Pagina 1 van 1
Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5de)
Geplaatst: 24 aug 2017 17:35
door Stoompie
Geacht forum,
Na een hoop geschuif, gummen en opnieuw proberen is dit het geworden...mijn eerste ontwerp waarvan ik denk dat het aardig naar mijn zin is.
Na het allereerste kladje is er gebeurd:
* De tafel is 2,80 bij 0,90 meter (de breedte is na advies van 1,10 naar 0,90 meter gegaan).
* de MDF platen zijn vervangen voor populieren multiplex waar een kurklaag van 4 mm op komt.
* Ik ga voor PECO 55 ipv Fleischmann Piccolo rails.
* Ik ben van het idee van 2 stations afgestapt en ga voor 1 (groter) station.
* Het ontwerp heeft nu 3 (en een klein beetje 4) lagen.
Wat wilde ik graag:
Een baan met dubbelspoor waar ik als volledig amateur een uitdaging had in het leggen van rails (met name hellingen en bochten) met verschillende hoogtes zodat het uiteindelijk niet al te amateurachtig zou worden en ik een leuke baan had om aan te beginnen met nog steeds genoeg ruimte voor scenery.
Wat wilde ik niet:
Een baan die qua ontwerp een ovaal of rechthoek was of een 8 vormig omdat ik dat gewoonweg niet mooi vind.
Niet teveel gedoe met blokken en allerlei beveiligingen...liever een simpel rondje dan een te complexe baan.
Waar liep ik tegen aan:
Ik dacht een gigantische tafel te hebben maar dat viel toch tegen. De bochten die te krap werden en hellingen die genoeg ruimte nodig hadden om op maximaal 2,6 % uit te komen.
De grote vraag is nu natuurlijk...wat vinden jullie (als experts) ? Is het te doen ? Ik lees veel over een schaduwstation... hoe noodzakelijk is dat voor mij als beginner en waar moet ik het kwijt ?
Ben benieuwd,
Groet
Vince
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 24 aug 2017 17:42
door EJvH
Nu ga ik zeker terug naar de teken tafel als ik jou baanplan zie ik vind het een leuke baanplan zou zeggen ga ervoor .
Of het noodzakelijk is om een schaduwstation te hebben dat weet ik niet ik weet niet hoeveel treinen je al hebt daar hangt het ook vanaf.
Mvg
Erik
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 24 aug 2017 18:04
door Stoompie
Dat is wel een heel erg positieve reactie...had ik NIET verwacht hahah
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 24 aug 2017 20:04
door spoor65
Dat positieve wil ik je ook geven,
Mooi plan voor een eerste ontwerp, goed nagedacht over de indeling, voor de ruimte die je beschikbaar hebt, liggen de verhoudingen ook redelijk goed.
Dit kun je zo aankleden met scenery dat het geloofwaardig over komt, station vrij ruim met 4 perronsporen, wat toch al een redelijk middelgrote stad weergeeft, maar je hebt idd de ruimte om een daarvoor passend stations omgeving te bouwen.
Enige wat ik ff goed zou bekijken, de kopsporen, Wil je deze gebruiken voor b.v. industrie, of is het als opstelsporen bedoeld.
Zorg er voor dat je, hoe dan ook, kunt rangeren als het materiaal betreft bestaande uit locomotief met wagons/rijtuigen.
Te beginnen aan de linker kant, daar zit je goed, je hebt omloop mogelijkheid om loc om te rijden en de wagons op de kopsporen te duwen,
wel is het alleen via het korte spoortje mogelijk om de 2 linker kopsporen te bedienen. ik zou dus eerder kiezen om daar links 1 koopspoortje te maken,
en de middelste te koppelen aan het rechter opstelspoor, zodat je wat meer lengte kunt verwerken, dit zou je kunnen doen door het wissel te vervangen door een kruiswissel.
