Hallo,
Ik ben ondertussen digitaal aan het rijden op mijn ovaal tot ik genoeg baanonderdelen heb om de baan te leggen.
Nu ben ik mijn hoofd aan het breken over de volgende vraag: hoe kan ik digitaal een trein in wacht zetten aan bijvoorbeeld een wissel?
Dus de ene trein moet wachten tot de andere voorbij is. Ik kan toch moeilijk alle treinen in het oog houden en aan de wissel snel het locnr indrukken en hem afremmen, dan ben je toch te laat.
Wat ik er wel bij wil zeggen is dat ik mijn wissels analoog wil besturen. Moet ik dan bij het wisselen ook een stuk spoor onderbreken, of zijn er nog andere mogelijkheden?
Alvast bedankt,
Tom
Digitaal / analoog schakelen
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Digitaal / analoog schakelen
Met Koploper
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Digitaal / analoog schakelen
Met een rembooster, met een besturingsprogramma, met een bloksysteem. Mogelijkheden genoeg dus.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
Re: Digitaal / analoog schakelen
Ik rijd met Piko digitaal starterset. Ik heb er echt niet zoveel geld voorover om aan elke wissel in 2 richtingen 3 modules of boosters te gaan steken.
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om met de PC te gaan werken.
Ik zal dus gewoon alles analoog moeten uitvoeren dwz samen met elke wissel een stuk baan onderbreken om te stoppen.
Dan remt hij bruusker en blijven de lichten niet branden maar daar leren we dan maar mee leven .
Misschien dat ik dan later enkel het station voorzie van zulke dingen.
Groeten,
Tom
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om met de PC te gaan werken.
Ik zal dus gewoon alles analoog moeten uitvoeren dwz samen met elke wissel een stuk baan onderbreken om te stoppen.
Dan remt hij bruusker en blijven de lichten niet branden maar daar leren we dan maar mee leven .
Misschien dat ik dan later enkel het station voorzie van zulke dingen.
Groeten,
Tom
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Digitaal / analoog schakelen
Er zijn decoders die reageren op een diode, dan wordt maar de halve wisselspanning doorgegeven en stopt de trein netjes in dat gebied. Dus als je wissel (moeten het wel denkende wissels zijn) verkeerd staat stopt ie dan net iets netter als dat je het stroomloos maakt.
Of er een relais aanhangen die reageert op het wissel en het gedeelte stroomloos maken.
Of er een relais aanhangen die reageert op het wissel en het gedeelte stroomloos maken.
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Digitaal / analoog schakelen
Ik denk dat je eerst eens op een rijtje zou moeten zetten wat je wel en niet belangrijk vindt voor je baan, en daarna pas een keuze kunt maken hoe hij technisch moet worden bestuurd. En wat je ervoor over hebt. Je zegt dat je al digitaal rijdt. De meerkosten van met de PC gaan rijden zijn niet enorm. Tik een oude PC op de kop (100 euro of minder), tik Koploper op de kop (gratis), tik wat bezetmelders op de kop (€50/st.) en karren maar. Met allerlei remmodules etc ben je ook veel geld kwijt.Tom schreef:Ik rijd met Piko digitaal starterset. Ik heb er echt niet zoveel geld voorover om aan elke wissel in 2 richtingen 3 modules of boosters te gaan steken.
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling om met de PC te gaan werken.
Maar nogmaals: kijk eerst goed wat je belangrijk vindt voordat je keuzes maakt waar je misschien straks spijt van krijgt.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan