Baan Marconienfeldt

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Artologic

Baan Marconienfeldt

Bericht door Artologic »

Hey iedereen,

Na wat ontwerpen (met de hulp van een vriend) en nog wat langer wachten, presenteer ik jullie hier mijn nieuwe baanplan. Ik sta open voor suggesties of tips :-). De baan situeert zich in duitsland en heeft een hoofdmoot stoom in tijdperk III en IV - er zijn uitzonderingen aanwezig - en komt grotendeels onder bovenleiding te hangen...

Het schaduwstation (zonder verdere uitleg):

Afbeelding

En de laag erop, bovenaan links is er een klein stukje haven, in het midden een station en onderaan komt er een kleine halte... Treinen verdwijnen bovenaan rechts en onderaan terug naar het schaduw station.

Afbeelding

Vuur maar af zou ik zeggen :-)

Mvg

Michiel

Re: Baan Marconienfeldt

Bericht door Michiel »

Hoi Kristof,

Een beetje afhankelijk van het merk sporen dat je verkiest, zou ik in het schaduwstation de gebogen wissels vermijden. En als het even kan, een spoortje extra in het schaduwstation is nooit weg.

Scenerisch is de ligging van de haven naast de tunnel van het hoofdspoor een uitdaging, maar daarom niet minder.

Jammer dat je in het depot wel een draaischijf voorziet, maar geen onderhoudssporen. De hoofdmoot zou stoom zijn, schreef je.

Ook bij het gebruik van de gebogen wissels in het hoofdspoor (de 2 overlopen voor en na het station) stel ik mezelf dezelfde vraag als in het eerste punt.

Ik hoop dat je de R1 bochten (onder de 200mm straal) niet hebt opgenomen in je plan. Daar heb je te snel problemen mee.

Hoe zit het met de bereikbaarheid? Heb je mangaten voorzien, of hoe ga je dat aanpakken?

In elk geval is het een plan met mogelijkheden, en een prima uitgangspunt. En, Marconienfeldt, is dat fictie, of non-fictie?

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Michiel,

De rails die ik gebruik zijn de "profi" rails van fleischmann... Ik heb ook geopteerd voor een schaduwstation zonder meegebogen wissels en met meer sporen, maar een praktische oplossing heb ik niet gevonden omdat ik ofwel met heel korte treinen moet rijden (wat ik niet wil) of zo moet werken. Ik sta echter open voor ideeen...

Ik dacht dat de haven wel een leuk stukje was om die tunnel weg te werken en natuurlijk is een haven altijd iets leuks om zien...

Eveneens vond ik niet meteen plaats voor een "depot", omdat ik mijn station ook nog kwijt moet op de baan en dat als ik het juist heb ook zo n depot nog wel wat plaats inneemt... Ik vrees dat het consessie maken hier ook bij hoort :-(. Maar ik sta echt open voor suggesties en ideeën...

Ik heb ook voor het station niet meteen een alternatief voor de meegebogen wissels, zonder dat er teveel van de baan verloren gaat. En fleischmann heeft toch alleen straal 1 en 2 of 3 en 4 die per paar parallel lopen? Ik sla je raad niet in de wind maar ik weet niet meteen hoe ik die zaken kan oplossen. Wat is trouwens het probleem met die r1?

Mvg

shoven

Bericht door shoven »

Er zijn hier op het forum meerdere draadjes geweest over de voor- en nadelen van verschillende merken rails. Lees die eens na, erg leerzaam.

Het probleem met R1 is dat een aantal treinen erin ontspoort. Dat geldt voor een paar grote stoomlocs met veel assen, maar ook mijn BR101 van Roco kan er niet door. Daarnaast is het weinig realistisch, in het grootbedrijf kom je zulke kleine boogstralen amper/niet tegen.

Fleischmann heeft inderdaad R1 en R2 c.q. R3 en R4 als paartje om dubbele bogen te leggen. Het gat tussen R2 en R3 is echter groot. Je kunt ook eens naar Roco kijken, die heeft bogen leverbaar met een straal van rond de 300 mm, precies tussen R2 en R3 van Flm in. Of je pakt natuurlijk flexrails.
Daarnaast geldt dat de wissels van Flm vrij scherp zijn. Andere merken (bijv. Peco) leveren veel slankere wissels.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Shoven,

Ik heb al veel gelezen op het forum maar ik heb het duidelijk nog niet allemaal gevonden :-).
De r1 bochten lagen nergens in t zicht gepland, maar het ontspoor argument maakt natuurlijk een hele hoop uit.
Ik ga toch voor de fl rails, ik heb alle rails al die ik nodig heb en dan is het zonde van het geld om die weer weg te doen vind ik. Ik vind trouwens -persoonlijk- wissels meevallen, ik kom van marklin c en m rails en dat zijn pas haken :s. Maar het is maar waar je je aan t stoort vermoed ik, ik vind het wel meevallen.

Ik zal binnenkort eens kijken om de r1 bogen te vervangen door een r2+ boog...

Bedankt voor het verdere advies :-)

Mvg

Michiel

Bericht door Michiel »

Voor het schaduwstation zou ik gewone wissels gebruiken, en bogen vanaf R2 (in flex, of combinatie met Roco of Minitirx bogen). Ik zou 4 sporig de volledig lus leggen, en indelen in 8 opstelsporen (met dinamische blokken). Dan heb je uiteindelijk 16 lange opstelsporen. (een snelle schets van een 3-sporige versie hieronder)
Afbeelding

In het station kan je de overlopen ook na de bocht leggen met gewone wissels. Ik zou ook eens proberen om de bogen voor en na het station in R3/R4 te leggen. Of het gaat, dat moet gepuzzeld worden.

Je kan de draaischijf ook als wissel gebruiken, met aansluiting tot een klein depot met kolen water, slakken, zand, inspectie en rechthoekige loodsen. Een ringloods is echt geen noodzaak of gebod, hoor.

Ten laatste, probeer eens een klein stukje testbaan in flex te leggen. Eenmaal de vrees om ermee te werken overwonnen, zal je merken dat je er een enorme vrijheid hebt mee gewonnen, en dat je het keurslijf van vaste railstukjes kan loslaten.

groetjes,

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

henry

Bericht door henry »

ha die kristof, als je mijn draadje leest zie je dat ik een groot gedeelte kon afbreken door de r1 bochten, ik heb het probleem opgelost door 2 x 9125 naast elkaar te leggen, nu gaat het veel beter

suxxes groetjes henry

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Iedereen,

Ik ben even aan het kijken of ik het advies kan meenemen, zodat er geen r1 in de baan voorkomt. Verder ben ik aan het kijken om de suggesties in te passen, als dat lukt deze keer :-).
Zodra mijn tekenaar er wat tijd voor heeft volgen de wijzigingen dan ook een keer.

@ michiel: goed idee met die dynamische blokken. Ik ga nog wat gelijkstroomkennis opdoen ook vermoed ik zo :-).
@ henry: dat ga ik dus proberen vermijden, bedankt voor het advies. Leuk draadje trouwens :-)

Mvg

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Iedereen,

Ik zat me nog een bedenking te maken betreffende de minimum radius voor de baan. Ik hoorde van iemand dat voornamelijk dat bepaalde grotere arnold locs (zoals br41) zelfs amper door r2 bogen raken. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen. Als het waar is wat is dan de minimum veilige boogstraal zodat deze locs er ook door raken?

Mvg

henry

Bericht door henry »

alle grote loks gaan bij mij nu door r2 en leveren daar geen problemen op, ook de tgv kan nu van zijn plek komen zonder dat hij zichzelf omhoog duwt.
groetjes henry

shoven

Bericht door shoven »

R2 is voor bijna alle locs voldoende maar niet voor alle.
Als je groter dan R2 kunt inpassen als minimum moet je het niet laten.
Maar check even met de locs die je in elk geval wilt laten rijden, vaak staat het in de handleiding vermeld.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Shoven en Henry,

Dat is net het probleem, mijn baanplan was voorzien met r1 en r2 omdat het dan net paste, maar ik vind het dus belangrijk dat de locs van de grote merken erdoor raken. Ik heb echter geen handleiding, maar ik wil de br41 van arnold wel eens in rijdende staat, vandaar dat ik het graag op voorhand zou weten. In elk geval bedankt voor het meedenken, ik heb zelf ook gemerkt dat de fleischmann locs vaak geen probleem geven... Maar de andere merken daartegen, geen idee...

Mvg Kristof

shoven

Bericht door shoven »

Ja, hangt sterk af van wat je laat rondrijden.
Bij mij geeft alleen de Roco BR101 alsmede sommige Roco rijtuigen, problemen in R1. Class 66's en andere 6-assigen gaan er doorheen, maar niet van harte. R2 verwerkt bij mij alles goed. Maar ik heb ook gehoord dat sommige stomers ook met R2 moeite hebben.
Dus als je een loc per se erop wilt laten rijden, proberen! Anders moet je net als Henry achteraf nog je baan bijwerken.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Artologic

Bericht door Artologic »

Hey Shoven,

Vandaar had ik eigenlijk de vraag gepost, om te kijken of iemand anders dergelijke loc heeft. Als die het dan even kan testen, bespaar ik me de moeite van de aankoop van een loc waar k dan mss niets mee zou kunnen of de helft van de baan moet afbreken. De r1 is al uitgesloten maar ik hoop dat het met de r2 voor die loc wel lukt.

Mvg Kristof

Plaats reactie