Belangrijkste leerpunten: De wissels beter leggen en bepaalde wissels wou ik niet meer gebruiken (bocht wissels, 3-weg wissels); de eerste baan was te klein voor mijn rij-voorkeuren (ik wou toch meerdere 'lange' treinen van 80-100cm kwijt kunnen); met beperkte ruimte moet de scenery simpel blijven dus minder is meer.
Het baanplan was al besproken en in de afgelopen maanden bezig geweest met het plannen van de constructie, de aansturing en seinen. Ondertussen ook alle gebouwen aangeschaft en nadat ik eerder deze maand het hout had opgehaald bij de houthandel nu echt kunnen beginnen.
De baan bestaat uit 2 modules van 112cm x 52cm per bak. Dit is de maximale grote die ik in het huis kwijt kan want de modules moeten in een kast opgeborgen kunnen worden (in dit is alle kastruimte die ik kon vrij maken). De modules komen op 'sawhorses' (of Trestles) te staan.
De baan heeft de naam "Molengat" gekregen. Dit is de naam van het station dat als middelpunt fungeert. De scenery bestaat verder uit een polder met Molen en aan de andere kant komt een kleine heuvel met een kerkje erboven. De molen en het idee dat dit een landelijke halte (het dorp is een 'gat'), zorgden derhalve voor de naam. Leuk is dat je bij Markenburg de stationsbordjes met je eigen naam kan laten drukken en die zijn dus al binnen

Mijn materiaal is voornamelijk Nederlands (diesel) begin jaren 70 (dus de intro van spoorslag waar je dus een lekkere mix aan kleuren in kwijt kan).
De baan is een ovaal van een enkele lijn met dus een station ertussen waar wat beweging mogelijk is dankzij het dubbelspoor alsmede het doodlopende spoortje waar zowel vrachttreinen komen (voor de goederenloods) en mijn wadloper (ik weet het, die is niet van de jaren 70, maar hier en daar maak ik een uitzondering...).
Achter de achtergrond zit een schaduwstation wat me in staat stelt 9 treinen op de baan te zetten.
Op dit moment nog altijd druk bezig met het framework. Bijgevoegd wat foto's: het baanplan en een collage van de baan in aanbouw met daarin ook een plaatje van de molen waar de baan zijn naam aan ontleend, en de opslag ruimte waar de bakken in moeten passen.
Ik hoop in Mei het eerste rails te gaan leggen.