Bouwupdate:
Afgelopen tijd zorgde de helix voor veel stress en verlies van bouwplezier. Daarbij kwam ook de opheffing van de Spoorstaaf en nog enkele privézaken die niet lekker lopen, dus al bij al, no happy times...
Goed, genoeg huilie huilie
De helix werd op zijn nieuwe onderstel gezet en wat blijkt? Zoals altijd, als de basis niet goed is, kun je niet verder bouwen!
Eenmaal op zijn pootjes werden de houtlagen nog wat getweaked en getuned qua afstelling en de eerste treinen rijden omhoog!
De foto's tot nu toe;
Het eerdere ontwerp van het onderstel met de U-profielen had als manco dat de bakken op de profielen op de grond rusten. Er zouden bouten ingezet moeten worden om te zorgen dat mensen de bakken er niet af zouden laten schuiven etc. etc. Het geheel werd dan erg bewerkelijk.
Nu zitten de U-profielen met een hoekprofieltje 30x30mm vast tegen de houten zijwanden van de modulebak en valt het profiel dus 'in' de bak. Het schuift niet, het klemt vast, het is prima!
Stabiele basis, is goed om op verder te bouwen. De Helix Tilburg op zijn pootjes... Er moeten nog minimaal 4 lagen bovenop komen om voldoende afstand tussen schaduwstation en scenerymodules te verkrijgen. Totale hoogte is dan 30 - 35 cm.
Overzicht van de hobbyruimte. De Helix Tilburg staat nu op z'n poten. De beide schaduwstationbakken liggen te wachten op dat wat komen gaat. Komende tijd is er hopelijk wat meer bouwruimte en tijd; dus hopelijk kan dan eindelijk de to-do list wat opgeschoond worden
De to-do list zoals deze er nu uitziet, zonder enige prioriteitsonderscheiding;
Technische zaken:
- Onderstellen in orde maken voor de modules [Venneweg], [Station Rijen anno 1980], [Keerlus boven/beneden]
- (Werk)Verlichting in schaduwstation aanbrengen dmv ledstrips (testen waren positief)
- Inbouwen drukknopjes/besturingspaneel tbv iTrain in zijwand modulebak schaduwstation.
- Aanleggen programmeerspoor
- Aansluiten programmeerspoor op sProgII + TM44 dmv relaisschakeling zodat het ook als opstelspoor gebruikt kan worden.
- Relais gestuurde blokken schaduwstation verder aansluiten en testen (4 stuks nog te gaan)
- Polarisatie inrijwissels schaduwstation
- Hpp4 print in elkaar solderen, testen en installeren tbv puntstukpolarisaties
- Soundmodule opnieuw programmeren en testen (werkt nu niet om onverklaarbare reden)
- MCC verder afwerken, testen.
- Treinendatabase iTrain bijwerken
- Treinen ijken (!)
Helix-zaken:
- opbouwen overige 4 lagen dus, hout zagen, schilderen, rails leggen etc.
- electronica aansluiten
- inregelen en testen blokken
- intekenen en updaten iTrain bestand.
Scenery:
- Goederenloods Gilze-Rijen opbouwen (verwachte levering februari 2017)
- ballasten sporen en bijwerken reeds geballaste stukken.
- Stationsgebied verder afwerken qua details (stationsplein + perron en gebied rondom AOB)
- Meer groen aanbrengen links en rechts.
- Installeren van bovenleidingsportalen + afwerken
Al bij al een flinke lijst! Genoeg te doen dus. Af en toe is het fijn om de structuur weer even terug te pakken merk ik, zeker tijdens tijden als dit. Dit geeft houvast en maakt het overzichtelijk. Dus nu nog tijd vinden en dan aan de slag!!!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje