Pagina 1 van 1

Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 15:12
door shoven
Ik heb een paar wagens die vrij consequent de neiging hebben tijdens de rit spontaan te ontkoppelen. Vooral in de helix geeft dit minder fijne taferelen. Vooral spul van Arnold en Hobbytrain heeft hier last van.
Ik rij met de standaard Rapido koppelingen (die dingen die er standaard opzitten).

Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit wel eens heeft. Wat doen jullie eraan? Zijn Fleischmann profi koppelingen een oplossing? Of toch iets anders?
Ik heb ook wel eens van die Tillig stangetjes gebruikt, maar daar wordt ik niet blij van, het is bijna niet te doen om er 1 wagen tussenuit te halen.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 15:54
door mini rijder
Je zou deze http://peho-kkk.de/mshop/index.php/spur ... zuege.html kunnen proberen.
Ik gebruik ze om mijn koplopers te koppelen.
Gekoppeld heb je dan een starre verbinding, net als bij die stangetjes van Tillig.
Maar slechts door een rijtuig/wagon op te tillen, kun je deze loskoppelen.
Ontkoppelen op een ontkoppelaar is er niet mogelijk.

Groetjes: Robby

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 16:28
door evo
Hoi Steven, dit gebeurde bij mij ook af en toe. Het ging dan om een wagen waarbij het kkk niet helemaal vlekkeloos liep (bv het veertje eruit, of een hapering in het midden).

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 17:20
door Marksintpancras
Ik heb er ook last van en ik gebruik de koppelingen van NME zie:

http://www.nme-online.de/n---starre-kup ... 00002.html

Deze zijn gewoon bij H@ns te koop. Moet wel zeggen ik rij met vaste stammen, dus ik ontkoppel niks als het op de baan staat.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 18:37
door Jeroen
Ha Steef,

Ik ga dit topic eens even volgen, want ik heb een paar van die RR containerwagons waar ik wel eens last mee heb. Zonde, want het zijn prachtige modellen.
J.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 18:51
door Maurits71
ik heb er ook regelmatig last van, belangrijkste controleer de back to back afstand van je wielen, daarnaast ik lijm ze gewoon aan elkaar met een drupje lijm. als ze weer los moeten dan is een beetje wringen genoeg

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 18:56
door Jeroen
....de back to back afstand van de wielen?

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 18:59
door martindomburg
Wielbasis denk ik....

Maar is dit een optie? Paar klanten gebruiken die met grote tevredenheid.

http://www.webshop-domburgtrainsupport. ... ingen-nem/

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 19:02
door Stanley
Afstand tussen de assen tussen de koppeling van 2 wagons :P Ik heb er weleens last van met mijn Arnold wagons die tussen Flm wagons gekoppeld waren, bleek dat de koppeling schacht van Arnold ietsiepietsie lager zat dan de Flm en Trix, tot op heden nog geen oplossing voor gevonden...

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 19:02
door Maurits71
wielbasis inderdaad, kon ff niet op het woord komen

dit gebruik ik ervoor

http://www.gaugemaster.com/item_details ... ts+DCG-BBN

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 19:10
door Jeroen
Ah Mau, jij gebruikt een mal om de afstand tussen de wielen te verifiëren. Belachelijk dat dat moet eigenlijk....daar betaal je dan ruim 40 EUR voor, voor iets wat misschien wel niet kan rijden op je rails vanwege de wielen. Zal zo'n ding bestellen, want als het probleem daarmee is opgelost ben ik blij.

En Martin, ook jij bedank voor de tip. Goed om dat eens te overwegen, want sommige wagons ontkoppelen ook zomaar ergens.

