PietB schreef: ↑03 sep 2019 00:25
... want ik heb eigenlijk spijt van de aanschaf.
grt Piet.
Hoi Piet,
Je hoeft daar geen spijt van te hebben. Zijn en blijven gewoon hele goede wissels.
En zoals mijn voorgangers al opgemerkt hebben is het draadje 'gewoon' om het puntstuk van spanning te voorzien.
Sluit je het 'draadje' niet aan dan gedraagt de wissel zich als een InsulFrog. Dus puntstuk heeft geen spanning.
Werkt prima bij de meeste locomotieven met wat meer assen.
Sluit je het 'draadje' wel aan dan moet de spanning op het 'draadje' (= puntstuk) dezelfde zijn als die van de 'aanliggende' wisseltong.
Het resultaat is dan een ElectroFrog.
Dit kun je dus bereiken door het draadje aan te sluiten op een omschakelcontact dat gekoppeld is aan de bediening van de wissel(tongen).
Dat contact geeft dan de spanning aan het draadje door van de op dat moment 'aanliggende' wisseltong.
Peco adviseert daarvoor een PL13 (enkel) of een PL15 (dubbel) contact met een PL-10 motor maar dat mag natuurlijk ook iets anders zijn.
Eigenlijk is dit alleen nodig als je locjes hebt die niet veel assen hebben en/of maar weinig electrisch geleidende contactpunten met de rails.
Ik denk dat het voor 'normaal gebruik' niet nodig is om het draadje aan te sluiten
Bij club-/tentoonstellingsbanen is dat natuurlijk wat anders want: 'daar mag nooit iets stil blijven staan'. (wensdroom)
Verder:
- Geen 'gedoe' meer met geïsoleerde raillassen op de 2 rails na het puntstuk.
- Geen 'gedoe' meer met bielzen lossnijden en terugplaatsen, deze zitten nu allemaal al af fabriek vast aan de wissel.
- Helaas wel 4 zichtbare kunststof onderbrekingen in de rails voor en achter het puntstuk, dit is optisch zeker niet zo fraai.
Deze hadden van mij half zo smal mogen zijn maar daar zal Peco echt wel over hebben nagedacht.
- Wel even voorzichtig zijn als je het 'draadje' in de uitsparing legt.
Als je het puntstuk wilt schakelen tussen linker rail en rechter rail dan mag het 'draadje' niet de onderkant van de rechtdoorgaande rail raken.
Die ligt namelijk 'vrij' aan de onderkant waar het 'draadje' passeert. Dit zou dan kortsluiting kunnen veroorzaken.
(Daar moet je wel 'heel erg je best voor doen' maar toch).
Oplossing: In de plaat een 10 mm rond gat boren direct onder het draadje en het daar doorheen steken.
(ik zou het nooit afknippen 'want je weet maar nooit')
Veel plezier ermee.
Mocht je er echt vanaf willen dan hoor ik het wel via een PB.
grt. Frans