hilversum!

Marcvane86
Contacteer:

Bericht door Marcvane86 »

Ziet er goed uit alwin.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Krab

Bericht door Krab »

Die struik aan de achterkant is goed gelukt Alwin .
Filmpje was ook leuk reed beter dan in Etten - Leur en geen gebogen rails meer ;)
Hoop dat ik ook de tijd heb om te komen kijken bij je .

m.v.g. Sjaak

TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, de laatste tijd weer veel moeten werken, maar ook af en toe heerlijk kunnen knutselen! :D
Technisch is er weinig nieuws, de baan fine-tunen lukt aardig en er rijden inmiddels 4 treinen om-en-om over de baan. Erg leuk.
Vandaag het Relaisgestuurde gedeelte van het schaduwstation verder afgemaakt en ingesteld. Dat was eigenlijk erg eenvoudig, zelfs het instellen in iTrain ging als vanzelf. Dus nu heb ik in elk geval weer 2 opstelsporen extra. De overige sporen zijn aangesloten en werken, maar de wissels erheen hebben nog geen servo's... :?
Grappig en interessant om te zien wat de nieuwe route-mogelijkheden, door het gereedkomen van het station, tot gevolg heeft. De treinen rijden nu dichter op elkaar en in het Schaduwstation ontstaat meer beweging. Soms wel jammer dat de treinen allemaal beneden rijden en het boven dan maar knap leeg is... Ach, we spelen rustig verder!
In iTrain ziet er dat dan als volgt uit:

Afbeelding

En op de baan:

Afbeelding

Onder de baan neemt de dradenboel ook weer flink toe. En jah, het andere relais moet nog verder aangesloten worden...

Afbeelding

Verder qua scenery langzaam verder aan het detailleren. Enkele foto's:

Kleine klusjes:

Afbeelding

Parallelweg 6, nu met boom...

Afbeelding

Enkele bordjes en reflectorbordjes die rond het spoor te vinden zijn. Wat mij opvalt in 'de Rijen is dat zowel langs spoor 3 als spoor 4 de borden met hun 'gezicht' richting Breda staan. Misschien ooit al ingericht voor als het 4e spoor (Spoor 1) aangelegd wordt en er dus een nieuw perron komt...

Op de baan ziet er dat dan zo uit:

Afbeelding

Aan spoor 4 staat dit bord wél richting Tilburg. Maar is dan ook wel weer 'verkeerd spoor'... :S

Afbeelding

Deze staat ook naast spoor 4. (4 t/m 8 komen op de andere module)...

De andere bordjes fotograferen ging me niet zo goed af, deze staan tussen het wachtspoor naar Oosterhout en Spoor 3. En om nou de goed rijdende treinen stil te zetten voor een foto... :mrgreen:

Kavel Parallelweg 10:

Parallelweg 10, daar stond vroeger een groot fabriekspand. Nu is het vervuild, braakliggend terrein met een groot hekwerk eromheen. Als doorkijk naar mijn station wel zo handig... :D

Afbeelding

Eerst de grond bruin geverfd met gewone ACTION Acryl-bruin...

Afbeelding

Dan nat-op-nat verschillende soorten 'klapzand' (gezeefd) en ballast (Busch/Woodland) en hierin de eerste grote grasvezels (NOCH) gestoken...

Afbeelding

Gewoon met de hand kleine beetjes inprikken. Blijven mooi rechtop staan...

DeAfbeelding

Verschillende soorten gras, groen en troepjes...

Afbeelding

en

Afbeelding

Door de verschillende soorten zand ontstaan er echt van die kenmerkende plekken. Zo van; 'hier stond een gebouw', 'hier lag een weg' etc...

Afbeelding

Detailopname, gras staat nog fier rechtop...

Afbeelding

Preiserview richting het station v.a. kavel 10, Parallelweg...

Afbeelding

Totaalplaatje. De begroeiing is vanaf de zijkanten het terrein aan het terugwinnen. Wel blijft het laag, de grond is niet zo heel fris...

