Pagina 1 van 1
NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 24 mar 2018 20:37
door Hube
Na een blauwe NS 1100 botsneus en een bruine NS 2400 wil ik een rode DE 1 bouwen. Op het forum zag ik veel discussie over de draaistellen, met name de asafstand. Tussen mijn 30 jaar oude meuk zat nog een Roco VT 485 en laat die nu exact de juiste asafstand van 18,8 mm te hebben. Deze donor is echter een stuk korter dan de DE 1. Op de foto is de status van dit project te zien. Met de draaistellen die Pieter op mijn verzoek in 3D gemodelleerd heeft. De komende tijd zal ik meer foto’s van de opbouw van mijn DE 1 plaatsen.
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 25 mar 2018 21:51
door Hube
Om als basis voor de DE 1 gebruikt te kunnen worden moet het chassis van de VT 485 met 31 mm verlengd worden. Ik heb dit chassis doormidden gezaagd. Ik heb de bodemplaat van de DE 1 van SpoorObjecten dusdanig bewerkt zodat deze de 31 mm opvult en de beide chassis helften voldoende ondersteunt om, met seconden lijm, een stevige verbinding te kunnen maken . De schortplaten van de bodemplaat kwamen daarmee onder het gedeelde chassis van de VT 485.
- Het verlengde VT 485 chassis
- IMG_3742.gif (93.61 KiB) 5181 keer bekeken
Het Roco motortje werd op de bodemplaat gelijmd en de cardanassen werden met buisjes verlengd.
- Motor met aangepaste cardanassen
- IMG_3741.gif (96.36 KiB) 5181 keer bekeken
Met hier en daar wat bijfrezen paste de DE 1 kap, ook van SpoorObjecten, op het verlengde chassis.
- De DE-1 kap past
- IMG_3739.gif (92.08 KiB) 5181 keer bekeken
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 28 mar 2018 19:25
door Hube
Onder de bodemplaat is ruimte om een decoder in te bouwen. In dit geval een Kuehn N45.
- De Kuehn decoder tussen de schortplaten
- IMG_3765.gif (87.44 KiB) 5075 keer bekeken
Op het chassis worden 4 zelfklevende koper plaatjes gebruikt om het e.e.a. te kunnen aansluiten.
- Bedrading aan de bovenkant
- IMG_3764.gif (93.5 KiB) 5075 keer bekeken
De draaistellen van de donor moeten aangepast worden. De buffers en de koppeling worden verwijderd. Het trapje van het draaistel blijft omdat deze nagenoeg op de juiste plek zit van het grote origineel. De draaistellen kunnen nu vrij draaien onder de bodemplaat van SpoorObjecten.
Vervolgens proefdraaien. De DE-1 zoeft voor het eerst over de baan;
https://youtu.be/Vq4-ig2zFfc
De stroomafname is niet altijd perfect. Daarom worden de anti-slip bandjes verwijdert. De bijwagen van het VT 485 stel zorgt voor de nodige onderdelen.
De ledjes voor de front- en sluit lichten zullen op het Roco chassis gemonteerd worden. Om het licht, op de juiste plek, bij de lichten van de DE-1 te krijgen zullen lichtgeleiders gebruikt worden; 1,5 mm voor de frontlichten 0,75 mm voor de sluitlichten. Om te voorkomen dat het licht verstrooid wordt door de kap wordt in de kap, achter de ruimte voor de machinist, een tussenschot gelijmd. De lichtgeleiders gaan dan door de cabine naar de ledjes op het Roco chassis daarachter.
- Het tussenschot achter de cabine
- IMG_3767.gif (93.27 KiB) 5075 keer bekeken
groetjes,
Gerard
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 28 mar 2018 21:04
door Chris83
Mooi bezig, vooral die plek aan de onderkant om de decoder in te zetten vind ik leuk gevonden.
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 02 mei 2018 14:34
door Hube
Met veel “probeer en fout” de decal snorren uiteindelijk laten printen.
Valt mij niet tegen.
Omdat ik nog geen definitieve oplossing voor de ramen heb vordert het project nogal traag.
Opties voor de ramen zijn:
- snijplotten, 1 test gedaan. Het passend krijgen en vastzetten zonder vlekken is moeilijk
Het snijplotten van 0,2 mm kozijnen is wel gelukt
- 3D printen, 1e poging mislukt, de 2de poging is in bestelling bij shapeways. Dit zijn losse ramen van 1 mm dik.
- doorzichtige folie achter de ramen; eenvoudige maar lelijke oplossing
Grts., Gerard
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 30 jun 2018 19:05
door Hube
Ik heb de transfers aangebracht en de Roco motor, die toch wel veel en onnatuurlijk lawaai maakte, vervangen door een minitrix motor uit een TEE Ram.
Voor een Roco donor zijn de rijeigenschappen nu heel behoorlijk.
Dus eigenlijk is de rode DE 1 nu klaar:
- DE-1
- IMG_3981.JPG (120.32 KiB) 4494 keer bekeken
En dan komt het gevoel om weer helemaal opnieuw te beginnen.........
groetjes,
Gerard
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 30 jun 2018 20:45
door Redskin
Mooi bezig Gerard! Maar waarom de motor uit een RAm TEE? Dat is júist een slechte motor. Zoek maar eens op het forum hier naar wat ervaringen
Misschien beter een Mashima-motor of eentje met vliegwielen -als dat past- voor een extra zijdezachte loop.
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 30 jun 2018 21:58
door Hube
Ja, ik weet het, de motor van minitrix doet het slecht in de TEE RAm. Ik had hem nog liggen omdat ik een mashima motor in mijn TEE RAm heb ingebouwd. Voor mijn DE 1 voldoet het. Maar ik ben er mee eens dat een mashima motor evt met vliegwielen het beter zal doen. Kan altijd nog.
Groetjes,
Gerard
Re: NS DE 1 op basis van een VT 485 donor van Roco
Geplaatst: 11 sep 2018 21:16
door Hube
Pjotr schreef:Gerard,
Jouw oplossing ziet er uiteindelijk goed uit. Als ik met het modelleren van de NS1000 kap klaar ben, dan ga ik mij eens op een DE1 of DE2 storten. Ik zie wel wat verbeterslagen rondom draaistellen en ramen in combinatie met de door jou aangedragen donor.
Hoe loopt het motortje overigens van jouw Roco-donor ?
Groeten,
Pieter
@Pieter,
De roco motor maakt erg veel lawaai en is eigenlijk net iets te groot. Daarom heb ik deze vervangen door een minitrix motor die ik over had ik. Voor de TEE RAm is dit motortje niet krachtig genoeg maar voor de DE-1 is die prima. De motor heb ik gewoon op het chassis gelijmd. Het zou mooier zijn als er een 3d chassis beschikbaar is waar, bijvoorbeeld een Mashima motor in past.
De keuze voor de Roco VT 485 donor is gemaakt omdat ik deze toch had liggen. En het is Roco; veel plastic en het valt vanzelf uit elkaar. Ideaal om veel in te zagen en te frezen en het weer in elkaar te lijmen. Bovendien heeft deze donor exact de juiste as-afstand in de draaistelen en een cardan aandrijving die makkelijk te verlengen is. Want deze donor moet wel zo'n 20 mm verlengd worden. Maar er zijn uiteraard meer opties voor de donor die de juiste as-afstand hebben en mischien wel beter geschikt zijn.
groetjes,
Gerard