Mede-hobbyisten, mijn persoonlijke ervaringen met 15 stuks Hobbytrain-locs wisselen per model.
Plus:
- zoals Ben aangaf, passen Kato en Hobbytrain (hetzelfde) gescheiden chassis toe, waardoor doorgifte van stroom -bij digitaal ook signaal- betrouwbaar verloopt. Ook na een jaartje of wat in de vitrine: op de baan en karren maar;
- de 5-polige motoren zijn probleemloos (Hobbytrain past nu ook 3-polig in nieuwe modellen toe);
- rijeigenschappen, details en gebruikte materialen zijn prima;
- modellen zijn best gedurfd; denk aan de Roter Pfeil, de Kruckenberg SVT 137, raillegger BR07, allerlei trams en de Schi-Stra-Bus. Niet zomaar doorsnee.
Min:
- door de geringe rijhoogte van een Taurus-loc reed ik er op een wissel ooit een sneeuwschuiver vanaf. Na bestelling kreeg ik anderhalf jaar (!) later bericht van de treinenwinkel. Het lag klaar en of ik effe € 28,-- wilde aftikken voor een compleet chassis!

(van andere forumleden begrijp ik dat er door importeur Lemke op zich niet kinderachtig over onderdelen gedaan wordt en dat die niet zelden zonder kosten verstuurd worden);
- in een recent uitgebracht model trof ik een moderne Next18-decoderaansluiting aan. Vreemd genoeg stuurt deze maar een functie aan: een wisselend frontsein (F0), verder niks. Merkwaardige keuze

;
- net als bij Kato denken de mensen van Hobbytrain dat aandrijving (motor, worm- en tandwielen) zonder olie of vet kunnen. Vrijwel steevast moet het net uit de doos gehaald model direct olie (altijd 'half druppie') op motorlagers en wat vet op de tandwielen hebben;
- voor mezelf en twee maten kocht ik drie Ae 6/8-locs. Eén deed (doet) het prima. De defecte wilde ik bij de leverancier omruilen maar de drie die daar op voorraad lagen, bleken dezelfde klachten te hebben (we hebben keurig het geld teruggekregen). Bij enkele naburige fora regende het over dit model direct na uitlevering al klachten. Na een ontwikkelingstijd van meer dan drie jaar (!) heeft Hobbytrain kennelijk een bok met dit model geschoten... Hoop dat er inmiddels een tweede en dan vooral verbeterde lichting opgeleverd is.
Rijtuigen en goederenwagens zijn niet altijd een eigen ontwikkeling maar worden soms van andere merken (Jägerndorfer, L.S. Models) geleend en onder Hobbytrain-label op de markt gebracht. Locs die eerder als Hobbytrain uitgebracht zijn, werden/worden nu als Kato geleverd. Hoewel kennelijk een strategische keuze van Lemke snap ik dat niet echt
