Marklin Central Station II

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
HighVoltage

Marklin Central Station II

Bericht door HighVoltage »

Wat me opvalt is dat er eigenlijk heel erg weinig wordt gesproken over Märklin en de diverse treinen en besturingen ervan. Is hier eigenlijk een rede voor? Ik kon me namelijk van vroeger herinneren dat Märklin toch wel 1 van de grotere namen was op het modeltreingebied.

Heeft iemand eigenlijk ervaringen met hun Central Station (I of II)? Hier ben ik namelijk erg benieuwd naar omdat ik eraan zat te denken die namelijk als besturing te gaan gebruiken als ik mijn baan ga opbouwen over een tijdje...

henry

Re: Marklin Central Station II

Bericht door henry »

marklin heeft geen n spoor en daarom hoor je er hier niets over

groetjes henry

Onderwerp starter
HighVoltage

Bericht door HighVoltage »

De besturing staat daar toch los van lijkt me? Ik dacht namelijk ergens te lezen dat de Central Station ook DCC ondersteunt (wat volgens mij redelijk standaard is voor de N-treinen).

dentheo

Bericht door dentheo »

Wat wel interessant is om weten :
- als je met de PC wil rijden, bv. met koploper, is een "slimme centrale" met database voor lokomotieven en mooie tekeningen niet nodig.
Al die toeters en bellen maken het dan soms alleen lastiger, dubbele programmatie etc.
Laatst gewijzigd door dentheo op 03 jun 2010 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd

Robert_N-Nm
Moderator

Bericht door Robert_N-Nm »

De CS-I is ooit uitgebracht als pure MFX/Motorola-centrale, pas toen Marklin de ondersteuning hiervoor opzegde (tbv de CS-II) is er een (betaalde) upgrade gekomen van ESU (de eigenlijke fabrikant waar ze vandaan kwamen) waarbij de CS-I gelijk werd getrokken met de ECo'S (dus DCC + Sx erbij en een nieuwe tafo-unit). De CS-I is dus helemaal nooit bedoeld geweest voor de N-spoorder (sterker in een vaag verleden is ook de Trix CS aangekondigd, maar deze is nooit uitgekomen).

De CS-II kan wel eens waar DCC maar ja er staat marklin op, en das nog steeds geen merk dat je associeert met N-spoor. Daarbij zijn er zat alternatieven die hetzelfde of meer kunnen voor een lagere prijs. Een ECo's is bijvoorbeeld grotendeels hetzelfde maar kan meer (Sx-protocol, ook behoorlijk gangbaar in de Europese N-spoorwereld) en is €100,- goedkoper dan de knoppenkast van Marklin.

Robert

Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie