Pagina 1 van 1

Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 13:51
door Hookies
Als de spiraal op mijn baan gereed is, heb ik een stuk waar een keerlusschakealing moet komen. Het is een lang recht stuk van 1.89 meter. Nu heb ik altijd begrepen dat het stuk dan in vijf delen moet worden opgedeeld: A, B, C, D en E. In C moet de langste trein passen. Maar wat zijn dan de lengtes die je voor A, B, D en E moet hanteren. Ik hoor daar nog wel eens wat verschillende verhalen over. Ik zou graag van technische experts of ervaringsdeskundigen willen horen wat gangbaar is.

Mvg,
Martin

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:00
door Saraan
Je hebt het over secties "A", "B"... ik heb een sterk vermoeden dat je over een specifieke keerlusmodule praat. Ik gebruik keerlusmodules van Littfinski (ook van het kortsluitloze type), en heb het volgend toegepast:

- de polariteitsdetectie-secties (ik vermoed bij jou A en E) zijn 10 cm lang.
- de stopsecties aan beide kanten (ik vermoed bij jou B en D) zijn 20cm lang.
- het middelste deel is 1m75 lang (langer dan mijn langste trein).

In principe kunnen (bij Littfinski althans) B+C+D de lengte hebben van de langste trein, maar dat wordt dan goed mikken om die er ook netjes in te krijgen. In praktijk heeft C de lengte van de langste trein, en heb je een mooie marge.

Alles werk perfect bij mij, nooit problemen gehad.
groetjes,

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:13
door Hookies
Ik bedoel meer de utlieme keerlusoplossing waar Wim Ros prints voor levert. Die vraagt vijf aansluitingen op de print en daarna gaan er drie naar de bezetmelders. A+B is één bezetmeldsectie, C is er eentje en D+E is er eentje. Deze keerlus werkt niet op basis van kortsluiting.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:23
door henry
martin, kan wim dit niet beter uitleggen daar hij het ook levert
dan zit je het dichtste bij de bron

groetjes henry

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:28
door Hookies
Hopelijk doet hij dat hier ook, maar er zijn vast ook leden die dit gebruiken en er iets over kunnen zeggen. Ik ben vast niet de enige met de intentie om zijn keerlusoplossing te gaan gebruiken.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:35
door henry
heeft hij geen website waar je dat kan downloaden, heeft frans en leon van perlo wel.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 15:44
door Hookies
Ik heb het een en ander op zijn site gevonden. Het is in mijn geval een keerlusoplossing voor twee richtingen.

C heeft de lengte van de langste stroomafneembare trein.
A, B, D en E hebben de lengte van ca. 5 cm of een halve standaard rechte rail. Bij mijn weten is de standaard rechte rail bij Flesichmann piccolo 22,2 cm (de 9100). Dus een 9101 (11,1 cm) zou prima zijn. Dit roept bij mij toch nog enige vragen op.

Kan A 5 cm zijn en B 11 cm en vormen zij samen dan de stopsectie of de aanmeldsectie? Of moeten A en B van gelijke lengte zijn en D en E ook?

Mvg,
Martin

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 16:47
door Rob Fongers
Martin,

De C sectie zo lang mogelijk dus langer dan je langste trein. De secties A-B en D-E hebben geen bepaalde lengte nodig, Houd rekening met het stoppen. Jouw stopsecties in het schaduwstation zijn 11 cm als ik me niet vergis dus in principe is dat voldoende voor A-B en D-E. Echter langer kan geen kwaad en korter zou ik niet doen. Je hebt geen gelijke lengtes nodig in A-B t.o.v D-E

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 17:15
door Hookies
Dat is een antwoord waar ik wel iets mee kan.

Voor mijn baan kan ik dit wel vertalen. Het stuk A-E heeft in de richting van E een stopsectie zitten. Treinen kunnen hier dus stoppen. In de richting van A geldt voor dit blok een stopverbod. Het totale spoor is 1.89 meter lang. Om de wissels te voeden, laat ik altijd een klein stukje rail tot de wissel(straat) behoren. Omdat ik meestal een stukje van 5,5 cm gebruik, wordt AE 1.78 meter lang. A+B kan dan twee keer 5,5 cm beslaan (11,1 in totaal), want hier rijdt de trein in beide richtingen altijd door. D+E maak ik dan 5,5 + 11,1 cm lang, totaal 16,6 cm. Hier moet immers worden gestopt.

Vraag: maakt het nog uit of ik D of E 11,1 cm lang maak?

Ergo: het C-gedeelte is anderhalve meter. Ruim genoeg voor mijn langste trein op dit moment, de Thalys, en misschien dat ik eens een goederentreintje van 1.40 meter maak, maar langer hoeft van mij dan ook niet.

Mvg,
Martin

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 17:44
door Rob Fongers
Martin,

Het maakt niet uit als de trein vanuit ABC komt zal de stopmelder aanspreken op D. D-E behoort tot dezelfde sectie echter E wordt gebruikt om de voeding in de goede richting te zetten in B-C-D, voor deze zijn dus de 3 relais op de print.
Omgekeerd idem uit EDC wordt B samen met A de stopmelder.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 17:50
door Hookies
Okay, dat van de voeding de goede richting opzetten snap ik. Ga tegen mij niet over relais beginnen, want dat is mij al té technisch, :P .

