Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!
Geplaatst: 22 apr 2021 15:06
Hallo forumgenoten,
ik heb besloten om ook digitaal te gaan rijden. Graag leg ik mijn overwegingen en vragen aan jullie voor om deze aan jullie kennis en ervaring te spiegelen en zo te kijken of ik op het juiste spoor zit. Waarom ga ik digitaal rijden? Omdat de rij-eingenschappen van je loks en treinstellen veel beter zijn, de seinen en verlichting blijven branden (veel realistischer) en omdat ik nu met met zo'n 10 loks en treinstellen nog redelijk makkelijk in één keer over kan stappen zonder dat dit heel begrotelijk wordt.
Mijn situatie is als volgt: Ik ben een tapijtrijder, mijn baantjes liggen meestal een avond, soms een dag, en heel soms langer (in een vakantie bijvoorbeeld). Voorlopig nog geen tijd en ruimte voor een vaste baan maar ik probeer regelmatig te rijden met bijvoorbeeld nieuw aangeschaft materieel. Als ik dus digitaal ga rijden dan zie ik dat graag 'net' zo eenvoudig gaan zoals nu met analoog rijden: twee draadjes aansluiten en rijden maar! Ik verwacht dat het misschien zelfs eenvoudiger wordt: ik hoef dan geen twee trafo's meer aan te sluiten en her en der isolatielasjes aan te leggen. Wissels omleggen doe ik met de hand en dat blijft voorlopig zo. Verder hoeft het ook geen hele dure centrale te zijn. Deze hobby is al kostbaar genoeg Op basis van deze uitgangspunten lijkt mij het het best om met een Piko Smart Control te beginnen.
De keuze voor de centrale vond ik vrij eenvoudig. De keuze voor de decoders vindt ik een stuk lastiger. Wat verwacht ik van de decoders? Superieur rijgedrag, een realistisch seinbeeld op al het materieel, eenvoudig multiple geschakeld rijden met loks en treinstellen. Verder niets eigenlijk. Ik zal hieronder het e.e.a. nader toelichten.
Rijgedrag:
Ik zou graag zo realistisch mogelijk willen rijden. Dus optrekken, afremmen, versnellen, vertragen etc. allemaal zo dicht mogelijk bij echt, of althans bij wat als ‘echt’ overkomt op onze schaal. Ook heel belangrijk: ik zou graag zien dat de locomotieven en treinstellen zeer goed kunnen kruipen.
Seinbeeld:
Ook hier vind ik het belangrijk dat de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert wordt op basis van wat het materieel en de decoders technisch kunnen. Dus alleen frontseinen op de lok wanneer deze een sleep aan de haak heeft en bij dubbeltractie bijvoorbeeld alleen frontseinen op het voorste treinstel en sluitseinen op het achterste treinstel.
Multiple geschakeld rijden:
Met technisch dezelfde loks (dus bijvoorbeeld 2x 2200 van Piko, of ook 3x) of treinstellen geschakeld kunnen rijden. Het mooi aan onze schaal vind ik dat het betrekkelij keenvoudig is om met lange slepen ter rijden op een beperkt oppervlak, waarbij dubbeltractie natuurlijk al snel een extra leuk beeld geeft én ook dicht bij de realiteit kan liggen. Idem met treinstellen. Ik koppel mijn Piko Hondenkoppen nu ook graag.
Waar ik al speurende zelf op kwam waren de decoders van Doehler & Haass vanwege hun goede rijgedrag, met name bij zeer lage snelheden. Maar voldoen deze dan bijvoorbeeld ook aan mijn wensen ten aanzien van seinen/verlichting en multiple-geschakeld rijden? Zijn er naar jullie mening nog andere decoders die ik nu over het hoofd zie die wellicht ook prima aan mijn vraag voldoen?
Even voor de duidelijkheid een overzichtje van de lokomotieven en treinstellen waar ik een decoder voor nodig zal hebben (jaja, veel Piko want ik ben een verstokte NS-rijder ):
- Piko NS2200 (2x)
- Piko NS1200
- Piko Hondekop (2x)
- Piko NS2400 (2x)
- Startrain NS1300 (2x)
- Minitrix 1100 (maar die blijft voorlopig analoog)
Ik hoor graag jullie terugkoppeling en alvast dank voor alle moeite!
Groet, Merijn
ik heb besloten om ook digitaal te gaan rijden. Graag leg ik mijn overwegingen en vragen aan jullie voor om deze aan jullie kennis en ervaring te spiegelen en zo te kijken of ik op het juiste spoor zit. Waarom ga ik digitaal rijden? Omdat de rij-eingenschappen van je loks en treinstellen veel beter zijn, de seinen en verlichting blijven branden (veel realistischer) en omdat ik nu met met zo'n 10 loks en treinstellen nog redelijk makkelijk in één keer over kan stappen zonder dat dit heel begrotelijk wordt.
Mijn situatie is als volgt: Ik ben een tapijtrijder, mijn baantjes liggen meestal een avond, soms een dag, en heel soms langer (in een vakantie bijvoorbeeld). Voorlopig nog geen tijd en ruimte voor een vaste baan maar ik probeer regelmatig te rijden met bijvoorbeeld nieuw aangeschaft materieel. Als ik dus digitaal ga rijden dan zie ik dat graag 'net' zo eenvoudig gaan zoals nu met analoog rijden: twee draadjes aansluiten en rijden maar! Ik verwacht dat het misschien zelfs eenvoudiger wordt: ik hoef dan geen twee trafo's meer aan te sluiten en her en der isolatielasjes aan te leggen. Wissels omleggen doe ik met de hand en dat blijft voorlopig zo. Verder hoeft het ook geen hele dure centrale te zijn. Deze hobby is al kostbaar genoeg Op basis van deze uitgangspunten lijkt mij het het best om met een Piko Smart Control te beginnen.
De keuze voor de centrale vond ik vrij eenvoudig. De keuze voor de decoders vindt ik een stuk lastiger. Wat verwacht ik van de decoders? Superieur rijgedrag, een realistisch seinbeeld op al het materieel, eenvoudig multiple geschakeld rijden met loks en treinstellen. Verder niets eigenlijk. Ik zal hieronder het e.e.a. nader toelichten.
Rijgedrag:
Ik zou graag zo realistisch mogelijk willen rijden. Dus optrekken, afremmen, versnellen, vertragen etc. allemaal zo dicht mogelijk bij echt, of althans bij wat als ‘echt’ overkomt op onze schaal. Ook heel belangrijk: ik zou graag zien dat de locomotieven en treinstellen zeer goed kunnen kruipen.
Seinbeeld:
Ook hier vind ik het belangrijk dat de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert wordt op basis van wat het materieel en de decoders technisch kunnen. Dus alleen frontseinen op de lok wanneer deze een sleep aan de haak heeft en bij dubbeltractie bijvoorbeeld alleen frontseinen op het voorste treinstel en sluitseinen op het achterste treinstel.
Multiple geschakeld rijden:
Met technisch dezelfde loks (dus bijvoorbeeld 2x 2200 van Piko, of ook 3x) of treinstellen geschakeld kunnen rijden. Het mooi aan onze schaal vind ik dat het betrekkelij keenvoudig is om met lange slepen ter rijden op een beperkt oppervlak, waarbij dubbeltractie natuurlijk al snel een extra leuk beeld geeft én ook dicht bij de realiteit kan liggen. Idem met treinstellen. Ik koppel mijn Piko Hondenkoppen nu ook graag.
Waar ik al speurende zelf op kwam waren de decoders van Doehler & Haass vanwege hun goede rijgedrag, met name bij zeer lage snelheden. Maar voldoen deze dan bijvoorbeeld ook aan mijn wensen ten aanzien van seinen/verlichting en multiple-geschakeld rijden? Zijn er naar jullie mening nog andere decoders die ik nu over het hoofd zie die wellicht ook prima aan mijn vraag voldoen?
Even voor de duidelijkheid een overzichtje van de lokomotieven en treinstellen waar ik een decoder voor nodig zal hebben (jaja, veel Piko want ik ben een verstokte NS-rijder ):
- Piko NS2200 (2x)
- Piko NS1200
- Piko Hondekop (2x)
- Piko NS2400 (2x)
- Startrain NS1300 (2x)
- Minitrix 1100 (maar die blijft voorlopig analoog)
Ik hoor graag jullie terugkoppeling en alvast dank voor alle moeite!
Groet, Merijn