[DATABASE] mP3000 in N
Geplaatst: 16 dec 2018 11:07
Tot begin jaren 1960 werd de post in Nederland vervoerd met reizigerstreinen, speciale rijtuigen toegevoegd aan reizigerstreinen en tot motorpost omgebouwde motorrijtuigen van het type Mat ’24. In die tijd werd besloten speciaal voor het postvervoer 35 motorposten te laten bouwen bij Werkspoor. Deze motorposten werden qua vormgeving afgeleid van het toen nieuwe treinsteltype Mat 64’. De motorposten werden genummerd 3001 t/m 3035.
De motorpost bestond uit een enkel elektrisch aangedreven, gemotoriseerd rijtuig, met twee cabines, twee stroomafnemers en standaard stoot- en trekwerk zoals bij het goederenvervoer de gewoonte was. Er konden maximaal drie motorposten gecombineerd rijden en men had de mogelijkheid een aantal speciale postwagens te trekken.
Een grote laadruimte kon door vier laaddeuren aan beide zijden eenvoudig worden geladen en gelost. Een speciale sorteerruimte en ingebouwde toilet gaf de mogelijkheid aan PTT personeel om tijdens de rit sorteerwerkzaamheden te verrichten.
De motorposten waren eigendom van de PTT en ingeschreven bij de NS. Aanvankelijk werden de motorposten afgeleverd in een roodbruine kleur met geelkleurige balk rond de onderste frontseinen en sluitseinen. Later werd de gehele neus geel geschilderd voor betere zichtbaarheid. Na 1976 werden de motorposten beschilderd in de kleuren NS geel en PTT rood. Deze kleur hebben ze tot het einde van de postdienst behouden waarbij alleen de PTT opdruk nog een keer werd gemoderniseerd.
De 3010 en 3021 waren in 1974 al afgevoerd. Begin jaren 1990 werd het postvervoer per trein afgebouwd en verdwenen de motorposten langzaam maar zeker van het spoor. De mP 3032 werd omgebouwd tot ATB-meetrijtuig “Jules” en kwam uiteindelijk bij Eurailscout terecht. Na 1997 kwamen diverse motorposten bij NS Cargo terecht voor werkplaats vervoer van NS en kleine goederentreinen. De mP 3024, 3029, 3033 em 3034 werden omgebouwd tot ETCS/ERTMS meetrijtuig, waarna de 3024 en 3029 over gingen naar Eurailscout die de 3024 om bouwde tot meetrijtuig “Jim”. De 3029 werd gebruikt voor onderdelen. De motorposten 3027 en 3030 werden ingezet bij Railion.
De 3027, 3030, 3033 en 3034 werden in 2009 gesloopt. De mP 3031 is opgenomein het museumbestand van het Spoorwegmuseum.
Voor nadere details zie het uitstekende artikel op Somda
De motorpost bestond uit een enkel elektrisch aangedreven, gemotoriseerd rijtuig, met twee cabines, twee stroomafnemers en standaard stoot- en trekwerk zoals bij het goederenvervoer de gewoonte was. Er konden maximaal drie motorposten gecombineerd rijden en men had de mogelijkheid een aantal speciale postwagens te trekken.
Een grote laadruimte kon door vier laaddeuren aan beide zijden eenvoudig worden geladen en gelost. Een speciale sorteerruimte en ingebouwde toilet gaf de mogelijkheid aan PTT personeel om tijdens de rit sorteerwerkzaamheden te verrichten.
De motorposten waren eigendom van de PTT en ingeschreven bij de NS. Aanvankelijk werden de motorposten afgeleverd in een roodbruine kleur met geelkleurige balk rond de onderste frontseinen en sluitseinen. Later werd de gehele neus geel geschilderd voor betere zichtbaarheid. Na 1976 werden de motorposten beschilderd in de kleuren NS geel en PTT rood. Deze kleur hebben ze tot het einde van de postdienst behouden waarbij alleen de PTT opdruk nog een keer werd gemoderniseerd.
De 3010 en 3021 waren in 1974 al afgevoerd. Begin jaren 1990 werd het postvervoer per trein afgebouwd en verdwenen de motorposten langzaam maar zeker van het spoor. De mP 3032 werd omgebouwd tot ATB-meetrijtuig “Jules” en kwam uiteindelijk bij Eurailscout terecht. Na 1997 kwamen diverse motorposten bij NS Cargo terecht voor werkplaats vervoer van NS en kleine goederentreinen. De mP 3024, 3029, 3033 em 3034 werden omgebouwd tot ETCS/ERTMS meetrijtuig, waarna de 3024 en 3029 over gingen naar Eurailscout die de 3024 om bouwde tot meetrijtuig “Jim”. De 3029 werd gebruikt voor onderdelen. De motorposten 3027 en 3030 werden ingezet bij Railion.
De 3027, 3030, 3033 en 3034 werden in 2009 gesloopt. De mP 3031 is opgenomein het museumbestand van het Spoorwegmuseum.
Voor nadere details zie het uitstekende artikel op Somda