BR94 van meuk tot rijdend
Geplaatst: 03 jan 2019 10:04
Bij de laatste rommelmarkt van H@ns heb ik een BR94 loc op de kop getikt. Er mankeerde buffers, koppeling, schroefjes, verlichting aan; maar de loc reed analoog al direct goed. Nu de drukke dagen achter de rug zijn, had ik tijd om de loc te digitaliseren. Op 1ZU160 vond ik een voorbeeld, maar dan nog blijft het prutsen. Eerst had ik de decoder op de motor geplakt, met plastic verhogingen om het anker vrij te laten draaien, maar dat paste toch niet.
Er is wel genoeg plek bovenin de cabine, dus ik heb de decoder Kuehn N45 van een stukje krimpkous voorzien. Heel voorzichtig met de soldeerbout iets verwarmd, zodat het net blijft zitten. Aan de motor heb ik de oranje en grijze draad direct gesoldeerd, wel het soldeer heel plat houden, anders gaat de kap er niet overheen. De rode en zwarte draad kon ik achter blokjes leiden, want anders komen ze tegen de tandwielen aan.
Een kleine led werd voorin geplaatst, de draden zo plat mogelijk gehouden, weerstandje ertussen. De led werd grotendeels zwart geverfd, anders zie je het licht onderuit de loc komen.
Met de standaardinstellingen wilde de loc al mooi rijden, maar nog te hard. CV5 heb ik daarom op 60 gezet. In iTrain de snelheid ingemeten, loopt mooi traag.
Nu wilde de kap vrijwel sluiten, alleen bij de bufferbalk bleef een spleetje, waardoor licht scheen. Daar heb ik een stukje krimpkous tussen gedaan, dat is lekker flexibel.
Uiteindelijk is er nu weer een loc bij, die dienst kan gaan doen met drie coupé rijtuigen. Door de vijf wielen loopt de loc ook mooi over wissels heen.
Er is wel genoeg plek bovenin de cabine, dus ik heb de decoder Kuehn N45 van een stukje krimpkous voorzien. Heel voorzichtig met de soldeerbout iets verwarmd, zodat het net blijft zitten. Aan de motor heb ik de oranje en grijze draad direct gesoldeerd, wel het soldeer heel plat houden, anders gaat de kap er niet overheen. De rode en zwarte draad kon ik achter blokjes leiden, want anders komen ze tegen de tandwielen aan.
Een kleine led werd voorin geplaatst, de draden zo plat mogelijk gehouden, weerstandje ertussen. De led werd grotendeels zwart geverfd, anders zie je het licht onderuit de loc komen.
Met de standaardinstellingen wilde de loc al mooi rijden, maar nog te hard. CV5 heb ik daarom op 60 gezet. In iTrain de snelheid ingemeten, loopt mooi traag.
Nu wilde de kap vrijwel sluiten, alleen bij de bufferbalk bleef een spleetje, waardoor licht scheen. Daar heb ik een stukje krimpkous tussen gedaan, dat is lekker flexibel.
Uiteindelijk is er nu weer een loc bij, die dienst kan gaan doen met drie coupé rijtuigen. Door de vijf wielen loopt de loc ook mooi over wissels heen.