Voitures DEV-AO van REE modèles
Geplaatst: 29 jun 2017 15:02
Sinds eind juni zijn de korte SNCF-rijtuigen van de Division Etudes Voyageurs en Acier Ordinaire (DEV-AO) verkrijgbaar. Het zijn mooie modellen van de tranche-1950, één tranche ouder dus dan de modellen van Lima uit de jaren '80, die door Arnold nog als nieuwtje met kortkoppelmechaniek en betere roleigenschappen op blzz. 84-85 van de catalogus-1999/2000 onder de nummers 3501-3504 en 3506 zijn opgenomen.
Eén aandachtspunt voor wie gehoopt heeft op het tot tweedeklasser gedeklasseerde eersteklasrijtuig met acht coupés uit tijdperk IIIb. Onder NW-076 is niet dat aangekondigde rijtuig uitgebracht maar eentje met klassecijfers «1» zonder gele eersteklasstrepen. Op het doosje staat B8 ... Ep.III A. Dit klopt niet. De in 1950 bestelde korte achtramers waren oorspronkelijk 27 A3B5- en 37 B8-rijtuigen, die in 1956 zijn getypeerd als A8.
Ik heb inmiddels REE gevraagd of ze alsnog het model gaan maken dat ze op blz. 85 van hun catalogus onder NW-076 hebben afgebeeld, dus tweedeklasser met acht coupés en de klassecijfers «2» ook in de zwarte medaillons aan de uiteinden naast de deurvensters. Zodra er antwoord komt, meld ik dat hier.
Eén aandachtspunt voor wie gehoopt heeft op het tot tweedeklasser gedeklasseerde eersteklasrijtuig met acht coupés uit tijdperk IIIb. Onder NW-076 is niet dat aangekondigde rijtuig uitgebracht maar eentje met klassecijfers «1» zonder gele eersteklasstrepen. Op het doosje staat B8 ... Ep.III A. Dit klopt niet. De in 1950 bestelde korte achtramers waren oorspronkelijk 27 A3B5- en 37 B8-rijtuigen, die in 1956 zijn getypeerd als A8.
Ik heb inmiddels REE gevraagd of ze alsnog het model gaan maken dat ze op blz. 85 van hun catalogus onder NW-076 hebben afgebeeld, dus tweedeklasser met acht coupés en de klassecijfers «2» ook in de zwarte medaillons aan de uiteinden naast de deurvensters. Zodra er antwoord komt, meld ik dat hier.