Pagina 1 van 3
ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 93
Geplaatst: 23 mei 2010 09:46
door Michiel
Stilstaan is achteruit gaan.
Het volgend project is om de ex-Pruisische T9.3 tenderlocomotief (Fleischmann artikelnummer 7031) om te bouwen naar een
type 93 van de Belgische Staatsspoorwegen (BS). Wat is het voorziene werk?
Kwa
uitvoeringsverschillen moeten de elektrische apparatuur verwijded worden (lantaarns, generator en elektrische leidingen) en de stoombel. Er zou een Belgische lantaarn langs beide zijden toegevoegd moeten worden, als dat mogelijk is. De verhoogde opbouw van de kolenbak moet er ook terug af, maar of dit kan met de plaats nodig voor motor, is nog de vraag.
Het is een
verwaarloost occasiemodel ('t was goedkoop, 25 euro) en het binnenwerk (mechanisch en elektrisch) moet hersteld worden. Het zal dan ook meteen gedigitaliseerd worden met een locdecoder.
Kwa
schilderwerk zou ik de loc in de bruine livrei van de BS willen brengen, met een poging om biezen en ketenbanden in aan te brengen. Op een schaal N model zal dat nog niet vanzelf gaan.
Indien er geen interesse is voor dit soort exploten, dan hoor ik het wel.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 09:56
door Jos
Kom maar op hoor Michiel, ik zit op het puntje van mijn stoel
Groetjes,
Jos
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 10:31
door henry
leuk om te volgen en knap dat je het doet
groetjes henry
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 10:41
door evo
Hoi Michiel,
Deze ziet er in goede staat uit. Dat wordt nog moeilijk om daar de zaag in te zetten
Hoe komen de wielen trouwens zwart?
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 10:51
door Michiel
Hoi Evo,
dit model is een allegaartje van onderdelen. Ik had nog een halve, zwarte liggen, maar zonder motor, en afgebroken onderdelen op de kap. Ik heb daarom een extra "bastler"-ding gekocht om te vervolledigen met een goede kap en werkende motor. (En nu heb ik weer een halve liggen
)
En, ik heb er geen probleem mee om er de zaag in te zetten. Als dit een nieuwprijs juweeltje zou zijn, zou ik anders klappen, maar nu?! Ombouwen! zou ik zeggen.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 14:18
door Michiel
Over de kleur van chocolade wordt niet getwist. Er zijn al vele discussies gevoerd over de exacte kleur van de BS locomotieven. Het meest pragmatische argument vond ik uiteindelijk dat de locomotieven in het museum van Brussel Noord door leerjongens van het atelier werden gebouwd, met de verf van toen. Licht en tijd hebben natuurlijk hun inwerking gehad, maar ook ik ga me baseren op deze modellen. Het model van het type 36 komt nog het dichtst in de buurt van de beschrijving van Phil Dambly in "Vapeur en Belgique". Dus dit is mijn voorbeeld voor de livrei van stoomlocomotieven onder BS vaandel:
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 19:52
door vantongeren
Ben erg benieuwd hoe de vorderingen gaan. Zelf een zaag inzetten gaat me zelf net even te ver, maar kan er allicht van leren.
Groetjes,
Marcel
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 23 mei 2010 20:48
door Michiel
@Marcel, met een goedkoop 2de-hands modelletje doet dat echt geen pijn.
Maar ik heb een vraagje. Hoe doen jullie dat? Ik heb een aantal toestellen weggevijld, maar het oppervlak is nog ruw. Hoe kan ik het oppervlak terug pollijsten opdat de ruwe plekken weg zijn? Bijvoorbeeld de rookkastdeur is 8mm diameter, en ik moet tussen de details (scharnieren, kliknagels, ...) pollijsten. Met welk gereedschap kan dat best gedaan worden?
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 24 mei 2010 17:14
door Michiel
Na snijden, schuren en vijlen heb ik de locomotief een eerste laag zwart gegeven om te zien of alles goed uitkomt. En over het algemeen valt het enorm mee. Met het macro beeld worden de paar foutjes (met het blote oog haast onzichtbaar) wel snel duidelijk. Nog een beetje retoucheerwerk, een tweede laag zwart en ik kan beginnen met afplakken voor de bruine laag.
Dit is thevens een tweede oefening met maskol. De rode bufferbalken en loopplaatranden heb ik ermee ingesmeerd. Ik vraag me af hoe dat gaat aflopen.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 12:31
door Michiel
Weer wat tijd om te knutselen, dus heb ik mijn locomotiefje maar eens ingepakt. Dat afplakken is toch wel een vak apart. Ik zit nog een beetje goed te klungelen, vooral dat een stoomlocomotief geen halve cm vlak is. Maar goed, ik ga mijn airbrush nog eens vuil maken, sè. Dan zien we hoe dat het geworden is...
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 14:16
door Michiel
3 lage bruin werden aangebracht, en dan vol spanning de afplaktape weer los gepeuterd. Resultaat? Hmmm, niet helemaal geslaagd. Het afplakwerkt dient echt heeeel secuur te gebeuren. Zomaar de tape over een rand laten overhellen, is niet voldoende. De af te plakken zones moeten wel degelijk helemaal op maat uitgesneden worden.Wat een pokkewerk!
Met maskol heb ik nog steeds niet de goede techniek. Na 3 lagen zwart, en 3 lagen bruin pelt de verf langs de maskol af, en is erg rafelig. Maskol is dus niet bruikbaar voor zichtbare delen waar randen strak moeten blijven.
En, 6 lagen verf hebben echt wel invloed op de details. Leidingen liggen nu in een smurie, zo lijkt het. Volgende keer toch proberen spaarzamer om te gaan met de verf.
Bon, ik heb een hoop retoucheerwerk voor de boeg. In elk geval blijf ik er plezier in hebben.
Een teer punt is nog wel om die airbrush echt goed proper te krijgen van binnen. Halen jullie de airbrush volledig uit elkaar na elke spuitbeurt, of enkel schoon spuiten met instanet en water?
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 17:43
door Michiel
Ik wat zitten retouchen, en een paar details aangestipt. Het ziet er al een stukje strakker uit. Niet perfect, maar we weten waarom!
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 18:00
door Jos
Dat ziet er al goed uit Michiel!
Als ik de spuit dezelfde dag nog eens gebruik, spuit ik hem een paar keer door met thinner, anders gaat ie helemaal uit elkaar
Groetjes,
Jos
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 18:15
door Michiel
Ik heb 'm nu ook eens helemaal uit elkaar gehaald, en schoongemaakt. Nu werkt ie weer een stuk netter.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 18:18
door Jos
Dat kan kloppen, vergeet ook niet zo'n soort flosborsteltje door het kanaal waar de naald in zit te halen, daar kan veel aankoeken. En laat de nozzle af en toe flink weken in wat oplosmiddel/reiniger.
Groetjes,
Jos
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 19:17
door Michiel
En dan is er nog het onderstel. Bij het openen van de kast, bleek het er niet erg mooi uit te zien. Elektrisch en mechanisch heeft het onderstel aandacht nodig, om het zacht uit te drukken. Maar zo op het eerste zicht heb alle ik vertrouwen dat het in orde gaat komen...
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 20:37
door Michiel
Een laatste update voor het donker wordt, om het af te leren.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 29 mei 2010 22:51
door Rob Fongers
Schitterend Michiel
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 01:58
door evo
Ziet er goed uit Michiel! Als je met zulke grote stappen vooruit blijft gaan, dan ben ik erg benieuwd naar de volgende
.
Waren de Belgische loks trouwens mat?
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 06:43
door Michiel
Locomotieven in die tijd werden toegewezen aan een machinist en stoker. Samen waren ze verantwoordelijk voor HUN locomotief. Dat was een hele eer, en ze verzorgden hun locomotief dan ook beter dan hun eigen kinderen (bij wijze van spreken). De locomotieven waren proper, blonken en waren technisch steeds in orde. (De dag van vandaag is dat een heel ander verhaal, met vuile, afgeleefde machines als gevolg)
Dus, de verf hoort niet mat te zijn. Maar als alles klaar is komt er een beschermende lak laag over. Dat zal meer glans geven aan het model.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 08:56
door Michiel
Ik heb ketelbanden aangebracht met koperfolie. De achterste banden lopen over de leidingen, maar met het blote oog is dat helemaal niet storend, want amper zichtbaar.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 11:55
door Michiel
Ondertussen in de satijnlak aangebracht... Wat dacht u?!
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 12:01
door Raymon
Dat ziet er echt goed uit michiel! Ik blijf die projecten van jou zeker volgen.
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 13:01
door bisschop
Michiel schreef:Ondertussen in de satijnlak aangebracht... Wat dacht u?!
Zeer goed
.
Ga vooral zo door
groetjes, Rob
Re: ombouw tenderlocomotief T9.3 naar Belgische Staat type 9
Geplaatst: 30 mei 2010 14:21
door FidOo
Michiel in 1 woord magnifiek.
Hij ziet er echt prachtig uit. En al de uberklein details die je nu wel op de foto ziet valt straks niet meer op als ie voorbij tuft.
Wat een geweldig zelfbouw lokje!