[DATABASE] NS/NL 500/600/700 in N spoor
Geplaatst: 17 feb 2020 13:59
De NS series Dieselelektrische locomotieven NS 500/600/700 deden bij de NS dienst tussen 1946 en 1998 en worden sinds die tijd nog door diverse particuliere maatschappijen en museumdoeleinden gebruikt. Tijdens de bevrijding bracht het Britse War Department diverse locomotieven mee naar Europa. Eén van deze typen was een drie assige diesel locomotief.
Een aantal van deze locomotieven werden door NS overgenomen en uiteindelijk had NS tien van deze locomotieven in dienst in de serie NS 501-510. Deze locomotieven voldeden zo goed voor rangeerwerkzaamheden dat besloten werd meer van dit type aan te schaffen.
In tegenstelling tot de tien War Department locomotieven werden de overige locomotieven nieuw aangeschaft.
Ruwweg konden bij deze locomotieven twee series worden onderscheiden.
Een groep had geen doorgaande luchtrem en was daardoor alleen geschikt voor rangeerwerk. Deze werden ingedeeld in de serie 500 (NS 511-545)
Een andere groep had een doorgaande Knorr luchtrem, waardoor hiermee ook lichte goederentreinen konden worden gereden. Deze locomotieven werden ingedeeld in de serie 600 (NS 601-665).
Uiteindelijk werd nog een derde serie van 15 locomotieven aangeschaft zonder motor. Deze kregen in Nederland een dieselmotor van Stork-Thomassen en werden ingedeeld in de serie 700 (NS 701-715).
Uiterlijk waren de locomotieven allemaal hetzelfde en werden aangeschaft tussen 1949 en 1957.
De tien War Department locomotieven kwamen bij de NS aanvankelijk in WD grijs in dienst. Later werden alle locomtieven in groen overgeschilderd of afgeleverd. De locomotieven die in de jaren 1970 uit deze kleine groep nog in dienst waren, werden toen geel-grijs geschilderd.
De locomotieven kregen in 1963 een blauw zwaailicht vanwege de dienst op locaties waar wegverkeer werd gekruist. In 1984 werd dit vervangen door een rood zwaailicht.
De 501-510 werden tussen 1969 en 1972 buiten dienst genomen. In 1972 en 1973 volgde de serie 700 locomotieven. Deze deden voornamelijk dienst in de Rotterdamse haven en werden vervangen door 600 locomotieven die voorzien werden van radiografische bediening. Uiteindelijk kregen 23 locs radiobediening en werden genummerd in de serie 671-693 (vernummering: 601 - 671, 602 - 672, 605 - 673, 606 - 674, 607 - 675, 611 - 676, 612 - 677, 613 - 678, 614 - 679, 615 - 680, 616 - 681, 620 - 682, 621 - 683, 626 - 684, 627 - 685, 630 - 686, 632 - 687, 634 - 688, 652 - 689, 625 - 690, 642 - 691, 649 - 692, 659 - 693).
Tussen 1976 en 1989 werden de 511-545 buiten dienst genomen en de 601-665 volgden vanaf 1991. De 653, 663, 761, 685, 687 en 692 werden verkocht naar Groot-Brittannië.
Verschillende particuliere bedrijven namen in Nederland de locomotieven in dienst. Op diverse websites kan worden teruggevonden welke dit waren en naar welke bedrijven ze respectievelijk toe gingen en later weer wisselden.
Een aantal andere locomotieven gingen naar diverse railmusea, ook hiervan zijn op diverse websites de gegevens terug te vinden.
(Bron: Wikipedia)
Een aantal van deze locomotieven werden door NS overgenomen en uiteindelijk had NS tien van deze locomotieven in dienst in de serie NS 501-510. Deze locomotieven voldeden zo goed voor rangeerwerkzaamheden dat besloten werd meer van dit type aan te schaffen.
In tegenstelling tot de tien War Department locomotieven werden de overige locomotieven nieuw aangeschaft.
Ruwweg konden bij deze locomotieven twee series worden onderscheiden.
Een groep had geen doorgaande luchtrem en was daardoor alleen geschikt voor rangeerwerk. Deze werden ingedeeld in de serie 500 (NS 511-545)
Een andere groep had een doorgaande Knorr luchtrem, waardoor hiermee ook lichte goederentreinen konden worden gereden. Deze locomotieven werden ingedeeld in de serie 600 (NS 601-665).
Uiteindelijk werd nog een derde serie van 15 locomotieven aangeschaft zonder motor. Deze kregen in Nederland een dieselmotor van Stork-Thomassen en werden ingedeeld in de serie 700 (NS 701-715).
Uiterlijk waren de locomotieven allemaal hetzelfde en werden aangeschaft tussen 1949 en 1957.
De tien War Department locomotieven kwamen bij de NS aanvankelijk in WD grijs in dienst. Later werden alle locomtieven in groen overgeschilderd of afgeleverd. De locomotieven die in de jaren 1970 uit deze kleine groep nog in dienst waren, werden toen geel-grijs geschilderd.
De locomotieven kregen in 1963 een blauw zwaailicht vanwege de dienst op locaties waar wegverkeer werd gekruist. In 1984 werd dit vervangen door een rood zwaailicht.
De 501-510 werden tussen 1969 en 1972 buiten dienst genomen. In 1972 en 1973 volgde de serie 700 locomotieven. Deze deden voornamelijk dienst in de Rotterdamse haven en werden vervangen door 600 locomotieven die voorzien werden van radiografische bediening. Uiteindelijk kregen 23 locs radiobediening en werden genummerd in de serie 671-693 (vernummering: 601 - 671, 602 - 672, 605 - 673, 606 - 674, 607 - 675, 611 - 676, 612 - 677, 613 - 678, 614 - 679, 615 - 680, 616 - 681, 620 - 682, 621 - 683, 626 - 684, 627 - 685, 630 - 686, 632 - 687, 634 - 688, 652 - 689, 625 - 690, 642 - 691, 649 - 692, 659 - 693).
Tussen 1976 en 1989 werden de 511-545 buiten dienst genomen en de 601-665 volgden vanaf 1991. De 653, 663, 761, 685, 687 en 692 werden verkocht naar Groot-Brittannië.
Verschillende particuliere bedrijven namen in Nederland de locomotieven in dienst. Op diverse websites kan worden teruggevonden welke dit waren en naar welke bedrijven ze respectievelijk toe gingen en later weer wisselden.
Een aantal andere locomotieven gingen naar diverse railmusea, ook hiervan zijn op diverse websites de gegevens terug te vinden.
(Bron: Wikipedia)