Pagina 1 van 1

PECO-wissel

Geplaatst: 19 jun 2019 18:32
door Ton Machielsen
ik wil een Peco-wissel code 55,aansluiten met de aanduiding UNIFROG!!

Heb al de A(GND)-draad-Zwart aan de railstaaf gesoldeerd,en de andere blauwe draad VP aan de andere railstaaf vast zitten.

Nou is het de vraag bij het Hartstuk heeft Peco zelf al een draad vast gemaakt,is dit voor het relais en ook de Polarisatie van de wissel???

Mvg,Ton Machielsen

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 19 jun 2019 18:43
door Sandopie
Ton,

De reeds bevestigde draad is inderdaad ten behoeve van de hartstukpolarisatie.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 10:00
door Ton Machielsen
Sandopie schreef: 19 jun 2019 18:43 Ton,

De reeds bevestigde draad is inderdaad ten behoeve van de hartstukpolarisatie.

Oke,bedankt voor u reactie,maar nog 'n vraag ,wat is nou eigenlijk het verschil tussen de Peco Electrofrog en deze Unifrog

Mvg,Ton

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 10:35
door DirkH
bij de unifrog is het puntstuk al geisoleerd, bij electrofrog moet je zelf het puntstuk nog isoleren bij dcc gebruik

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 10:38
door Sandopie
Dirk,

Je moet het puntstuk niet isoleren bij een electrofrog. Het kan. De electrofrog werkt "out of the box" ook betrouwbaar. Hiervan zijn op diverse fora diverse draadjes terug te vinden.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 10:50
door rjvanhouten
Ton Machielsen schreef: 20 jun 2019 10:00 Oke,bedankt voor u reactie,maar nog 'n vraag ,wat is nou eigenlijk het verschil tussen de Peco Electrofrog en deze Unifrog
Wellicht ten overvloede: in onderstaand videootje wordt één en ander helder uitgelegd.



Groet,
Robert Jan

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 11:23
door Willempie
Op mijn baan met inmiddels +/- 30 electrofrog wissels en +/- 15 unifrog wissels, en allemaal bediend door een ServoSwitch met een puntstuk (Frog) ompool aansluiting, is er geen enkele aangesloten daarop. En werken alle wissels zonder aanpassingen al meer dan een 2 jaar probleemloos. Er staat nooit een trein stil op een wissel. Of het moet aan de trein zelf liggen. En waarom zijn die niet aangesloten, gewoon bij wijze van test.

Groetjes
Willempie

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 11:25
door Nico Essers
Hopelijk duurt het niet al te lang voordat Peco alle wissels in unifrog uitvoert. Mooie oplossing voor mijn volgende baan.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 11:30
door Sandopie
Nico,

Misschien als de productiemiddelen versleten zijn. Ik zou er in ieder geval geen gif op willen innemen. De reden van de unifrog is simpel. Peco had van de type's die met de unifrog zijn vervangen twee uitvoeringen, t.w. insul- en electrofrog. Met de unifrog komen beide type's te vervallen, scheelt kosten.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 20 jun 2019 14:13
door Ronald2016
Ik heb nu ook een aantal unifrogs op mijn clubbakken geplaatst, alleen weet ik niet of ik slechte batch heb maar 4 van de 10 hadden het probleem dat de wissel tong los schoot uit het balkje wat heen en weer gaat. Allemaal aan de kant van het rechte spoor. Wat ik normaal doe is het veertje eruit halen zodat de servo hem netjes omzet. Maar ik denk dat het veertje de balk op zijn plaats houd maar nu te veel speling heeft en de wissel tong eruit kan springen.
Of het is een fabricage fout. Maar gelukkig heb ik fijne mede clubleden die meedenken naar een oplossing en stukje styreen deed wonderen.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 21 jun 2019 12:03
door martindomburg
Nee aanpassen van Peco wissels, never doen. Ook hier ruim 200 wissels al jaren probleemloos zonder aanpassing.

De unifrog wil nog niet zeggen dat hij niet gepolariseerd moet worden. Bij de electrofrog moet het vanwege de onbetrouwbare stroomafgifte van de wissels. Bij de Unifrog is het hartstuk echt geïsoleerd rondom en die moet je schakelen.

Wat wel een voordeel is bij DCC gebruikers is dat de timing van wissels niet meer belangrijk is. Bij de electrofrog moet je het relais timen dat hij schakelt als de tongen vrij liggen. Of je past twee relais toe zoals de print van Rosoft het doet. Bij de Unifrog hoeft dat dus niet meer, daar mag het relais op een willekeurig moment omgaan.

Bij Dinamo rijders is de timing al geen issue, daar krijg je gewoon een bezetmelding die je vervolgens kan vertragen als de timing niet correct is. Bij DCC is het wel weer ideaal, want als de timing niet goed was bij electrofrog ging je centrale in stop en dat is lastiger.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 24 jul 2020 09:36
door Paul_DMV
Hoi Martin,

ik denk dat je dan de unifrogs nog niet echt geprobeerd hebt zonder veertje. De constructie is anders dan de electrofrogs, waardoor de tongen loslaten uit de bewegende ligger. Ik was hier ook een beetje verbaasd over, want ik heb ook 200 peco wissels zonder problemen geinstalleerd, maar de unifrog is echt anders ontworpen, niet alleen het puntstuk.

Als je een stukje styreen ertussen schuift, wordt de ruimte om de bewegende dwarsligger kleiner en kan de bewegende dwarsligger minder schuin gaan en kunnen de tongen niet meer los raken. Ik heb er uitvoerig naar gekeken en dit blijkt echt nodig als je het veertje wil verwijderden.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 25 jul 2020 21:31
door Merijn
Is het noodzakelijk om de veer te verwijderen? Of kan de servo ook met veer uit de voeten met de wissels?

Groet, Merijn

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 26 jul 2020 07:26
door Sandopie
De veer verwijderen is niet noodzakelijk, nooit geweest overigens.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 26 jul 2020 09:32
door rongoos
pff ik wordt hier toch niet heel vrolijk van. Ik lees hier termen die ik absoluut niet ken. Ik heb net 5 peco wissels unifrog met servomotor gekocht.
Is het nou niet zo dat die wissel zo uit de verpakking gelegd word en dat het gewoon werkt? desnoods met de hand? ik ben A-technisch met polarisatie termen ed. ik wil me storten op de scenery en rijden is een bijzaak. Heb ik de verkeerde keuze gemaakt en kan ik beter voor een ander railmerk kiezen, zoals fleischmann of desnoods kato? Help aub want ik lig er bijna wakker van s'nachts. Ik kan de boel nu nog omruilen.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 26 jul 2020 23:27
door martindomburg
Paul_DMV schreef: 24 jul 2020 09:36 Hoi Martin,

ik denk dat je dan de unifrogs nog niet echt geprobeerd hebt zonder veertje. De constructie is anders dan de electrofrogs, waardoor de tongen loslaten uit de bewegende ligger. Ik was hier ook een beetje verbaasd over, want ik heb ook 200 peco wissels zonder problemen geinstalleerd, maar de unifrog is echt anders ontworpen, niet alleen het puntstuk.

Als je een stukje styreen ertussen schuift, wordt de ruimte om de bewegende dwarsligger kleiner en kan de bewegende dwarsligger minder schuin gaan en kunnen de tongen niet meer los raken. Ik heb er uitvoerig naar gekeken en dit blijkt echt nodig als je het veertje wil verwijderden.

Zo blaas jij ff een draadje na een jaar nieuw leven in zeg.

Ja ik heb hier nu 9 unifrogs liggen en allen zonder veer en geen enkele heeft issues met losspringende tongen. Dit is trouwens een probleem die bij de Electrofrogs ook al voorkwam.

De enige styreentjes op Schellenbach zitten onder de code 80 wissels zonder veer, daar donderen de tongen er al uit als je alleen naar de wissel kijkt.

In mijn optiek veroorzaakt door een verkeerde positionering van de servos. Je beweegt de sleper niet recht maar schuin waardoor de tong uit de sleper kan springen.

Ook kan het voorkomen als je naast het veertje ook de metalen/plastic veerhouder weghaalt. De sleper heeft dan meer ruimte, beetje teveel zeg maar.

Als het gebeurd, je kan de tong gemakkelijk terugdoen en met een druppel secondelijm fixeren. Of een stukje styreen onder de sleper schuiven.

Desniettemin, bij gebruik van Dinamo (topicstarter) is er zo goed als geen voordeel bij de unifrog tov de electrofrog. Anders dan dat de timing van de unifrog niet meer boeit. Deed het bij de efrog ook al niet veel, gaf alleen even tijdelijk een melding in iTrain.

Bij DCC centrales is de unifrog wel handig omdat dit kortsluiting voorkomt bij een foute timing van het relais.

Zelf blijf ik de efrogs gebruiken, al vond ik het wel prettig dat de uni al een draadje had aan het hartstuk

Groetjes

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 26 jul 2020 23:32
door martindomburg
rongoos schreef: 26 jul 2020 09:32 pff ik wordt hier toch niet heel vrolijk van. Ik lees hier termen die ik absoluut niet ken. Ik heb net 5 peco wissels unifrog met servomotor gekocht.
Is het nou niet zo dat die wissel zo uit de verpakking gelegd word en dat het gewoon werkt? desnoods met de hand? ik ben A-technisch met polarisatie termen ed. ik wil me storten op de scenery en rijden is een bijzaak. Heb ik de verkeerde keuze gemaakt en kan ik beter voor een ander railmerk kiezen, zoals fleischmann of desnoods kato? Help aub want ik lig er bijna wakker van s'nachts. Ik kan de boel nu nog omruilen.
Wakker van liggen is zinloos. Het is een hobby en je moet helemaal doen zoals je het zelf wilt hebben.

