Pagina 38 van 171

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 13:44
door janiegein
Hoi Bjor,

ik denk niet dat dat in de praktijk gebeurd is omdat ik voor zover mijn lekenverstand over het stroomgebeuren het toelaat ik denk dat er dan allang kortsluiting was geweest.

het enige echte nadeel door al deze verbindingen ik geen invloed meer kan uitoefenen op de verschillende snelheden op de verschillende trajecten en dien ten gevolge overal één en de zelfde snelheid wordt gereden.

Maar goed ik ben nog niet zover dat de boel afgebroken wordt.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 14:05
door Andre de Ruiter
@Bjor dat is alleen het geval als je die truc uithaalt met de wisselspanningskant van de trafo.

Jan als je beschikking hebt over een multimeter kun je vrij eenvoudig de plek opsporen waar het fout gaat. Schakel alle trafo's uit en meet de weerstand tussen de geïsoleerde stukken (dwz tussen de plus-gedeelten, niet de gemeenschappelijke massa), die behoort oneindig groot te zijn. Op moment dat je weerstand nul of weinig meet dan weet je welke geïsoleerde stukken verbinding met elkaar hebben.
Mocht je geen multimeter hebben dan kun je hetzelfde resultaat behalen door successievelijk steeds één trafo in te schakelen en vervolgens kijken welke geïsoleerde stukken spanning voeren (ik neem aan dat je een spanningzoeker hebt). Je kunt daarna volstaan met het opnieuw bekabelen van de boosdoeners.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 14:16
door janiegein
Hoi Andre,

natuurlijk heb ik een multimeter maar of ik heb het niet goed uitgelegd of ik begrijp het verkeerd maaaar als ik de gehele baan overal en nergens om het zomaar te zeggen met elkaar verbonden heb dan kan ik meten wat ik wil maar dan heb ik toch overal hetzelfde meetresultaat en kan ik toch geen geïsoleerde stukken meten want die zitten blijkbaar elders verbonden met een ander circuit.

de enige werkende geïsoleerde stukken zijn de stopplaatsen en krijgen daar alleen stroom als er via een relais daar stroom afgegeven wordt.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 14:24
door Zolderspoor
Hoi Jan.

Goed voornemen om qua rijstroom geheel vanaf de basis alles opnieuw te gaan aanleggen. En vooral goed te documenteren. Dat kost op het moment wel tijd (en dat hebben wij pensionado’s immers in overvloed), maar het levert later bij het oplossen van storingen alleen maar voordeel op.

Succes met de klus + we blijven je volgen.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 14:37
door janiegein
Hoi Rob,

dank voor de aanmoediging maar zoals ik jou prive heb verteld heb ik genoeg andere zaken aan het hoofd.

ik weet niet of ik de moed op kan brengen op korte termijn met die algehele stroomklus radicaal opnieuw aan te gaan leggen te beginnen.

zal daar ook weer de nodige meters snoer voor moeten hebben en je weet waar dan het knelpunt zit.

voorlopig ben ik aan het stoeien met het opnieuw neerleggen van weerbarstige stukken ontsporingsrails.

en kom ik gelijk weer mezelf tegen door niet de geleerde lessen te gebruiken om voor een wissel een stukje recht te leggen. :oops:

resultaat is nu dat binnenkomende loc met tweede wielstel de andere kant op gaat dan de wisselstand is. slim slim slim. :mrgreen:

dus maar weer afbreken en recht stuk ertussen fabrieken. ;)

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 17:31
door Bjor
Andre de Ruiter schreef:@Bjor dat is alleen het geval als je die truc uithaalt met de wisselspanningskant van de trafo.
Ah! Gelukkig dan maar voor Jan (en ik heb weer wat geleerd.)
Bedankt.

Ben

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 22 feb 2016 23:40
door Marcvane86
Hoi jan,

Ik begrijp het doorlus verhaal, kan me het ook goed voorstellen dat je met uitbreidingen zo nu en dan de draad anders hebt aangesloten als gewenst was.

Ik moet wel zeggen dat ik nog altijd veel respect heb voor het analoog rijden op het formaat van jouw baan.
Dat vergt zeker de nodige effort bij het aansluiten ivm verschillende trafo kringen.

Je geeft aan een ringleiding te hebben voor de massa. Heb je die ook voor de verschillende plussen van de trafo's?
Elk een eigen kleur codering bv om zometeen heel gericht secties op een kleur te zetten tijdens de weder opbouw.

Ondanks de prive zaken hoop ik dat je binnenkort weer het plezier kunt terug vinden waarmee je al zover bent gekomen. Ik mag altijd graag met bewondering jouw topic meelezen en met mij vele anderen.

Succes en we blijven graag horen van je voortgang elke stap is er een :D

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 23 feb 2016 11:49
door janiegein
Hoi Marc en alle anderen.

op elke trafo zitten vier aansluitingen.

2x wisselstroom en 2 x gelijkstroom ieder met een plus en min aansluiting

de vijf trafo,s zijn onderling allemaal verbonden met zowel de gelijkstroommassa als de wisselstroommassa allemaal op 1 ringleiding.

ervan uitgaande dat massa massa is.

iedere trafo heeft zijn eigen rijstroom plus op dat gedeelte van de baan waar ik dat nodig achte om rijsnelheden daar ter plekke te kunnen regelen.
Heb de vaste stelregel aangehouden dat gezien mijn treinen allemaal in maar 1 richting over de rails gaan links is massa en rechts is plus gezien vanuit de rijrichting.

van alle trafo,s de wisselspanningsplus worden op verschillende plekken gebruikt voor a; de schakelingen van de wissels, mijn gehele controlepaneel en allerlei andere zaken die nu eenmaal wisselspanning vragen.

door het doorlussen van de diverse railstukken heb ik dus de trafo,s gelijkspanning met elkaar verbonden zodat de rijstroom door meerdere trafo,s op elkaars stroomtraject spanning leveren waardoor rijsnelheids-beïnvloeding teniet is gedaan.

in de nieuwe situatie zou ik dus alle rijstroombedrading los moeten maken van de rails en de hele baan in bijvoorbeeld een tiental secties moeten verdelen en dan iedere sectie de rijstroom geven vanaf de juiste trafo.
ook kan ik dan verschillende secties door 1 trafo laten functioneren zonder door andere trafo,s beïnvloed te kunnen worden.
zoals bijvoorbeeld beide schaduwstations door 1 trafo de rijstroom te laten leveren.

bovendien denk ik dat als er met mijn 14 tegelijk op de baan zijnde treinen er nooit meer dan twee tegelijk in dezelfde sectie zullen rijden waardoor ze elkaar eventueel beïnvloeden door elkaars stroom te gebruiken.

om dit alles te realiseren zie ik wel als een megaklus waar ik behoorlijk tegenop zie.

maar zoals Rob Z al opperde wij pensionado,s hebben tijd zat dus daar zal het niet aan liggen.

en ondanks alle tegenslagen zowel privé als met de baan probeer ik wel zoveel mogelijk plezier en afleiding uit mijn baan te halen

hoop dat ik weer iets heb kunnen verduidelijken over mijn stroomtoestanden met de mogelijke oplossing.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 24 feb 2016 10:06
door janiegein
uit bovenstaande uitleg ben ik dus aan het uitzoeken waar ik de verbindingslussen heb gemaakt die de totale treinbeinvloeding qua rijspanning heb gemaakt.

gisteravond laat kreeg ik een brainwave die mij liet bedenken dat toen ik de baan verbouwde omdat ik het brugdeel ertussenuit had gehaald en daardoor een geheel nieuw traject moest bedenken en maken ik waarschijnlijk de rails die overal en nergens anders werd gelegd om het gehele traject toch te kunnen blijven afleggen verzuimd heb om de secties die bestonden weer secties van te maken door het simpel vergeten om op de juiste plekken de rails door te slijpen in de plusrail waardoor er nu dus ontstaan is waar ik naar aan het zoeken ben.

een nieuwe invalshoek die ik nu aan het uitwerken ben middels speurtocht naar sectieonderbrekingen.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 26 feb 2016 19:52
door Marcvane86
Succes jan, hoop dat jouw Brainwave de juiste is en je zo dus snel weer verder kan met secties maken.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 29 feb 2016 16:22
door janiegein
voor diegenen die niet meer weten hoe mijn baan er in grote lijnen uitziet zie hieronder;

het oude ontwerp

Afbeelding


het nieuwste ontwerp

Afbeelding


opgebouwd op en uit 14 platen 120x60

links is 140 cm x 60 cm
langste zijde 500 cm
lange zijde middenstuk 120 cm x 120 cm
rechterzijde 300 cm x 60 cm
rechtsvoor 160 cm x 60 cm
rechterkoopstuk 90 cm x 60 cm

bovenstaand ontwerp is dus ten opzichte van bestaand ontwerp veranderd met de omlegging van drieweg wissel ingang schaduwstation 2.

het vernieuwde traject in schaduwstation 1 en het verleggen van de sporen achter het stadsproject om.

en ondanks de gekleurde secties heb ik toch kans gezien om al die secties met en onderelkaar te verbinden waardoor alles op 1 enkele trafo werkt in plaats van 5. knap hé en zoek dat maar uit :mrgreen:

en als alles werkt zoals het werken moet rijden er dus 16 treinen vol automatisch rond.

wordt vervolgd

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 01 mar 2016 09:49
door bob vermeulen
Jan,

Een mooi en ambitieus plan met veel rijlengte zo te zien.

mvrgr Bob

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 02 mar 2016 15:06
door janiegein
Nou de problemen blijven zich nu wel opstapelen.

op de tekening is rechtsboven de blauw getekende cirkel losgeschoten.

betekend dat alles wat er bovenoverheen gebouwd is moet worden gedemonteerd omdat ik er anders niet bij kan.

kan ik deze gelegenheid gelijk benutten om de boog wat ruimer te leggen omdat in de praktijk er diverse locs en wagons toch wat moeite hadden om netjes die bocht te nemen.

betekend ook dat de twee schuine stukken rail die behoren bij het spoor wat achter stadsproject langsloopt verder naar links verlegd moeten worden.

daarnaast heeft 1 van mijn trafo,s het begeven en wel die oude Hema trafo die heeft nu alleen nog maar voluit.

zal dus nu noodgedwongen zijn stroomlevering door moeten lussen met een gelijksoortige stroomaanvoer uit één van de overgebleven vier.

ach het houd je van de straat.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 02 mar 2016 21:49
door Marcvane86
Jan, het zit allemaal even niet mee bij je.

Maar er komt een moment dat het straks allemaal weer goed komt.
Hopelijk kun je met de 4 trafo's blijven doen wat je wilt.

En anders heeft iemand wellicht hier op het forum nog wel een donatie voor je van een trafo die niet wordt gebruikt.
Als ik er nog een had liggen had ik hem zo langs gebracht maar helaas op het moment dient mijn analoge trafo als voeding wisselspanning.

Zet anders is in de vraagbaak een oproep of iemand er een over heeft die zo weg mag, er zijn genoeg vriendelijk mensen hier die een ander er een plezier mee willen doen. Denk dat je wel kans maakt.

Heb je nog een specifieke amperage nodig of is elke analoge trafo goed?
Dan zal ik binnen mijn contacten ook is een balletje opgooien of er nog iets overtollig is.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 04 mar 2016 16:18
door janiegein
Hoi Marc,

dat het met de baan niet meezit dat is jammer maar daar kom ik uiteindelijk wel uit, maar zoals ik ook al in draadje "ontsporen" in de vraagbaak heb uitgelegd ben ik niet meer in staat en zeker de eerste jaren niet om wat dan ook nieuw aan te kunnen schaffen.
ook de tweedehands markt zal ik voorlopig links moeten laten liggen.

ik wil hier zeker NIET verder over uitweiden maar kan je verzekeren dat ik diep door het stof aan het gaan ben en dat ik dus ook niet ook nog eens op de bedeltoer zou moeten willen gaan om wat spulletjes voor mijn baan te verkrijgen.
en zonder te bedelen ( want zo voel ik dat ) ook geen donaties.

klinkt misschien wat cru maar het feit is daar.

dus zal er niets anders op zitten om de stroomvoorziening van schaduwstation 1 met schaduwstation 2 samen te lussen zodat die twee stations hun stroom
van 1 trafo zullen gaan krijgen.

hoe ik verder met de baanopbouw/afbouw moet gaan geen idee.
elke dag is er één en daarna moet ik afwachten. kan niets plannen of vooruitdenken. En het is niet mijn intentie om hier zielig te doen hoor.

maar ondanks alles blijf ik zolang ik mijn baantje heb jullie van mijn reilen en zijlen met de baan op de hoogte houden.

dat is een belofte.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 05 mar 2016 09:21
door Marcvane86
Hoi jan, je moet het zeker niet ervaren als bedelen.
Er zijn genoeg mensen die het zo weggeven als ze de vraag van iemand horen aangezien het bij hen in de weg ligt of alleen nog maar stof vergaard.
Vorige week nog gaf mn schoonvader z'n hele trein spul (ho) zomaar aan z'n collega aangezien ie er zelf niets meer mee deed.

Ik heb zeker een idee waar je doorheen gaat. Zelf kom ik ook uit een soort gelijke situatie in mijn geval na een mislukte relatie met een eigenlijk veel te duur koophuis voor mn leeftijd en salaris destijds. en heeft me ongeveer 8 jaar heel veel bijklussen, beknibbelen en geld afdragen aan de hulpdiensten gekost, om nu sinds afgelopen jaar weer te kunnen doen wat ik wil.
En zielig ben je niet, was ik niet, want we waren zelf bij de oorzaak toch.

Maar dat verder te laten voor wat het is. En weer vee ontopic te gaan.

Succes met je baan en we blijven uiteraard graag je vorderingen volgen.
Ook al werk je met ouder materiaal wat je hebt liggen jij maakt er wel wat moois van hebben we hier al wel gezien.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 05 mar 2016 12:25
door janiegein
Dank marc,

we gaan er uiteraard het beste van maken zoals besproken in de PB.

intussen heb ik de blauwe cirkel in ruimere boog weer op zijn plaats en de voorlangs lopende sporen aangepast en ga me nu weer op het doorlussen van beide schaduwstations naar één trafo focussen.

wordt vervolgd.

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 07 mar 2016 19:54
door janiegein
Hoi Allemaal,

ik ben nog steeds bezig met het uitzoeken van waar heb ik de diverse secties met elkaar gekoppeld.

heb alle secties van elkaar gescheiden middels het doorslijpen van iedere sectie zodat elke sectie een eigen sectie zou zijn.

toch blijven de secties onderling met elkaar verbonden en word door elke trafo afzonderlijk gevoed en toch complete baan beïnvloedbaar.

nu ben ik bezig met ontwerpplan op een nieuwe kamer die ik met moeite van moeders mag gebruiken alhoewel niet van harte want is haar werkkamer.

maar onderstaande ruimte heb ik dan tot mijn beschikking.

Afbeelding


bottelnek zal worden dat ik weer met oud gebruikt materiaal zal moeten werken want nieuw aanschaf is blijft uit den boze.

maar een nieuw plan maken kan altijd en kost alleen moeite en geen geld :mrgreen:

wat denken jullie hiervan.

of toch beter bestaande baan perfectioneren en alle bedrading opnieuw en zo alles weer goed draaiend te krijgen.

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 07 mar 2016 20:24
door Bjor
Jan,

Wat zijn je belangrijkste redenen om in een andere kamer je baan opnieuw op te bouwen? Kun je de bestaande niet tot het basisniveau demonteren en vanaf daar weer opnieuw opbouwen, al dan niet in een andere vorm? Op de foto's aan het begin van dit draadje is in ieder geval een voldoende solide basisframe zichtbaar.
Misschien kun je er ook een meer modulaire opbouw van maken, zodat je bij storingen eenvoudiger bij lager gelegen onderdelen kunt. Zoiets als ik heb ontworpen voor mijn baan, waar nog landschapsonderdelen in segmenten bovenop komen. Zie:
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 99#p119424

Voor zover ik kan zien op de eerste foto's van je baan is je huidige kamer meer rechthoekig, zonder een schoorsteen en wastafel, en daardoor m.i. makkelijker met een baan in te richten. Vooral een wastafel in de kamer is lastig met een baan. (Tenzij je de wastafel verwijdert.) Je moet er omheen (of overheen) en wellicht wil je iets om hem aan het zicht te onttrekken. Want een spoorlijn over of langs een wastafel lijkt me moeilijk visueel aantrekkelijk te maken.