Ik wil gewoon weten of ik het goed inplan en of het werkbaar is. Vanuit EDC zal de trein inderdaad bij B en A aankomen, echter deze melder zal niet als stopmelder fungeren, want de trein heeft in de richting van E naar A in dit blok een stopverbod. De melder heeft in die richting eigenlijk alleen een functie om het spoor na E vrij te geven.

Andersom is het wel anders. De inrijmelder van de keerlus bevindt zich nog in een hellend vlak. Dat duurt zo'n 40 cm en daarna is nog anderhalve meter vlak spoor over. Hierin bevindt zich dus aan het einde stopmelder DE. AB fungeert als inrijmelder. Na E draait de trein het station in. Er zal in dit blok dus ook niet op topsnelheid worden gereden.

Als je wilt, kan ik het nog wel wat gedetailleerder uitschrijven en illustreren met een tekening.

Mvg,
Martin

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 12 feb 2010 17:55
door Rob Fongers
Martin,

Niet te moeilijk denken. Het is kort gezegd gewoon goed.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 13 feb 2010 00:21
door Wim Ros
Martin, waarom een probleem ervan maken als er helemaal geen probleem is.
Voor koploper is het gewoon een meldpunt. En wat jij met een meldpunt doet zal die keerlus een worst zijn.
Je bent niet verplicht de melder aansluiting te gebruiken via een bezetmelder, het kan handig zijn, maar niemand verplicht je om die ook daadwerkelijk te gebruiken, je kunt er ook één of twee gebruiken inplaats van alle drie aan te sluiten op een terugmelder. Heel kort gezegd het is jouw feestje.
En hoe lang je de secties a,b of d,e maakt mag je helemaal zelf weten.
Voor mij part a 10 cm en b 10 meter.

Mvg
Wim.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 13 feb 2010 09:41
door Hookies
Wim,

Ik geloof ook niet dat ik er een probleem van maak, ik wilde alleen weten wat juist was. Op dat vlak waardeer ik de mening van Rob dan ook zeer. Het ging mij puur om de lengte van a, b, d en e. Jij schrijft nu dat het niks uitmaakt, voor jouw part a=10 en b=10. Dat is voor mij dan weer te vaag, want ik wil d+e als stopsectie in de ene richting en als inrijmelder in de andere richting voor Koploper inrichten. a+b is alleen een inrijmelder, want als we terugrijden dan geldt er in dit blok een stopverbod.

Maar goed, dan stel ik gewoon een tegenvraag: jij hebt zelf ook N-spoor. Hoelang zijn jouw stopsecties dan?

Mvg,
Martin

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 13 feb 2010 11:25
door Wim Ros
Hookies schreef:Wim,
voor jouw part a=10 en b=10. Dat is voor mij dan weer te vaag.
Maar dat komt omdat je niet leest wat er staat, Martin.
Hookies schreef:Wim,

want ik wil d+e als stopsectie in de ene richting en als inrijmelder in de andere richting voor Koploper inrichten. a+b is alleen een inrijmelder, want als we terugrijden dan geldt er in dit blok een stopverbod.

Maar goed, dan stel ik gewoon een tegenvraag: jij hebt zelf ook N-spoor. Hoelang zijn jouw stopsecties dan?

Mvg,
Martin
Martin, in mijn N-Baan zijn mijn secties 111 mm of 222 mm lang. En in mijn eigen baan zitten geen keerlussen.

In de keerlus sectie die dus ook gewoon in een rechtstuk spoor kan liggen, en niet pers een lus moet zijn. Kun je dus 55 mm voor A nemen 111 mm voor B, of 55 mm voor A en 55 mm voor B of om het even welke ander configuratie of lengte. Voor D,E natuurlijk hetzelfde verhaal.

Het enigste wat echt van belang is, is de lengte van C die moet iets langer zijn dan de langste trein.

Maar ik neem aan dat voor beide rijrichtingen de gehele keerlus in hetzelfde blok ligt waar je richtings afhankelijk een stopverbod hebt, want anders maak je het je zelf wel heel erg moeilijk.
In feite is het dus per rijrichting A,B inrijder C tussensectie D,E dit is de richting met stopmogelijkheid.
De andere is D,E inrijder C tussensectie A,B, dit is de richting met algemeen stopverbod richtingafhankelijk.

Daarbij zijn de keerlusmelders D,E en A,B afwisselend inrijrijder of stopsectie.
Of had je een andere constructie in je gedachte?

Mvg
Wim.

Re: Lengte secties in keerlus

Geplaatst: 13 feb 2010 11:33
door Hookies
Wim,

Dit is voor mij een uitstekend antwoord.

Inderdaad is de keerlus een recht stuk spoor en één blok. De constrcutie die je schetst klopt ook helemaal. Dank voor dit antwoord, want dit neemt bij mij alle zorgen weg.

Het C-gedeelte is te allen tijde langer dan mijn langste trein.

Binnenkort wil ik je graag even contacten met betrekking tot 'jouw' keerlus, maar dat hoeft niet via het forum te lopen.

Mvg,
Martin