[DATABASE] NS ICR rijtuigen in N
Geplaatst: 07 okt 2019 09:43
De standaard ICR rijtuigen werden door Talbot in Aaken voor de NS gebouwd vanaf 1980. Aanvankelijk werden drie typen geproduceerd, het hieronder geplaatste verhaal geeft een heel globaal overzicht. De aan het eind geplaatste links geven veel details.
- ICR-buurland, voor inzet in en tussen Nederland, België, Duitsland en Luxemburg
166 rijtuigen in de series ICR-1 (bouwjaar 1980-1982) en ICR-4 (bouwjaar 1988). Geleverd als A (eerste klas) (45 stuks), B (tweede klas) (70 stuks) en BKD (tweede klas met keuken en bagageafdeling) (51 stuks). De ICR-4 serie was door de aanwezigheid van stuurstroomkabels ook geschikt voor de Beneluxdienst. De buurlandrijtuigen hadden klaptreden, meertalige opschriften en een trienverwarming die zowel op 1500 volt gelijkspanning, als op 3000 volt gelijkspanning en overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz) kon werken. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.
De buurlandrijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd, waarbij de BKD rijtuigen verdwenen. Uit deze rijtuigen werden drie nieuwe typen gerealiseerd, BD (tweede klas met bagageafdeling), Bf (tweede klas met bagageafdeling voor fietsen) en BDs (tweede klas met bagageafdeling en een stuurstand).
Totaal werden 37 rijtuigen overgeheveld naar NS HiSpeed, werden twee rijtuigen gesloopt doordat ze beschadigd waren na ongevallen en werd 1 rijtuig omgebouwd tot Koninklijk Rijtuig. Diverse A rijtuigen werden gedeklasseerd. Hierdoor ontstonden 20 rijtuigen A, 46 rijtuigen B, 7 rijtuigen BD, 21 rijtuigen Bf en 32 rijtuigen BD.
- ICR-binnenland, voor inzet in Binnenlands intercity verkeer
92 rijtuigen in de serie ICR-2 (bouwjaar 1980 - 1982). Geleverd als A (32 stuks) en B (60 stuks). De ICR-2 was alleen bedoeld voor binnenlands verkeer.
Ook de binnenlandse ICR rijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd waarna er 36 A rijtuigen en 56 B rijtuigen ontstonden.
Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.
- ICR-Benelux, voor inzet in Benelux treinen
59 rijtuigen in de serie ICR-3 (bouwjaar 1986 -1987). Geleverd als A, B, AB, BKD en Bs. Deze serie was speciaal bedoeld voor de Benelux dienst, waarbij een stam werd getrokken door een Belgische locomotief Type HLE 11. De stammen waren uitgevoerd als trek-duw combinatie met aan de ene kant de locomotief en aan de andere kant een stuurrijtuig. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleur Geel en NMBS kleur Rood, waarbij het NS Blauw vervangen was door NMBS Rood.
Renovaties en verbouwingen/vernieuwingen
In 1986 werd een poging gedaan om de Olympische Spelen van 1992 naar Amsterdam te halen. Ter promotie werden twee ICR Buurland rijtuigen voorzien van een speciale kleurstelling. Dit waren de A rijtuigen 10-70 677 en 10-70 683.
In 1995 werden een aantal ICR rijtuigen voorzien van een andere kleurstelling en inrichting. Deze zijn bekend geworden als IC+ rijtuigen. De proefneming was bedoeld als voorbereiding op een algehele renovatie van het ICR rijtuigenbestand.
Zoals aangegeven werden de rijtuigen tussen 2000 en 2005 gerenoveerd. Deze gerenoveerde rijtuigen werden aangeduid als ICRm. Alleen de Benelux stuurstanden (Bs) werden niet gerenoveerd. Bij de renovatie werd het volledige binnenwerk aangepakt, wijzigde de inrichting en kregen de rijtuigen airconditioning. De Benelux Bs'en werden gesloopt. Analoog aan de ervaringen met de Benelux Bs, werden een aantal Binnenland rijtuigen verbouwd tot nieuwe BDs.
Voor de gelegenheid van het 25e Nederlands Filmfestival werd ICR-rijtuig 50 84 82-70 958-3 omgebouwd tot 'NS Herfstbioscoop'. Het rijtuig reed van 28 september tot 2 oktober 2005 mee in de treindienst.
Vanwege het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed in de herfstvakantie van 2005 een speciale trein rond, bestaand uit omgebouwde en opnieuw ingerichte ICR-rijtuigen. De rijtuigen waren tijdelijk uitgevoerd in de kleuren Geel/Blauw/Zilver
Voor de Benelux dienst werden een aantal rijtuigen uitgevoerd in de NS HiSpeed Roze-Rode kleurstelling. Deze rijtuigen werden na het Fyra-debacle weer in de NS kleuren Geel/Blauw teruggebracht.
In 2007 werden de handgrepen waarmee de reizigersdeuren konden worden geopend, vervangen door drukknoppen.
Vanaf 2014 werd gestart met de laatst uitgevoerde grote renovatie waarbij de rijtuigen werden omgebouwd tot ICRmh-rijtuigen. Hiermee werden alle rijtuigen geschikt gemaakt voor gebruik op de HSL.
Koninklijke Rijtuigen
In de jaren 1990 werd de SR 10 ontwikkeld uit een ICR-4 rijtuig, de 50 84 10-70 647-9. Deze kreeg als SR 10 het nummer 61 84 89-70 003-8 en is het basis rijtuig uit de Koninklijke stam. In 1992 werden er twee ICR-A rijtuigen omgebouwd en sinds oktober 2012 weer rijvaardig als begeleidingsrijtuigen voor de SR 10. Deze worden aangeduid als SR 11 en SR 12.
ICR rijtuigen op Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
ICR Rijtuigen op Somda/Railwiki
- ICR-buurland, voor inzet in en tussen Nederland, België, Duitsland en Luxemburg
166 rijtuigen in de series ICR-1 (bouwjaar 1980-1982) en ICR-4 (bouwjaar 1988). Geleverd als A (eerste klas) (45 stuks), B (tweede klas) (70 stuks) en BKD (tweede klas met keuken en bagageafdeling) (51 stuks). De ICR-4 serie was door de aanwezigheid van stuurstroomkabels ook geschikt voor de Beneluxdienst. De buurlandrijtuigen hadden klaptreden, meertalige opschriften en een trienverwarming die zowel op 1500 volt gelijkspanning, als op 3000 volt gelijkspanning en overige Europese spanningen (~ 15 000 volt 162⁄3 Hz en ~ 25 000 volt 50 Hz) kon werken. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.
De buurlandrijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd, waarbij de BKD rijtuigen verdwenen. Uit deze rijtuigen werden drie nieuwe typen gerealiseerd, BD (tweede klas met bagageafdeling), Bf (tweede klas met bagageafdeling voor fietsen) en BDs (tweede klas met bagageafdeling en een stuurstand).
Totaal werden 37 rijtuigen overgeheveld naar NS HiSpeed, werden twee rijtuigen gesloopt doordat ze beschadigd waren na ongevallen en werd 1 rijtuig omgebouwd tot Koninklijk Rijtuig. Diverse A rijtuigen werden gedeklasseerd. Hierdoor ontstonden 20 rijtuigen A, 46 rijtuigen B, 7 rijtuigen BD, 21 rijtuigen Bf en 32 rijtuigen BD.
- ICR-binnenland, voor inzet in Binnenlands intercity verkeer
92 rijtuigen in de serie ICR-2 (bouwjaar 1980 - 1982). Geleverd als A (32 stuks) en B (60 stuks). De ICR-2 was alleen bedoeld voor binnenlands verkeer.
Ook de binnenlandse ICR rijtuigen werden tussen 2000 en 2005 gerenoveerd waarna er 36 A rijtuigen en 56 B rijtuigen ontstonden.
Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleuren Geel en Blauw.
- ICR-Benelux, voor inzet in Benelux treinen
59 rijtuigen in de serie ICR-3 (bouwjaar 1986 -1987). Geleverd als A, B, AB, BKD en Bs. Deze serie was speciaal bedoeld voor de Benelux dienst, waarbij een stam werd getrokken door een Belgische locomotief Type HLE 11. De stammen waren uitgevoerd als trek-duw combinatie met aan de ene kant de locomotief en aan de andere kant een stuurrijtuig. Deze rijtuigen waren en zijn uitgevoerd in de NS kleur Geel en NMBS kleur Rood, waarbij het NS Blauw vervangen was door NMBS Rood.
Renovaties en verbouwingen/vernieuwingen
In 1986 werd een poging gedaan om de Olympische Spelen van 1992 naar Amsterdam te halen. Ter promotie werden twee ICR Buurland rijtuigen voorzien van een speciale kleurstelling. Dit waren de A rijtuigen 10-70 677 en 10-70 683.
In 1995 werden een aantal ICR rijtuigen voorzien van een andere kleurstelling en inrichting. Deze zijn bekend geworden als IC+ rijtuigen. De proefneming was bedoeld als voorbereiding op een algehele renovatie van het ICR rijtuigenbestand.
Zoals aangegeven werden de rijtuigen tussen 2000 en 2005 gerenoveerd. Deze gerenoveerde rijtuigen werden aangeduid als ICRm. Alleen de Benelux stuurstanden (Bs) werden niet gerenoveerd. Bij de renovatie werd het volledige binnenwerk aangepakt, wijzigde de inrichting en kregen de rijtuigen airconditioning. De Benelux Bs'en werden gesloopt. Analoog aan de ervaringen met de Benelux Bs, werden een aantal Binnenland rijtuigen verbouwd tot nieuwe BDs.
Voor de gelegenheid van het 25e Nederlands Filmfestival werd ICR-rijtuig 50 84 82-70 958-3 omgebouwd tot 'NS Herfstbioscoop'. Het rijtuig reed van 28 september tot 2 oktober 2005 mee in de treindienst.
Vanwege het Zilveren Regeringsjubileum van Koningin Beatrix reed in de herfstvakantie van 2005 een speciale trein rond, bestaand uit omgebouwde en opnieuw ingerichte ICR-rijtuigen. De rijtuigen waren tijdelijk uitgevoerd in de kleuren Geel/Blauw/Zilver
Voor de Benelux dienst werden een aantal rijtuigen uitgevoerd in de NS HiSpeed Roze-Rode kleurstelling. Deze rijtuigen werden na het Fyra-debacle weer in de NS kleuren Geel/Blauw teruggebracht.
In 2007 werden de handgrepen waarmee de reizigersdeuren konden worden geopend, vervangen door drukknoppen.
Vanaf 2014 werd gestart met de laatst uitgevoerde grote renovatie waarbij de rijtuigen werden omgebouwd tot ICRmh-rijtuigen. Hiermee werden alle rijtuigen geschikt gemaakt voor gebruik op de HSL.
Koninklijke Rijtuigen
In de jaren 1990 werd de SR 10 ontwikkeld uit een ICR-4 rijtuig, de 50 84 10-70 647-9. Deze kreeg als SR 10 het nummer 61 84 89-70 003-8 en is het basis rijtuig uit de Koninklijke stam. In 1992 werden er twee ICR-A rijtuigen omgebouwd en sinds oktober 2012 weer rijvaardig als begeleidingsrijtuigen voor de SR 10. Deze worden aangeduid als SR 11 en SR 12.
ICR rijtuigen op Stalen Rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
ICR Rijtuigen op Somda/Railwiki