Pagina 1 van 1

Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 03 jan 2020 12:18
door Norbert
Beste N-spoorders,

Ik ben al een poos met mijn baanproject bezig. (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935)
In AnyRail heb ik veel verschillende baanontwerpen gemaakt, maar steeds ontdekte ik dat het ontwerp net niet voldeed. Om uiteenlopende redenen maakte ik het ontwerp anders of veranderde onderdelen. Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een definitief plan. In dit draadje leg ik het voor aan jullie, reageer erop. Tips zijn altijd welkom, ik hoor het graag.

Groetjes,
Norbert

Dit is het uiteindelijke plan. De baan zoals hij eruit moet zien met landschap, scenery, etc.
Afbeelding

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 05 jan 2020 10:14
door no_way_today
Hoi Norbert,

Erg mooi ontwerp.

Zelf heb ik nu een simpele amerikaanse baan en ga nadenken over een volgende (uitgebreidere) baan met spiraal en schaduwstation. Ik ga je topic zeker volgen! Heb jij nou ook gewerkt met unitrack?

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 05 jan 2020 11:15
door Nico Essers
Het plan ziet er mooi uit Norbert, ik kan alleen niet goed de verbinding zien met het reeds bestaande gedeelte. Heb je een weergave waar alle rails zichtbaar is.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 05 jan 2020 12:18
door Folkert van Wijk
Dat ziet er inderdaad mooi uit.
Vooral het stukje haven is intrigerend.
Ik ben benieuwd naar de uitwerking.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 05 jan 2020 19:53
door Norbert
Nico Essers schreef: 05 jan 2020 11:15 Het plan ziet er mooi uit Norbert, ik kan alleen niet goed de verbinding zien met het reeds bestaande gedeelte. Heb je een weergave waar alle rails zichtbaar is.
De tekening hierboven laat de baan zien zoals je het ziet, als het landschap wordt weggehaald wordt het natuurlijk anders.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 05 jan 2020 20:05
door Norbert
De baan is opgebouwd uit 4 'lagen'.

Allereerst het schaduwstation
Afbeelding

De basislaag:
Afbeelding

De volgende laag (5 cm boven de basislaag):
Afbeelding

De 2e laag (ca. 10-12 cm boven de basislaag):
Afbeelding
Op deze tekening zie ook het 2e en 3e schaduwstation die boven elkaar, links van de baan komen te liggen op de hoogte van de 1e en 2e laag. De rode pijlen komen dus bij elkaar.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 06 jan 2020 11:50
door Nico Essers
En op de basislaag links sluit dan het schaduwstation van de foto aan. Dat is nu een stuk duidelijker. Mooie baan met veel rij mogelijkheden Norbert.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 10 jan 2020 15:38
door tv_man
Om te beginnen: een indrukwekkend baanplan en wat er al ligt ziet er netjes uit, dus dit gaat allemaal goed komen.

Maar een paar dingen die me opvallen:
- Het spoor op de tweede laag lijkt op de baanplan erg recht, zou misschien wat speelser kunnen lopen (maar dit is waarschijnlijk pas iets dat later aan de orde komt)
- Zie ik het goed dat op laag 1 het deel van het station waar het traject van laag 2 op uitkomt maar een spoor heeft? Misschien daar twee van maken zodat dat geen verkeersopstoppingen oplevert. En ook gezien er op laag 2 een passeerspoor is (aan de andere kant is voor de rest het grote station al ruim qua sporen, dus misschien is er dan te weinig ruimte voor andere dingen dan spoor)
- De S op de basislaag (die als ik het goed zie in de tunnel zit verborgen) ziet er een beetje eng uit qua ontsporingsgevoeligheid. Maar als de bochten ruim genoeg zijn geen probleem, viel me alleen op.
- Rangeren rond de haven op de basislaag gaat inhouden dat rangeerbewegingen op het hoofdspoor uitkomen wat doorgaand verkeer niet ten goede komt. Is misschien wat op te verzinnen zodat er tegelijk gerangeerd en rondjes gereden kan worden.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 10 jan 2020 19:27
door Norbert
Bedankt voor de reactie Nico en Norman, super.
tv_man schreef: 10 jan 2020 15:38 Het spoor op de tweede laag lijkt op de baanplan erg recht, zou misschien wat speelser kunnen lopen (maar dit is waarschijnlijk pas iets dat later aan de orde komt)
Het spoor langs de rechterwand wordt een soort van verhoogd spoor in een stadse omgeving ik denk dat recht daar mooier is. Zo werk ik de achterwand ook mooi weg in een stadsbeeld. Als inspiratie de 'Hochbahn' van Modellbahn Union.:
Afbeelding
tv_man schreef: 10 jan 2020 15:38 Zie ik het goed dat op laag 1 het deel van het station waar het traject van laag 2 op uitkomt maar een spoor heeft? Misschien daar twee van maken zodat dat geen verkeersopstoppingen oplevert. En ook gezien er op laag 2 een passeerspoor is (aan de andere kant is voor de rest het grote station al ruim qua sporen, dus misschien is er dan te weinig ruimte voor andere dingen dan spoor)
Op het spoor van laag 2 rijdt een boemel, een sprinter heen en wee. Van het grote station, via het kleine naar het schaduwstation (3) en weer terug. Volgens mij gaat dat lukken, maar misschien moet er een tweede spoor rechts naast? Maar dan stopt het niet bij het perron. Ik neem het mee.

Het S gedeelte heeft een straal van ca. 25-27 cm (R2/R3)

Over je tip van het rangeren ga ik nog nadenken. Al is het niet het hoofdspoor. Er is nog ruimte om e.e.a. aan te passen in een later stadium.

Groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 10 jan 2020 19:42
door Norbert
Aantal melders!

Ik vraag me af hoeveel melders ik moet gebruiken. Ik heb de baan in blokken uitgetekend en daar melders bij bedacht. Ik lees in sommige berichten dat het in iTrain juist handig is om 1 melder in sommige blokken te zetten, waarbij de melder de totale lengte van het blok heeft. Juist in stations en bij rangeren zou dat goed werken. heeft iemand daar ervaring mee of kan iemand dat bevestigen?

groetjes,
Norbert

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 10 jan 2020 23:13
door tv_man
Norbert schreef: 10 jan 2020 19:27 Het spoor langs de rechterwand wordt een soort van verhoogd spoor in een stadse omgeving ik denk dat recht daar mooier is. Zo werk ik de achterwand ook mooi weg in een stadsbeeld. Als inspiratie de 'Hochbahn' van Modellbahn Union.:
Ah, op die manier! Waarschijnlijk had ik het gemist dat het het plan was om een stadse omgeving te hebben. Het groen op het baanplan deed gelijk denken aan heuvels en bossen! Die Hochbahn ziet er inderdaad heel mooi uit, ben je van plan om de kant en klare stukken van MU te gebruiken of ga je voor zelfbouw?

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 11 jan 2020 01:45
door Nico Essers
Ik heb op mijn huidige baan 3 melders per blok. Achteraf nergens voor nodig want iTrain kan op heel goed posities rijden. Mijn volgende baan wordt daarom maximaal 1 melder per blok.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 11 jan 2020 08:59
door Norbert
@Norman:

Grappig wat kleur doet. Achter het grotere station wil ik iets van een stadse omgeving. Ik zit te denken aan gebouwen van Markenburg, de Hochbahn past daar prima en die van MU is echt mooi, vind ik. Maar wie weet maak ik zelf wel iets.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 11 jan 2020 09:01
door Norbert
Nico Essers schreef: 11 jan 2020 01:45 Ik heb op mijn huidige baan 3 melders per blok. Achteraf nergens voor nodig want iTrain kan op heel goed posities rijden. Mijn volgende baan wordt daarom maximaal 1 melder per blok.
Ik zit daar echt over te twijfelen. In de lange blokken wel twee melders. Maar bij een station kan de positie denk ik het best bepaald worden wanneer het hele blok een melder is.

Re: Amenerbaan baanplan

Geplaatst: 12 jan 2020 11:03
door Marti-N
Op positie rijden met 1 melder per blok kan, echter met drie melders heb je meer zekerheid, zeker op stations.
Als de loc de tweede of derde melder activeert beginnen de centimeters in iTrain weer op 0 te tellen en is de positie nauwkeuriger.
Mocht de loc bijvoorbeeld door een vuiltje even stilstaan of door slippende wielen dan corrigeert iTrain de locatie wanneer de opvolgende melder binnen het blok (te laat) geactiveerd wordt. iTrain kan de trein dan toch nog op de juiste plaats laten stoppen.

Groet,
Marti-N