Eerste plan
Geplaatst: 16 aug 2019 09:37
Hallo allemaal,
Ik ben begonnen met het plannen van mijn baan, met de volgende grondslagen:
Praktisch:
- L-vormige baan, 340cm x 210cm, en beide benen een breedte van 90cm
- Het wordt een digitale baan met als centrale de Digikeijs DR5000, reeds aanwezig
- De besturing dient automatisch te worden, nog geen keuze voor de software gemaakt
- Naar alle waarschijnlijkheid worden de ArCoMoRa spullen ingezet voor de sturing en de terugmelding
- Al het beschikbare materiaal aan rails, wissels (beide Minitrix), loc's en wagens zijn 2e hands en dat is de 'werkvoorraad'
Helaas is R2 de grootste straal die er bij zit, dus mijn ontwerp is daar wel een beetje op gebaseerd.
Een optie zou een behoorlijke hoeveelheid flexrails zijn die ook aanwezig is, en daarmee wat grotere bogen mogelijk.
- De loc's moeten nog van een decoder voorzien worden
Uitvoering:
- Gezien het materieel wat ik nu voorhanden heb, wordt het een DB baan in tijdperk III
Plan: Daar gaat het nog niet zo goed mee...
De afbeelding laat mijn idee over het schaduw station zien, dat noem ik voor het gemak even niveau 0.
Ik wil graag een dubbelsporige hoofdlijn welke als paradebaan langs de buitenkant van de tafel loopt. De sporen worden slechts in 1 richting bereden, de buitenste ring tegen de klok in, de binnenste ring met de klok mee.
Ik wil geen keerlus, die heb je m.i. bij een dubbelsporig traject ook niet nodig, en de treinen op het hoofdtraject moeten zowel rond kunnen rijden als pendelen. Daarvoor is het ovaal er in bedacht, waarin ook de opstelsporen zijn opgenomen.
Op het hoofdtraject rijden zoals het er nu naar uitziet 3 lange treinen hun rondjes, en deze mogen niet op het 'lokale' spoor terecht komen wat op niveau 1 gerealiseerd zal worden.
De kleinere (goederen)treinen van het zichtbare lokale spoor op niveau 1 waaromheen de scenery ook gebouwd zal worden, mogen wel op de hoofdlijn komen om af en toe een uitstapje te maken, en eventueel tijdelijk uit het zicht opgesteld kunne worden op het schaduw station.
De hoofdlijn komt aan de rechterkant met de klok mee gezien aan de voorkant van de tafel ná de bocht, dus met rechte rails uit een tunnel. Dan is het al op niveau 1. Daar komt het doorgangsstation, waarop ook de lokale baan op aansluit.
Aan de linkerkant verdwijnt de hoofdlijn dan op een gegeven moment weer in de tunnel om naar beneden te gaan naar het schaduw station.
Als ik er helemaal uit ben met niveau 0 (van de afbeelding) dan komt het zichtbare gedeelte aan de beurt om te bedenken.
Ik ben in principe niet echt een treinenkenner voor wat betreft samenstellingen en bedrijfsnummers etc. en ook geen doorgewinterde modelspoorder, en het eerste doel is om de baan besturingstechnisch voor elkaar te maken.
De kans is dus ook erg groot dat ik in dit plan dingen bedacht heb die absoluut af te raden zijn.
Dat is dan ook de rede dat ik mijn plan hier deel en ik hoop dat er door jullie met veel meer ervaring op gereageerd zal worden.
Gr. Ruud
Ik ben begonnen met het plannen van mijn baan, met de volgende grondslagen:
Praktisch:
- L-vormige baan, 340cm x 210cm, en beide benen een breedte van 90cm
- Het wordt een digitale baan met als centrale de Digikeijs DR5000, reeds aanwezig
- De besturing dient automatisch te worden, nog geen keuze voor de software gemaakt
- Naar alle waarschijnlijkheid worden de ArCoMoRa spullen ingezet voor de sturing en de terugmelding
- Al het beschikbare materiaal aan rails, wissels (beide Minitrix), loc's en wagens zijn 2e hands en dat is de 'werkvoorraad'
Helaas is R2 de grootste straal die er bij zit, dus mijn ontwerp is daar wel een beetje op gebaseerd.
Een optie zou een behoorlijke hoeveelheid flexrails zijn die ook aanwezig is, en daarmee wat grotere bogen mogelijk.
- De loc's moeten nog van een decoder voorzien worden
Uitvoering:
- Gezien het materieel wat ik nu voorhanden heb, wordt het een DB baan in tijdperk III
Plan: Daar gaat het nog niet zo goed mee...
De afbeelding laat mijn idee over het schaduw station zien, dat noem ik voor het gemak even niveau 0.
Ik wil graag een dubbelsporige hoofdlijn welke als paradebaan langs de buitenkant van de tafel loopt. De sporen worden slechts in 1 richting bereden, de buitenste ring tegen de klok in, de binnenste ring met de klok mee.
Ik wil geen keerlus, die heb je m.i. bij een dubbelsporig traject ook niet nodig, en de treinen op het hoofdtraject moeten zowel rond kunnen rijden als pendelen. Daarvoor is het ovaal er in bedacht, waarin ook de opstelsporen zijn opgenomen.
Op het hoofdtraject rijden zoals het er nu naar uitziet 3 lange treinen hun rondjes, en deze mogen niet op het 'lokale' spoor terecht komen wat op niveau 1 gerealiseerd zal worden.
De kleinere (goederen)treinen van het zichtbare lokale spoor op niveau 1 waaromheen de scenery ook gebouwd zal worden, mogen wel op de hoofdlijn komen om af en toe een uitstapje te maken, en eventueel tijdelijk uit het zicht opgesteld kunne worden op het schaduw station.
De hoofdlijn komt aan de rechterkant met de klok mee gezien aan de voorkant van de tafel ná de bocht, dus met rechte rails uit een tunnel. Dan is het al op niveau 1. Daar komt het doorgangsstation, waarop ook de lokale baan op aansluit.
Aan de linkerkant verdwijnt de hoofdlijn dan op een gegeven moment weer in de tunnel om naar beneden te gaan naar het schaduw station.
Als ik er helemaal uit ben met niveau 0 (van de afbeelding) dan komt het zichtbare gedeelte aan de beurt om te bedenken.
Ik ben in principe niet echt een treinenkenner voor wat betreft samenstellingen en bedrijfsnummers etc. en ook geen doorgewinterde modelspoorder, en het eerste doel is om de baan besturingstechnisch voor elkaar te maken.
De kans is dus ook erg groot dat ik in dit plan dingen bedacht heb die absoluut af te raden zijn.
Dat is dan ook de rede dat ik mijn plan hier deel en ik hoop dat er door jullie met veel meer ervaring op gereageerd zal worden.
Gr. Ruud