Baanplan voor een nog naamloze baan
Geplaatst: 03 mei 2017 13:03
Goedenmiddag,
Na lange tijd niet te hebben kunnen sporen, heb ik dan eindelijk weer eens ruimte voor een kleine baan. Eerst zou ik een grotere baan bouwen, maar eerst toch gekozen voor een kleine behapbare baan. Als de verhuizing afgerond is, zal ik er dan ook mee kunnen beginnen. De afmetingen voor de baan zijn 240x60 cm, met aan de linkerzijde een "aanbouw" van 50cm, uitlopend tot 80 cm en 30 cm diep. Hier heb ik voor gekozen, aangezien rechts een deur zit, met daar naast zon 65 cm ruimte.
De wensen
Mijn wensen voor een groot doorgangsstation zijn helaas niet haalbaar op deze oppervlakte. Daarom dit idee laten varen, en een nevenlijn met aftakking nabootsen. Groot voorbeeld hiervoor was dan ook de baan Rothenburg. De volgende dingen wou ik graag verwerken in het plan:
- Doorgaand spoor voor langere treinen, eventueel voorzien van bovenleiding.
- Aftakkende lijn met alleen dieseltractie.
- Klein station, met 1 of 2 perronsporen, en een spoor voor goederenwagens op te stellen voor de aansluitingen.
- Aansluiting met een losweg en fabriek/industrie.
- Goederenloodsje naast het station.
Het plan
Het is een 3 sporig schaduwstation, met genoeg lengte om 2 kortere treinen op elk spoor neer te zetten, ook zit er een keerlus in verwerkt, zodat de treinen vanaf het station weer kunnen keren. Eventueel zou ik in het begin van de keerlus nog een aantal kopsporen kunnen plaatsen voor de eventuele trek-duwtreinen.
Vanaf de wissels van het schaduwstation begint het spoor langzaam te klimmen tot 2,5 cm bij het aftakkend wissel naar het station. Van daaruit klimt de aftakkende lijn door tot hij net na het uitkomen van de tunnel op 15 cm zit. De helling komt uit rond de 2,5%. Het doorgaande baanvak dient als een paradespoortje.
Op stationsniveau aangekomen gaan we over een brug over het paradespoor en komen we uit in het stationnetje. Bij het onderste spoor (spoor 1) had ik een perron met station in gedachten, met aan het einde na de overloopwissels een goederenloodsje met ruimte voor 1 of 2 wagons. Tussen het middelste (spoor 2) en bovenste spoor (spoor 3) kan een eilandperron gemaakt worden, zodat je nog een trein kan laten stoppen. Spoor 2 is tevens het overloopspoor voor zowel spoor 1 als 3. Spoor 3 dient bij mij als goederenspoor. Hier zit ook een aansluiting naar een losweg een een kleine fabriek/industrie, waar sporadisch een wagon heen gaat. Eventueel (misschien zelfs nog beter bedenk ik me net) kan de functie van spoor 1 en 2 omgewisseld worden, zodat de goederenwagens bij de goederenloods altijd bereikbaar blijven voor de rangerende locomotief.
Een totaalbeeld van de zichtbare sporen levert dan dit op:
Tot slot
Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en vooral verbeterpunten. Ik heb veel baanplannen door gelezen, en daar de tips uit mee genomen, maar ook ik kan iets over het hoofd zien. Het zullen vooral kortere treinen zijn, met een maximum lengte van 50-60 cm. Materiaal wat zal rijden zal DB zijn, en voornamelijk tijdperk 4 materieel spreekt me aan.
Mvg, Willem
Na lange tijd niet te hebben kunnen sporen, heb ik dan eindelijk weer eens ruimte voor een kleine baan. Eerst zou ik een grotere baan bouwen, maar eerst toch gekozen voor een kleine behapbare baan. Als de verhuizing afgerond is, zal ik er dan ook mee kunnen beginnen. De afmetingen voor de baan zijn 240x60 cm, met aan de linkerzijde een "aanbouw" van 50cm, uitlopend tot 80 cm en 30 cm diep. Hier heb ik voor gekozen, aangezien rechts een deur zit, met daar naast zon 65 cm ruimte.
De wensen
Mijn wensen voor een groot doorgangsstation zijn helaas niet haalbaar op deze oppervlakte. Daarom dit idee laten varen, en een nevenlijn met aftakking nabootsen. Groot voorbeeld hiervoor was dan ook de baan Rothenburg. De volgende dingen wou ik graag verwerken in het plan:
- Doorgaand spoor voor langere treinen, eventueel voorzien van bovenleiding.
- Aftakkende lijn met alleen dieseltractie.
- Klein station, met 1 of 2 perronsporen, en een spoor voor goederenwagens op te stellen voor de aansluitingen.
- Aansluiting met een losweg en fabriek/industrie.
- Goederenloodsje naast het station.
Het plan
Het is een 3 sporig schaduwstation, met genoeg lengte om 2 kortere treinen op elk spoor neer te zetten, ook zit er een keerlus in verwerkt, zodat de treinen vanaf het station weer kunnen keren. Eventueel zou ik in het begin van de keerlus nog een aantal kopsporen kunnen plaatsen voor de eventuele trek-duwtreinen.
Vanaf de wissels van het schaduwstation begint het spoor langzaam te klimmen tot 2,5 cm bij het aftakkend wissel naar het station. Van daaruit klimt de aftakkende lijn door tot hij net na het uitkomen van de tunnel op 15 cm zit. De helling komt uit rond de 2,5%. Het doorgaande baanvak dient als een paradespoortje.
Op stationsniveau aangekomen gaan we over een brug over het paradespoor en komen we uit in het stationnetje. Bij het onderste spoor (spoor 1) had ik een perron met station in gedachten, met aan het einde na de overloopwissels een goederenloodsje met ruimte voor 1 of 2 wagons. Tussen het middelste (spoor 2) en bovenste spoor (spoor 3) kan een eilandperron gemaakt worden, zodat je nog een trein kan laten stoppen. Spoor 2 is tevens het overloopspoor voor zowel spoor 1 als 3. Spoor 3 dient bij mij als goederenspoor. Hier zit ook een aansluiting naar een losweg een een kleine fabriek/industrie, waar sporadisch een wagon heen gaat. Eventueel (misschien zelfs nog beter bedenk ik me net) kan de functie van spoor 1 en 2 omgewisseld worden, zodat de goederenwagens bij de goederenloods altijd bereikbaar blijven voor de rangerende locomotief.
Een totaalbeeld van de zichtbare sporen levert dan dit op:
Tot slot
Ik ben zeer benieuwd naar jullie meningen en vooral verbeterpunten. Ik heb veel baanplannen door gelezen, en daar de tips uit mee genomen, maar ook ik kan iets over het hoofd zien. Het zullen vooral kortere treinen zijn, met een maximum lengte van 50-60 cm. Materiaal wat zal rijden zal DB zijn, en voornamelijk tijdperk 4 materieel spreekt me aan.
Mvg, Willem