Peco is proffesionele modelbouw rails, dus ja je moet eraan werken, netjes leggen en verwerken, en de wissels bewerken door de hartstukken te polariseren. Maar dan krijg je wel mooi rijgedrag en realisme voor terug.

Zie je dat allemaal niet zitten, ruil het dan in voor settrack rails zoals Fleischmann, Minitrix of Kato. Dat is kant en klaar en werkt direct zondet aanpassingen.

Mijn tip:
Je begint net, maak een proefbaantje. Simpele ovaal, twee wissels en inhaalspoor. MEER NIET

Ga hierop vergelijken en spelen met diverse merken en mogelijkheden. Kosten zijn dan te overzien en je ervaart zelf hoe het is en werkt.

Een ander kan je alles vertellen, maar jij rijdt zelf met je modelbaan, die ander niet!

Groetjes

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 26 jul 2020 23:39
door martindomburg
Merijn schreef: 25 jul 2020 21:31 Is het noodzakelijk om de veer te verwijderen? Of kan de servo ook met veer uit de voeten met de wissels?

Groet, Merijn
De huidige generatie 9g servos kunnen de kracht van het veertje wel aan. Let wel dat analoge servos dan sneller gaan verlopen met een veer in de wissel dan zonder veer.

Heb hier 1 digitale servo waarbij het ook sneller verliep. Kwestie van even bijstellen.

Het voordeel van de veer uit de wissel is dat je het ompolen van het relais kunt timen, en de wissel mooier en realistischer omgaat.

Het laten zitten van de veer is geen garantie dat de tongen altijd omgaan, er kan troep gaan zitten rondom de veer waardoor hij kan blijven hangen.

Groethes

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 30 jul 2020 15:01
door Paul_DMV
ja ik had niet naar het jaartal gekeken ik dacht dat het een recent antwoord was.

ik verwijder altijd de veer om langzaam om te laten gaan. Ik hou het liever bij de electrofogs en schilder de zijkanten van de tong en rails in roest kleur, heb dan geen issue met timing.

als de tong van een unifog er zo uit kan vallen, dan kan je dat wel afwentelen op een verkeerd gepositioneerde servo, maar ik vind dat dan gewoon slecht ontworpen. Dat mag gewoon niet zo makkelijk gaan, daar hebben de electrofrogs nooit last van dus bij de unifog inmiddels een bekend probleem onder peco rails gebruikers.

een druppel secondelijm zou ik nooit doen omdat de hoek tussen de dwarsligger en de tong veranderd tijdens het bewegen en dus vrij moet kunnen roteren, als je dit fixeert met een druppel lijm dan gaat hij wringen.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 30 jul 2020 17:15
door martindomburg
Je hebt wel gelijk hoor, het is inderdaad een ontwerpding. Aan de andere kant, we kiezen er zelf voor de wissel te modificeren door de veer eruit te halen.

Problemen heb ik hier nog niet ondervonden, ook met een druppel secondelijm nog nooit. Maar wellicht is het een verschil in aanleg en montage waardoor onze ervaringen verschillen hierin.

Groetjes

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 03 feb 2023 14:01
door Fransderee
Toch nog even inhaken op deze topic,

Mijn baan is analoog en heel simpel bediend, ik gebruik helemaal geen schkelaars voor de wissel , doe ik gewoon met de hand,
Even palletje omzetten, gaat al jaren naar tevredenheid.
Maar nu heb bij mijn plaatselijke treinwinkel geen e- wissel maar een u- wissel gekocht dus unifrog denk ik, met een draadje naar het puntstuk. Kan ik deze nu toch gewoon analoog en zonder schakelaar aansluiten en van stroom voor zien , wat doe ik dan met het draadje?

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 03 feb 2023 14:18
door FidOo
Als je een unifrog wissel het draadje niet aansluit dan kun je dit zien als een niet gepolariseerd hartstuk (vergelijkbaar met de insulfrog dus).

Dit gaat analoog dus wel werken alleen je hartstuk is spanningsloos.

Wil je dit niet zul je hem toch electrisch moeten schakelen. Dit zou je door een simpel schakelaartje kunnen doen (alleen je hartstuk omschakelen) maar dan heb je kans dat als de wissel positie niet klopt met de stand van je schakelaar dat je kortsluiting krijgt.

Mooier kunnen we het niet maken.

Re: PECO-wissel

Geplaatst: 03 feb 2023 15:02
door Fransderee
Of dus deze wissel als electro-frog omruilen.