Wadloper met Mashima M-16KD-10
Geplaatst: 21 jan 2018 13:45
Begin deze eeuw, heb ik op een beurs in Rijswijk ooit een tweedehands Wadloper gekocht.
Dit was het moment dat N-spoor me weer tot zich geroepen had.
De vreugde over mijn aankoop was van korte duur, want toen ik thuis was gekomen bleek dat deze niet vooruit te branden was.
Ook begon deze na een paar minuten te stinken naar verbrand metaal.
Dus veel is er sindsdien niet mee gereden, mede omdat een paar pogingen om de motor schoon te maken en de kooltjes te vervangen, niet het gewenste resultaat gaven.
Als enige optie restte mij nog het vervangen van de motor.
Na het opmeten van de originele motor, is de keuze gevallen op een Mashima M-16KD-10.
Mijn keuze is mede ingegeven door de prijs. €79,- voor een vervangende motor vind ik persoonlijk nogal veel, voor een treinstel waar ik €100,- voor betaald heb.
De ombouw op zich was gemakkelijk te doen.
Hieronder wil ik de ombouw laten zien aan de hand van een aantal foto's.
Om de nieuwe motor in het frame te laten passen, heb ik een stukje van het frame, met de dremel, weg geslepen.
Dit is hier als blank metaal te zien.
De twee witte stroken langs de zijkant zijn nodig om de mashima op de goede hoogte te brengen. De mashima motor is namelijk een halve millimeter dunner dan de originele motor.
Deze strookjes zijn dan ook 0,25mm dik en net geen 2mm breed.
De diameter van de as van de mashima motor is hetzelfde als die van de fleischmann motor, dus het overzetten van het wormpje en het vliegwiel geeft geen problemen.
Ik heb even de afstand tot de motor opgemeten voor ik beide heb verwijderd.
Op de foto zie je de mashima met worm en vliegwiel. Bij de mashima heb ik een van de lipjes omgedraaid, zodat deze naar dezelfde kant wijzen.
De nieuwe motor past nu netjes in het frame.
Ook het rode interieur heb ik een klein beetje moeten aanpassen.
In het groene rondje heb ik een nokje weggesneden.
Van het strookje waar dit nokje aanzat, heb ik aan de kant van de motor ook wat materiaal moeten weghalen (blauwe ovaal).
Ook in het gele ovaal is het plastic iets dunner gemaakt, om ruimte te maken voor de koolborstel houders.
Het rode interieur past nu ook weer over de nieuwe motor.
De lipjes van de motor heb ik (na het eerste testrondje) recht naar boven gebogen, zodat deze tegen de zijkant van de printplaat aandrukken.
De oorspronkelijke lipjes van de printplaat heb ik afgeknipt, maar de klemmetjes zijn blijven zitten voor het contact.
Het resultaat is dat ik nu eindelijk een goed rijdende Wadloper heb, die het afgelopen uur al meer heeft gereden, dan in de voorafgaande 15 jaar.
Kruipen kan hij ook nog, maar dan wel op een lage stand van mijn trafo (bijna dicht) in plaats van op vol vermogen.
De volgende aanpassing wordt een decoder inbouwen, maar dat komt later wel weer.
Ik hoop dat ik met dit verhaal andere die hetzelfde probleem hebben, heb kunnen helpen.
Groetjes: Robby
Dit was het moment dat N-spoor me weer tot zich geroepen had.
De vreugde over mijn aankoop was van korte duur, want toen ik thuis was gekomen bleek dat deze niet vooruit te branden was.
Ook begon deze na een paar minuten te stinken naar verbrand metaal.
Dus veel is er sindsdien niet mee gereden, mede omdat een paar pogingen om de motor schoon te maken en de kooltjes te vervangen, niet het gewenste resultaat gaven.
Als enige optie restte mij nog het vervangen van de motor.
Na het opmeten van de originele motor, is de keuze gevallen op een Mashima M-16KD-10.
Mijn keuze is mede ingegeven door de prijs. €79,- voor een vervangende motor vind ik persoonlijk nogal veel, voor een treinstel waar ik €100,- voor betaald heb.
De ombouw op zich was gemakkelijk te doen.
Hieronder wil ik de ombouw laten zien aan de hand van een aantal foto's.
Om de nieuwe motor in het frame te laten passen, heb ik een stukje van het frame, met de dremel, weg geslepen.
Dit is hier als blank metaal te zien.
De twee witte stroken langs de zijkant zijn nodig om de mashima op de goede hoogte te brengen. De mashima motor is namelijk een halve millimeter dunner dan de originele motor.
Deze strookjes zijn dan ook 0,25mm dik en net geen 2mm breed.
De diameter van de as van de mashima motor is hetzelfde als die van de fleischmann motor, dus het overzetten van het wormpje en het vliegwiel geeft geen problemen.
Ik heb even de afstand tot de motor opgemeten voor ik beide heb verwijderd.
Op de foto zie je de mashima met worm en vliegwiel. Bij de mashima heb ik een van de lipjes omgedraaid, zodat deze naar dezelfde kant wijzen.
De nieuwe motor past nu netjes in het frame.
Ook het rode interieur heb ik een klein beetje moeten aanpassen.
In het groene rondje heb ik een nokje weggesneden.
Van het strookje waar dit nokje aanzat, heb ik aan de kant van de motor ook wat materiaal moeten weghalen (blauwe ovaal).
Ook in het gele ovaal is het plastic iets dunner gemaakt, om ruimte te maken voor de koolborstel houders.
Het rode interieur past nu ook weer over de nieuwe motor.
De lipjes van de motor heb ik (na het eerste testrondje) recht naar boven gebogen, zodat deze tegen de zijkant van de printplaat aandrukken.
De oorspronkelijke lipjes van de printplaat heb ik afgeknipt, maar de klemmetjes zijn blijven zitten voor het contact.
Het resultaat is dat ik nu eindelijk een goed rijdende Wadloper heb, die het afgelopen uur al meer heeft gereden, dan in de voorafgaande 15 jaar.
Kruipen kan hij ook nog, maar dan wel op een lage stand van mijn trafo (bijna dicht) in plaats van op vol vermogen.
De volgende aanpassing wordt een decoder inbouwen, maar dat komt later wel weer.
Ik hoop dat ik met dit verhaal andere die hetzelfde probleem hebben, heb kunnen helpen.
Groetjes: Robby