Dan de kopsporen aan de rechter kant, 3 mooie ruime sporen, wil je ook hier rangeren, moet je over het voorliggende traject achteruit de wagons naar de kopsporen duwen, en om te kunnen omlopen, gebruik maken van de omloop mogelijkheid van voor de linker opstelsporen.
Ik zou er hier voor kiezen, om voor de kopsporen rechts, aan dat langere rechte stuk, een inhaalspoortje te plaatsten, zodat je daar kun omlopen.
Nog belangrijker, ik mis overloop wissels, je kunt nu niet van binnen baan op buitenbaan komen, dus de kopsporen kunnen alleen van 1 ring bereden worden, dan krijg je al snel dus stukken waar je tegen de rijrichting in gaat rijden om te rangeren. (verkeerd spoor rijden dus)
Dan jouw vraag, schaduwstation.
Ik zou het er in willen hebben, hoeft niet eens mega groot, maar elk verborgen opstelspoor geeft je vroeg of laat veel plezier.
Meer afwisseling van treinen op het zichtbare deel, (je kunt zelfs 2 korte treinen gerust achter elkaar zetten op 1 lang opstelspoor)
Nu heb je misschien nog niet eens genoeg treinen om deze baan te vullen, maar die tijd dat je meer treinen hebt dan je nu kwijt kunt, deze hobby noemen we niet voor niets een virus, is veel sneller dichterbij dan je denkt.
Waar kun je die extra sporen kwijt? overal waar je de ruimte hebt bij de onzichtbare sporen, leg er een paar wissels in met parallel sporen er langs, en je bent al een heel eind.
Zelf achter het wandje waar jouw paradespoor voor langs loopt zou je nog wat kunnen maken (mits je zorgt dat je er van onder af bij kunt.
Door net voor je parallel sporen de tunnels uit komen, een extra wisselstraatje te maken, zodat er ook paar sporen achter het wandje langs lopen.
Maar mijn overall indruk van dit 1e ontwerp is erg goed om de redenen zoals boven omschreven. Maar ook omdat het maar een paar kleine aanpassingen nodig heeft om ook nog eens een behoorlijk aantal rijmogelijkheden te geven, met die paar aanpassingen, en een paar schaduwsporen, kun je aan dit ontwerp jaren plezier hebben.
Natuurlijk vragen die aanpassingen iets meer op gebied van beveiliging, maar bedenk dan wel, je moet nu misschien iets meer je verdiepen in de werking en aanleg daarvan, maar het resultaat zal dus gewoon een baan zijn die jouw veel langer plezier zou bieden, en met zo`n goede basisplan als je nu hebt getekend als 1e ontwerp, zou ik daar toch eens goed over nadenken, om dat beetje extra er in te zetten, het is minder moeilijk dan je denkt, we zitten hier tenslotte met vele forum genoten, en daar krijg je geheid veel ondersteuning van om problemen op te lossen en technieken te leren.
mvg
Freddy
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 24 aug 2017 23:30
door Stoompie
Freddy dank voor je uitgebreide reactie...ga me er morgen meer in verdiepen......maar het lijkt me onmogelijk om de veranderingen door te voeren als deze baan analoog zou worden (wat ik in eerste instantie in gedachten had)......vandaar ook dat ik geen mogelijkheden heb ingebouwd om van het binnen naar het buitenspoor te kunnen.....of moet ik gewoon voor digitaal gaan ?
Cheers
Vince
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 25 aug 2017 02:20
door Zaunkönigs Bahn
Gewoon digitaal gaan, je hebt dan veel meer mogelijkheden.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 25 aug 2017 09:14
door maarten
Je moet je niet laten intimideren door de gigantische grijze brei die digitaal heet. Computers, automatisch rijden, blokindeling, terugmelders, automatische wisselsturing, etc. etc. Ook digitaal gaan kun je in stapjes doen, je kunt 'klein' beginnen: in plaats van een transformator neem je (bijvoorbeeld) een multi-maus als regelaar. Alle verdere automatisering kun je dan uitstellen tot het moment dat jij zo ver bent met je scenery en de leercurve die je doorloopt. Wel is het verstandig alvast naar de blok-indeling te (laten) kijken en rail-isolaties toe te passen en draden aan de rails aan te brengen. Die bedrading knoop je nu dan nog gewoon aan elkaar zodat je stroomkring gewoon door loopt en je gewoon kunt rijden.
