![Afbeelding](https://farm5.staticflickr.com/4611/40344385131_236fb9b495_b.jpg)
Untitled by RCW1810, on Flickr
THEMA
We nemen een klein station (Steinbachbrücke) aan een vage zijlijn ergens in een godvergeten dal (Almtal) in Oostenrijk.... anno 2000-2010 ongeveer. Het lijntje loopt bij het grote voorbeeld van Wels via Sattledt naar Grünau im Almtal en bestaat al ruim 100 jaar en staat op de nominatie om gesloten te worden vanwege het geweldige reizigersaanbod van ongeveer 40.000 personen per jaar, een perfect voorbeeld dus voor schraal, overwoekerd en nou ja, vul zelf maar in. Het andere grote voordeel, het betreft een lijntje op zugleiterbetrieb dus geen seinen voor de bediening, terugval wissels etc. SIMPELSSSSSss dus.
Voor de meer serieuze lezers:
http://www.alpenbahnen.net/html/almtalbahn.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Almtalbahn
Het sfeertje is overigens goed zichtbaar in het volgende filmpje op YOUP-TOOP
MATERIEEL
In werkelijkheid maak ik mezelf geen illusies. We hebben het te doen met een Desiro (ÖBB 5022) of een gaar modeltje uit de jaren 80 (ÖBB 5047), al dan niet in dubbeltractie, we overdrijven het graag. Zo heel af en toe komen er nog getrokken treinen door het station, veelal doordat er wat in beurs van Wels op het programma staat, dan doen we een BR 2016 ervoor en voila.
Goederentreinen, die zijn in in feite in 2002 in de ban gedaan op dit trajectdeel, maar aangezien we ons daar dan weer iets minder van aantrekken betekent dat gewoon dat ze nog af en toe kunnen rijden. Het zijn maar korte treinen want qua goederenvervoer hebben we het over wat hout transport (röngen-wagens) en met wat fantasie - machinebouw (schuifwandwagens). In de mix gooien we dan nog een beetje landbouwproducten en daarmee hebben we het wel zo'n beetje gehad. Fijn toch?? Blijft het overzichtelijk.
DE BOUW
Alle begin is moeilijk en momenteel zijn er een paar bakken klaar. Daarop komen een stationsgebouw (RST-modellbau) en een stukkie rails met twee wissels voor de leuk. Ben er nog niet helemaal uit hoe we dat in elkaar gaan draaien. De bekende route is peco code 55, maar eigenlijk voel ik ook wel wat voor het spul van N-tram. A fijn dat zou code 40 rail betekenen hetgeen wel mooi past bij het gammele zijlijn gevoel. U begrijpt het wordt dan wel een uitdaging om het functioneel te hebben voor eind Mei 2018.
Zo nou dat was het dan wel weer. Ik ga eerst eens zitten nagelbijten totdat m'n stationsgebouwtje verschijnt.