Pagina 1 van 1

OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 02 mar 2010 21:29
door Paulan
Ik heb 2 Kato class 66 locks en ze onsporen beiden in de binnen bocht van de bocht wissels, de bocht wissel begint halve wege de bocht. Hij doet dit zowel op de grootte baan als op een klein test baan. Hij wil steeds de buiten baan pakken. Het lijkt er op dat de wielen te strak tegen de buiten rails en dat het voorste wiel de wissel naar buiten open duwd
Stoomloks komen echter wel door deze bochten daar verwachte ik de meeste problemen mee.
Heeft iemand hier evaring mee en hoe dit eventueel opgelost kan worden (geen bocht wissels is geen optie)

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 02 mar 2010 21:47
door The Railroader
Misschien dat het te krap is voor de lokomotieven. Het zijn 6 assers en die hebben vrij veel ruimte nodig.

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 02 mar 2010 22:49
door Rob Fongers
Hier komen ze er wel doorheen.

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 02 mar 2010 23:06
door The Railroader
Misschien dat het wiel tussen de wisseltong en de buitenste rail komt? En dat hij daardoor het buitenste spoor pakt? Even kijken of de wisseltong wel goed tegen de rails gedrukt wordt.

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 03 mar 2010 13:31
door PaulF.
Met mijn 66'ers had ik er geen last van gehad, maar met andere 6-assers weer wel.
Ook mijn kleinere locs van Kato hebben dit probleem zo nu en dan...

Kan het met de wielflenzen te maken hebben? Dat deze dikker/dunner/hoger/lager zijn. Of zit hier een wereldwijde norm aan?

Ook heb ik het idee dat er, ondanks het gewicht van de locs, vrij weinig druk op de voorste assen staat, waardoor deze makkelijker de rails worden uitgedrukt.
Ik zie de voorste assen namelijk nog al eens vrijkomen van het spoor bij het ingaan van bochten en oprijden van het hartstuk van wissels.

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 03 mar 2010 14:12
door Saraan
Hoi Paulan,

dat ik een zeer bekend probleem op mijn baan. De meeste locomotieven gaan goed door de gebogen wissel, maar sommigen... :evil:
Ik heb gemerkt dat Amerikaans en Engels materieel daar erg gevoelig voor is (sherpere flenzen?) , maar ook bijvoorbeeld een kleine Arnold stoomloc is niet in het spoor te houden.

Nu, na een jaar sukkelen, rijdt alles perfect. Ik heb de wisseltongen met een klein vijltje aangescherpt. Vijl wel langs de goede kant, want anders wordt het alleen maar erger. Ook helpt soms om alle vuil en stof van tussen de tongen en de aanliggende rail te verwijderen. Met een penceel, en in soms met een doekje met wasbenzine. Er mag echt niets tussen blijven zitten, hoe klein ook. Ik hoop dat dit helpt.

succes! ;)

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 03 mar 2010 19:49
door michiel1995
Hallo

ff off topic

eerst sven die de wissels niet goed doet en dan nu ook de treinen :D

Groet michiel

Re: OnsporenKato class 66 loc in FM bocht wissel

Geplaatst: 03 mar 2010 21:27
door The Railroader
Amerikaanse locs hebben inderdaad smallere en kleinere flenzen. Denk ook dat daar het probleem zit.