Tegen de tijd dat jij zo ver bent en aan de slag gaat met bezetmelders en dergelijken, kun je gewoon je bestaande bedrading gebruiken hiervoor. Je hoeft dan niets af te breken aan je scenery of opnieuw aan je rails te gaan lopen solderen. Er is hier genoeg kennis aanwezig om je te helpen met blok-indeligen en waar je het beste de rail-isolaties kunt aanbrengen.
Als je dat meteen al doet bij het begin van het bouwen aan je baan, dan ben je voorbereid op de toekomst zonder dat je mogelijk het overzicht (en de zin in de hobby!) verliest in een complexiteit waar je nu misschien nog niet aan toe bent.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 25 aug 2017 18:02
door spoor65
Vince,
Het zou eigenlijk zonde zijn dat dit basis plan alleen maar geschikt zou zijn voor analoog.
De ervaring leert inmiddels, dat het overgrote deel (her)intredes toch al redelijk vlot overstappen op digitaal.
Beginnen analoog, omdat ze digitaal niet kennen en denken dat het veel moeilijker is.
Maar dat is niet het geval, het is anders, maar uiteindelijk niet veel moeilijker.
Ik sluit mij dan ook graag aan bij de woorden van Maarten.
Werk het plan zo uit dat je er de mogelijkheid al in hebt om eenvoudig over te stappen naar digitaal.
Begin met een eenvoudig systeem zoals de Multimaus.
Maak naast jouw baan, op een plankje van 60 x120, die je zo ergens in de hoek kunt schuiven,
een simpel testbaantej, rondje met 1 inhaal spoor en 1 kopspoortje.
daar kun je dan met een gerust hart digitaal basis kennis mee op doen, die je dan eenvoudig kunt toepassen op jouw gewone baan.
En dat opbouwen kan echt stap voor stap.
Ook analoog zal je de nodige beveiligingen moeten inbouwen, die investering kun je ook gelijk gebruiken om dit digitaal te doen.
Tip, n-project. lees daar eens gewoon het digitaal hoofdstuk door, daar staat veel leerzame informatie.
mvg
Freddy
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 25 aug 2017 19:05
door Sandopie
Vince,
Als je voor een MultiMaus zou gaan. Neem dan die waar een z21start centrale bijzit (wit kastje). Dan kan je tenminste, zonder gebruik te maken van een computer, decoderinstellingen uitlezen.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 25 aug 2017 20:22
door spoor65
Is idd een goede optie. al is dat nu niet gelijk heel erg belangrijk om decoders te kunnen uitlezen.
Daar zijn later ook nog wel andere opties voor,
Voordeel van de iets oudere multimaus sets vind ik toch nog steeds de zwaardere voeding.
Maar welke keus is denk ik pas van belang als Vonce hier idd voor wil gaan.
Zodra je toch meer mogelijkheden van digitaal wilt benutten,zal toch ook al snel de witte z21 niet meer alles kunnen. en verlang je naar wat anders (wat overigens echt niet altijd nodig is hoor, want als je uiteindelijk met pc wilt gaan werken heb je aan een eenvoudige multimaus al genoeg) maar dat tzt materiaal.
belangrijker nu is eerst, is het een eventueel toepasbare toekomst optie, dat nu eerst de baan zo word uitgevoerd, dat je dan idd met geen tot zeer weinig sloop en herbouw werk het kunt uitvoeren.
mvg
Freddy
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 26 aug 2017 09:50
door Railzzz
Hoi Vince,
Leuk ontwerp, met toch best wel wat mogelijkheden.
Pas op met de kurk dat je niet te veel houtlijm gebruikt. Hierdoor verlies je het effect van de geluidsdemping. Hoe zou ik dat toch weten
Qua digitaal zou ik op MP eens kijken of je een Intellibox oid op de kop kunt tikken. Dan heb je iets meer mogelijkheden en daarmee kun je nog een flink aantal jaartjes mee vooruit.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 26 aug 2017 15:37
door spoor65
Tja, wie weet dat niet, kurk is nu eenmaal poreus en houtlijm word knetterhard.
Daarom ook dat hier het merendeel al aanraad om boekbinderslijm te gebruiken, welke flexibel blijft.
Intellibox of iets dergelijks is leuk, maar naar mijn mening, direct veels te omslachtig voor iemand die op eenvoudige manier digitaal wil leren kennen.
Maar ach, eerst het baanplan is krijgen zoals Vince het graag zou willen, denk dat dat voor Vince eerst het belangrijkste is, de rest komt daarna vanzelf aan bod tzt.
mvg
Freddy
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 26 aug 2017 17:55
door Stoompie
Heren...allen dank voor jullie reacties,
Allereerste even de stand van zaken....mijn tafel is klaar. Het was een hoop gelijmd, geschroef en gezaag maar ben erg tevreden met het resultaat.
Het is ook gelijk duidelijk dat ik niet kan uitbreiden en het maximale aan ruimte heb gebruikt dat te gebruiken was.
Dus terug naar mijn ontwerp gegaan en aan het prutsen geweest met veranderingen. Ik zal dus digitaal gaan en was dat in een later stadium ook wel van plan maar merk dus dat het beter is om dat gelijk vanaf het begin te doen.
Het ontwerpen van een goed rangeerstuk is niet makkelijk, niet alleen door de beperkte ruimte die ik heb maar ook gewoonweg het bedenken van het plan en wat waar moet komen zodat ik de beste optie heb. Toch zou ik hier wel iets mee willen omdat ik al in gedachten had om op de bovenste 2 lagen iets van industrie aan te leggen wat voor mijn gevoel beter tot zijn recht komt met goede rangeermogelijkheden. Eigenlijk was het zo dat ik dacht dat het beter was om het rangeergedeelte op de bovenste lagen links en rechts helemaal apart te houden van de baan op de onderste lagen wat ik meer wilde gebruiken voor treinen met rijtuigen en passagiers.
N-project had ik inderdaad al gevonden en heb al een aardig stuk gelezen. De tip van een klein testbaantje lijkt me ook een goeie voor mij al is het maar om de basis ook in de praktijk te zien werken.
Eerst maar weer gummen en kijken of ik kan bedenken wat mijn ontwerp nodig heeft om aan jullie eisen te voldoen
Cheers
Vince
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 10 sep 2017 10:31
door Stoompie
Geacht forum,
Het was even stil maar heb niet stil gezeten.....erger nog, ben behoorlijk besmet met het modelspoorvirus.
Ik heb veel tijd gestoken in het veranderen van mijn ontwerp. De grootste verandering is wel dat ik besloten heb om een laag minder te maken en ik heb tevens gekeken naar de optie van een schaduwstation onder de baan maar heb besloten dat ook achterwege te laten. Ik zou daarvoor zoveel moet schuiven en tevens ruimte in moeten leveren dat het niet opweegt tegen de voordelen. Ik ga er vanuit dat ik met dit ontwerp genoeg ruimte heb om voorlopig zonder schaduwstation uit de voeten te kunnen.
Door de onderste laag weg te halen heb ik meer ruimte vrij rondom het station en dat vond ik belangrijker omdat het allemaal wat krap werd. Ik heb ook meer ruimte tussen het dubbelspoor gehouden omdat ik merkte dat mijn rijtuigen in bochten wel heel erg dicht langs elkaar heen reden en ook de bochten in het algemeen zijn ruimer gemaakt om niet in de problemen te komen.
