Pagina 1 van 1
Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 02 jan 2019 08:52
door Cornelis
Beste allemaal,
Sinds kort ben ik begonnen met N spoor (zie
voorstelrondje).
Ik zie op het forum prachtige baanplannen voorbij komen (sommige compact andere een stuk groter). Zelf heb ik ruimte voor twee modules van 100x80cm. Dus 200x80cm in totaal. Ik ben aan de slag gegaan in RailModeller Pro, en heb een baanplan ontworpen waarin mijn ideeën over een treinbaan goed naar voren komen. Ik wil hoofdzakelijk passagierstreinen laten rijden, met wellicht een goederentrein tussendoor, die geparkeerd staat op het schaduwstation. Het thema is Zuid Duits, waarbij er Duitse, Oostenrijkse en private lijnen kunnen rijden.
Daarnaast heb ik tegelijkertijd een testrondje gemaakt met Peco Flexrail code 55 en de Digikeijs DR5000 + 4018 + 4088 en twee MP1 aangestuurde wissels om beter vertrouwd te raken met digitaal rijden en automatische aansturing. Dit is een simpele ovaal met inhaalspoor.
Vooralsnog heb ik de volgende treincombinaties (of zijn in bestelling):
- DB Railbus
- DB IC met twee wagons
- OBB IC met drie wagons
- Private tandrad Edelweiss
Hier komt hopelijk nog een panoramavoertuig bij en een IC met stuurrijtuig, zodat er twee kanten op gereden kan worden.
Gelet op de locs + wagons, zal de maximum lengte van de combinaties uitkomen op 55-60cm.
Hieronder het eerste ontwerp. Het is allemaal met flexrails gemaakt, waarbij ik wat moeite had om het mooi te buigen op de computer. Ik merkte al bij de testbaan, dat dit in het echt makkelijker en mooier gaat. Het is een dubbelspoor ovaal, waarop intercity treinen rond kunnen rijden. Dit is de blauwe rails. Het buitenste spoor zal rechtsom rijden, het binnenste linksom.
De rode rails wordt een verhoogd panoramaspoor, wat teven een keerlus is.
De groene lijn is een tandrad berglijn met kopstation en de gele sporen zijn het schaduwstation. Hier moet ik nog iets aan sleutelen, omdat nu de langste treinen niet passen.
Ik wil de baan niet helemaal vol leggen met rails, omdat ik ook graag ruimte voor scenery wil houden.
Graag hoor ik jullie tips, op/aanmerkingen en andere reacties. Deze kan ik wel gebruiken, het is nog lastig om een goed werkend en spannend baanplan in elkaar te sleutelen.
Alvast bedankt!
Re: Baanplan 200x80cm
Geplaatst: 02 jan 2019 15:12
door Peter Ruifrok
Je hebt expres maar 1 keerlus?
Re: Baanplan 200x80cm
Geplaatst: 02 jan 2019 16:43
door maarten
Je hebt een binnencirkel en een buiten cirkel, eenmaal van de ene naar de andere gereden kun je lastig terug (via keerlus). Dat is misschien een puntje van aandacht.
Re: Baanplan 200x80cm
Geplaatst: 02 jan 2019 21:42
door bpieters
vanaf de binnenbaan linksom rijdend kun je nooit op het rode spoor komen. vanaf de buitenbaan rechtsom rood oprijdend kom je linksom rijdend uit.(dus tegen de rijrichting in). misschien kan je van het kleine station op het rode traject een splitsingsstation te maken. rode traject wordt dan een keerlus. het rode traject kun je dan pendelend gebruiken vanaf het hoofdstation.tevens kun je hierdoor het schaduwstation aan de linkerkant verlengen.
groet,
Bert
Re: Baanplan 200x80cm
Geplaatst: 03 jan 2019 17:18
door Cornelis
Bedankt voor het meekijken en de tips.
@Peter, niet bewust maar één keerlus. Had moeite om de tweede erin te passen.
@Maarten, volgens mij is dat probleem nu opgelost, door het toevoegen van de tweede keerlus.
@Bert, wat bedoel je precies met een splitsingsstation?
Zie hieronder versie 2. Het is nu mogelijk om vanaf de binnenste cirkel (linksom), via een ondergrondse keerlus weer op de buitenbaan te komen. Via de rode lijn is het mogelijk van van de buitenste lijn op de binnenste lijn te komen. Beide via het schaduwstation, zodat de treinen daar even kunnen wachten. De flexrails ligt niet in het ontwerp niet overal even netjes, maar het programma werkt op dat gebied niet altijd mee.
Ook het schaduwstation is nu lang genoeg voor de langste trein.
Re: Baanplan 200x80cm
Geplaatst: 03 jan 2019 19:49
door bpieters
ik bedoelde met een splitsingstation het punt waar de keerlussporen dmv een wissel op elkaar aansluiten. een station in v-vorm dus. het rode spoor in je vorige plan kan dan op nivo 1 blijven en vanaf het aansluitpunt dalen naar het hoofdstation.
dat zou mooi kunnen met de railbus of een pendeltrein vanaf het hoofdstation via het hoger gelegen station en via de lusen weer via het tussenstation terug naar het hoofdstation, terwijl je de sneltreinen op het dubbelspoor kan laten rijden.
ik vind de combinatie rode spoor en tandradbaan een leuke vondst..
het tweede ontwerp vind ik omdat het rode spoor niet al te veel kan stijgen iets minder geslaagd.
en ook veel ingewikkelder met meerdere keerlussen.
je hebt hiermee inderdaad wel de berijdbaarheid van het rode spoor opgelost.
groet,
bert
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 05 jan 2019 08:39
door Cornelis
Bedankt Bert.
Na wat overleg besloten de baan op kantoor te gaan maken, waar ik iets meer ruimte heb en een hoek kan maken. Bij deze het bijgestelde/nieuw baanplan.
Het concept is hetzelfde, een dubbel rondje voor intercity treinen, een pendelspoor (rood) voor een railbus en een tandradspoor (groen), voor een bergtrein. De crèmekleurige sporen vormen de keerlussen en het roze spoor een kort stukje industriespoor dat nog verder ingevuld moet worden.
Achterin, onder de berg, komt een schaduwstation met vier sporen (in geel).
Door deze lay-out heb ik twee extra stations toegevoegd voor de railbus, wel zo leuk.
De baan wordt verrijdbaar, zodat ik ook in de achterste hoek kan komen.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 05 jan 2019 13:56
door Nico Essers
Hallo Corneles,
Je plan ziet er leuk uit, zou je ook het 3D aanzicht willen plaatsen. Geeft altijd wat meer inzicht in de hoogte verschillen.
(Railmodeller exporteert alleen in 2D dus je moet een schermafbeelding maken)
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 05 jan 2019 17:29
door bpieters
hoi Cornelis,
plan ziet er leuk uit.
de cremdekleurige sporen als keerlus begrijp ik niet helemaal: er wordt namelijk niet van rijrichting veranderd.
als extra rijmogelijkheid verder prima.
hoe hoog ligt het kleine stationetje linksonder als eindpunt van de rode lijn?
de cremekleurige kan eigenlijk daar ter plekke niet op dezelfde hoogte liggen dus het perron alleen voor rood?
groet,
Bert
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 05 jan 2019 19:49
door Cornelis
@Nico, ik zal nog een 3D export maken. Wil ook nog proberen hier al wat landschapselementen aan toe te voegen. Waar de bergen en watertjes komen e.d.
@Bert, het is geen keerlus in de traditionele zin van het woord. Echter, wanneer je bijvoorbeeld het beige spoor van rechts naar links volgt, zie je dat de treinen op het spoor in tegengestelde richting komen. Hetzelfde geldt voor het beige spoor rechts in beeld. De treinen kunnen van van het binnenste naar het buitenste spoor, en daarmee veranderen ze van rijrichting.
Zo kunnen ze, met een tussenstop in het schaduwstation toch van richting keren. Ik zal bij de 3D update nog wat extra rijrichtingspijlen maken.
Het station zal voor de rode lijn hoger liggen, wellicht wordt het een station op twee niveau's.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 05 jan 2019 20:16
door bpieters
ok, duidelijk verhaal.
ben benieuwd naar het 3-d plaatje met een indicatie van het landschap.
het plan geeft in ieder geval wel de mogelijkheid om het zuidduitse landschap goed uit te beelden.
groet,
Bert
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 06 jan 2019 16:27
door Cornelis
Bij deze de 3D printscreens.
De stijging van het berg/tandradspoor ga ik in de praktijk vaststellen, dit is nu even voor het beeld.
De schets met landschap volgt nog.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 06 jan 2019 19:51
door Nico Essers
Leuk plan Cornelus. Ik zou alleen de keerlus aan de voorzijde proberen iets verder van de rand (hoeken) af te leggen.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 06 jan 2019 19:54
door bpieters
ziet er leuk uit!
ik ben benieuwd naar het vervolg.
groet,
Bert
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 09 jan 2019 14:46
door Wim H
Hallo Cornelis,
Een interessant plan! Ik heb 2 vraagjes/opmerkingen:
1. het spoortje bij de houtzagerij is niet te bedienen zonder dat je de lok opsluit. Ik zou hem andersom aansluiten, zodat de lok een wagen kan plaatsen en dan verder kan rijden.
2. Waar wil je de overloopwissels aan de linkerzijde van het station voor gebruiken? Is dit voor je pendeltrein (railbus) op de zijlijn die op de hoofdlijn over gaat? Of ook voor andere treinen op de hoofdbaan (bv voor inhalen van treinen)? Als je pendeltrein niet op de hoofdlijn verder rijdt, heb je die overloopwissels niet nodig. Als het ook voor het inhalen van treinen is, heb je aan de rechter kant ook nog een setje overloopwissels nodig.
Groet, Wim
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 10 jan 2019 10:50
door Cornelis
Bedankt voor de tips Wim en Nico.
Bij deze nog een update. Het spoortje bij de houtzagerij is nu een vertakking die daarna weer aansluit op het hoofdspoor. Met de lengte ga ik bij de bouw even spelen (er komen geen lange goederentreinen).
De overloopwissels links ga ik alleen gebruiken voor de Railbus, zodat deze ook een rondje kan rijden en naar het schaduwstation kan.
Verder wil ik nog een locloods integreren. Dit zijn nu de twee sporen die vanaf het hoofdstation gaan. Twijfel alleen nog een beetje over de plek. Het is meer voor de mooi dan echt functioneel. Ik heb dit treintje op het oog als extra voor op het railbus spoor, die zou daar gestalt kunnen worden.
En nog een vraagje: in wat voor programma adviseren jullie om de layout wat meer 3D vorm te geven?
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 10 jan 2019 11:41
door rjvanhouten
Cornelis schreef:in wat voor programma adviseren jullie om de layout wat meer 3D vorm te geven?
Zelf gebruik ik daarvoor
3D-Modellbahn Studio, waarmee je het ontwerp - d.m.v. animatie - zelfs tot leven kunt wekken.
Groet,
Robert Jan
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 10 jan 2019 13:36
door Nico Essers
Uitbreiding van 3D staat gepland voor Railmodeller Pro. De vraag is alleen wanneer. Jammer dat 3D Modelbahn Studio alleen voor Windows geschikt is anders zou ik het zeker uitproberen. Ik heb het 3D plan in SketchUp uitgewerkt, maar dan moet je wel geen beginner zijn met Sketchup.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 10 jan 2019 13:47
door rjvanhouten
Nico Essers schreef:Jammer dat 3D Modelbahn Studio alleen voor Windows geschikt is ander zou ik het zeker uitproberen.
Ik heb 3D Modellbahn Studio v3 - met gebruikmaking van WINE - ook onder Linux draaien.
Dat werkt weliswaar, maar dan moet je een paar grafische onvolkomenheden op de koop toe nemen.
Groet,
Robert Jan
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 10 jan 2019 18:42
door Nico Essers
Thanks Robert Jan, dat gaan we zeker proberen.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 14 jan 2019 09:36
door Wim H
Hallo Cornelis,
De zijlijn ziet er goed uit. Zeker als je ook treinen op de hoofdlijn laat overgaan, krijg je een interessant treinverkeer.
Het spoortje bij de zagerij zou ik nog iets veranderen. Ik zou het niet aan 2 kanten laten aansluiten, maar slechts met 1 wissel. Het meegebogen wissel zou ik weglaten. Een korte goederentrein kan dan via het andere wissel terugsteken en 1 of 2 wagens plaatsen (of ophalen).
Door het spoortje niet parallel langs de hooflijn te leggen, maar meer naar binnen te laten steken, krijg je ook wat meer mogelijkheden om het aan te kleden met een beladingsscene.
Groet, Wim
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 14 jan 2019 10:14
door Cornelis
Bedankt Wim voor de tip. Heb het aangepast, zie hieronder:
Ook bedankt voor de tips voor het 3D maken van het ontwerp. Ik ga eens kijken of ik dat onder de knie kan krijgen.
Re: Eerste baanplan: Zuid Duitse baan
Geplaatst: 14 jan 2019 13:17
door Nico Essers
Helaas werkt 3D Modellbahn Studio bij mij niet via Wine. Geeft een foutmelding van de grafische kaart. Een dualboot met Boot Camp of Parallels gaat me te ver voor 1 programma.