Het hekwerk om het terrein heen moet nog gemaakt (of besteld worden). Het is zo'n kenmerkend manshoog hek met prikkeldraad. Ndetail.de heeft mooie sets hiervan, maar ja, geld hé... :(

Komende dagen weer werken en dit weekend Jeugdbrandweerwedstrijden coachen, dus zal er weinig bouw-activiteit plaatsvinden vrees ik :( Máár, daarna is het al snel 28 mei en kunnen we de boel in Hilversum opbouwen :D :D :D ZIN IN!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Beste Hoontje,

Geweldig mooie details op je baan. Je bent geweldig aan het aankleden; Je hebt me overgehaald om de perrons te nemen voor me project Oberstdorf bahnhof.

:( Maar het graffiti, is toch iets minder, vond het zelf ook lastig om te doen :lol: , maar ik kijk eerst op internet voor inspiratie.
Zoals de het zonnetje, had je eerst even blauw erachter moeten doen, en dan de zon erop. En N.A.C. had je met een fijn marker de letters iets moeten verdiepen, ik weet het dat het zeker op N-schaal rot is om goed mooie graffiti te maken op de muren, maar het komt je baan ten goede. Want graffiti spuiters zijn net kunstenaars. :lol:

Maar ik ga op Station-N zeker smullen van jouw baan, zal me swabbertje alvast in me tas doen. :lol:

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

martindomburg
Elektronica/Commercieel

Bericht door martindomburg »

Mooi Wark maatje!!!!!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Station N-spoor update 1:

De eerste update rondom de voorbereidingen voor hét N-spoor event van dit jaar; Station N-spoor in Hilversum.
De afgelopen bouwupdates heb ik er al vaak over gesproken, mijn baan gaat daar tentoongesteld worden.
Nu is er vanuit de organisatie ook bevestigd wáár ik sta en ik dacht, ik deel dat hier met jullie.

Ik zie jullie dus 28 of 29 mei in Hilversum!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Mooie plaats heb je en een groot aanbod van banen en verkoop.
Ga er zeker naar toe, waarschijnlijk op zondag

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen stationsgebouw

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, na 2 beurzen en enkele weken hard werken voor de baas, was het vanmiddag weer even tijd om wat aan de baan te doen. Zowel in Hilversum als in Zwolle waren er grijpgrage vingers over de baan gegaan :evil: met nogal wat schade tot gevolg. Zo zijn beide zelfbouw dwergseintjes nu afgebroken en is het hoofdsein bij het perron ontdaan van trapje, zonnenkapje en werkt het niet meer :o :!: Erg naar. De overheersende emoties na de beurzen waren dan ook teleurstelling en boosheid. Blijf gewoon van andermans spul af :x .
Máár de beurzen waren wel ook gezellig. Vooral Hilversum was erg leuk!

In Hilversum was ook Mark van Markenburg te vinden én hij had een nieuw bouwpakket bij; Stationsgebouw Gilze-Rijen.
De bouw van het stationsgebouw 2.0 is vandaag gestart. Hieronder enkele foto's van de vorderingen van vandaag;

Afbeelding

De eerste geveldelen zijn losgehaald...

Afbeelding

De stationshal is wit-geel geschilderd. Meerdere lagen, gewoon acrylverf met een zachte kwast opgebracht. Droogt heel snel. Daardoor trekt het karton wel iets krom, maar het laat zich nog goed verwerken!

Afbeelding

Een Markenburg bankje staat in de stationshal...

Afbeelding

De eerste Preisertjes komen de stationshal al binnen, nog voordat het gebouw uberhaupt is opgetrokken! :D

Afbeelding

Ook in Rijen waren oorlogslachtoffers gevallen onder het spoorwegpersoneel. Hiervoor hangt in de echte stationshal een plaquette. In mijn stationshal nu ook. Hier de basisplaat, een miniscuul stukje Fosfor-brons.

Afbeelding

De gedenkplaat, met kaarsenhouder eronder, aan de muur bevestigd.

Afbeelding
Mijn stationshal...

Afbeelding

Stationshal in 1:1...

Afbeelding

Overzicht van het nieuwe gebouw op 19-06-2016...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hoontje,

Helemaal met je eens, ik zal nooit aan een baan komen maar soms dan zie je van alles en dan denk je ..................waarom :evil:
euk dat het stations gebouw van je baan nu beschikbaar is.
Dat gaat dan weer enige tijd kosten maar dan heb je ook wel weer wat vooral als je interieur gaat maken in het gebouw :o :o

Blijf het volgen

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Marksintpancras

Hoontje,

Zelfs mijn dochter van 3 blijft van andermans spullen af.
Ze kijkt graag naar de banen, maar aanzitten doet ze niet uit respect voor de bouwer.
Hoop dat je wel de motivatie hebt om te herstellen.

Wel lekker aan de Markenburg station, ben benieuwd hoe je gehele station wordt. Ben zelf Bahnhof Oberstdorf te bouwen, met onderbouw de perronnen van Markenburg. En de rest zelfs.

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Jelle

Bericht door Jelle »

Dat ziet er geweldig goed uit, dat interieur. 8-)

Dat sommige kinderen niet van de spullen kunnen afblijven is volgens mij een gebrek aan opvoeding. Maar er zijn helaas ook nog genoeg (lees teveel) ouders die het "kijken doe je met je ogen" ook niet beheersen.

Maar je maakt er weer een prachtig stukje werk van Alwin. Complimenten.

Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Dank allen. Wel als het nu kinderen waren, dan was het nog 'verklaarbaar'. Doch, de papa's vonden het noodzakelijk om dingen met de vingers aan te wijzen of 'ff te voelen hoe het zit' ... :evil: Sorry, ben er nog ontdaan van.

Maar goed, ondertussen gaan we rustig verder met bouwen. Dat geeft weer wat moed :D

Bouwupdate:

Verder gegaan met het stationsgebouw. De verlichting aangesloten en de eerste gevels opgebouwd. Wat blijkt, ook de wachtruimten moeten een interieur krijgen, want de ramen zijn groot genoeg om genoeg erdoorheen te zien. Dus zo gezegd, zo gedaan...

Afbeelding

Plaatje styreen, wat bankjes van Markenburg.nl en Tadaaa... een sobere wachtruimte is geboren...

Afbeelding

Preisertjes zochten snel een zitplaats...

Afbeelding

Met verlichting ziet er dat dan zo uit...

Afbeelding

In de stationshal hangen witte TL balkjes...

Afbeelding

Door de ramen zijn duidelijk een aantal details te zien in de wachtruimte, dus een goede keuze al zeg ik het zelf, om een interieur erin te zetten...

Afbeelding

Proefpassen van de gevels. Het bordje naar de wachtruimte is authentiek, zie de originele foto hieronder;

Afbeelding
©Feijenoordsemeesters.nl

Ok ok het bordje hangt niet helemaal authentiek zie ik nu, maar goed, het idee is er. Misschien verplaats ik het nog wel. Zit vast met een drupje secondelijm. :D

Afbeelding

Een overzicht hoever het gebouw er momenteel bijstaat...

Tot zover,

Hoontje

Wablo

Bericht door Wablo »

Alwin,
Mooie vorderingen, preisers zitten zeker nu aan het pannenbier :lol:
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, in de vakantie weinig tijd gevonden om wat te doen tot nog toe, de komende week is alweer m'n laatste vrije week, maar hij beloofd meer knutseltijd! :lol:
Afgelopen dagen stukje bij beetje verder gegaan met het stationsgebouw.
De gevels rondom zijn inmiddels opgetrokken en vandaag is het dak dichtgelegd met pannen. Uiteraard zijn er ook al lichtlekkage testen gedaan. Enkel op 2 plaatsen zitten er kieren in de wanden, maar daar komen sowiezo nog regenpijpen en bedrading te lopen etc. dus dat komt goed.