Heb ik nog een tip voor jou. Ga je nog eens met vakantie? Ga met TUI. 8-) :lol: :mrgreen:

J.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 19:48
door Marksintpancras
Bedankt Maurits,

Dat dingentje uit Engeland ga ik ook maar eens bestellen ;)

En Jeroen, ik vlieg alleen maar met TUI :( Zelf op mijn eigen baan rijdt TUI ook nog rond.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 19:53
door Wablo
Jeroen,
Lopen wij dan het risico dat de piloot achter de stuurknuppel een schets voor de uitbreiding van zijn spoorbaan zit te maken :mrgreen:
groetjes,
Bert

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 20:00
door FritsdJ
Voor de vaste stammen die niet altijd voorzien zijn van steekkoppelingen, wil ik nog wel eens een drupje houtlijm op de koppeling doen, vooral wanneer er zoals eerder omschreven er een klein hoogteverschil tussen de koppeling is zoals bij sommige Arnold wagens. Klein tikje en ze springen los. (Houtlijm hecht niet op plastic ). Fleischmann kortkoppelingen zijn volgens mij nog gevoeliger voor een hobbeltje, je moet de hoogte hiervan goed afstellen. De NME oplossing lijkt mij goed, echter geen ervaring mee.

Groet, Frits

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 20:10
door dentheo
Marksintpancras schreef:Bedankt Maurits,

Dat dingentje uit Engeland ga ik ook maar eens bestellen ;)
Ik vind 8mm back to back best veel....
Misschien niet voor RP25 wielen....
Ik rij groter dan 7,5 (vroegere eis van Arnold) en dat lukt ook best, sommige wagens worden geleverd met 7,3!!

Probeer die 8mm eerst maar eens op enkele modellen, het zou mij niets verbazen dat dikkere wielen aanlopen in sommige draaistellen.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 20:27
door dentheo
Dit draadje ging eigenlijk over koppelingen.
Ik krijg het gevoel dat niet elke leverancier de standaard van Rapido respecteert, sommigen hebben bijna 1mm spel.
De veertjes moeten natuurlijk allemaal ongeveer strak staan, zodat de koppeling recht hangt. Ik heb duidelijk "afhangers"
De KK mechanismen hebben ook hun kuren.
Sommigen hangen sowieso door omdat de insteekkop niet parallel staat met de wagen.
Anderen (de laatste RR) gaan schuin staan als de trein te lang wordt...hellingverandering in helix...bingo.
Een 186 Arnold van mij heeft aan één zijde die ziekte echter ook ..
Wanneer ik de koppelcombinaties van boven aanzie wanneer ze een bocht ingaan, dan gaan ze niet geleidelijk naar de zijkant maar met een ruk beweging..Misschien passen alleen dezelfde fabricaten bij elkaar...zelfde veertje ?

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 21:20
door shoven
Nee hoor, ook onderling maken wagens van dezelfde fabrikant er een potje van...

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 21:33
door Marksintpancras
:lol: onderling ook echt problemen, en veertjes worden ook oud. En bij de huidige steekkoppellingen ga ik niet kloten en gebruik gewoon lekker de vaste koppelstangen van NME, deze zijn ook goed aan te gluren.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 21:59
door Overdijk
En bij oude rijtuigen/wagons zonder steekkoppeling zweer ik bij roco koppelingen.
Alleen een kriem om ze nog ergens uit te te halen, want ze worden al tig jaren niet meer gemaakt.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 22:10
door BenQ
Henry (die hier ook wel eens rondwaart) gebruikte op zijn baan secondelijm om het ontkoppelen te voorkomen, dit hecht niet op het plastic van de koppelingen.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 08 jan 2017 23:05
door martindomburg
Jeroen schreef:
En Martin, ook jij bedank voor de tip. Goed om dat eens te overwegen, want sommige wagons ontkoppelen ook zomaar ergens.

Heb ik nog een tip voor jou. Ga je nog eens met vakantie? Ga met TUI. 8-) :lol: :mrgreen:

J.
Wil ik wel bij je op schoot :)

Die koppelingen hbe ik ooit op aanraden van een klant in huis gehaald. Ik kreeg een maand geleden een klacht met ontkoppelproblemen met een overgang. Moest eraan denken en heb hem deze koppelingen eens laten proberen. Hij had gelijk nergens last meer van! Ze gedragen zich als starre koppelingen maar dan uitneembaar.

Groetjes

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 09 jan 2017 13:53
door shoven
Ik heb er een paar besteld, eens proberen.

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 09 jan 2017 16:05
door Krab
Hoi Steven ,
Rob F. heeft die ook heb ze voor hem meegebracht van een Houten beurs .


mvg Sjaak

Re: Koppelingsgedoe

Geplaatst: 09 jan 2017 18:07
door mini rijder
Die Peho koppelingen zijn inderdaad goed.

Groetjes: Robby