Beginnen met treintjes, hoe?

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Tom

Beginnen met treintjes, hoe?

Bericht door Tom »

Hallo, ik ben Tom 25J en wonende in het Antwerpse, België.
Ik wil graag beginnen met treintjes maar ben HELEMAAL niet bekend ermee.
Ik doe al wel een leven lang modelbouw van RC autos tot statische schaalmodellen, vliegtuigen, boten enz.
Mijn vraag is, hoe begin je aan zoiets?
Ik weet hoeveel plaats ik heb, ik wil een N spoor en ik wil analoog werken!
Ik ga een spoorlayout maken met de computer, iets waar ik wel een tijdje aan ga werken waarschijnlijk en ik
ga mijn tafel maken. Ik heb best al VEEL gelezen en weet wel hoe ik hieruit moet geraken.
Maar dan komt de moment dat je iets moet kopen.
Koop je dan een starterset of een loc en alle benodigde sporen?
Leg je als beginner heel de baan of maar een stukje, hoe begin je nu met een hobby als treintjes?

Jos

Re: Beginnen met treintjes, hoe?

Bericht door Jos »

Hallo Tom,

Welkom op het forum.
Alle begin is moeilijk (maar wel leuk) :D
Het beste begin je met een startset en wat extra rails. Leg dat los uit op je tafel en ga er gewoon mee rijden.
Dan kom je er vanzelf achter wat je wel en niet leuk vindt in een baan.
Ben je een stapje verder kun je een tweede lok (of tweede startset) kopen om eens te zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat.
Kortom: Stapje voor stapje.

Veel plezier,
Jos

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Hallo Tom,

Ja jouw vraag is al reeds vele malen gesteld. Kijk eens in het draadje Digitaal waar deze vragen en vele antwoorden te vinden zijn. Ik denk dat je van daaruit je vragen moet stellen omdat je dan enigszins een beeld heb wat er allemaal mogelijk is.

In ieder geval veel plezier.

Grtzz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

spoor65

Bericht door spoor65 »

Hallo Tom

Als eerste natuurlijk welkom op het forum en in N-spoorland.

Ja hoe moet je een begin van de hobby aanpakken,

natuurlijk eerst veel er over lezen, daarmee kun je voor je zelf al veel bepalen, wat je wel en niet wilt.
Wat van soort baan, bergen of niet, goederentreinen, reizigerstreinen of gecombineerd.

Wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is, wat is je budget, waarmee je kunt beginnen.

Beginnen wet een startset is sowieso een aanrader, al dan niet nieuw, dat maakt eigenlijk al niet zoveel uit,
het voordeel zit altijd aan jouw kant, daar een beetje startset de nodige winst op kan leveren domweg omdat de fabrikanten deze sets voordelig aanbieden, veelal betaal je grofweg alleen de loc en de trafo en de rest wat er bij zit is je eerste verdienste.

Eigenlijk wel een vraag, je gaf aan dat je analoog wilt gaan rijden.
Wat is hier de gedachten achter? waarom die keus voor analoog?

maar kortom dus, ga je zelf wat vragen stellen, wat wil je graag bouwen? hoe zou je het resultaat willen zien.

Niet dat je dan gelijk een top-baan zult gaan bouwen hoor, want iedereen, zal er in de loop van de bouw achter komen dat dingen net ff anders hadden gemoeten om het helemaal naar je zin te hebben, maar ach, dat houd je bezig met een mooie hobby toch.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Marcel

Bericht door Marcel »

Hallo Tom,welkom op dit leerzame forum.
Onder het kopje Baanplan of mijn N-Baan kun je wat ideeen opdoen wat betreft het verzinnen en maken van een baanplan.
Probeer voor je zelf vast te stellen aan wat voor eisen de baan moet doen,het werd al gezegd Berglandschap of vlak, Hoofdspoor dubbel of enkel, Lokaalspoor ,Industriespoor of een mix van dit alles,welk tijdperk in verband met de aankleding van de scenery.
Je kan het zo gek maken als je wilt,maar ook een simpele baan kan door scenery en fijne detailering ook heel mooi zijn.
Ga ook eens naar een grote modelspoorbeurs,en kijk wat er op allerlei gebied te koop is.
Ik wens je veel kijk en bouwplezier.

Chris83

Bericht door Chris83 »

welkom op het forum

Groeten Chris

Onderwerp starter
Tom

Bericht door Tom »

Hallo,

Bedankt iedereen voor het antwoord! Ik ga zeker eens tussen de digitale forums kijken dan als beginner.
@spoor65: Ik zou analoog nemen ten eerste omdat het net nog iets goedkoper is, en ik achteraf nog altijd digitaal kan gaan door de locs om te bouwen. Ten 2de omdat ik de analoge manier van draadjes en schakelaars wel iets hebben vind, het geeft een extra dimentie niet? Om alles dan goed te doen werken en netjes overzichtelijk te houden is nog een hobby op zich en er moet nog goed over nagedacht worden ook. Dat zijn eigenlijk de 2 belangrijkste redenen.

Groetjes!

Onderwerp starter
Tom

Bericht door Tom »

Nog één vraagje hier.
Waar kan ik het beste terecht voor de beste prijs? Iemand een idee?

groetjes

martinb

Bericht door martinb »

Als je op de modelspoor beurzen gaat kijken kun je voor minder (als in de reguliere handel) geld helemaal zelf een setje samenstellen met de treinen en rails die je mooi vindt. Kijk hier voor wat meer van m'n eigen lijstje aangaande de start tips van de hobby.

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie