Modulebaan Eifel/Rurtal
Geplaatst: 02 jan 2022 21:45
Na enkele uren pielen, passen en meten heb ik een ontwerp welke ik "durf" te delen. Het gebied welke ik voor ogen heb is de Eifel c.q. het Rurtal. Tijdperk V/VI. Aangezien de Rurtalbahn ook gebruikt wordt door een museum, geeft dat mogelijkheden voor het gebruik van materieel uit alle tijdperken. Het geheel zal gaan bestaan uit drie modules van 120x80 centimeter.
Op niveau 0 (0 cm) ligt het schaduwstation, welke aan beide zijden een helix voedt. Er is gekozen voor een diagonale opstelling om er voor te zorgen dat het stijgende spoor zich altijd aan de buitenbocht bevindt. Elk rondje van de helix heeft bij benadering een lengte van twee meter, met een voorziene stijging van zes centimeter per rondje, kom ik uit op een stijgingspercentage van 3%.
Het schaduwstation heeft zes sporen van anderhalve meter welke zowel op de binnen- als de buitenbaan uit kunnen komen. Waarschijnlijk ga ik die opdelen in twee secties om meerdere kleine treinen voor de secundaire nevenbaan (denk korte goederentreinen met hout ofzo, railbusjes en BR 065 met drie assige ombouwwagens) kwijt te kunnen. De twee buitenste sporen aan beide kanten zijn vooral bedoeld voor de langere goederentreinen welke eigenlijk alleen op de paradebaan thuis horen. Hier zou ik treinen met een lengte tot een meter of twee kwijt kunnen (Braune wand, ICE).
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794220496_82de684b6a_h.jpg)
Op het volgende niveau (+21 centimeter) vind je het doorgaande dubbelspoor van een hoofdlijn. Vrij recht toe, recht aan, leuk in een boogje. Hier vinden we de doorgaande reizigers- en goederentreinen. De zichtbare lengte bedraagt ongeveer twee meter.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794220486_9af0149e4f_h.jpg)
Voor het stationsgedeelte (+33 of +27 centimeter) heb ik inspiratie opgedaan in de werkelijkheid. Heerhugowaard ligt weliswaar niet in de Eifel, maar het gaat om het sporenplan. De aankleding maakt de locatie in deze. Aan de linker kant komt een dubbelspoor binnen, die zich aan de rechter kant opsplitst in twee enkelsporige zijlijnen. Het dubbelspoor en het achterste enkelspoor wil ik voorzien van bovenleiding. Het voorste enkelspoor zie ik meer als een secundaire zijlijn, welke niet geëlektrificeerd is. Als het goed is, past er net een trein van anderhalve meter op de drie sporen. Dat is een lok met zeven rijtuigen (wel een beetje krap eigenlijk). Op het enkele stukje opstelspoor zou je een locomotief kwijt kunnen waarmee je een lokwissel kunt uitvoeren voor de eventuele industrie (wagens hout van een overslagpunt naar een cellulose fabriek elders ofzo) aan de secundaire zijlijn.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794341773_4da28a1537_h.jpg)
Wat betreft de aankleding zit ik te denken aan een Autobahn viaduct aan de linker kant waar het spoor naar het station onder vandaan komt. Dan kan ik daar, typisch Duits, een baustelle met stau op maken. Aan de rechter kant zat ik te denken aan iets met een stuwmeer en een burcht rechtsachter op een heuvel. In het midden achter het station verstedelijkt gebied en op de voorgrond een meer landelijk tafereel.
Ik denk dat ik wel een redelijk robuust plan heb, maar met wat feedback kan het wellicht nog beter...
Op niveau 0 (0 cm) ligt het schaduwstation, welke aan beide zijden een helix voedt. Er is gekozen voor een diagonale opstelling om er voor te zorgen dat het stijgende spoor zich altijd aan de buitenbocht bevindt. Elk rondje van de helix heeft bij benadering een lengte van twee meter, met een voorziene stijging van zes centimeter per rondje, kom ik uit op een stijgingspercentage van 3%.
Het schaduwstation heeft zes sporen van anderhalve meter welke zowel op de binnen- als de buitenbaan uit kunnen komen. Waarschijnlijk ga ik die opdelen in twee secties om meerdere kleine treinen voor de secundaire nevenbaan (denk korte goederentreinen met hout ofzo, railbusjes en BR 065 met drie assige ombouwwagens) kwijt te kunnen. De twee buitenste sporen aan beide kanten zijn vooral bedoeld voor de langere goederentreinen welke eigenlijk alleen op de paradebaan thuis horen. Hier zou ik treinen met een lengte tot een meter of twee kwijt kunnen (Braune wand, ICE).
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794220496_82de684b6a_h.jpg)
Op het volgende niveau (+21 centimeter) vind je het doorgaande dubbelspoor van een hoofdlijn. Vrij recht toe, recht aan, leuk in een boogje. Hier vinden we de doorgaande reizigers- en goederentreinen. De zichtbare lengte bedraagt ongeveer twee meter.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794220486_9af0149e4f_h.jpg)
Voor het stationsgedeelte (+33 of +27 centimeter) heb ik inspiratie opgedaan in de werkelijkheid. Heerhugowaard ligt weliswaar niet in de Eifel, maar het gaat om het sporenplan. De aankleding maakt de locatie in deze. Aan de linker kant komt een dubbelspoor binnen, die zich aan de rechter kant opsplitst in twee enkelsporige zijlijnen. Het dubbelspoor en het achterste enkelspoor wil ik voorzien van bovenleiding. Het voorste enkelspoor zie ik meer als een secundaire zijlijn, welke niet geëlektrificeerd is. Als het goed is, past er net een trein van anderhalve meter op de drie sporen. Dat is een lok met zeven rijtuigen (wel een beetje krap eigenlijk). Op het enkele stukje opstelspoor zou je een locomotief kwijt kunnen waarmee je een lokwissel kunt uitvoeren voor de eventuele industrie (wagens hout van een overslagpunt naar een cellulose fabriek elders ofzo) aan de secundaire zijlijn.
![Afbeelding](https://live.staticflickr.com/65535/51794341773_4da28a1537_h.jpg)
Wat betreft de aankleding zit ik te denken aan een Autobahn viaduct aan de linker kant waar het spoor naar het station onder vandaan komt. Dan kan ik daar, typisch Duits, een baustelle met stau op maken. Aan de rechter kant zat ik te denken aan iets met een stuwmeer en een burcht rechtsachter op een heuvel. In het midden achter het station verstedelijkt gebied en op de voorgrond een meer landelijk tafereel.
Ik denk dat ik wel een redelijk robuust plan heb, maar met wat feedback kan het wellicht nog beter...