Ik ben zelf erg tevreden over de sporen voor het station, voor al het ongelijke van het in- en uitgaande spoor bevalt me. Merk wel dat er snel ruimte te kort is dus heb mijn rangeerstukken klein moeten houden aangezien ik genoeg ruimte over wil houden voor scenery.
Aangezien ik het ontwerpen een beetje zat begin te worden en graag aan de gang wil met het echte werk, ben ik ook begonnen met het leggen van wat proefstukken. Ik heb veel geprobeerd om te kijken wat de beste manier is om de rails te leggen met name qua geluid en vastleggen. Ben er achter dat het toch erg moeilijk is om geluid te dempen. Op mijn tafel ligt een kurklaag van 4 mm (misschien te dun ?) en zolang de rails er los op ligt, wordt het geluid behoorlijk goed gedempt maar zodra het vast komt te zitten wordt het een stuk minder.
Ben bezig geweest met een extra laag kurk onder de rails maar merkte maar weinig verschil. Ook het vastleggen dmv spijkertjes, lijm of dubbelzijdige tape lijkt weinig uit te maken. Heb een paar rollen Woodland trackbed gekocht en dat lijkt nu nog de beste oplossing....vraag daarbij is nu meer hoe ik dit vastleg, denk niet dat ik erg fan ben van dubbelzijdige tape al werkt het wel snel. Aangezien ik bochten moet buigen, denk ik dat de rails met tape los zal komen door de spanning. De dunne PECO spijkers zijn mooi maar halen het effect van dempen te veel weg en tevens zijn ze niet lang genoeg om voldoende grip te krijgen als ze door het foambed en twee lagen kurk moeten. Het zal lijmen worden van zowel het foambed op de kurklaag en vervolgens de rails op het foambed maar heb dit nog niet geprobeerd en heb dus geen idee of dat de gebogen bochten op zijn plaats houdt.
Ben wel erg tevreden over de PECO rails, vooral de lange lengtes zorgen voor een hele berg minder verbindingen en ook de wissels vind ik stukken mooier dat die van Fleischmann. Zal nu moeten kijken of ik echt tevreden ben met dit ontwerp, hoe ik de rails vast ga leggen en de baan moeten verdelen in blokken
Greetz
Vince
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 10 sep 2017 10:43
door Modelspoorbarry
Hai Vince,
Leuk ontwerp.
Dat je het ontwerpen zat begint te worden, kan ik begrijpen. Realiseer je, dat je beter in deze fase veel tijd kunt steken en daarbij proberen allerlei valkuilen en minder goed ontwerpen te vermijden.
Gaandeweg zul je merken, dat bepaalde zaken toch niet gaan zoals gedacht of lastiger te realiseren zijn.
Ik ben inmiddels aan mijn 6e baan bezig en heb voor het laatste ontwerp meer dan een 1 jaar uitgetrokken. Heel veel zaken eerst maar uitgeprobeerd, ook met scenery. Plaatsen op het vlak, dat er voor bedacht en kijken of het beeld aan de verwachting beantwoord. En toch.... ook nu toch nog weer kleine dingen, die net even anders gaandan gedacht.
In ieder geval veel succes met de mooie hobby.
Groeten,
Barry
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit (ik blijf het proberen
Geplaatst: 17 sep 2017 16:01
door Stoompie
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 18 sep 2017 20:47
door gdisselkoen
Een modelspoorbaan is vooral iets van eigen keuzes. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om raad te vragen aan anderen en je te laten adviseren.
Zelf ben ik vorig jaar ook weer begonnen met deze hobby, na ruim 20 jaar. En er is in die periode veel veranderd.
