Magnetische rails-koppeling
Geplaatst: 01 okt 2021 11:20
Waarom zou iemand ooit een magnetische rails-koppeling nodig hebben? Wel, bijvoorbeeld om een overgang van modules of kleppen te laten werken.
Ik heb een L-vormige baan van 4 x 2 meter. Deze bestaat uit twee zeer grote kleppen die met piano-scharnier zijn vastgezet. De ene klep is 4x1 meter, de andere klep is 2x1 meter. Ze sluiten met een zaagsnede van 45° op elkaar aan.
Er gaan maar liefst zes sporen van de ene plaat naar de andere plaat. Deze moeten natuurlijk soepel aansluiten. Ik heb/had overgangen van op printplaat gesoldeerde rails. Maar, iedere keer als ik ergens 'onder de baan' moet werken gaat de ene of de andere plaat omhoog. Dat werkt op zich heel plezierig, maar de baan-overgangen zijn daardoor niet stabiel vast. De platen vervormen door beweging, door vocht en door temperatuur verschillen. Ik heb al vleugelmoeren toegepast om de platen op z'n plaats te houden, maar tegen de kracht van werkend hout is dit niet bestand. Kortom, iedere keer ontsporingen. Natuurlijk kunnen (konden) de overgangen met schroefjes worden ingesteld, maar dit moest te vaak gebeuren.
Voor een project met wagon-koppelingen heb ik in China 500 magneetjes van 2x2 mm besteld. Daarvan heb ik nu twee maal acht stuks met secondenlijm aan een rail geplakt. Om en om N Z N Z N Z N Z.
De magneetjes heb ik vervolgens 'ingepakt' in kunsthars die met UV licht hard wordt. Ik gebruik hiervoor Bondic. Het wordt ook wel eens UV lijm genoemd.
Let op dat je tussen de rails en de magneetjes isolatie aanbrengt. Anders maakt de reeks magneetjes kortsluiting.
Wanneer je de twee uiteinden bij elkaar brengt klikken deze samen en vormen een stabiele rails-overgang.
Op de baan heb ik één kant vastgezet en de andere kant los met een lengte van 30 cm. Wanneer een klep omhoog moet schuif ik de magneet-koppeling opzij.
Ik heb een L-vormige baan van 4 x 2 meter. Deze bestaat uit twee zeer grote kleppen die met piano-scharnier zijn vastgezet. De ene klep is 4x1 meter, de andere klep is 2x1 meter. Ze sluiten met een zaagsnede van 45° op elkaar aan.
Er gaan maar liefst zes sporen van de ene plaat naar de andere plaat. Deze moeten natuurlijk soepel aansluiten. Ik heb/had overgangen van op printplaat gesoldeerde rails. Maar, iedere keer als ik ergens 'onder de baan' moet werken gaat de ene of de andere plaat omhoog. Dat werkt op zich heel plezierig, maar de baan-overgangen zijn daardoor niet stabiel vast. De platen vervormen door beweging, door vocht en door temperatuur verschillen. Ik heb al vleugelmoeren toegepast om de platen op z'n plaats te houden, maar tegen de kracht van werkend hout is dit niet bestand. Kortom, iedere keer ontsporingen. Natuurlijk kunnen (konden) de overgangen met schroefjes worden ingesteld, maar dit moest te vaak gebeuren.
Voor een project met wagon-koppelingen heb ik in China 500 magneetjes van 2x2 mm besteld. Daarvan heb ik nu twee maal acht stuks met secondenlijm aan een rail geplakt. Om en om N Z N Z N Z N Z.
De magneetjes heb ik vervolgens 'ingepakt' in kunsthars die met UV licht hard wordt. Ik gebruik hiervoor Bondic. Het wordt ook wel eens UV lijm genoemd.
Let op dat je tussen de rails en de magneetjes isolatie aanbrengt. Anders maakt de reeks magneetjes kortsluiting.
Wanneer je de twee uiteinden bij elkaar brengt klikken deze samen en vormen een stabiele rails-overgang.
Op de baan heb ik één kant vastgezet en de andere kant los met een lengte van 30 cm. Wanneer een klep omhoog moet schuif ik de magneet-koppeling opzij.