Digitale koppelingen SD-Modell getest.
Geplaatst: 15 okt 2017 12:15
Heel vaak krijg ik het verzoek om digitale koppelingen te monteren op locomotieven. Een hele mooie feature, uiteraard maar ze hebben allemaal tot op vandaag niet echt weten te brengen wat het zou moeten. Zo heb je de Simplex oplossing, mooi en werkt altijd. Echter, heb je een mechaniek tussen de assen en de koppeling. Hij ontkoppelt als de loc achteruit rijdt. Lastig in te bouwen en helaas niet veilloos in alle situaties. Dan heb je ook Krois met de digitale koppelingen. Een mooi concept alleen zijn de N wagons te licht om het sluitmechanisme te doen werken. Hierdoor schuiven de koppelingen niet in elkaar. Natuurlijk zijn er ook externe manieren zoals ontkoppelmagneten of ontkoppelaars met spoelen, die op hun beurt weer een goede timing en positionering vragen bij automatisch rijden. Nee er is nog geen feilloos systeem bedacht voor de kleinere schaal, althans......
Toen kwam SD Modell om de hoek kijken. Een kleine Duitse fabrikant van koppelingen in TT heeft een digitale koppeling ontworpen in N met de normale NEM koppeling. Het principe is zo simpel als geniaal: Een koppeling in de NEM schacht met een magneet eronder. Onder de koppeling hangt een houder met daarin een spoel. Als die wordt bekrachtigd duwt de magneet zichzelf weg van de spoel en voilà je bent ontkoppeld. Dat moet getest! Met medewerking van SD Modell kreeg ik van de week 4 setjes binnen:

Heel mooi verpakt met een geprinte handleiding dis wel iets strakker in de lettertype mag. Lijkt nu een beetje op een typmachine briefje. Maar goed het is duidelijk en met Google Translate kom je een heel eind. Snel uitgepakt en dit is het magische dingetje


Ziet er heel simpel uit toch!
Ik heb inmiddels al hoge verwachtingen. Mijn doel is om straks op mijn nieuwe beurs demonstratie een automatisch omlopen in iTrain te laten zien. Dus mijn eisen zijn best hoog want ik wil dat het de hele dag werkt zonder dat ik telkens hoef in te grijpen zoals bij Krois en Simplex.
Als donor loc heb ik de Minitrix 12572 R4C 1206 loc gebruikt. met metalen tandwielen uiteraard. Als kandidaat had ik 4 opties:
Kuehn N45
Zimo MX622
ESU LokPilot V4
Uhlenbrock 73115
Na een korte test kwam de Uhlenbrock er het beste uit, die gaf het rijgedrag die ik gewend was van Doehler & Haass welke helaas geen ontkoppelfunctie heeft.
De koppeling heeft wel wat specifieke eisen:
Spanning mag niet boven de 16V uitkomen, wat wel even opletten is dals de baanspanning van je baan niet in orde is.
De koppeling niet langer dan 10 seconden bekrachtigen, wat al langer is als de Krois.
Het inbouwen ging best vlot, de decoder op zijn plek gesoldeerd en vervolgens de draden middels twee gaatjes per zijde naar binnen gestoken. De + van de koppeling is duidelijk gemarkeerd met een witte lijn en deze dan ook op de V+ (blauw) van de decoder gesoldeerd. De overige twee draden op de AUX 1 en AUX2 van de decoder gesoldeert. Kap gesloten en de boel getest, en helaas moeten concluderen dat één koppeling niet deed wat hij moest doen. Deze heb ik vervangen en de defecte gaat terug naar SD Modell voor garantie, dat regelen ze daar gewoon netjes zoals we zijn gewend van de meeste Duitsers.
In de Uhlenbrock heb ik dankzij de hulp van halve Duitser Fidoo de code ontcijfert en met een 7 cv's bepaal je het gedrag van de ontkoppelaars. Na wat expirimenteren kreeg ik een mooi resultaat wat hier in het filmpje te zien is
Filmpje kijken, hier klikken
Maar het is niet helemaal positief want ook deze koppeling heeft een downside. Als de magneet niet ver genoeg word gedrukt dan blijven de koppelingen haken aan elkaar. Erg irritant, van de 10x gebeurde het 3x en dat is teveel. Om dit op te lossen heb ik van de koppeling op de wagon een stukje van de bovenzijde weggesneden om zo koppeling en ontkoppeling te garanderen. En dat gaf me wel het succes die ik wilde hebben. Nu kan het zijn dat ik een instelling in de decoder niet goed had staan, of de loc er eigenlijk niet helemaal de ruimte voor geeft aan de koppeling. Dat ga ik later nog wel een keer rustig uitpluizen.
Conclusie:
Zeker een uitstekende ontkoppelaar. Wel prijzig met € 22,50 maar dan heb je wel een mooie feature op je rangeerterrein. En daar is hij dan ook voor bedoeld. Niet om hele stammen rond te rijden en door helixen te drukken. maar voor op je rangeerloc die treinen uitrangeert en klaar zet of voor een mooie diorama of scene die wordt nagespeelt. Als je de koppeling voor stammen gebruikt weet ik niet of hij sterk genoeg zal zijn om een goede krappe bocht te overwinnen.
Maar al met al, zeker geen verkeerd product! In mijn ervariong met krois en Simplex is dit wel de mooiste optie om digitaal te koppelen!
Meer info
Groetjes Martin
Toen kwam SD Modell om de hoek kijken. Een kleine Duitse fabrikant van koppelingen in TT heeft een digitale koppeling ontworpen in N met de normale NEM koppeling. Het principe is zo simpel als geniaal: Een koppeling in de NEM schacht met een magneet eronder. Onder de koppeling hangt een houder met daarin een spoel. Als die wordt bekrachtigd duwt de magneet zichzelf weg van de spoel en voilà je bent ontkoppeld. Dat moet getest! Met medewerking van SD Modell kreeg ik van de week 4 setjes binnen:

Heel mooi verpakt met een geprinte handleiding dis wel iets strakker in de lettertype mag. Lijkt nu een beetje op een typmachine briefje. Maar goed het is duidelijk en met Google Translate kom je een heel eind. Snel uitgepakt en dit is het magische dingetje


Ziet er heel simpel uit toch!
Ik heb inmiddels al hoge verwachtingen. Mijn doel is om straks op mijn nieuwe beurs demonstratie een automatisch omlopen in iTrain te laten zien. Dus mijn eisen zijn best hoog want ik wil dat het de hele dag werkt zonder dat ik telkens hoef in te grijpen zoals bij Krois en Simplex.
Als donor loc heb ik de Minitrix 12572 R4C 1206 loc gebruikt. met metalen tandwielen uiteraard. Als kandidaat had ik 4 opties:
Kuehn N45
Zimo MX622
ESU LokPilot V4
Uhlenbrock 73115
Na een korte test kwam de Uhlenbrock er het beste uit, die gaf het rijgedrag die ik gewend was van Doehler & Haass welke helaas geen ontkoppelfunctie heeft.
De koppeling heeft wel wat specifieke eisen:
Spanning mag niet boven de 16V uitkomen, wat wel even opletten is dals de baanspanning van je baan niet in orde is.
De koppeling niet langer dan 10 seconden bekrachtigen, wat al langer is als de Krois.
Het inbouwen ging best vlot, de decoder op zijn plek gesoldeerd en vervolgens de draden middels twee gaatjes per zijde naar binnen gestoken. De + van de koppeling is duidelijk gemarkeerd met een witte lijn en deze dan ook op de V+ (blauw) van de decoder gesoldeerd. De overige twee draden op de AUX 1 en AUX2 van de decoder gesoldeert. Kap gesloten en de boel getest, en helaas moeten concluderen dat één koppeling niet deed wat hij moest doen. Deze heb ik vervangen en de defecte gaat terug naar SD Modell voor garantie, dat regelen ze daar gewoon netjes zoals we zijn gewend van de meeste Duitsers.
In de Uhlenbrock heb ik dankzij de hulp van halve Duitser Fidoo de code ontcijfert en met een 7 cv's bepaal je het gedrag van de ontkoppelaars. Na wat expirimenteren kreeg ik een mooi resultaat wat hier in het filmpje te zien is
Filmpje kijken, hier klikken
Maar het is niet helemaal positief want ook deze koppeling heeft een downside. Als de magneet niet ver genoeg word gedrukt dan blijven de koppelingen haken aan elkaar. Erg irritant, van de 10x gebeurde het 3x en dat is teveel. Om dit op te lossen heb ik van de koppeling op de wagon een stukje van de bovenzijde weggesneden om zo koppeling en ontkoppeling te garanderen. En dat gaf me wel het succes die ik wilde hebben. Nu kan het zijn dat ik een instelling in de decoder niet goed had staan, of de loc er eigenlijk niet helemaal de ruimte voor geeft aan de koppeling. Dat ga ik later nog wel een keer rustig uitpluizen.
Conclusie:
Zeker een uitstekende ontkoppelaar. Wel prijzig met € 22,50 maar dan heb je wel een mooie feature op je rangeerterrein. En daar is hij dan ook voor bedoeld. Niet om hele stammen rond te rijden en door helixen te drukken. maar voor op je rangeerloc die treinen uitrangeert en klaar zet of voor een mooie diorama of scene die wordt nagespeelt. Als je de koppeling voor stammen gebruikt weet ik niet of hij sterk genoeg zal zijn om een goede krappe bocht te overwinnen.
Maar al met al, zeker geen verkeerd product! In mijn ervariong met krois en Simplex is dit wel de mooiste optie om digitaal te koppelen!
Meer info
Groetjes Martin