Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc
Geplaatst: 30 mei 2017 14:35
Deze maand komen meerdere reviews, aangezien er geen update is voor de Euregiobaan.
Als eerste...

De DRG BR39 204 uitgebracht door Fleischmann
Het voorbeeld:
De bouwserie 39 werd door de Firma Borsig in 1919 ontwikkeld voor de KPEV als de P10.
Het zou het laatste personenloc ontwerp zijn voor de Pruisische Spoorwegen, voordat deze in de DRG op zou gaan.
Ze was bedoeld om sneltreinen te trekken, alsook zware personentreinen in het Pruisische Middelgebergte zonder gebruik te moeten maken van voorspanlocs.
Borsig kwam met een 110km/h snelle driecilinder loc, met een voor Duitse sneltreinlocs ongebruikelijke 1D1 Mikado asvolgorde.
De locserie voldeed aan alles waarvoor het ontworpen was, echter door de vorming van de DRG werden de eerste machines pas in 1922 afgeleverd.
Tussen 1922 & 1927 werden in totaal 270 locs afgeleverd en waren hiermee de sterkste "Länderbahn" locs op de rails.
Ondanks dat was de DRG toch niet helemaal blij met deze locs.
Met een asdruk van 19,4T overscheden ze de maximum van 17T die voor veel baanvakken gold.
Daarnaast kreeg de verbrandingskamer niet echt genoeg lucht, zelfs na diverse aanpassingen.
Dit zou de DB pas in 1954 bij één loc, bij wijze van proef, weten te verhelpen.
Ook waren de machines gevoelig voor drijfstangbreuk.
Desalniettemin stond deze serie voor diverse prestigieuze treinen, waaronder de Oriënt-Express.
De DB besloot de locs niet meer verder te verbouwen, ondanks de succesvolle proef om de luchttoevoer te verbeteren.
Dus in 1967 viel het doek voor deze serie in het westen.
De DR had deze locs daarentegen nog heel hard nodig, dus in totaal 85 locs werden rond 1960 tot "REKO"locs omgebouwd en omgenummerd in de serie 22.
Maar ook hier kwam het het eind in zicht omstreeks 1970 en de nog in verhouding nieuwe ketels werden gebruikt voor de BR 03 REKOlocs.
Uiteindelijk zijn er maar 2 locs bewaard gebleven.
Het model:
Fleischmann heeft dit model geïntroduceerd in 1986 en sindsdien is het in een aantal varianten uitgebracht in het toenmalige vaste assortiment.
7135 DB zonder logo (2004/2009)
7137 DR (2000/2009)
7138 DB met logo (1987/2009)
7139 DRG (1986/2009)
713801 DB met logo (2013/?)
Daarnaast zijn er nog een aantal eenmalige edities geweest zoals;
93 7139 KPEV Fotoanstrich
99 7139 DB met Wagner windleiplaten
781204 KPEV
7824/7894 KPEV
7827/7897 DRG Länderbahn groen
7912 DRG met Reichsadler
Technisch heeft FLM niet veel gedaan aan deze locs door de jaren heen.
Dat houd in dat zelfs de laatste versies uit 2013 geen decoderaansluiting hebben of een kortkoppelingmechaniek.
Echter motortechnisch maakt dat eigenlijk niet veel uit. Zelfs oude FLM motoren lopen over het algemeen rustig en stil.
De motor zit FLM typisch in de tender, dus de trekkracht heeft daar onder te lijden.
De tender zelf is gelukkig vrij groot en met wat lood in de tender zijn de trekeigenschappen gelijk een stuk beter.
Ook een decoder plaatsen is niet te moeilijk om te doen.
De details daarentegen zijn ook FLM typisch erg goed.
Zelfs een oudere loc, zoals de mijne, is geen straf om te zien.
En waar bij andere fabrikanten het rode plastic vaak een hoog speelgoedgehalte heeft, is dat bij FLM zeker niet het geval.
De teksten staan er strak op en zijn relatief wrijfvast.
Ook de tenderafstand is, vooral gezien de leeftijd van het basismodel, niet storend groot.
Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 8,5
Loopeigenschappen: 7,5
Overal: Een 8-.
Al met al is het nog steeds een model wat goed mee kan komen met modernere locs, mits je hem tweedehands koopt.
Voor een splinternieuwe aankoop is vooral de techniek verouderd, denk dan aan NEM koppeling, decoderaansluiting en LEDverlichting.
Vooral voor de nieuwprijs die FLM zich vraagt voor een model, waarvan de mal al 30jaar oud is.
Gemiddelde prijs voor een nette tweedehands, is +/- €85,- en zeker de moeite waard.
De gemiddelde nieuwprijs voor de laatste versie (713801) is €200,-
En natuurlijk nog wat foto`s.
]




EDIT: als reactie op de feedback de overall score bijgesteld.
Als eerste...

De DRG BR39 204 uitgebracht door Fleischmann
Het voorbeeld:
De bouwserie 39 werd door de Firma Borsig in 1919 ontwikkeld voor de KPEV als de P10.
Het zou het laatste personenloc ontwerp zijn voor de Pruisische Spoorwegen, voordat deze in de DRG op zou gaan.
Ze was bedoeld om sneltreinen te trekken, alsook zware personentreinen in het Pruisische Middelgebergte zonder gebruik te moeten maken van voorspanlocs.
Borsig kwam met een 110km/h snelle driecilinder loc, met een voor Duitse sneltreinlocs ongebruikelijke 1D1 Mikado asvolgorde.
De locserie voldeed aan alles waarvoor het ontworpen was, echter door de vorming van de DRG werden de eerste machines pas in 1922 afgeleverd.
Tussen 1922 & 1927 werden in totaal 270 locs afgeleverd en waren hiermee de sterkste "Länderbahn" locs op de rails.
Ondanks dat was de DRG toch niet helemaal blij met deze locs.
Met een asdruk van 19,4T overscheden ze de maximum van 17T die voor veel baanvakken gold.
Daarnaast kreeg de verbrandingskamer niet echt genoeg lucht, zelfs na diverse aanpassingen.
Dit zou de DB pas in 1954 bij één loc, bij wijze van proef, weten te verhelpen.
Ook waren de machines gevoelig voor drijfstangbreuk.
Desalniettemin stond deze serie voor diverse prestigieuze treinen, waaronder de Oriënt-Express.
De DB besloot de locs niet meer verder te verbouwen, ondanks de succesvolle proef om de luchttoevoer te verbeteren.
Dus in 1967 viel het doek voor deze serie in het westen.
De DR had deze locs daarentegen nog heel hard nodig, dus in totaal 85 locs werden rond 1960 tot "REKO"locs omgebouwd en omgenummerd in de serie 22.
Maar ook hier kwam het het eind in zicht omstreeks 1970 en de nog in verhouding nieuwe ketels werden gebruikt voor de BR 03 REKOlocs.
Uiteindelijk zijn er maar 2 locs bewaard gebleven.
Het model:
Fleischmann heeft dit model geïntroduceerd in 1986 en sindsdien is het in een aantal varianten uitgebracht in het toenmalige vaste assortiment.
7135 DB zonder logo (2004/2009)
7137 DR (2000/2009)
7138 DB met logo (1987/2009)
7139 DRG (1986/2009)
713801 DB met logo (2013/?)
Daarnaast zijn er nog een aantal eenmalige edities geweest zoals;
93 7139 KPEV Fotoanstrich
99 7139 DB met Wagner windleiplaten
781204 KPEV
7824/7894 KPEV
7827/7897 DRG Länderbahn groen
7912 DRG met Reichsadler
Technisch heeft FLM niet veel gedaan aan deze locs door de jaren heen.
Dat houd in dat zelfs de laatste versies uit 2013 geen decoderaansluiting hebben of een kortkoppelingmechaniek.
Echter motortechnisch maakt dat eigenlijk niet veel uit. Zelfs oude FLM motoren lopen over het algemeen rustig en stil.
De motor zit FLM typisch in de tender, dus de trekkracht heeft daar onder te lijden.
De tender zelf is gelukkig vrij groot en met wat lood in de tender zijn de trekeigenschappen gelijk een stuk beter.
Ook een decoder plaatsen is niet te moeilijk om te doen.
De details daarentegen zijn ook FLM typisch erg goed.
Zelfs een oudere loc, zoals de mijne, is geen straf om te zien.
En waar bij andere fabrikanten het rode plastic vaak een hoog speelgoedgehalte heeft, is dat bij FLM zeker niet het geval.
De teksten staan er strak op en zijn relatief wrijfvast.
Ook de tenderafstand is, vooral gezien de leeftijd van het basismodel, niet storend groot.
Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 8,5
Loopeigenschappen: 7,5
Overal: Een 8-.
Al met al is het nog steeds een model wat goed mee kan komen met modernere locs, mits je hem tweedehands koopt.
Voor een splinternieuwe aankoop is vooral de techniek verouderd, denk dan aan NEM koppeling, decoderaansluiting en LEDverlichting.
Vooral voor de nieuwprijs die FLM zich vraagt voor een model, waarvan de mal al 30jaar oud is.
Gemiddelde prijs voor een nette tweedehands, is +/- €85,- en zeker de moeite waard.
De gemiddelde nieuwprijs voor de laatste versie (713801) is €200,-
En natuurlijk nog wat foto`s.





EDIT: als reactie op de feedback de overall score bijgesteld.