Pagina 1 van 1
Weer een nieuwe....
Geplaatst: 10 jun 2021 13:50
door Falcon
Gegroet allemaal,
Mijn naam is Rob Schulze, woonachtig in Anna Paulowna en daterend uit het midden van de vorige eeuw... In mijn - roemruchte
- verleden drie H0 banen gebouwd, ( Fleischmann, tweemaal Marklin). Onlangs mijn marklin-baan (analoog) verkocht. Het modelbouwvirus is weerbarstiger dan ik dacht, dus wil ik weer een baan gaan bouwen, maar nu op N-schaal en dan digitaal ( je moet toch met je tijd meegaan....
) Volgens mij heeft dat meer mogelijkheden op een minder ruime tafel. Ik denk aan een grootte van 80 x 180 cm.(tafel op wieltjes). Er zijn een aantal - voor de kenner simpele - vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen. In mijn omgeving geen n-spoor-kenners, vandaar mijn aanmelding bij dit forum. Om meteen maar even door te gaan:
a. Is het zo dat de diverse merken rails/wissels etc. door elkaar heen zijn te gebruiken ( bv. Trix met Fleischmann).
b. Zijn de wagons/loks van bv.Fleischmann te koppelen aan Trix, zijn de koppelingen hetzelfde? Ik denk dat ieder merk zijn eigen koppelingsysteem heeft, en je dus geen Trix-loc aan Fleischmann-wagons kunt koppelen.
Ik heb hier in de buurt geen mogelijkheden om dat te bekijken, vandaar deze - misschien domme - vragen.
Ik heb nog niet besloten met welk merk ik ga bouwen, het kan dus nog alle kanten uit......
Ben beniewd naar jullie reacties.
Groeten,
Rob.
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 10 jun 2021 13:57
door shoven
Welkom op het forum Rob.
Om je vragen te beantwoorden:
- a. in principe wel. Of het er mooi uitziet is een tweede, maar het is nagenoeg allemaal aan elkaar te knopen met de juiste railschoentjes (niet ieder merk railschoentje past lekker op ieder merk rails, dat dan wel). Ik heb hier Peco (code 55 en code 80), Roco, GT-rails, Minitrix en Fleischmann door elkaar liggen zonder problemen.
- b. Ja. Standaard wordt materieel geleverd met de rapido-koppeling die een de facto standaard is in schaal N. Er zijn natuurlijk ook diverse speciale koppelingen te koop (bijv. de Fleischmann-Profi-koppelingen), maar daar kies je dan zelf voor. Het geneuzel uit H0 met allemaal verschillende soorten koppelingen is er dus niet in N. Je kunt dus alle merken door elkaar gebruiken.
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 11 jun 2021 09:06
door Pierre
Welkom op het forum Rob.
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 11 jun 2021 09:27
door Falcon
Dank voor de reacties. Ik heb er zeker wat van opgestoken
Nu eerst maar eens gaan bedenken welk soort baan ik ga leggen en een beetje de markt verkennen. Inmiddels wel gemerkt dat er veel minder aanbod is van materieel/scenery in n-spoor dan in H0. Mocht ik op mijn speurtocht tegen problemen/vragen aanlopen weet ik dit forum te vinden...
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 11 jun 2021 13:40
door Nico Essers
Welkom Rob. De keus in N is inderdaad minder dan bij H0. Dat maakt je zeker qua scenerie een stuk vindingrijker. Kijk maar eens wat door menigeen aan zelfbouw gerealiseerd wordt. Ook materieel wordt al door diverse forumleden zelf gemaakt. Kijk maar eens naar het mega project van de Obelix. Daar zal zelfs menig H0 rijder jaloers op worden. Minder keus betekend gelukkig niet meteen minder mogelijkheden.
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 11 jun 2021 21:38
door OBBinN
Welkom!
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 12 jun 2021 09:55
door maarten
Welkom op het forum Rob!
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 12 jun 2021 12:40
door nspoor68
Welkom Rob.
M.v.g. John
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 13 jun 2021 09:29
door Krab
Welkom Rob op het N - forum .
mvg Sjaak
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 14 jun 2021 17:52
door Valéry
Welkom, Rob, op dit forum.
Voor mij was de mogelijkheid om locs en wagens van de verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken 33 jaar geleden de reden om van h0 over te stappen op schaal N. Dat gold toen al voor de merken Atlas, Rivarossi en Lima, die nu al lang geen N-spoor meer maken. Het tweerail-gelijkstroomsysteem is overal hetzelfde, 12 à 14 V. De klauwkoppelingen zijn bedacht door Arnold, destijds nog Arnold-rapido. Dat Duitse merk had al gauw een NS 1300, natuurlijk een vernederlandste SNCF CC 7100, maar toch, in zijn catalogus.
Rails, wissels en draaischijven van de verschillende merken zijn over het algemeen met de nodige railschoentjes vrij gemakkelijk aan elkaar te knopen, zoals Steven al schreef. Voor de overgang op Arnold-rails heeft Fleischmann een
speciaal railstuk. De geometrie zal niet altijd meer goed passen, maar dat is op te lossen met flexrails en
uitschuifbare railstukjes.
De laatste jaren is er, vooral dankzij Piko en zijn
Nederlandse importeur, heel wat fraai Nederlands tractiematerieel verschenen. Vooral over de zgn. hondekop-tweetjes, de
e-loc 1200 en de
dieselloc 2400/2500 ben ik enthousiast, ook hebben de laatstgenoemde modellen maar één aangedreven draaistel.
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Veel plezier en creativiteit met de hobby toegewenst door
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 14 jun 2021 18:05
door Falcon
Valéry schreef: ↑14 jun 2021 17:52
Welkom, Rob, op dit forum.
Voor mij was de mogelijkheid om locs en wagens van de verschillende merken door elkaar te kunnen gebruiken 33 jaar geleden de reden om van h0 over te stappen op schaal N. Dat gold toen al voor de merken Atlas, Rivarossi en Lima, die nu al lang geen N-spoor meer maken. Het tweerail-gelijkstroomsysteem is overal hetzelfde, 12 à 14 V. De klauwkoppelingen zijn bedacht door Arnold, destijds nog Arnold-rapido. Dat Duitse merk had al gauw een NS 1300, natuurlijk een vernederlandste SNCF CC 7100, maar toch, in zijn catalogus.
Rails, wissels en draaischijven van de verschillende merken zijn over het algemeen met de nodige railschoentjes vrij gemakkelijk aan elkaar te knopen, zoals Steven al schreef. Voor de overgang op Arnold-rails heeft Fleischmann een
speciaal railstuk. De geometrie zal niet altijd meer goed passen, maar dat is op te lossen met flexrails en
uitschuifbare railstukjes.
De laatste jaren is er, vooral dankzij Piko en zijn
Nederlandse importeur, heel wat fraai Nederlands tractiematerieel verschenen. Vooral over de zgn. hondekop-tweetjes, de
e-loc 1200 en de
dieselloc 2400/2500 ben ik enthousiast, ook hebben de laatstgenoemde modellen maar één aangedreven draaistel.
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
Veel plezier en creativiteit met de hobby toegewenst door
Dag Valéry, dank voor de info. Tesamen met de andere reacties/info kom ik het weekend wel door......
Groet, Rob.
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 16 jun 2021 12:13
door Valéry
Aanvulling op mijn bericht van ma jun 14, 2021 18:52:
NS-bovenleidingmasten zijn onlangs opgenomen in het sortiment van onze forumsponsor.
De aankondiging staat op
viewtopic.php?p=243776#p243776.
Groet van
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 17 jun 2021 12:44
door gjdenas
Welkom Rob,
Zelf begonnen met N spoor als laatbloeier ( Bj 1940) en met analoge besturing.
Voor wat betreft de reedcontacten en automatischer - fernbetatigung is even
zoeken. Maar met de mannen van N -Spoorforum lukt dat wel,
Met Spoorgroet G,de N
Re: Weer een nieuwe....
Geplaatst: 17 jun 2021 13:34
door Falcon
gjdenas schreef: ↑17 jun 2021 12:44
Welkom Rob,
Zelf begonnen met N spoor als laatbloeier ( Bj 1940) en met analoge besturing.
Voor wat betreft de reedcontacten en automatischer - fernbetatigung is even
zoeken. Maar met de mannen van N -Spoorforum lukt dat wel,
Met Spoorgroet G,de N
Hoi,
Drommels, ik dacht dat ik een ouwe bok was met mijn bouwjaar 1947....
Er is idd een massa info via het forum/leden te verkrijgen. Ik mag zo langzamerhand wel een studieweek voor mijzelf gaan organiseren