Pagina 1 van 1

Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 10:15
door Guarnere
Hallo allemaal,

Dit is voor mij de allereerste keer dat een baan plan aan het maken ben, ik ben er nog niet mee klaar maar gaat redelijk al zeg ik het zelf.
Dus om dat het redelijk gaat wil ik het jullie laten zien.
Het gaat hier om de schaduw station die onder de baan komt ( zoon 10CM lager) het hoofdblad komt op ongeveer 90cm hoogte.
Waar de meet lint staat zijn ramen, Rood draai-kiep op ongeveer 115CM hoogte waar ik het liefst wel bij kan dus dacht daar iets van een brug te hebben in mijn lay-out ( staat nog niet ingetekend) en in Groen een raam die niet open kan zit wel een rooster aan vast maar die gaat nooit dicht.
Het spoor ligt bij de ramen al 6cm lager dan het blad dus ik zou hier geen problemen moeten hebben lijkt mij om dit toegankelijk te maken voor mij en de treinen er onder.

Wat vinden jullie van de schaduwstation ?
Ik heb in Anyrail 2 lagen gemaakt om het zo makkelijker voor mij te maken.

* EDIT *
De bruikbare ruimte is 348L bij 288B

Even voor beeldvorming zie een aantal posts hier onder voor nieuwe layout

https://static.afbeeldinguploaden.nl/18 ... DwubNT.png

Lijst met spullen tot nu toe:

Code: Selecteer alles

22200, N Fleischmann, Flexrail 73cm.	17	 (Minimum aantal eenheden: 16)
22202, N Fleischmann, Rechte rail 31.26cm.	12
22203, N Fleischmann, Rechte rail 10.42cm.	13
22204, N Fleischmann, Rechte rail 5.42cm.	1
22205, N Fleischmann, Rechte rail 5cm.	3
22206, N Fleischmann, Rechte rail 3.36cm.	1
22221, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 30º (R1)	6
22231, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 24º (R1)	5
22232, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 6º (R1)	5
22233, N Fleischmann, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 24º (R2)	9
22234, N Fleischmann, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 6º (R2)	1
22251, N Fleischmann, Wissel rechts 10.42cm. (elektrisch)	19
22275, N Fleischmann, Meegebogen wissel rechts 42º (elektrisch)	1
22202, N Roco, Rechte rail 31.26cm.	24
22207, N Roco, Rechte rail 1.72cm.	4
22234, N Roco, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 6º (R2)	6
22235, N Roco, Gebogen rail straal 29.54cm, hoek 15º (R3a)	4

Raillengtes
22200, N Fleischmann, Flexrail 73cm.	1110.14
22202, N Fleischmann, Rechte rail 31.26cm.	375.12
22203, N Fleischmann, Rechte rail 10.42cm.	135.46
22204, N Fleischmann, Rechte rail 5.42cm.	5.42
22205, N Fleischmann, Rechte rail 5cm.	15
22206, N Fleischmann, Rechte rail 3.36cm.	3.36
22221, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 30º (R1)	61.14
22231, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 24º (R1)	40.76
22232, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 6º (R1)	10.19
22233, N Fleischmann, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 24º (R2)	86.03
22234, N Fleischmann, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 6º (R2)	2.39
22251, N Fleischmann, Wissel rechts 10.42cm. (elektrisch)	352.86
22275, N Fleischmann, Meegebogen wissel rechts 42º (elektrisch)	30.77
22202, N Roco, Rechte rail 31.26cm.	750.24
22207, N Roco, Rechte rail 1.72cm.	6.88
22234, N Roco, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 6º (R2)	14.34
22235, N Roco, Gebogen rail straal 29.54cm, hoek 15º (R3a)	30.93