Hieronder enkele plaatjes van de vorderingen tot nu toe:

Afbeelding

Gevels en dakpannen zijn opgebouwd...

Afbeelding

Detail van de kenmerkende erker van dit stationsgebouw. Zonder de verlichting zie je amper de inrichting overigens...

Afbeelding

Detail van de dakpannen. Blijf me verbazen over de mate van details van dit model...

Afbeelding

Om te voorkomen dat bedradingen en 'loze' ruimtes te zien zijn achter de ramen, heb ik een lamellenset van Markenburg.nl aangeschaft. Zo voorkom ik dus het probleem, wat ik bij het vorige model wel had, zichtbare bedrading en lege ruimtes die te zien waren. Het maakt het model ook wel meer af!

Hieronder enkele plaatjes waarbij de verlichting brandt:

Afbeelding

Straatzijde, ingang...

Afbeelding

Straatzijde, raam. De inrichting en Preisertjes in de stationshal zijn nu goed te zien...

Afbeelding

Overzicht straatzijde. Straks komt er nog een luifel boven de ingang met daarin 2x 0402 warm-witte LEDs aangebracht. In werkelijkheid hangen hier 2 TL balkjes...

Afbeelding

Ingang naar de wachtruimte aan de perronzijde. Links is duidelijke lichtlekkage waarneembaar. Later komt daar nog een regenpijp, dan valt het hopelijk allemaal weg...

Afbeelding

Het kantoortje van de stationschef, nog zonder inrichting. Ik dacht dat dat wel kon als er eenmaal lamellen voor het raam zaten, maar helaas. Dus ik ga hier nog een bureautje in freubelen denk ik...

Afbeelding

Straatzijde met links het stationschef kantoor en rechts de wachtruimte. Het licht valt mooi tussen de lamellen door...

Afbeelding

Detailopname van de Lamellen. Als je goed kijkt zie je dat ze niet strak tegen de ruit zitten, maar met behulp van de bijgeleverde kartonnetjes er net iets achter hangen...

Afbeelding

Afbeelding

De erker met brandende verlichting. Geen lichtlekkage, wel zichtbare details...

Afbeelding

Geen lichtlekkage van boven...

Afbeelding

En ik sluit af met een sfeerimpressie van de perronzijde met verlichting aan. De dakrand ligt nog los om te kunnen passen...

Tot zover,

Hoontje

Marksintpancras

Ziet er weer gelikt uit :D
Snap alleen jouw lichtkeuze niet, de ene ruimte geel licht, en de andere wit licht, waarom dat verschil?

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Heel simpel. Zo was het in die tijd. Ofschoon de gaslantaarns wel vervangen zijn in de voormalige wachtruimten, komt er nu s avonds nog weleens gelig licht uit.

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag eindelijk de laatste hand gelegd aan het stationsgebouw alvorens het op de module geplaatst wordt. Nog niet alle details zijn aangebracht, de regenpijpen, straatverlichtingsarmaturen op de hoeken en de airco-units aan de straatzijde ontbreken allen nog. Simpelweg om het feit dat ik er geen materiaal voor heb. Sommige zaken, zoals de airco units zijn te vinden bij Shapeways, dus daar zullen die t.z.t. bestelt gaan worden.
Over de regenpijpen heb ik nog geen besluit genomen, Ook is in het 1:1 model het gebouw helemaal omwikkelt met een opvallende grijze kabelgoot, deze ontbreekt ook op het model. Mogelijk dat hij er nog komt als de straatverlichting aangebracht wordt, maar ik weet het nog niet.

Maar goed, genoeg gel*ld, foto's van het model en af en toe van het grote 1:1 model ter vergelijk, kijkt en oordeelt zelf:

Afbeelding

Straatzijde 1:1, front-view...

Afbeelding

Straatzijde 1:160, duidelijk is dat de airco-units boven de luifel ontbreken...

