[DATABASE] CIWL/NS slaaprijtuigen Inox-WLAB30 in N
Geplaatst: 15 apr 2019 07:46
De CIWL had slaaprijtuigen van het type P, ontworpen door Pillepich en gebouwd door Fouche en Ansaldo in 1955. Deze rijtuigen waren om en nabij de 2 meter korter dan de meeste rijtuigen in die tijd (24,05 meter). Aanvankelijk hadden de rijtuigen 20 slaapplaatsen en werden aangeduid als WLA20 maar 17 rijtuigen werden in de jaren 1990 door Wagon-Lits gemoderniseerd en kregen 30 slaapplaatsen waarna de aanduiding WLAB30 werd. De rijtuigen werden ook wel Inox genoemd vanwege de aluminium uitvoering (Inox= inoxidable). Na de renovatie werden de rijtuigen uitgevoerd in aluminium met een blauwe beschildering rond de raampartijen. Onder de dakrand was een gele band aangebracht. Onder de raampartij werd een tekst TEN (Trans Euro Night) aan de ene kant en voor de NS rijtuigen het NS logo aan de andere zijde aangebracht in wit op een blauwe achtergrond. Vijf wagens van dit type werden in 1992 ondergebracht bij de NS in de nummerreeks 71 84 70-70 016-9 t/m 020-1 (CIWL nummers 4558, 4552, 4536, 4529, 4535).
Na het beëindigen van de TEN-pool in 1995 werd het TEN opschrift verwijderd. In 2001 werden de wagens nog vernummerd naar 71 84 70-70 416-3 t/m 420-5 en in 2004 werden de rijtuigen verkocht aan de EETC.
WLAB30 bij Martijn Haman
nummeringen en vernummeringen
WLAB30 Somda/Railwiki
(overzichtstekening van de Inox slaaprijtuigen (Bron: Railwiki/Somda)
Na het beëindigen van de TEN-pool in 1995 werd het TEN opschrift verwijderd. In 2001 werden de wagens nog vernummerd naar 71 84 70-70 416-3 t/m 420-5 en in 2004 werden de rijtuigen verkocht aan de EETC.
WLAB30 bij Martijn Haman
nummeringen en vernummeringen
WLAB30 Somda/Railwiki
(overzichtstekening van de Inox slaaprijtuigen (Bron: Railwiki/Somda)