We kennen ze vanuit de historie vooral als speciale wagens voor het vervoer van tanks voor defensie en werden in de volksmond vooral aangeduid als Demel wagens.
Van origine werden twee varianten in dienst genomen, de vier-assige (Ct-Demel) en de zes-assige (Lp-Demel). Daarnaast kenden we nog de Hw-Demel (NS 581101-581104, 040 2 000-003, later 040 2 001-004), dit was echter een kleine wagen bedoeld als helling voor locaties waar geen laad- of loshelling aanwezig was en laat ik hier even buiten beschouwing.
S / Slmmp:
In 1954 werden 24 (code .S) wagens op vier assen gebouwd bij Krupp, gebaseerd op de Duitse tanktransportwagens. Deze kwamen in dienst als NS 581001-581025, later NS 92401-92420,later 845 0 001-026 (.S), later 463 3 000-025 (Slmmp). Dit waren de Ct-Demel wagens voor het transport van Centurion tanks (Ct). Deze wagens hadden een Lob van 10,80m en een draagvermogen van 52 ton. Deze wagens zijn tussen 1987 en 1989 afgevoerd.
De NS 581001-581015, 581021-581025 werden in 1957 verhuurd aan Demka NV voor vervoer tussen Demka en de Hoogovens onder de nummers NS 92401-92420. De Ns 581009 is bewaard gebleven bij de Hoogovens Stoom IJmuiden.
.Sas / Salmmps-Salmmnps 3350:
Onder de NS wagencode 3350, werden in 1970/1971 totaal 67 (Code .Sas) zes-assige wagens aangeschaft van bouwer LHB met de benaming Lp-Demel voor het transport van de nieuwe Leopard (Lp) tanks. Ze kwamen in dienst onder de nummers 846 9 100-169 (.Sas), later 483 3 000-068 (Salmmps). Later kregen ze de code Salmmnps en nummering 483 6 000-068. De wagens waren 16,40 m Lob en konden een gewicht van 76,5 Ton dragen. Deze wagens werden in de jaren 1996-2002 afegvoerd.
.Sas / Salmmps-Salmmnps 3352:
Nog eens acht wagens met wagencode 3352 werden aangeschaft in 1971 in de wagenreeks 846 9 170-177 (.Sas) als vervolgserie. Deze nummering werd later 483 3 070-077 (Salmmps) en weer later 483 6 070-077 (Salmmnps). Ook deze wagens werden tussen 1996 en 2002 afgevoerd.
Van de Salmmps/Salmmnps werden de 023, 045 en 076 in 1996 afgevoerd. Een jaar eerder, in 1995 werden 72 wagens verhuurd aan NS Cargo die de wagens doorverhuurde aan Holland Rail Container. Drie stuks hiervan kwamen terecht bij Stukton en Stevin. In 2002 werden 61 wagens verkocht aan Peine-Salzgitter, de overige acht werden gesloopt.
Slmmps (8320, 8321) / Slmmnps (8329, 8328)
In de jaren 1985 tot 1986 werden bij Talbot nieuw vier-assige transportwagens aangeschaft in twee series, 173 wagens met wagencode 8320 en 43 wagens met wagencode 8321 en de verkorting Slmmps. De wagens werden ondergebracht in de nummeringen 473 5 000-184 en 473 5 200-243. Later werden de wagens ondergebracht als Slmmnps met respectievelijk de nummerreeksen 473 4 000-172 en 473 4 200-242. Deze wagens waren 11,35 m Lob en konden een gewicht dragen van 61 Ton (bij verlaagde snelheid tot 90 km/u 71 Ton). In 1994 werden 74 van deze wagens als Slmmnps-y in de nummerreeksen 473 4 002-114 en 473 4 206-216 verhuurd voor vervoer van Hoogovens. Deze keerden in 2000 terug naar Defensie.
Salmmps (8340, 8341) / Salmmnps (8348, 8349)
Eveneens bij Talbot werden in de jaren 1985-1986 twee reeksen zes-assige wagens aangeschaft. Met wagencode 8340 en aanduiding Salmmps werden 116 wagens aangeschaft in de reeks 483 4 000-127 en onder wagencode 8341 totaal 30 wagens in de nummering 483 4 150-179. Later werden dit Salmmnps wagens respectievelijk Wagencode 8348, 483 6 200-327 en wagencode 8349, 483 6 150-179. Van deze wagens werden in 1994 totaal 61 stuks verhuurd aan NS Cargo die in 1997 terug kwamen bij Defensie.
Slps (8330, 8331) / Sglps
In dezelfde periode werden nog vier-assige wagens aangeschaft met een lengte van 19,90 m Lob en laadvermogen van 56 Ton, eveneens bij Talbot aangeschaft. Deze Wagencode 8330 (33 wagens) en 8331 (8 wagens) werden ondergebracht in de nummerreeksen 472 6 000-033 en 472 6 040-047.
Zwaartransport buiten defensie.
De hierboven vermelde wagens zijn allen defensiewagens die naast hun defensie werk ook voor andere transporten werden en worden ingezet. Naast deze wagens huurde en huurt Defensie diverse soorten wagens ter aanvulling. Hier zitten tevens zwaartransportwagens bij van particuliere maatschappijen als Transwaggon. Ook werden andere wagens zoals rongenwagens en containerwagens gehuurd voor lichtere transporten. Sinds de privatisering worden voor zware transporten wagens gehuurd door diverse bedrijven die niets meer met defensie te maken hebben. Deze wagens kunnen in Nederland ingeschreven zijn of gehuurd worden van buitenlandse bedrijven. Bij de beschrijving hier laat ik ze buiten beschouwing (bijna geen overzichten van te vinden), maar als model kunnen we deze (denk aan Piko) uiteraard wel tegenkomen.
S: Platte wagen op draaistellen
g: ingericht voor containervervoer, totale laadlengte ≤ 60’ (behalve pa)
a: met 6 assen (2 draaistellen met 3 assen)
l: zonder rongen
mm: met 4 assen: Lob kleiner dan 15 m of met 6 of meer assen: Lob kleiner dan 18 m
n: met 4 assen: laadgewicht meer dan 60 ton of met 6 assen: laadgewicht meer dan 75 ton
p: zonder zijschotten
s: snelheid toegestaan tot 100 km/u
[DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens in N
[DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens in N
- Bijlagen
-
- Slmmps
- 3.jpg (64.33 KiB) 4319 keer bekeken
-
- Salmmps
- 2.jpg (62.1 KiB) 4319 keer bekeken
-
- Salmmps detail
- 1.jpg (64.7 KiB) 4319 keer bekeken
Laatst gewijzigd door WilcoV op 19 apr 2019 08:45, 5 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
in model zijn er voor wat betreft de NS/NL modellen niet zo veel uitgegeven, maar wel een aantal. Voor defensievervoer in Nederland werden nog diverse andere wagens gebruikt zoals Kbs'en en tegenwoordig ook Transwaggon platte wagens. Ook werden er in NATO verband wagens van andere landen ingezet zodat gekoppeld ook DB, SNCF e.a. wagens gebruikt kunnen worden. De eerste Demel wagens waren direct afgeleid van Duitse modellen zodat met decals ook DB wagens voor dit doel aangewend kunnen worden.
8455 07 (2014)
Set Samms
33 84 483 3 004-7
33 84 483 3 045-0
33 84 483 3 067-4
8455 08 (2014)
Set Samms
33 84 483 4 003-8
33 84 483 4 050-9
33 84 483 4 076-4
8455 13 (2019)
Set Samms VPS
8456 08 (2023/2024)
Set 2 stuks CT-DEMEL S / Slmmp Tijdperk III
NS 581016
NS 581011
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40701 (2016)
Slmmps VolkerRail 37 84 473 3 030-9
8455 07 (2014)
Set Samms
33 84 483 3 004-7
33 84 483 3 045-0
33 84 483 3 067-4
8455 08 (2014)
Set Samms
33 84 483 4 003-8
33 84 483 4 050-9
33 84 483 4 076-4
8455 13 (2019)
Set Samms VPS
8456 08 (2023/2024)
Set 2 stuks CT-DEMEL S / Slmmp Tijdperk III
NS 581016
NS 581011
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Piko
40701 (2016)
Slmmps VolkerRail 37 84 473 3 030-9
Laatst gewijzigd door WilcoV op 16 jan 2024 09:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
Leuke foto's.
Van de Salmmps bestaat tegenwoordig ook een blauwe Railpro versie, ook een leuk ding voor op de modelbaan.
Van de Salmmps bestaat tegenwoordig ook een blauwe Railpro versie, ook een leuk ding voor op de modelbaan.
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
Hmm heb ze stiekum geleend uit een andere topicRick schreef:Leuke foto's.
Van de Salmmps bestaat tegenwoordig ook een blauwe Railpro versie, ook een leuk ding voor op de modelbaan.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
Mocht je een Ct-Demel, de vierassige eerste wagens (Ct-Demel, S, Slmmp), zelf willen maken dan kan men hier eventueel de Roco 25161 (onterecht uitgevoerd met een Leopard tank, die was te zwaar voor deze wagens), 25308 (rongen verwijderen/weglaten), 25309 (hekwerk verwijderen), 25313 (lading verwijderen).
Deze modellen hebben een lengte van 68 mm waar de Ct-Demel omgerekend een N spoor lengte van 67,5 mm zou moeten hebben en vergelijkbare draaistellen. Er is nog een versie met iets andere draaistellen en nog een versie in bruin uitgevoerd, maar Defensie had zwarte.
Voor goed resultaat uiteraard wel juiste decals aanbrengen.
De latere vier assige defensiewagens hadden een iets andere bovenbouw qua vormgeving.
Deze modellen hebben een lengte van 68 mm waar de Ct-Demel omgerekend een N spoor lengte van 67,5 mm zou moeten hebben en vergelijkbare draaistellen. Er is nog een versie met iets andere draaistellen en nog een versie in bruin uitgevoerd, maar Defensie had zwarte.
Voor goed resultaat uiteraard wel juiste decals aanbrengen.
De latere vier assige defensiewagens hadden een iets andere bovenbouw qua vormgeving.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
Van de Piko Slmmps bestaat ook een gereviseerde Volker Rail uitvoering zag ik vandaag, misschien leuk voor Neurenberg 2020. Ik vind het in ieder geval een leukere versie dan de grijze en je kan er leuke lading op kwijt.
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens
Ik zou zeggen, tip vooral Piko. Let wel op als je een afbeelding toevoegt moet je wel toestemming hebben dat deze gebruikt mag worden door Piko.
En wie weet pakt een Nederlandse kleinseriespuiter hem anders wel op
En wie weet pakt een Nederlandse kleinseriespuiter hem anders wel op
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS/NL S(g)(a)(l)mm(n)ps zwaartransportwagens in N
Set Fleischmann CT-DEMEL S / Slmmp Tp. III toegevoegd
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie