Pagina 1 van 1
rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 08:08
door sassenaer
het zal wellicht al eerder gevraagd zijn, maar ik kan het niet vinden...
"vroeger" in mijn vorige modelspoor cariere werkte de meeste mensen met rail van fleischmann, roco of minitrix.
In bijna alle draadjes die ik nu zie kiest men voor Peco.
In mijn orienterende fase voor mijn nieuwe baan nu dus de vraag, waarom is dat?
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 08:49
door FidOo
Vanwege het realistischere uiterlijk van deze rails. De "bekende" merken gebruiken een rail profiel wat ze code 80 noemen. Dit heeft te maken met de hoogte van de railstaaf.
Peco levert ook code 80, daarnaast dus ook code 55 .
Deze ziet er veel realistischer uit doordat de railstaaf verzonken is.
Daarnaast is het goedkoper, hebben ze slankere wissels en alleen maartikel flex rail waardoor je zelf de bogen kan bepalen.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 08:51
door EdwinB
Peco is mooi fijn en gedetailleerd. Je hebt ze in twee versies code80 en code55.
Het verschil is de hoogte van de railstaven in de bedding. Code 55 is lager en heeft daardoor als het is voorzien van ballast een veel natuurlijkere uitstraling. Heeeeeeel oud rijdend materieel wil wel eens niet op code55 rijden omdat de flensen van de wielen te hoog zijn, maar al het moderne spul van de laatste decennia gaan prima.
Beide kunnen door elkaar gebruikt worden code80 is wat goedkoper en zou je in een schaduwstation kunnen gebruiken.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 09:03
door Rem_Brand
Ik heb er niks aan toe te voegen. Peco55 is echt top. Maar ik zou gewoon even kijken wat je wensenlijstje is, de voor en nadelen even opschrijven en dan je keuze maken.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 09:20
door sassenaer
dit verduidelijkt veel
denk dat ik dan ook maar voor code 55 ga
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 09:23
door Rem_Brand
Ga je geen spijt van krijgen, het is wel iets meer werk maar zeker de moeite waard
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 12:07
door WilcoV
Peco is het nieuwe Fleischmann/Roco etc. (gekeken naar de tijdsgeest, waar men vroeger zweerde bij Fleischmann/Roco, tel je tegenwoordig bijna niet meer mee als je geen Peco hebt) Zonder twijfel eens met alles wat hier gemeld wordt door mensen, maar het blijft een persoonlijke keuze.
Realisme is voor mij maar relatief. We hebben een modelbaan en dat is per definitie niet realistisch. Het gaat er om hoe hoog leg je de lat voor jezelf.
Ik persoonlijk kies voor een stukje gemak en gebruik Kato rails. Voor mij realistisch genoeg als ik kijk naar de afwijkingen bij al het materieel en scenery ten opzichte van de werkelijkheid.
Maar ik zal niemand hier tegenspreken, Peco ziet er zonder meer mooi uit.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 12:59
door Heiko
Als Peco komt met rail MET ballast ben ik ook om.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 13:28
door BenQ
Peco met ballast is er al ze noemen dat Fleischmann Piccolo.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 16:28
door Marksintpancras
Kijk voor Brohl-Lutzing heb ik gekozen voor Fleischmann Piccolo met ballsast, dit omdat ik niet wilde "kloten met ballasten van de rails, maar lekker neerleggen en rijden.
Maar nu ik Kochel am See maak gebruik ik Peco code 55, en ballast ik wel met fleischmann ballast, echter sommige delen vervuil ik weer
Het is gewoon simpel, wil je onder je rails ballast niet zelf neerleggen, heb je weinig keuze, dan is het KLatoo of fleischmann picollo.
En wil je zelf ballasten dan heb je een heel veel keuze.
Re: rail keuze
Geplaatst: 25 feb 2017 17:22
door FidOo
Nog een kleine opmerking. Het feit dat oud materieel niet zou rijden op peco code 55 is niet waar Edwin.
Ook met hoge wielflensen gaat het goed. Misschien materieel wat voor 1970 gemaakt is. Maar eigenlijk alles wat later gemaakt is rijdt alles zonder problemen.
Daarnaast vind ik persoonlijk kant en klare ballast rails geen gezicht.