Afbeelding

Lopen we met de klok mee richting de opgang naar het eilandperron, zien we deze gevel in 1:160...

Afbeelding

Lopen we in 1:1 met de klok mee richting de opgang, zien we bovenstaande foto. De SPITS & Metro bakken, evenals het digitale mededelingenbord zijn te modern voor mijn tijdvak, de stempelautomaat komt er wél nog aan. Dit ligt echter bij mijn baan die niet hier staat...

Afbeelding

Gaan we verder linksom in 1:160, zien we dit full-frontal-view van de perronzijde...

Afbeelding

1:1 ziet er dat dan zo uit... Het mozaïek met de stationsnaam ben ik nog over aan het brainstormen, denk dat dat gewoon een printje gaat worden...

Afbeelding

Detailopname van de wachtruimte in 1:160. De twee schoorstenen komen uit een FALLER bouwsetje. Ze zijn geschilderd met respectievelijk Humbrol 91 / 99 in 1:2 en REVELL 33 mat

Afbeelding

Afbeelding

En 2 foto's van de 1:1 situatie...

Afbeelding

Verder rechtsom, met de klok mee, passeren we 1:160 deze gevel richting de straatzijde. Het grote NS bord werkt echt en is nagemaakt van de voorganger van het NS bord wat 1:1 nu aan dezelfde gevel hangt...

Afbeelding

De 1:1 gevel met NS bord en veel begroeiing voor het gebouw...

Details uitgelicht:

Rond de dakkapellen en schoorstenen, evenals de hoekverbindingen tussen opgaande muren en schuine pannendakranden, zitten verschillende zink- en loodslabben. Deze heb ik in 1:160 na proberen te maken. Het is gemaakt van gewone Aluminiumfolie en dan de 'doffe' zijde zeg maar. Het schittert nog teveel naar mijn zin, maar verven is tot op heden niet succesvol helaas. Opvallend bij de dakkapellen is dat ook bij bijna alle dakkapellen bovenaan ook een zinkflap over de pannen ligt..

Wat plaatjes:

Afbeelding

Loodslab bij de grote schoorsteen...

Afbeelding

Foto tijdens de aanleg. Eerst worden alle reepjes folie op maat gesneden en geknipt en 1 voor 1 aangebracht. Als laatste werd de onderste flap onder de dakkapellen aangelegd. Op deze foto ontbreken ze nog...

Afbeelding

Kleine flap over de nok van het dak heen. De Nokpannen liggen over de flap heen, is wat lastig te zien op de foto, omdat de flap omhoog gevouwen tegen de schoorsteenwand zit...

Afbeelding

Ook aan de andere zijde zijn de nokpannen over de flap gelegd...

Enkele detail opnames van de schoorsteen hieronder:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het einddoel:

Afbeelding

Komende tijd wordt besteedt aan het bereiken van een soortgelijk plaatje in 1:160 op de module. Daarnaast gaat de rest van het stationsplein verder ingericht worden.

Genoeg te doen dus nog!

Wat vinden jullie er tot dusver van? Ik hoor het graag,

Tot zover,

Hoontje

Marksintpancras

Wat een gelul over een airco die er in 1980 niet eens gehangen heeft :lol:
Maar geweldig in elkaar gezet en afgewerkt :)

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Heel erg fraai geworden Hoontje! Super al die details, zoals de loodslabben en de lamellen achter de ramen.

Wim H

Bericht door Wim H »

Erg mooi Alwin! Indrukwekkend met al die details en inrichting. De loodslabben kun je het beste van te voren schilderen. Dus eerst het alufolie schilderen en dan pas reepjes eraf knippen en op het dak plakken.
Groet, Wim

BenQ

Bericht door BenQ »

Alwin,
Jammer van die glimmende "loodslabben" misschien beter om er grijze isolatie band op te plakken. In de plaats van.
Lood glimpt iets maar wordt al snel dof grijs door de oxidatie.
Een mooi gebouw met leuke details, ga je de verschillende dakpan kleuren nog toepassen.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie