Oppervlaktematen n-spoor layout

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
HenkieB
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jan 2021 09:52

Oppervlaktematen n-spoor layout

Bericht door HenkieB »

In een nieuw aangeschaft klassiek bureau heb ik een lade met een inhoud van lxbxh van 95x38x4,5cm. Het lijkt me grappig om in deze la een treinbaan aan te leggen en eventueel uit te breiden.
Ik wil graag weten of een klein ovaal baantje gaat passen in de la en wat de hoogte is van voertuig als hij op de rails staat.

Misschien wordt dit de start van een nieuwe hobby.

Zijn er forum leden die misschien nog een travo, wat baanstukken een locomotief en wagons hebben liggen waarmee ik laagdrempelig zou kunnen starten?

Hartelijk dank voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Henk


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2052
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Oppervlaktematen n-spoor layout

Bericht door Bjor »

Henk,

Voor N-spoor kom je in de breedte net ongeveer twee cm tekort voor de krapste boog (R1/Fleischmann) die ca 40cm nodig heeft voor een 180 graden boog, tenzij je flexibel spoor neemt van bijv Peco, (dat kan misschien nét, maar geen garantie) maar dan kun je alleen met korte, 2 - 3 assige lokjes rijden met twee-assige rijtuigjes. Voor stoom- en dieselloks is de hoogte net genoeg, als je de rails direct op de bodem legt, maar e-loks met pantograaf omhoog gaat waarschijnlijk net niet passen.
Zie hier de normmaten voor N en Z spoor:
https://trainplaza-v1.historie.sgsp.nl/ ... ruimte.htm

Beter past dus Z spoor, maar dat is schaal 1:220 en heeft een "stevige" prijs:
https://www.maerklin.de/de/produkte/spur-z/

Succes,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

tv_man
Berichten: 1569
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Oppervlaktematen n-spoor layout

Bericht door tv_man »

De ervaring leert dat sommige en dan dus vooral de twee-drie assertjes doorgaans wel door een krappere boog dan de R1 komen en er zijn wat onderstellen die door wel een boog met een radius van nog geen 10cm komen (al moet je daar dan weer zoals gezegd met flexrails werken wat weer wat minder laagdrempelig is. De hoogte is krap maar als je de treinen en hogere stukken landschap (bomen, gebouwen) van de baan afhaalt voordat de la weer dicht gaat zou het moeten kunnen. Spoor Z zou iets beter moeten kunnen en als je heel klein aan de slag wilt bestaan daar dergelijke sets voor: https://www.plazajapan.com/4571324594736/ (stukken goedkoper dan Märklin, de grootste fabrikant van spoor Z in Europa, heb hier zelf geen ervaring mee)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5453
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Oppervlaktematen n-spoor layout

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Als je met trams zou werken is er nog wel wat mogelijk, je grootste probleem is dan de hoogte. Gelede trams van Tomytec kunnen door vanaf 13cm boogstraal rijden dus dat red je makkelijk. 2assige trams halen ook wel krappere bogen vanaf 9cm boogstraal. Je moet alleen dan wel opletten dat je van die krappe bogen geen straatspoor maakt want dan komen de wielen ruimte te kort. Je kan een tram of trein natuurlijk ook laten pendelen, dan hoef je niet rond te rijden. Dat doe ik op mijn mini modelbanen Burg Holtheim( 60x30cm) en Bardüttingdorf Jammerhörnchen(80x30cm) ook. Die laatste heeft ook nog een ondergrondse tramlijn die wel rond gaat rijden.

Wat hoogte betreft wil je toch zeker wel 10cm hebben om met bovenleiding en gebouwen een beetje wat te kunnen. Hogere gebouwen zou je dan met een open bovenkant kunnen maken zodat je de verdieping waar je van boven inkijkt geheel kan inrichten.

Bij de N-spoorstore is nog wel een 2e hands en nieuwe KATO trams te koop als je iets wil gaan doen. Nieuwe KATO aufbau trams beginnen bij €40,40.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie