Ries terug bij N spoor
Geplaatst: 31 jan 2022 15:00
Mijn naam is Richard Lourens, kortweg Ries geboren en getogen Rotterdammert.
Over 2 jaar is het 50 jaar geleden dat ik voor mijn negende verjaardag een minitrix beginsel kreeg.
Uitbreidingssets volgde, het treinen aantal ook, Zwitsers, Duits, Nederlands, alles door elkaar en puur genietend van die treintjes.
Uit de paar boekjes en catalogussen die je hebt, oa HF Enter moderne model spoorwegen, ontstaat het verlangen naar “echte NS treinen”
Dus veel wordt omgekwast en ver of gebouwd, foto’s van die pogingen zijn er niet meer…..gelukkig
Maar het gaf toentertijd wel een kick om het voorbeeld enigszins te benaderen.
Kapjes snijden en plakken uit styreenplaat, of plan E rijtuigen verzagen en de mat’54 cabine uit balsa hout snijden (Railhobby)
Resultaat ene kant leek op mat’54 cabine de andere…..op een mat’64
En toch had het wat dat prutsen in N, omdat het zo klein is vervagen details, het lijkt al snel wat, mits goed en strak gespoten.
Op 18 jarige leeftijd één 2200 van Roco h0 gekocht…..en verkocht, jaren een vrij unieke h0 Nederlandse verzameling opgebouwd (mastica zijwanden gezaag etc….voorzet koppen uit aardappels gebeeldhouwd En toch ook dat had wat….
Maar je wilt meer realischtisch gaan bouwen, zeker als je ook machinist bent en het voorbeeld dagelijks ziet.
M’n tweede hobby werd spoorbanen plannen, plannen schaven en dan toch niet doorzetten om te bouwen, want altijd iets anders, altijd iets beters willen, spoor 1 nóg realistischer maar onhandelbaar.
Spoor nul, handzaam en toch realistisch groot….plannen plannen plannen….
Drie jaar geleden plannen voor n spoor, locs treinen aangeschaft…..toch weer spoor 0, het n-spoor deels verkocht….
En sinds een maandje of drie toch het spoor n wat bleef trekken….
Compromise spoor 0 leading en erbij een jeugd nostalgie n spoor baantje…
Op z’n Enters….
Dan blijkt dat ik het stiekem toch wel heel erg leuk vind om ipv de volwassen modelspoorder uit te hangen, waarbij alles moet kloppen, stiekum lekker te spelen en te bouwen met die n spoor treintjes.
Mmmmm, spoor Nul niet leading en in het treinen hok van 3,70 x 2,95 een wat uitgestrektere N spoorbaan
Ik hou heel erg veel van de Old School modellen uit de jaren eind 60 begin 70, ongelooflijk wat er toen in de spuitgietmallen aan details ingegraveerd / aangebracht werd
Tuurlijk nu vinden de meeste het te grof en willen computer 3D ontworpen treintjes met meer op schaal zijnde details….
Eerlijk gezegd, ik krijg er de zenuwen van, maak zo’n model open en 60 onderdelen schieten 80 verschillende kanten op
Ik beperk me tot de “draai twee schroeven aan de bovenkant los” locomotieven voor het over grote deel.
Origineel zoals uitgebracht.
Origineel verbeterd (slecht verfwerk overspuiten)
Zelfbouw treinen (verzagen, afgieten etc
En heel soms zo’n modern ding, omdat het te mooi gemaakt is, zoals de Piko DB Br 216 of Hobbytrain E10 bugelfalte.
De baan die ik ga bouwen is voor mijn doen zeer ambitieus, maar ik heb er zin in,
Gebouwd om te bouwen en te spelen en niet zoals gezegd op alle punten te kloppen met het 1:1 bedrijf.
Eindelijk na al die jaren een impressionist geworden en eindelijk weer eens echt genieten van modeltreintjes!!!
Verders sinds 1991 bij het spoor.
NS Rotterdam Goederen begonnen, Strukton, NSR Den Haag, toen toch weer terug naar m’n goederen tak en werktreinen.
Van hot naar her gereden, sinds 4 jaar met veel plezier terug bij NS bij Internationaal IC Brussel.
Bijgaand nog waarop ik N zo leuk vind….details uit de jaren 60
Om gespoten Kuipers uitvoering:
In vergelijking met het originele Kuipers model…..misschien gaat ik daar nog een afgietsel van maken…..
Afijn, binnen kort is Ries hier te volgen op het forum met “Enteren”
Leuk forum hier trouwens, met niet al te veel gedoe en elkaar leuk ondersteunend en aanvullend!
Groetjes,
Ries.
Over 2 jaar is het 50 jaar geleden dat ik voor mijn negende verjaardag een minitrix beginsel kreeg.
Uitbreidingssets volgde, het treinen aantal ook, Zwitsers, Duits, Nederlands, alles door elkaar en puur genietend van die treintjes.
Uit de paar boekjes en catalogussen die je hebt, oa HF Enter moderne model spoorwegen, ontstaat het verlangen naar “echte NS treinen”
Dus veel wordt omgekwast en ver of gebouwd, foto’s van die pogingen zijn er niet meer…..gelukkig
Maar het gaf toentertijd wel een kick om het voorbeeld enigszins te benaderen.
Kapjes snijden en plakken uit styreenplaat, of plan E rijtuigen verzagen en de mat’54 cabine uit balsa hout snijden (Railhobby)
Resultaat ene kant leek op mat’54 cabine de andere…..op een mat’64
En toch had het wat dat prutsen in N, omdat het zo klein is vervagen details, het lijkt al snel wat, mits goed en strak gespoten.
Op 18 jarige leeftijd één 2200 van Roco h0 gekocht…..en verkocht, jaren een vrij unieke h0 Nederlandse verzameling opgebouwd (mastica zijwanden gezaag etc….voorzet koppen uit aardappels gebeeldhouwd En toch ook dat had wat….
Maar je wilt meer realischtisch gaan bouwen, zeker als je ook machinist bent en het voorbeeld dagelijks ziet.
M’n tweede hobby werd spoorbanen plannen, plannen schaven en dan toch niet doorzetten om te bouwen, want altijd iets anders, altijd iets beters willen, spoor 1 nóg realistischer maar onhandelbaar.
Spoor nul, handzaam en toch realistisch groot….plannen plannen plannen….
Drie jaar geleden plannen voor n spoor, locs treinen aangeschaft…..toch weer spoor 0, het n-spoor deels verkocht….
En sinds een maandje of drie toch het spoor n wat bleef trekken….
Compromise spoor 0 leading en erbij een jeugd nostalgie n spoor baantje…
Op z’n Enters….
Dan blijkt dat ik het stiekem toch wel heel erg leuk vind om ipv de volwassen modelspoorder uit te hangen, waarbij alles moet kloppen, stiekum lekker te spelen en te bouwen met die n spoor treintjes.
Mmmmm, spoor Nul niet leading en in het treinen hok van 3,70 x 2,95 een wat uitgestrektere N spoorbaan
Ik hou heel erg veel van de Old School modellen uit de jaren eind 60 begin 70, ongelooflijk wat er toen in de spuitgietmallen aan details ingegraveerd / aangebracht werd
Tuurlijk nu vinden de meeste het te grof en willen computer 3D ontworpen treintjes met meer op schaal zijnde details….
Eerlijk gezegd, ik krijg er de zenuwen van, maak zo’n model open en 60 onderdelen schieten 80 verschillende kanten op
Ik beperk me tot de “draai twee schroeven aan de bovenkant los” locomotieven voor het over grote deel.
Origineel zoals uitgebracht.
Origineel verbeterd (slecht verfwerk overspuiten)
Zelfbouw treinen (verzagen, afgieten etc
En heel soms zo’n modern ding, omdat het te mooi gemaakt is, zoals de Piko DB Br 216 of Hobbytrain E10 bugelfalte.
De baan die ik ga bouwen is voor mijn doen zeer ambitieus, maar ik heb er zin in,
Gebouwd om te bouwen en te spelen en niet zoals gezegd op alle punten te kloppen met het 1:1 bedrijf.
Eindelijk na al die jaren een impressionist geworden en eindelijk weer eens echt genieten van modeltreintjes!!!
Verders sinds 1991 bij het spoor.
NS Rotterdam Goederen begonnen, Strukton, NSR Den Haag, toen toch weer terug naar m’n goederen tak en werktreinen.
Van hot naar her gereden, sinds 4 jaar met veel plezier terug bij NS bij Internationaal IC Brussel.
Bijgaand nog waarop ik N zo leuk vind….details uit de jaren 60
Om gespoten Kuipers uitvoering:
In vergelijking met het originele Kuipers model…..misschien gaat ik daar nog een afgietsel van maken…..
Afijn, binnen kort is Ries hier te volgen op het forum met “Enteren”
Leuk forum hier trouwens, met niet al te veel gedoe en elkaar leuk ondersteunend en aanvullend!
Groetjes,
Ries.