En is de nieuwe kamer niet - veel - groter? Dat vraagt dus ook meer hout, meer rails en meer bedrading. Levert dat geen probleem op? Maar misschien heb je van dergelijke zaken nog genoeg in voorraad. Maar het is helemaal wat je zelf wilt. Ik heb ook naast mijn ruimte een veel grotere kamer waar ik nog veel meer spoorbaan kan bouwen. Maar naast veel materiaal (en dus geld) kost het ook verschrikkelijk veel meer tijd en zou ik misschien nooit aan de scenery toekomen. En ik vind meer niet altijd beter. Maar dat is mijn keuze.

Wat voor jou het beste werkt kun jij alleen uitmaken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Veel succes en groeten,

Ben

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 07 mar 2016 20:40
door janiegein
Hoi Bjor,

begrijp heel goed wat je bedoeld maar de gedachte was als volgt.

om al die bedrading los te halen en alles opnieuw aan te sluiten moet ik ook terug naar de basis en dat is elke rail cq om de zoveel rails stroomaansluitingen maken.
dan uiteraard goed gescheiden de secties weer opbouwen en heraansluiten op de juiste trafo.

om dit goed te doen moet ik bijna alles boven het basisniveau en dus van het begin ook van mijn draadje opnieuw gaan opbouwen.

de echte winst zal zitten dat ik dan direct de baan kan leggen zoals ik die nu heb maar dan zonder al die tientallen wijzigingen en daarmee ingelaste fouten.

dan blijf ik wel mijn huidige speelse baan houden maar dan "storing"vrij hopelijk.

de grotere kamer boven lijkt mij niet echt praktischer maar kan daar door middel van minder lagen minstens zo niet iets meer totaal lengte kwijt.

of dat ook de speelsheid en hetzelfde verrassingseffect zou halen weet ik op voorhand niet.
en bovendien heb ik een vrouwtje wat niet echt blij is dat ik haar van haar werkkamer verdrijf.

dus denk dat ik toch maar voor de optie ga om de huidige baan te herstellen.

ben hier zo,n drie jaar mee aan het bouwen geweest dus een paar maanden afbreken en weer drie jaar opbouwen tot het punt waar ik nu ben is natuurlijk ook weer een uitdaging en waarom de eerste keer alles opgebouwd uit gebruikte materialen zal een tweede keer toch ook moeten lukken.

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 07 mar 2016 21:56
door Bjor
Jan,

Herbouw op dezelfde plaats lijkt mij een goede keuze. :)
Ik denk dat het je nu zeker geen drie jaar meer zal kosten. Per slot van rekening weet je nu hoe het uiteindelijk moet worden en heb je de ervaring van het voorgaande bouwtraject.

Als ik je mag adviseren, documenteer dan de bedrading, zodat je bij storingen makkelijk terug kunt vinden wat vanuit welk punt wordt gevoed. Ik spreek daarbij uit ervaring. Mijn eerste baanbekabeling was ook meer een bord spaghetti met een rudimentaire beschrijving. Dat leverde veel gezucht en gesteun op bij het analyseren en verhelpen van een storing. Nu ik per segment een ontwerp heb, kan ik na gereed komen van iedere sectie heel eenvoudig de bedrading doormeten en fouten (en ik maak er veel meer dan ik dacht) herstellen.
Kortom: kleine moeite, groot plezier.

Maar denk aan artikel 1 van de Modelspoorwet: Het is JOUW baan ;) ;) ;)

Groeten,

Ben

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 07 mar 2016 22:54
door Marcvane86
Hoi jan, ook ik zou de huidige baan opknappen. Je hebt het eindresultaat dan al voor ogen. Je hebt ervaring dus kost minder tijd dan iets nieuws. En je materiaal blijft simpel weg toch beter bruikbaar op dezelfde plek dan op een nieuwe plek met andere maten.

Maat zoals ben ook zegt doe vooral wat voor jou goed voelt. En met de vrouw wil je geen strijd toch? ;)

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 08 mar 2016 20:42
door janiegein
Vandaag belde tante post aan met de mededeling dat hij een pakketje voor mij had.

na aangepakt te hebben en uitgepakt verwachte ik een set stoelverhogers voor mijn zieke zwager want die zouden ook opgestuurd worden.

blij verrast was ik dat ik eerst een brief in plaats van een nota tegenkwam en na lezen stond ik toch even met de bek vol tanden want dit had ik niet verwacht.

Dank je wel Ben voor de trafo nu kan ik mijn oude bedrading weer gebruiken zonder dat om te moeten leggen.

dank je wel meer weet ik eigenlijk niet te zeggen maar ben er heeeeel blij mee.


en naar Marc je had gelijk :mrgreen:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 08 mar 2016 22:09
door Zolderspoor
Hoi Jan
en alle anderen die plannen voor een wastafelspoor hebben.

Ja, je kunt best boven wastafelniveau rijden. En de kraan…..heb ik op een vorige baan destijds opgelost door een hoge spoordijk met een groot stenen viaduct te bouwen. De trein reed onder de kraan door, maar die was totaal onzichtbaar. Perfecte oplossing, totdat het op de hobbykamer begon te meuren. Want ja, wel verwarming op de hobbykamer betekent op termijn dat het water van het waterslot verdwijnt en dan begint het stevig te rieken.
Maandelijks dus klooien met een gietertje vol water, 1,5 meter slang en dan de wet van de communicerende vaten toepassen om de wasbak weer te vullen. Het kan dus wel, maar ik zal het nooit meer doen.

Wat betreft je verhuisplannen is mijn advies: blijf bij je huidige baan. Het is immers geen wedstrijd wie de grootste rijlengte heeft. En als dat wel zo is, Hills and Meadows-Maurits haal je nooit meer in!
Nieuwbouw betekent ook het verlaten van een sporenplan vol verrassingen en het weer helemaal opnieuw van alles moeten bedenken. Dat denken kan je mijns inziens beter besteden aan het schetsen van je huidige baan met alle isolaties en aansluitingen. Haal daarna alle aansluitingen los en check of je alle secties goed hebt geïsoleerd. En dan stapje voor stapje (dus trafo voor trafo) aansluiten en steeds weer checken. In het begin is het monnikenwerk, gewoon verstand op nul en beginnen dus.
Tot slot, ik sluit me voor 100% aan bij Marc:
Hoi jan, ook ik zou de huidige baan opknappen. Je hebt het eindresultaat dan al voor ogen. Je hebt ervaring dus kost minder tijd dan iets nieuws. En je materiaal blijft simpel weg toch beter bruikbaar op dezelfde plek dan op een nieuwe plek met andere maten.
Succes met de klus + we blijven je volgen.

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere l

Geplaatst: 08 mar 2016 23:24
door janiegein
Rob en alle anderen,

ik ben het kleurenschema van mijn laatste tekening in scarm aan het corrigeren.

waarom? Ik laat mijn vrouwtje lekker op haar eigen werkkamer en hou daarmee ook rekening met haar wensen blijf dus op de huidige lokatie en ga verder stoeien met bestaande baan.

kleurenschema wordt aangepast aan het aantal trafo,s waarbij ik het volgende heb uitgedacht.

trafo 1 wordt voor schaduwstation 1 en stopplaats op het oude industriedeel met het inloop en vertrek stuk.

trafo 2 wordt voor schaduwstation 2 en station nieuwestad met de beide inloop en vertrekstukken.

trafo 3 wordt voor de hoofdbaan van ss 1 naar stopplaats indusstrie en daarna naar ss 2 en van ss 2 naar ss 1.

trafo 4 wordt hoofdbaan van station nieuwestad naar station hooggelegen en van station hooggelegen terug naar.station nieuwestad.

Trafo 5 wordt voor station hooggelegen met het aanloop en vertrek stuk.

trafo 6 wordt voor de pendelbaan.

betekend dat ik op de tekening de kleuren van de trafo,s naar de genoemde sectes moet inkleuren.

dan de gekleurde secties ook daadwerkelijk secties op de baan maken en dan trfo voor trafo verbinden met de toebedeelde sectie en die verbindingsdraden met aansluitpunten weer aantekenen op tekening.

als ik deze vogorde aanhoud kan ik het naar mijn idee bijna niet meer door elkaar gooien denk ik als ik dan ook nog de doorgeluste massa ringleiding loskoppel en iedere sectie van de massa voorzie vanuit de trafo die bij die sectie hoort.

gaarne jullie commentaar op eventuele fouten in dit uitgedachte werkplan.