Even voorstellen
-
Onderwerp starter
Even voorstellen
Hallo iedereen,
Mijn naam is Niels ben 38 jaar oud en woonachtig in Zeeland.
Nadat het al heel lang door mijn hoofd spookte afgelopen voorjaar toch de knoop doorgehakt
en besloten om een modelspoorbaan te gaan bouwen.
Ik heb als kind al eens een modelbaan gehad van mijn vader en heb er vele uren plezier aan beleefd,
dit was toen een baan van Fleischmann met piccolo rails.
Nu wil ik er zelf 1 gaan bouwen en heb me vooral de laatste maanden veel zitten inlezen en hier
en daar wat kennis opgedaan. Grootste verschil van toen met nu is toch wel de overstap naar
digitaal en mijn plan is om de treinen digitaal te laten rijden en de wissels analoog te bedienen.
Ik heb een tijdje geleden een digitaal startset van Fleischmann gekocht en ben hiermee aan de slag
gegaan op een plaat multiplex van 122x61 cm. Nadat ik een klein beetje wegwijs was met de muis
en dat ovaaltje wel gezien had, had ik besloten om wat rails bij te kopen dit keer zonder ballastbed.
De plaat multiplex heeft inmiddels plaats gemaakt voor een andere plaat multiplex van 244x92 cm
en hierop heb ik nu een grotere ovaal met een zijspoor en 4 wissels die elektrisch zullen worden bediend.
Als onderlaag heb ik 2mm kurk gebruikt. Afmeting van de baan is nu ruwweg 160cm x 80cm.
Volgende werk zal zijn de rails en de wissels aansluiten op de ringleiding die ik onder de tafel heb aangebracht
en eens bekijken welke ballast ik ga toepassen, wel weet ik al dat er een kolenlaadinstallatie op de
baan zal gaan komen dus onder en rond de laadinstallatie zal alles er lekker zwart gaan uitzien.
Het kleine baanplan heb ik op de pc uitgewerkt met mogelijkheden om in de toekomst nog uit te breidden,
eerst klein beginnen heb ik gelezen als tip voor beginners.
Het idee is om met diesellocs te rijden met een industrie scenario losjes gebaseerd op spoorlijn 55,
met wellicht de mogelijkheid om nog personenvervoer toe te voegen met hier en daar perrons erbij.
Groet,
Niels
Mijn naam is Niels ben 38 jaar oud en woonachtig in Zeeland.
Nadat het al heel lang door mijn hoofd spookte afgelopen voorjaar toch de knoop doorgehakt
en besloten om een modelspoorbaan te gaan bouwen.
Ik heb als kind al eens een modelbaan gehad van mijn vader en heb er vele uren plezier aan beleefd,
dit was toen een baan van Fleischmann met piccolo rails.
Nu wil ik er zelf 1 gaan bouwen en heb me vooral de laatste maanden veel zitten inlezen en hier
en daar wat kennis opgedaan. Grootste verschil van toen met nu is toch wel de overstap naar
digitaal en mijn plan is om de treinen digitaal te laten rijden en de wissels analoog te bedienen.
Ik heb een tijdje geleden een digitaal startset van Fleischmann gekocht en ben hiermee aan de slag
gegaan op een plaat multiplex van 122x61 cm. Nadat ik een klein beetje wegwijs was met de muis
en dat ovaaltje wel gezien had, had ik besloten om wat rails bij te kopen dit keer zonder ballastbed.
De plaat multiplex heeft inmiddels plaats gemaakt voor een andere plaat multiplex van 244x92 cm
en hierop heb ik nu een grotere ovaal met een zijspoor en 4 wissels die elektrisch zullen worden bediend.
Als onderlaag heb ik 2mm kurk gebruikt. Afmeting van de baan is nu ruwweg 160cm x 80cm.
Volgende werk zal zijn de rails en de wissels aansluiten op de ringleiding die ik onder de tafel heb aangebracht
en eens bekijken welke ballast ik ga toepassen, wel weet ik al dat er een kolenlaadinstallatie op de
baan zal gaan komen dus onder en rond de laadinstallatie zal alles er lekker zwart gaan uitzien.
Het kleine baanplan heb ik op de pc uitgewerkt met mogelijkheden om in de toekomst nog uit te breidden,
eerst klein beginnen heb ik gelezen als tip voor beginners.
Het idee is om met diesellocs te rijden met een industrie scenario losjes gebaseerd op spoorlijn 55,
met wellicht de mogelijkheid om nog personenvervoer toe te voegen met hier en daar perrons erbij.
Groet,
Niels
-
Re: Even voorstellen
Welkom Niels, goed idee om klein te starten en dit langzaam verder uit te bouwen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Moderator
- Contacteer:
Welkom. Klinkt allemaal als een goed doordacht plan. Veel plezier en succes ermee!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Welkom Niels,
succes en plezier met de bouw! we zien je draadje over je bouw updates wel verschijnen!
groetjes,
Sander
succes en plezier met de bouw! we zien je draadje over je bouw updates wel verschijnen!

groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Sander
NS begin jaren 80 (met hier en daar wat uitzonderingen 😄)
Digitaal, Z21 met Z21 App en iTrain
Hallo Niels,
Welkom op het forum en veel succes.
m.vr.gr.
Hans
Welkom op het forum en veel succes.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Elektronica/Commercieel
-
- Contacteer:
Welkom veel plezier
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
-
Onderwerp starter
Welkom en veel doen, proberen, experimenteren en fouten maken dan kun je nog veel meer van jezelf leren.
Zo gaat het met de meeste van ons,
Groetjes,
Gerard
Zo gaat het met de meeste van ons,
Groetjes,
Gerard
-
Welkom!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Welkom Niels op het N - forum .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093