[DATABASE] CIWL/NS MU-MUs slaaprijtuigen in N
Geplaatst: 12 apr 2019 19:26
Bij de NS hebben een aantal series slaaprijtuigen dienst gedaan van de door FIAT ontworpen en/of gebouwde CIWL type M uit de series 4700-4800.
De eerste drie rijtuigen 71 84 72-80 619 t/m 621 kwamen uit de serie 4796-4805, gebouwd door Donauworth en een vierde rijtuig 71 84 72-80 622 kwam uit de serie 4821-4840, gebouwd door FIAT.
De indeling van de rijtuigen bestond uit een zijgang met 12 slaapcompartimenten, elk voor drie reizigers waarbij naar wens drie plaatsen konden worden ingericht als zitplaatsen of slaapplaatsen. Ieder rijtuig telde voorts twee toiletten, een verblijf voor de begeleider en een opbergkast voor het beddegoed. De eerste drie rijtuigen hadden een ventilatiesysteem en het vierde rijtuig (622) een airconditioning systeem.
De tussen 1966 en 1970 gebouwde rijtuigen kwamen tussen 1971 en 1973 bij NS in dienst als type MU. Ze kwamen in de CIWL kleur blauw met gele biezen in dienst met CIWL logo en teksten onder de dakrand. De eerste drie rijtuigen 619 t/m 621) gingen in 1979 over naar het wagenpark van Wagon-Lits.
De 622 was eigendom van NS en kwam in dienst in dezelfde kleur maar dan zonder het CIWL logo en de bijbehorende teksten. Later werden de rijtuigen geheel in een nieuwe kleur blauw uitgevoerd met een witte band onder de ramen waarin de tekst "Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car" was aangebracht. De deuren werden zilvergrijs uitgevoerd. De 622 kreeg in december 1996 een nieuwe blauwe beschildering met een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren en de tekst "slaaprijtuig" op de zijkant. In 2004 ging het rijtuig over naar EETC.
In 1995 beëindigde de spoorwegmaatschappijen in Europa de Trans Euro Night-pool (TEN) en gingen de rijtuigen uit deze pool over naar de diverse spoorwegmaatschappijen. Twaalf van deze rijtuigen (uit de CIWL M series 4701-4740 in 1964 bij EIC gebouwd en 4761-4775 in 1965 door FIAT gebouwd) gingen hierbij over van de SNCF (waar de TEN pool was ingedeeld) naar de NS als type MU. De rijtuigen werden ondergebracht binnen de nummerreeks 71 84 72-70 502 t/m 729
De inrichting van deze rijtuigen was gelijk aan die van de vorige groep MU rijtuigen met het verschil dat door tussendeuren te openen per twee cabines deze konden worden vergroot. De rijtuigen kwamen in de blauwe TEN kleuren in dienst met witte band onder de ramen en zilvergrijze deuren. De wagens hebben echter maar korte tijd bij NS gediend en sommigen mogelijk zelfs helemaal niet. In juli 1996 werden namelijk twaalf door Wagon-Lits in Oostende, tot MUs verbouwde type M rijtuigen geleverd aan de NS waarna de 12 rijtuigen uit deze groep weer teruggingen naar Wagon-Lits.
In de jaren 1995 tot 1996 werden bij Wagon-Lits in Oostende de voormalige door FIAT in 1964 gebouwde CIWL rijtuigen 4741-4743, 4747, 4748, 4750, 4751, 4754 en 4757-4759 voor NS verbouwd en gemoderniseerd tot type MUs slaaprijtuigen. De rijtuigen kregen de nummers 61 84 72-71 311 t/m 313, 318, 320, 321, 324 en 327 t/m 330. Het waren oorspronkelijk derhalve ook type M rijtuigen en gelijkwaardig aan de type MU rijtuigen van NS. De wagens waren voorzien van airconditioning en kwamen gelijk in dienst in de nieuwe donkerblauwe kleur met gele bies en afbeeldingen van sterren. Eind 2002 beëindigde NS de nachttreinen en gingen de rijtuigen terug naar Wagon-Lits. Wagon-Lits heeft de rijtuigen nog langere tijd in NS uitvoering verhuurd tot ze in december 2004 voor sloop terzijde werden gesteld.
De 61 84 72-71 320-4 (4750) werd in 2007 aangekocht door het Spoorwegmuseum.
Het oorspronkelijke Type M van de CIWL
Voor nummers en vernummering zie: Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Bronnen:
Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Slaaprijtuigen MU, Somda/Railwiki
Slaaprijtuigen MUs, Somda/Railwiki
De eerste drie rijtuigen 71 84 72-80 619 t/m 621 kwamen uit de serie 4796-4805, gebouwd door Donauworth en een vierde rijtuig 71 84 72-80 622 kwam uit de serie 4821-4840, gebouwd door FIAT.
De indeling van de rijtuigen bestond uit een zijgang met 12 slaapcompartimenten, elk voor drie reizigers waarbij naar wens drie plaatsen konden worden ingericht als zitplaatsen of slaapplaatsen. Ieder rijtuig telde voorts twee toiletten, een verblijf voor de begeleider en een opbergkast voor het beddegoed. De eerste drie rijtuigen hadden een ventilatiesysteem en het vierde rijtuig (622) een airconditioning systeem.
De tussen 1966 en 1970 gebouwde rijtuigen kwamen tussen 1971 en 1973 bij NS in dienst als type MU. Ze kwamen in de CIWL kleur blauw met gele biezen in dienst met CIWL logo en teksten onder de dakrand. De eerste drie rijtuigen 619 t/m 621) gingen in 1979 over naar het wagenpark van Wagon-Lits.
De 622 was eigendom van NS en kwam in dienst in dezelfde kleur maar dan zonder het CIWL logo en de bijbehorende teksten. Later werden de rijtuigen geheel in een nieuwe kleur blauw uitgevoerd met een witte band onder de ramen waarin de tekst "Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car" was aangebracht. De deuren werden zilvergrijs uitgevoerd. De 622 kreeg in december 1996 een nieuwe blauwe beschildering met een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren en de tekst "slaaprijtuig" op de zijkant. In 2004 ging het rijtuig over naar EETC.
In 1995 beëindigde de spoorwegmaatschappijen in Europa de Trans Euro Night-pool (TEN) en gingen de rijtuigen uit deze pool over naar de diverse spoorwegmaatschappijen. Twaalf van deze rijtuigen (uit de CIWL M series 4701-4740 in 1964 bij EIC gebouwd en 4761-4775 in 1965 door FIAT gebouwd) gingen hierbij over van de SNCF (waar de TEN pool was ingedeeld) naar de NS als type MU. De rijtuigen werden ondergebracht binnen de nummerreeks 71 84 72-70 502 t/m 729
De inrichting van deze rijtuigen was gelijk aan die van de vorige groep MU rijtuigen met het verschil dat door tussendeuren te openen per twee cabines deze konden worden vergroot. De rijtuigen kwamen in de blauwe TEN kleuren in dienst met witte band onder de ramen en zilvergrijze deuren. De wagens hebben echter maar korte tijd bij NS gediend en sommigen mogelijk zelfs helemaal niet. In juli 1996 werden namelijk twaalf door Wagon-Lits in Oostende, tot MUs verbouwde type M rijtuigen geleverd aan de NS waarna de 12 rijtuigen uit deze groep weer teruggingen naar Wagon-Lits.
In de jaren 1995 tot 1996 werden bij Wagon-Lits in Oostende de voormalige door FIAT in 1964 gebouwde CIWL rijtuigen 4741-4743, 4747, 4748, 4750, 4751, 4754 en 4757-4759 voor NS verbouwd en gemoderniseerd tot type MUs slaaprijtuigen. De rijtuigen kregen de nummers 61 84 72-71 311 t/m 313, 318, 320, 321, 324 en 327 t/m 330. Het waren oorspronkelijk derhalve ook type M rijtuigen en gelijkwaardig aan de type MU rijtuigen van NS. De wagens waren voorzien van airconditioning en kwamen gelijk in dienst in de nieuwe donkerblauwe kleur met gele bies en afbeeldingen van sterren. Eind 2002 beëindigde NS de nachttreinen en gingen de rijtuigen terug naar Wagon-Lits. Wagon-Lits heeft de rijtuigen nog langere tijd in NS uitvoering verhuurd tot ze in december 2004 voor sloop terzijde werden gesteld.
De 61 84 72-71 320-4 (4750) werd in 2007 aangekocht door het Spoorwegmuseum.
Het oorspronkelijke Type M van de CIWL
Voor nummers en vernummering zie: Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Bronnen:
Internationale Rijtuigen, Martijn Haman
Slaaprijtuigen MU, Somda/Railwiki
Slaaprijtuigen MUs, Somda/Railwiki