[DATABASE] NS Koelwagens
Geplaatst: 13 jan 2021 10:28
Bij NS hebben in de geschiedenis diverse wagens dienst gedaan als koelwagen en zijn diverse typen als koelwagen ontworpen wagens ingezet.
Hier zullen diverse typen en modellen worden besproken en een totaal overzicht worden geplaatst.
NS zelf en haar voorgangers hadden door de jaren heen diverse typen koelwagens in dienst. Hieronder volgt een overzicht.
Het Type S-CHIZ (hout) was bij NS in dienst onder de nummers NS 26501-26550.
NS 26503, Hoofdwerkplaats Amersfoort, 2 september 1959 (170899/Utrechts Archief)
Het Type S-CHIZ (staal) was bij NS in dienst onder de nummers NS 26551- 26570, NS 26641-26660
NS 26555, Hoofdwerkplaats Amersfoort, 16 september 1959 (170897/Utrechts Archief)
Het Type S-CHVO was bij NS in dienst onder de nummers NS 26601-26700.
NS 26687, Interfrigo, 19 september 1958 (Schaik, W.P.F.M. van/803852/Utrechts Archief)
Het Type S-CHVP was bij de NS in dienst onder de nummers NS 26701-26800.
NS 26714 (type S-CHVP, serie NS 26701-26800) van Interfrigo te Maarn (Het Utrechts Archief - Catalogusnummer 170956)
Ook onder de typeaanduiding CHVP waren wagens in dienst onder de nummering NS 26701-26800
CHVO NS 26759 (801939/Utrechts Archief)
In 1895 kocht de NBDS van Germain een aantal goederenwagens van het type Gk en nummering 235-240. BIj NS ontvingen deze goederenwagens later de nummers NS 26051-26054. Deze wagens werden ingericht als koelwagen en wit geschilderd en waren voorzien van een remhuis. In de reeks NBDS 241-255 waren ook een aantal van deze wagens in dienst zonder remhuis. Bij NS werd één van deze wagens gebruikt als type CHY met nummer NS 26905.
Veel koelwagens waren particuliere wagens waarbij het NS nummer werd gevolgd door een P. Hieronder probeer ik een overzicht te creëren.
Bij de "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" te Rotterdam waren vanaf 1921 een vijftigtal wagens in dienst met de nummerreeks NS 554163-554203. Deze wagens waren van hout, wit geschilderd en droegen de firmanaam in zwart als opdruk. Vanaf 1926 werden diverse wagens verhuurd aan Fyffes voor het vervoer van bananen. De wagens bleven in dienst tot in de jaren 1950 waarbij ze nog werden herschilderd en de firmanaam "Rotterdamse Koel- Vrieshuizen" ontvingen.
De "N.V. Internationale Handel en Transport Centrale" nam in 1942 negentien koelwagens in gebruik met de nummering NS 555616-555634. Deze wagens waren overgenomen van de Duitse DRG waarmee de firma Trazent handelde. Na de oorlog werd de firma verboden en de wagens verkocht aan de Vleescentrale te Assen die de tot i de jaren 1960 gebruikte.
De Amstel brouwerijen namen in 1949 drie koelwagens over van “Staaij's Koel- en Vrieshuizen” uit Rotterdam. Dit waren de wagens met nummers NS 560034-560036.
De firma Heineken in Rotterdam nam in 921 twee koelwagens voor bier in dienst onder de Staatsspoorwegen nummers SS 1051 en 1052. Bij de Ns ontvingen deze wagens de nummers NS 560117 en NS 560118. Kort na de overname door NS werden nog eens vier van dezelfde wagens aangeschaft met de nummerreeks NS 560119-560122. In de jaren 1930 werden de treeplanken verwijderd en in de jaren 1940 de remhuizen. De wagens bleven tot in de jaren 1960 in dienst.
In 1920 werden aan de brouwerij Van Vollenhoven vier koelwagens geleverd met remhuis. Deze wagens kwamen bij de HSM in dienst als HSM 5576-5579. Bij de overgang naar NS ontvingen deze wagens de nummers NS 560201 t/m 560204. Tot in de jaren 1940 deden deze wagens dienst en in 1949 gingen ze over naar de Amstel Brouwerijen. De wagens waren van hout, wit geschilderd en hadden zwarte opdruk.
In de jaren 1921 - 1945 gebruikte "d' Oranjeboom Brouwerijen" te Rotterdam koelwagens van de "Hannover waggonfabrik" (Hawa). Aanvankelijk ontvingen de wagens de Staatsspoorwegen nummering SS 200281 en 200282 en bij Ns de nummers NS 560407-560408.
De NV bierbrouwerij "de Drie Hoefijzers" (v.h. F. Smits van Waesberghe) te Breda gebruikte tussen 195 en 1965 een aantal koelwagens voor biertransport. In 1922 werden deze wagens geleverd aan de brouwerij "Smits / van Waesbergen" die de merknaam "de Drie Hoefijzers" voerde, na gebouwd te zijn door Hawa. Bij NS ontvingen de wagens de nummering NS 560701-560710. In de jaren 1930 werd de treeplank bij deze wagens verwijderd en vanaf de jaren 1940 het remhuis.
De Grolsch Brouwerij nam in 1938 twee houten koelwagens met remhuis over van de "Cooperatieve Fabriek van Melkproducten" uit Bedum. De wagens ontvingen de nummers NS 560809-560810. Van beide wagens was voor de overdracht de treeplank afgenomen en in de jaren 1940 werden de remhuizen verwijderd. De eerste wagen ging in 1961 buiten dienst gevolgd door de tweede wagen in 1965. De wagens waren wit met i groen het opschrift van Grolsch.
Bovenstaande overzichten zijn verre van compleet en zullen nog worden aangevuld. Hulp en input altijd welkom.
Hier zullen diverse typen en modellen worden besproken en een totaal overzicht worden geplaatst.
NS zelf en haar voorgangers hadden door de jaren heen diverse typen koelwagens in dienst. Hieronder volgt een overzicht.
Het Type S-CHIZ (hout) was bij NS in dienst onder de nummers NS 26501-26550.
NS 26503, Hoofdwerkplaats Amersfoort, 2 september 1959 (170899/Utrechts Archief)
Het Type S-CHIZ (staal) was bij NS in dienst onder de nummers NS 26551- 26570, NS 26641-26660
NS 26555, Hoofdwerkplaats Amersfoort, 16 september 1959 (170897/Utrechts Archief)
Het Type S-CHVO was bij NS in dienst onder de nummers NS 26601-26700.
NS 26687, Interfrigo, 19 september 1958 (Schaik, W.P.F.M. van/803852/Utrechts Archief)
Het Type S-CHVP was bij de NS in dienst onder de nummers NS 26701-26800.
NS 26714 (type S-CHVP, serie NS 26701-26800) van Interfrigo te Maarn (Het Utrechts Archief - Catalogusnummer 170956)
Ook onder de typeaanduiding CHVP waren wagens in dienst onder de nummering NS 26701-26800
CHVO NS 26759 (801939/Utrechts Archief)
In 1895 kocht de NBDS van Germain een aantal goederenwagens van het type Gk en nummering 235-240. BIj NS ontvingen deze goederenwagens later de nummers NS 26051-26054. Deze wagens werden ingericht als koelwagen en wit geschilderd en waren voorzien van een remhuis. In de reeks NBDS 241-255 waren ook een aantal van deze wagens in dienst zonder remhuis. Bij NS werd één van deze wagens gebruikt als type CHY met nummer NS 26905.
Veel koelwagens waren particuliere wagens waarbij het NS nummer werd gevolgd door een P. Hieronder probeer ik een overzicht te creëren.
Bij de "Staaij's Koel- en Vrieshuizen" te Rotterdam waren vanaf 1921 een vijftigtal wagens in dienst met de nummerreeks NS 554163-554203. Deze wagens waren van hout, wit geschilderd en droegen de firmanaam in zwart als opdruk. Vanaf 1926 werden diverse wagens verhuurd aan Fyffes voor het vervoer van bananen. De wagens bleven in dienst tot in de jaren 1950 waarbij ze nog werden herschilderd en de firmanaam "Rotterdamse Koel- Vrieshuizen" ontvingen.
De "N.V. Internationale Handel en Transport Centrale" nam in 1942 negentien koelwagens in gebruik met de nummering NS 555616-555634. Deze wagens waren overgenomen van de Duitse DRG waarmee de firma Trazent handelde. Na de oorlog werd de firma verboden en de wagens verkocht aan de Vleescentrale te Assen die de tot i de jaren 1960 gebruikte.
De Amstel brouwerijen namen in 1949 drie koelwagens over van “Staaij's Koel- en Vrieshuizen” uit Rotterdam. Dit waren de wagens met nummers NS 560034-560036.
De firma Heineken in Rotterdam nam in 921 twee koelwagens voor bier in dienst onder de Staatsspoorwegen nummers SS 1051 en 1052. Bij de Ns ontvingen deze wagens de nummers NS 560117 en NS 560118. Kort na de overname door NS werden nog eens vier van dezelfde wagens aangeschaft met de nummerreeks NS 560119-560122. In de jaren 1930 werden de treeplanken verwijderd en in de jaren 1940 de remhuizen. De wagens bleven tot in de jaren 1960 in dienst.
In 1920 werden aan de brouwerij Van Vollenhoven vier koelwagens geleverd met remhuis. Deze wagens kwamen bij de HSM in dienst als HSM 5576-5579. Bij de overgang naar NS ontvingen deze wagens de nummers NS 560201 t/m 560204. Tot in de jaren 1940 deden deze wagens dienst en in 1949 gingen ze over naar de Amstel Brouwerijen. De wagens waren van hout, wit geschilderd en hadden zwarte opdruk.
In de jaren 1921 - 1945 gebruikte "d' Oranjeboom Brouwerijen" te Rotterdam koelwagens van de "Hannover waggonfabrik" (Hawa). Aanvankelijk ontvingen de wagens de Staatsspoorwegen nummering SS 200281 en 200282 en bij Ns de nummers NS 560407-560408.
De NV bierbrouwerij "de Drie Hoefijzers" (v.h. F. Smits van Waesberghe) te Breda gebruikte tussen 195 en 1965 een aantal koelwagens voor biertransport. In 1922 werden deze wagens geleverd aan de brouwerij "Smits / van Waesbergen" die de merknaam "de Drie Hoefijzers" voerde, na gebouwd te zijn door Hawa. Bij NS ontvingen de wagens de nummering NS 560701-560710. In de jaren 1930 werd de treeplank bij deze wagens verwijderd en vanaf de jaren 1940 het remhuis.
De Grolsch Brouwerij nam in 1938 twee houten koelwagens met remhuis over van de "Cooperatieve Fabriek van Melkproducten" uit Bedum. De wagens ontvingen de nummers NS 560809-560810. Van beide wagens was voor de overdracht de treeplank afgenomen en in de jaren 1940 werden de remhuizen verwijderd. De eerste wagen ging in 1961 buiten dienst gevolgd door de tweede wagen in 1965. De wagens waren wit met i groen het opschrift van Grolsch.
Bovenstaande overzichten zijn verre van compleet en zullen nog worden aangevuld. Hulp en input altijd welkom.