[DATABASE] NS/NL Ed, F, T, Tds 2-assige Zelflossers
Geplaatst: 22 jan 2021 16:16
Bij de NS waren zowel als Ns als als private wagens veel twee assige zijlossers in gebruik voor diverse doeleinden. Dit konden zowel open als gesloten wagens zijn. Ze hebben aanduidingen gedragen als Ed, F, T, Tds, Fcs. De gegevens over deze wagens zullen hieronder later worden aangevuld (Fds/Eds 12-02-2023).
Een eerste reeks wagens voor de NS waren de open zelflossers die in 1961 in dienst kwamen. De 250 wagens werden genummerd als Fds NS 50000-50249. In 1963 werden deze wagens hernoemd tot Eds en in 1965 vernummerd en vernoemd tot Eds-v 551 0 000-241. Deze wagens hadden een inhoud van 38,5m3 en hadden een draagvermogen van 28 ton.
De Fds 50204
Tussen 1962 en 1964 werden 1150 wagens van het type Fcs aangekocht. Deze Fcs'en werden ingedeeld in de reeks NS 50250-51399. Deze "Duitse" wagens hadden een inhoud van 40m3 en een draagvermogen van 28 ton. In 1965 werden deze wagens hernoemd en vernummerd tot Eds 21 84 550 0 000-267, 0 300-1 076 en 1 100-1 360.
Vanaf 1967 schaften de DSM en de mijnmaatschappij Laura & Vereeniging een aantal zelflossers aan die als P wagens bij de Ns werden ingedeeld. Dit waren allen voormalige DB wagens en wel:
Ed 21 84 050 9 000-017, 16x Otmm70, 40,6m3, 28,5 ton, DSM, depot Nuth
Eds 21 84 052 7 000-005, 6x Otmm70, DSM, depot Nuth
Ed 21 84 050 9 100-105, 6x Otmm64, 33m3, 29 ton, L&V, depot Haanrade
Eds 21 84 052 9 100-110, 10x Otmm70, L&V, depot Haanrade
Een reeks zelflossers met zwenkdak werd bij de NS in dienst genomen als Uds-v in de nummerreeks NS 95000-95099.
NS 95023 (Afbeelding: Utrechts Archief, 849544, NS fotonummer 16729, Nederlandse Spoorwegen)
De volgende typen wagens met zwenkdak waren bekend:
Code 2420 Tds in dienst vanaf 1964/65
Code 2420 Tdgs in dienst vanaf 1964/65
Code 2430 Tds in dienst vanaf 1966
Code 2450 Uds-y in dienst vanaf 1967/1971
Code 2450 Tds in dienst vanaf 1959
Code 2460/2470 Tds in dienst vanaf 1974
De eersten kwamen als Uds-v in dienst met de nummerreeks NS 95000-95099 en werden later hernoemd tot Tds en genummerd als 573 0 000-113 en kregen aanvulling met drie series Tds als 573 0 200–250, 573 0 300–350 en 575 0 600–626. In de laatste reeks werd ook een private wagen ondergebracht die voor de UIC tijd als Tds 534000 rondreed. Hiernaast was er nog een reeks Tdgs wagens met nummers 374 0 000 – 0 030.
De diverse zwenkdakwagens hebben met kenmerken Tds en Uds in diverse kleuren en met verschillende opdrukken rondgereden. Bekend waren in ieder geval:
Tds bruin: t/m 1985
Tds blauw: v.a. 1984
Tds meststoffen: v.a. eind 1987
Tds VTG: v.a. eind 1986 (wagens overgenomen van Armita)
Uds blauw: v.a. 1991
De serie 573 (Tds) wijzigde tussen 1990 en 1995 in serie 073.
De blauwe Uds blauw waren eind 1996 afgevoerd.
Tds van Armita (afbeelding: G. Everhardus)
Een eerste reeks wagens voor de NS waren de open zelflossers die in 1961 in dienst kwamen. De 250 wagens werden genummerd als Fds NS 50000-50249. In 1963 werden deze wagens hernoemd tot Eds en in 1965 vernummerd en vernoemd tot Eds-v 551 0 000-241. Deze wagens hadden een inhoud van 38,5m3 en hadden een draagvermogen van 28 ton.
De Fds 50204
Tussen 1962 en 1964 werden 1150 wagens van het type Fcs aangekocht. Deze Fcs'en werden ingedeeld in de reeks NS 50250-51399. Deze "Duitse" wagens hadden een inhoud van 40m3 en een draagvermogen van 28 ton. In 1965 werden deze wagens hernoemd en vernummerd tot Eds 21 84 550 0 000-267, 0 300-1 076 en 1 100-1 360.
Vanaf 1967 schaften de DSM en de mijnmaatschappij Laura & Vereeniging een aantal zelflossers aan die als P wagens bij de Ns werden ingedeeld. Dit waren allen voormalige DB wagens en wel:
Ed 21 84 050 9 000-017, 16x Otmm70, 40,6m3, 28,5 ton, DSM, depot Nuth
Eds 21 84 052 7 000-005, 6x Otmm70, DSM, depot Nuth
Ed 21 84 050 9 100-105, 6x Otmm64, 33m3, 29 ton, L&V, depot Haanrade
Eds 21 84 052 9 100-110, 10x Otmm70, L&V, depot Haanrade
Een reeks zelflossers met zwenkdak werd bij de NS in dienst genomen als Uds-v in de nummerreeks NS 95000-95099.
NS 95023 (Afbeelding: Utrechts Archief, 849544, NS fotonummer 16729, Nederlandse Spoorwegen)
De volgende typen wagens met zwenkdak waren bekend:
Code 2420 Tds in dienst vanaf 1964/65
Code 2420 Tdgs in dienst vanaf 1964/65
Code 2430 Tds in dienst vanaf 1966
Code 2450 Uds-y in dienst vanaf 1967/1971
Code 2450 Tds in dienst vanaf 1959
Code 2460/2470 Tds in dienst vanaf 1974
De eersten kwamen als Uds-v in dienst met de nummerreeks NS 95000-95099 en werden later hernoemd tot Tds en genummerd als 573 0 000-113 en kregen aanvulling met drie series Tds als 573 0 200–250, 573 0 300–350 en 575 0 600–626. In de laatste reeks werd ook een private wagen ondergebracht die voor de UIC tijd als Tds 534000 rondreed. Hiernaast was er nog een reeks Tdgs wagens met nummers 374 0 000 – 0 030.
De diverse zwenkdakwagens hebben met kenmerken Tds en Uds in diverse kleuren en met verschillende opdrukken rondgereden. Bekend waren in ieder geval:
Tds bruin: t/m 1985
Tds blauw: v.a. 1984
Tds meststoffen: v.a. eind 1987
Tds VTG: v.a. eind 1986 (wagens overgenomen van Armita)
Uds blauw: v.a. 1991
De serie 573 (Tds) wijzigde tussen 1990 en 1995 in serie 073.
De blauwe Uds blauw waren eind 1996 afgevoerd.
Tds van Armita (afbeelding: G. Everhardus)