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 10:52
door Nico Essers
Zo te zien wordt het dus een U vormige baan. Voor wat betreft de opstelsporen heb je gekozen voor een schuine opstelling. Je zou ze ook parallel aan de muur kunnen plaatsen waardoor ze meer lengte krijgen. Dan kun je een langere sleep ook kwijt of meerdere korte treinstellen op een opstelspoor. Ligt er natuurlijk aan waarmee je wilt gaan rijden. Je maakt gebruik van R1 bochten. Ik zou deze niet gebruiken en als minimum R2 aanhouden. Waarom? Op de site van Piko wordt bijvoorbeeld aangegeven wat de minimale radius voor de treinen is en zou je met bijvoorbeeld een hondekop willen rijden dan zit je op een minimale radius van 228 mm ofwel R2. Ook wat grotere stomers kunnen moeite hebben met R1. R1 kan dus je keuze beperken voor de toekomst. Je hebt ruimte genoeg voor ruimere bochten, maak er gebruik van. Maar zoals we allemaal reeds ondervonden hebben zal je ontwerp nog vele keren aangepast worden, dat hoort bij de voorpret.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 10:59
door doniek
Het is lastig beoordelen zonder te zien wat je bruikbare oppervlakte gaat worden. Bij een vierkant van dit formaat gaat het lastig worden om in het midden te komen, dus lijkt me dat je baan langs de muren (??) loopt. Misschien goed om de maten van je baan even aan te geven, dat kan voor je schaduwstation andere mogelijkheden opleveren.
Ik zou i.i.g. adviseren om meer dan 10cm tussen je bovenbaan en schaduwstation te houden. Zelf was ik dit ook van plan, maar ben blij dat ik op advies van hier de ruimte vergroot heb naar ruim 30CM. Als je aan het schaduwstation gaat werken of juist aan de onderkant van de bovenbaan is 10cm niet te doen.
Wat is je reden voor het meest linker spoor dat op de bochtwissel uitkomt?
Door de onderste wissels meer naar rechts te verplaatsen kun je meer ruimte op je opstelsporen creëren, je opstelspoor maakt dan een flauwe slinger.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 11:00
door Guarnere
Nico Essers schreef:Zo te zien wordt het dus een U vormige baan. Voor wat betreft de opstelsporen heb je gekozen voor een schuine opstelling. Je zou ze ook parallel aan de muur kunnen plaatsen waardoor ze meer lengte krijgen. Dan kun je een langere sleep ook kwijt of meerdere korte treinstellen op een opstelspoor. Ligt er natuurlijk aan waarmee je wilt gaan rijden. Je maakt gebruik van R1 bochten. Ik zou deze niet gebruiken en als minimum R2 aanhouden. Waarom? Op de site van Piko wordt bijvoorbeeld aangegeven wat de minimale radius voor de treinen is en zou je met bijvoorbeeld een hondekop willen rijden dan zit je op een minimale radius van 228 mm ofwel R2. Ook wat grotere stomers kunnen moeite hebben met R1. R1 kan dus je keuze beperken voor de toekomst. Je hebt ruimte genoeg voor ruimere bochten, maak er gebruik van. Maar zoals we allemaal reeds ondervonden hebben zal je ontwerp nog vele keren aangepast worden, dat hoort bij de voorpret.
Hahaha tijd om opnieuw gaan tekenen de layout is nog niet vast ik kan de totale ruimte gebruiken en hoef niet perse een open plek te hebben alleen bij dat raam moet ik bij kunnen maar ik ben nog "jong" dus kan er ook onderdoor kruipen om bij een mangat te komen of zo.
Maar ik ga er rekening mee houden dat ik R2 zal gebruiken mag R3 ook? en ik zal de schaduwstation anders plaatsen.
Wat is je reden voor het meest linker spoor dat op de bochtwissel uitkomt?
Zodat de treinen die tijdelijk van de lay-out gaan daar door kunnen rijden zeg maar.

Thanks voor de info zover

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 11:08
door Nico Essers
Tuurlijk mag R3 ook :lol: Des te ruimer de bochten, des te mooier rijd het allemaal. Vooral bij het zichtbare deel belangrijk. En inderdaad is 10 cm veel te weinig ruimte om aan je schaduwstation te werken. Trouwens als je met flexrails gaat werken heb je nog veel meer mogelijkheden.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 13:05
door Guarnere
Heren even een vraag want ik zie door de normen het spoor niet meer.
Wat is de minimale afstand die ik moet aan houden in bochten en in rechte rails. ik zag zelf ergens 28mm (2.8cm) en in bochten weet ik het niet.

Mijn voorbeeld is NEM_112

Groetjes,
Stefan

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 16:26
door Rene-k
Fleischmann heeft normaal een standaard railafstand van 33,6 mm, ook in de bochten.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 17:44
door Guarnere
Rene-k schreef:Fleischmann heeft normaal een standaard railafstand van 33,6 mm, ook in de bochten.
Dus voor het gemak 34mm gelijk aan 3,4cm als ik het dan goed bereken.
Ben ondertussen opnieuw begonnen met een nieuwe lay-out, dit ivm de tip`s die ik heb gekregen en het duidelijker te maken voor jullie.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 21:01
door Guarnere
Ok na heel veel rommelen ben ik met het volgende gekomen (nog niet af)

Vanaf de wissels boven in de schema tot aan het spiraal zit -10cm diepte (naar beneden), vanaf spiraal tot einde spiraal en schaduwstation zit op -30 diepte dit zodat ik er nog redelijk bij kan als er wat fout gaat.
Mijn bureau komt op de zelfde hoogte als de bovenkant van de tafel. dus vanaf daar kan ik nieuwe loco`s en ander materiaal de baan op krijgen.
Afbeelding
Gebruikte Materiaal tot nu toe:

Code: Selecteer alles

Rails
22200, N Fleischmann, Flexrail 73cm.	39	 (Minimum aantal eenheden: 33)
22201, N Fleischmann, Flexrail 73cm.	2	 (Minimum aantal eenheden: 2)
22202, N Fleischmann, Rechte rail 31.26cm.	5
22203, N Fleischmann, Rechte rail 10.42cm.	8
22204, N Fleischmann, Rechte rail 5.42cm.	3
22205, N Fleischmann, Rechte rail 5cm.	4
22206, N Fleischmann, Rechte rail 3.36cm.	6
22207, N Fleischmann, Rechte rail 1.72cm.	6
22223, N Fleischmann, Gebogen rail straal 26.18cm, hoek 30º (R3)	8
22224, N Fleischmann, Gebogen rail straal 29.54cm, hoek 30º (R3a)	1
22225, N Fleischmann, Gebogen rail straal 32.9cm, hoek 15º (R4)	106
22227, N Fleischmann, Gebogen rail straal 48cm, hoek 15º (R6)	1
22232, N Fleischmann, Gebogen rail straal 19.46cm, hoek 6º (R1)	1
22234, N Fleischmann, Gebogen rail straal 22.82cm, hoek 6º (R2)	13
22235, N Fleischmann, Gebogen rail straal 29.54cm, hoek 15º (R3a)	100
22255, N Fleischmann, Wissel rechts 10.42cm. (handbediening)	1
22263, N Fleischmann, Wissel rechts 11.26cm. (elektrisch)	7
22265, N Fleischmann, Wissel links 11.26cm. (handbediening)	8
22275, N Fleischmann, Meegebogen wissel rechts 42º (elektrisch)	1
22203, N Roco, Rechte rail 10.42cm.	3
Ps. Wat je nu ziet komt dus 30cm lager dan de baan er boven

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 22:27
door Nico Essers
Dat ziet er beter uit, maar heb je al zoveel fleischmann rails of moet dit nog aangeschaft worden. Dan zou je beter naar bv Peco flexrails kunnen kijken. Ondanks de 2 mangaten ben ik bang dat je problemen krijgen met de bereikbaarheid, je zit in de hoeken al snel op 1 meter afstand. Het is een enorme baan wat je aan het plannen bent.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 28 sep 2018 22:35
door Guarnere
Nico Essers schreef:Peco flexrails kunnen kijken.
Ben geen ster in de Any rail om dit met flex rails te doen.
De rails moet nog met de tijd gehaald worden... weet jij een manier om alles om te zetten naar peco?

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 29 sep 2018 05:05
door Nico Essers
Ik heb geen ervaring met anyrail. Maar normaal gesproken kun je kiezen tussen de verschillende rail bibliotheken.
Weet niet of je een bestaand plan kunt omzetten.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 29 sep 2018 06:40
door Guarnere
Ok na wat onderzoek ga ik voor Roco, heeft te maken met prijs en wat er verkrijgbaar is. geen zin om wissels om te bouwen zodat ik ze vanaf de zijlijn kan bedienen.
En er is zo ver ik weet geen mogelijkheid om de baan om te zetten naar een andere fabrikant.

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 29 sep 2018 19:31
door spoor65
Roco is dus de oude naam van wat tegenwoordig Fleischmann rail zonder bedding.

mvg. Freddy

Re: Allereerste Baanplan (baan zonder naam nog)

Geplaatst: 01 okt 2018 09:32
door FidOo
Guarnere schreef:Ok na wat onderzoek ga ik voor Roco, heeft te maken met prijs en wat er verkrijgbaar is. geen zin om wissels om te bouwen zodat ik ze vanaf de zijlijn kan bedienen.
En er is zo ver ik weet geen mogelijkheid om de baan om te zetten naar een andere fabrikant.
Hoi guarnere,

verkrijgbaarheid is geen issue, zowel minitrix, als Fleischmann (met bedding), als Fleischmann (ex roco, zonder bedding) als Peco zijn gewoon prima verkrijgbaar.
Waarbij Peco onder aan de streep gewoon het goedkoopste is.

Wat betreft je wissels bedienen, kun je me uitleggen wat je bedoelt met ombouwen en bedienen vanaf de zijlijn?
Hoe wil je je baan aansturen? met de hand/digitaal/analoog.....?

En omzetten gaat niet automatisch, en das is ook logisch aangezien alle fabrikanten andere railmaten gebruiken, maar met die paar sporen die je getekend hebt is opnieuw beginnen niet zo'n groot probleem toch. Daarnaast ben je redelijk inefficient met je ruimte omgegaan en heb je een bochtwissel toegepast (die gewoonweg niet echt heel betrouwbaar zijn)

Ik heb ff een voorstel gemaakt met paint..
Rood is het schaduwstation zelf, groen is dan vanuit het schaduwstation +30CM, en stijgt dan naar +40cm om dan links boven op je uiteindelijke niveau 0 uit te komen.