Ik wilde van het begin af aan digitaal gaan rijden, maar was hier onbekend mee. Ik ben begonnen met een testbaantje, een dubbelsporig ovaal en een inhaalspoortje. Ik heb een niet al te dure centrale aangeschaft, de DR5000 van Digikeijs. Ook een module met bezetmelders en een schakeldecoder. Vervolgens de baan in blokken verdeeld en alles aangesloten. En toen testrondjes gaan maken.
Voor de aansturing van de baan gebruik ik RocRail. Niet zo bekend, maar kan alles dat andere pakketten ook kunnen. RocRail is open source en daardoor gratis te gebruiken. Al wordt een donatie op prijs gesteld.
Een ander voordeel is, dat RocRail beschikbaar is voor diverse platformen en het ook op een Raspberry PI kan draaien. Dat was voor mij een belangrijke reden om voor RocRail te kiezen.
Als je twijfelt om digitaal te gaan rijden, of nu het geld nog niet wilt uitgeven er aan, kun je er wel alvast rekening mee houden bij de aanleg van je baan. Maak alvast blokken en sluit deze aan op een ringleiding. Kun je later, als je digitaal wilt gaan rijden, dit vrij eenvoudig aanpassen en koppelen aan bezetmelders. Daarmee voorkom je dat je delen van de baan moet slopen om aan te kunnen passen om digitaal te kunnen gaan rijden.
Wat een schaduwstation betreft. Het geeft de mogelijkheid om met meer treinen te rijden en een afwisselender treinverkeer te creëren.
Tot slot nog een tip: Meer rails betekent niet automatisch meer rijplezier.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d
Geplaatst: 05 okt 2017 17:38
door Stoompie
Wederom alles in de prullenbak gepropt en nu met dit op de proppen gekomen....hier heb ik nog het beste gevoel bij...het enigste wat ik nu niet echt heb is een stukkie rangeer/ industrie maar verder is dit qua bochten en hellingen vele malen ruimer in opzet zodat het in de praktijk hopelijk minder snel problemen veroorzaakt (waar ik bij de andere ontwerpen tegenaan liep).
Ook het station gedeelte zo aangepast dat er over meer sporen gereden kan worden en in het algemeen nu gezorgd dat er van het binnen naar het buitenspoor kan worden gereden door de keerlus en door de verbinding via de groen/blauwe lijn.
Medium radius wissels (Peco) gebruikt ipv kleine radius...lijkt me mooier en ook gebogen wissels gebruikt dit maal.
Donkerblauw/ station = 110 mm
Geel = 55 mm
Groen = 0 mm
Cheers
Vince
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d
Geplaatst: 06 okt 2017 12:42
door Zaunkönigs Bahn
Aardig baanplan, duidelijk gericht op rijden. Maar ik denk dat er toch nog een probleem in zit. Het probleem zit mogelijk in het donkergroene spoor. Rechts gaat dat onder het donderblauwe spoor door. Dat spoor ligt op 110mm. Dat betekent dat het donkergroene spoor onder het donkerblauwe spoor op 55mm moet liggen, een paar millimeter speling kan, hangt af van of je met of zonder bovenleiding gaat rijden. Echter het punt waar het donkergroene spoor begint, links bij de wissel op 110mm hoogte tot het punt dat het op ongeveer 55mm hoogte moet liggen is mogelijk te kort. Er staan geen maten bij de tafel. De kans is nu dat het donkergroene spoor een helling krijgt die groter is dan zeg 3%. En dan wordt het de vraag of al je materieel dat kan overwinnen.
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit...(inmiddels 4de of 5d
Geplaatst: 06 okt 2017 13:44
door Stoompie
De gehele tafel is 2.80 meter en de lengte van de rails (donkergroen) vanaf de paarse wissel links tot aan de dubbel gebogen wissels rechts is ongeveer 2.10 meter.....vanaf die twee punten gemeten is de daling 2.6 %
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit (ik blijf het proberen
Geplaatst: 17 okt 2018 18:48
door BenQ
Re: Stoompie ...1ste baanontwerp ooit
Geplaatst: 17 okt 2018 18:53
door BenQ