5-polige vervangingsmotor voor Fleischmann Piccolo 7232
Geplaatst: 11 aug 2020 08:42
Een poos terug was ik begonnen met het opknappen van een diesellok van Fleischmann Piccolo, BR210. Dit model had ik ooit eens (gebruikt) op de kop getikt. Hij zag er nog goed uit, maar hij reed belabberd.
Maar dit euvel was snel verholpen m.b.v. dun decoderdraad: alle sleepcontacten werden direct verbonden met de contactpunten om het frame.
Toch bleef de lok beroerd rijden. En een grondige schoonmaakbeurt van de motor mocht niet baten.
Ik had al een poos lopen zoeken of er geen betere (vervangings)motoren zijn dan de standaard open drie-polige exemplaren die Fleischmann nog steeds in de Piccolo loks inbouwt. Maar helaas: geen kant-en-klaar-oplossing voorhanden.
Op de beurs in Houten raakte ik in gesprek met Piet Peetom (Godfather Models & Supply, Haarlem). Hij adviseerde mij een Mashima motor (10x20MHK). De as van deze motor is weliswaar te kort, maar ook daar had hij wat voor: een extra stuk as en een daaromheen passend messing buisje. Plus advies om deze asverlenging vast en netjes recht te krijgen.
Dus hiermee aan de slag gegaan.
Hieronder een foto van het resultaat: Er moest wel e.e.a. uit het frame worden gefreesd. De extra ruimte naast de motor heb ik weer opgevuld met was stukjes lood, zodat de motor op z'n plek bleef en het gewicht weer op peil werd gebracht.
Toch was ik nog niet tevreden met het resultaat. Aan een kant 'klapperde' het draaistel nogal en daardoor reed de lok ook niet mooi soepel.
Gisteren in de warmte toch m'n hobbyruimte weer ingegaan en nog eens goed gekeken. Uiteindelijk bleek een tandwiel (tussen worm en as) gebarsten. Dus deze er maar uitgehaald, zodat de lok nu op drie assen aangedreven wordt.
Verder leek de verlengde motoras aan een kant net iets tegen het frame aan de lopen. Dus nog weer even de dremel ter hand genomen.
Na deze aanpassing weer even wat proefrondjes gedraaid en de lok loopt weer als een zonnetje: mooi soepel en het regelbereik van de trafo wordt goed benut: van heel langzaam tot topsnelheid, het gaat prima.
Dus nu kan deze lok eindelijk weer ingezet worden.
Groets, Hans
PS
Mocht je je afvragen wat die extra weerstand op de printplaat boven het frame daar doet: daarmee heb ik een 3mm warmwitte led aan de print gesoldeerd, ter vervanging van de standaard lamp en diode. Nu branden de frontseinen veel gelijkmatiger, en tevens vanaf heel lage snelheid.
Al snel bleek de stroomopname een probleem: een deel van de sleepcontacten op de draaistellen tegen het frame bleken versleten. Het was dus echt een gebruikt model! Maar dit euvel was snel verholpen m.b.v. dun decoderdraad: alle sleepcontacten werden direct verbonden met de contactpunten om het frame.
Toch bleef de lok beroerd rijden. En een grondige schoonmaakbeurt van de motor mocht niet baten.
Ik had al een poos lopen zoeken of er geen betere (vervangings)motoren zijn dan de standaard open drie-polige exemplaren die Fleischmann nog steeds in de Piccolo loks inbouwt. Maar helaas: geen kant-en-klaar-oplossing voorhanden.
Op de beurs in Houten raakte ik in gesprek met Piet Peetom (Godfather Models & Supply, Haarlem). Hij adviseerde mij een Mashima motor (10x20MHK). De as van deze motor is weliswaar te kort, maar ook daar had hij wat voor: een extra stuk as en een daaromheen passend messing buisje. Plus advies om deze asverlenging vast en netjes recht te krijgen.
Dus hiermee aan de slag gegaan.
Hieronder een foto van het resultaat: Er moest wel e.e.a. uit het frame worden gefreesd. De extra ruimte naast de motor heb ik weer opgevuld met was stukjes lood, zodat de motor op z'n plek bleef en het gewicht weer op peil werd gebracht.
Toch was ik nog niet tevreden met het resultaat. Aan een kant 'klapperde' het draaistel nogal en daardoor reed de lok ook niet mooi soepel.
Gisteren in de warmte toch m'n hobbyruimte weer ingegaan en nog eens goed gekeken. Uiteindelijk bleek een tandwiel (tussen worm en as) gebarsten. Dus deze er maar uitgehaald, zodat de lok nu op drie assen aangedreven wordt.
Verder leek de verlengde motoras aan een kant net iets tegen het frame aan de lopen. Dus nog weer even de dremel ter hand genomen.
Na deze aanpassing weer even wat proefrondjes gedraaid en de lok loopt weer als een zonnetje: mooi soepel en het regelbereik van de trafo wordt goed benut: van heel langzaam tot topsnelheid, het gaat prima.
Dus nu kan deze lok eindelijk weer ingezet worden.
Groets, Hans
PS
Mocht je je afvragen wat die extra weerstand op de printplaat boven het frame daar doet: daarmee heb ik een 3mm warmwitte led aan de print gesoldeerd, ter vervanging van de standaard lamp en diode. Nu branden de frontseinen veel gelijkmatiger, en tevens vanaf heel lage snelheid.